Situata in Arges si avand ca punct de pornire a activitatii in Romania achizitia Dacotrans (transportatorul de casa al Dacia), Viator&Vektor nu mai realizeaza in prezent decat 20% din cifra de afaceri lucrand cu producatorul auto roman, ale carui tarife pentru curse nationale si internationale sunt la limita profitabilitatii. In loc de asta, firma, care a trecut in 2014 printr-un proces de reorganizare si care din 2015 si-a innoit periodic flota, a inceput in 2017 sa lucreze in Comunitate, unde trimite tot mai multe camioane. Oportunitati de dezvoltare in transport si domenii conexe sunt, asa cum considera managerul Viator&Vektor, dar toate investitiile se fac cu prudenta, deoarece climatul economic nu se arata foarte favorabil extinderilor spectaculoase.
Compania slovena Viator&Vektor s-a infiintat in anii '70, iar in 2004 a intrat pe piata din Romania prin cumpararea firmei de transport a Dacia, Dacotrans, in cadrul unui joint-venture in care avea 51% din actiuni, restul apartinand International Lazar Company. La sfarsitul lui 2007 Lazar a vandut participatia sa, iar in 2011 compania din Slovenia a dat faliment in urma unui contract cu armata acestei tari si a unui scandal de coruptie, ramanand totusi pe piata cateva filiale, inclusiv cea din Romania. In 2014 aceasta a fost cumparata de Matjaz Suln si Dragos Ciocirlan si a continuat sa faca transport national si international de componente auto pentru Dacia-Renault, avand o flota de circa 90 de camioane cu semiremorci mega. Intre timp in portofoliul de clienti s-au adaugat si alti producatori de piese si anvelope, industria automotive reprezentand aproape 100% din activitatea Viator&Vektor.
In 2015 camioanele deja amortizate au fost date ca avans pentru 70 de Volvo noi, ceea ce s-a vazut in cresterea profitului pana la 2,7 milioane de lei, iar anul trecut firma a inceput sa lucreze si in Comunitate.
Extindere cu pasi mici si siguri
Cifra de afaceri a companiei a fost constanta in ultimii ani, de peste 52 de milioane de lei, dar se estimeaza ca in 2018 sa scada cu 5%, deoarece camioanele neperformante sunt trase pe dreapta, fara a fi insa vandute, pentru ca preturile propuse in prezent sunt foarte mici.
Dragos Ciocirlan detine 50% din actiunile Viator&Vektor si mai are o firma de transport, in total fiind vorba de o flota de 160 de camioane. „Suntem o companie de dimensiuni medii, cu cifre bune, care speram sa fie si mai bune. 20% din flota este in proprietate si in 2020 ies din leasing alte 30 de camioane. Deocamdata ne mentinem la acest nivel, nu vreau sa cresc necontrolat