Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În urma votului dramatic de săptămâna trecută din plenul Parlamentului European, care a adoptat o versiune a ETS II despre care IRU a spus că nu este adecvată scopului, miniștrii mediului din UE s-au răzgândit: au votat în favoarea unui sistem de comercializare a certificatelor de emisii pentru clădiri și drumuri (ETS II) care abordează recomandările critice ale industriei de transport rutier.

Spre deosebire de Parlamentul European, Consiliul susține un sistem ETS global, care nu face distincție între utilizatorii privați și cei comerciali.

După cum a afirmat în repetate rânduri IRU, aceasta este singura abordare acceptabilă pentru ETS II. Un ETS II care să includă doar vehiculele comerciale ar trimite un semnal puternic contraproductiv cetățenilor și întreprinderilor din UE, punând sub semnul întrebării rolul important al transportului public, al mobilității colective și al transportului eficient de mărfuri în ecologizarea drumurilor noastre.

În plus, distincția între transportul privat și cel comercial la pompă va fi greu de realizat în practică, în special pentru vehiculele ușoare, ceea ce ar face ca întregul sistem să fie practic inaplicabil.

O dată de începere mai realistă

În comparație cu datele de 2025 și 2026 propuse inițial de Comisia Europeană, sau chiar 2024, o dată de început susținută de Parlamentul European, propunerea Consiliului de a introduce ETS II în 2028 este mult mai realistă.

Este posibil ca o dată fixă de începere a activității în 2028 să nu fie ideală. IRU face presiuni pentru o introducere treptată a ETS II, bazată pe dezvoltarea tehnologiei și a infrastructurii de taxare. Acordul statelor membre ale UE privind calendarul pentru ETS II nu este încă în concordanță cu decizia recentă a acestora privind o dezvoltare mai puțin ambițioasă a infrastructurii pentru combustibili alternativi.

Fără impozitare multiplă

IRU salută abordarea Consiliului, care ia în considerare aspectele legate de impozitarea multiplă. Mai precis, versiunea Consiliului privind ETS II permite statelor membre să scutească furnizorii de restituirea cotelor până la sfârșitul anului 2030 dacă aceștia sunt deja supuși unei taxe pe carbon la nivel național.

„Este bine să vedem că statele membre evaluează potențialele efecte negative ale impozitării multiple. În timp ce statele membre se concentrează asupra bugetelor lor, este tipic faptul că Parlamentul European încearcă să evite o astfel de abordare neproductivă, care este atât de dăunătoare pentru industrie. Aceasta este încă o dovadă că Parlamentul European a prezentat un ETS II imprudent și nepotrivit.”

„Ceea ce lipsește în continuare, însă, este alocarea veniturilor din ETS II la nivelul statelor membre pentru a se asigura că veniturile din ETS sunt reinvestite în sectorul transportului rutier”, a concluzionat Raluca Marian, director de advocacy al IRU în UE.

Având în vedere că atât poziția Consiliului, cât și cea a Parlamentului sunt pregătite pentru negocieri, sectorul transportului rutier comercial speră că abordarea mai pragmatică a Consiliului va depăși compromisul slab al Parlamentului.

Cresterea fluxului global de transport de marfa, inregistrata in primele luni ale lui 2011, a dus la impulsionarea vanzarilor de vehicule comerciale. Statisticile oferite la incheierea primului trimestru de catre Asociatia  Producatorilor Europeni de Autovehicule (ACEA) arata ca numarul inmatricularilor de vehicule comerciale noi a crescut in primele trei luni ale anului cu 14,7%, raportat la perioada similara din 2010. Toate segmentele au inregistrat cresteri, cu exceptia autobuzelor si autocarelor, care au avut un declin de 1,8%.


Piata din Romania s-a aliniat la tendinta europeana, inregistrand o crestere de 107,9% pe segmentul vehiculelor comerciale noi, cu 1.079 de unitati inmatriculate in martie 2011, comparativ cu cele 519 inregistrate in aceeasi perioada a anului trecut. La fel, in primul trimestru au fost vandute 2.529 de unitati, in crestere cu 99,4% fata de cele 1.268 comercializate in perioada similara a anului trecut.

Piata autohtona se redreseaza
In martie 2011, in Romania au fost inmatriculate 775 de vehicule comerciale usoare, de pana in 3,5 t, fata de 345 in aceeasi luna a anului trecut, inregistrandu-se o crestere procentuala de 124,6. De asemenea, in primul trimestru al lui 2011 s-a inregistrat o crestere de 113,2%, cu 1.714 unitati vandute, comparativ cu 804 in aceeasi perioada din 2010.
In ceea ce priveste vehiculele comerciale medii si grele, de peste 3,5 t, in Romania s-au vandut in martie 296 de unitati, cu 120,9% mai mult decat cele 134 comercializate in perioada similara a anului trecut. De asemenea, in primul trimestru au fost inmatriculate 789 de unitati, cu 126,1% mai mult decat cele 349 inregistrate anul trecut in primele trei luni.
Si vehiculele comerciale grele, de peste 16 t, au inregistrat o crestere, de la 101 unitati vandute in martie 2010 la 249 in martie 2011 (+146,5%), iar in primul trimestru vanzarile au crescut cu 173,7% (de la 247 la 676 de unitati). Ca si alte state din Europa, Romania a inregistrat o contractare a pietei pe segmentul autobuzelor si autocarelor de peste 3,5 t, cu doar opt unitati vandute in martie 2011, fata de 40 in aceeasi luna a anului trecut (-80%). In primele trei luni din 2011 au fost inmatriculate 26 de unitati, in scadere cu 77,4% fata de cele 115 comercializate in perioada similara a anului trecut.

Marea Britanie, Germania si Franta, in esalonul fruntas
In martie, cererea de vehicule comerciale noi a crescut cu 9,7% in UE (excluzand Malta si Cipru, care nu au pus la dispozitie datele statistice), comparativ cu aceeasi luna a anului trecut. Din cele 208.889 de inmatriculari noi, 49.064 au fost inregistrate in Marea Britanie (+8%) si 30.730 in Germania (+19,4%). In primul trimestru al lui 2011 au fost inscrise 499.456 de unitati, cu 14,7% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. In cifre absolute, Franta a inmatriculat numarul cel mai mare de vehicule (+11,6%), urmata de Anglia, cu o crestere de 30%, si de Germania, care a inregistrat performante similare (+30,9%).
Insa, datorita indisponibilitatii datelor din Italia, s-au luat in considerare, prin extrapolare, informatiile oferite de AAA.
Ca atare, exista posibilitatea aparitiei unei marje de eroare in totalul vehiculelor comerciale noi inmatriculate in UE, Italia avand in mod obisnuit o pondere cuprinsa   intre 10 si 15% pe acest segment.

Vehiculele mici si medii, din nou in atentie
In martie a fost inregistrata o crestere de 5,7% a inmatricularilor de vehicule comerciale sub 3,5 t. Franta (+4,4%), Germania (+13%) si Marea Britanie (+27%) au avut rezultate mai bune decat anul trecut, in vreme ce Spania a inregistrat o contractare a pietei de 10,4%.
In primul trimestru, in UE au fost inmatriculate 415.187 de vanuri noi, cu 10,2% mai multe decat in aceeasi perioada din 2010. Franta (+8,5%) s-a dovedit cea mai mare piata, cu 109.696 de vanuri noi vandute, urmata de Anglia (+31%) si Germania (+24,4%). Pe de alta parte, solicitarile de vanuri noi venite din Spania au scazut cu 8,4% in aceasta perioada.
In martie, in statele UE au fost inregistrate 30.952 de vehicule comerciale noi de peste 3,5 t (excluzand autobuzele si autocarele), cu 44,5% mai mult decat in aceeasi luna a anului trecut. Cresterea a fost de 22,1% in Olanda, 25,4% in Marea Britanie, 38,7% in Germania, 47,7% in Spania si de 58,7% in Franta.
In primul semestru au fost inmatriculate 76.374 de camioane noi, reprezentand o crestere de 50,7% comparativ cu primele trei luni ale lui 2010. Germania (+51,2%) a ramas cea mai mare piata, cu 23.093 de vehicule vandute, urmata de Franta, cu 12.262 de unitati si o crestere de 57%, Marea Britanie (+41,3%, 8.586 de unitati) si Spania (+44,5%, 4.198 de unitati). Doar Grecia si Irlanda au inregistrat scaderi de 65,9%, respectiv 7,4%.

Autobuzele si autocarele, codase din nou
In martie, vehiculele comerciale grele de peste 16 t (excluzand autobuzele si autocarele) au avut cel mai mare salt, de 58,6%, prin inmatricularea a 22.712 de unitati noi. Si toate pietele importante au inregistrat o crestere de doua cifre: 44% in Germania, 47,8% in Marea Britanie, 48,2% in Spania si 72,7% in Franta.
In primele trei luni, cresterea vanzarilor pe segmentul vehiculelor grele a fost puternica in statele UE, rezultand un total de +65%. Grecia a fost singura piata contractata cu 52,7%, in vreme ce Spania a crescut cu 43,2%, Germania cu 59,4%, Franta cu 68,7% si Marea Britanie cu 82,8%.
Categoria autobuzelor si autocarelor noi, de peste 3,5 t, a fost singura care a inregistrat un declin in martie, de 13%. Privind la pietele cele mai importante, performantele au fost diverse: Spania s-a extins cu 55,2%, in vreme ce Marea Britanie a scazut cu 45,9%. Piata Germaniei s-a contractat cu 18,4%, iar cea a Frantei, cu 4,5%. Rezultatele cumulate din ianuarie pana in martie in statele UE au aratat o scadere de 1,8%. Marea Britanie a ramas pe acest segment cea mai mare piata, desi s-a contractat cu 34,2%, urmata de Franta (-12,1%) si Germania (-5%). Spania a fost singura care a inregistrat o crestere, de 69,8%, dar a ramas in urma in ceea ce priveste volumele (856 de unitati vandute).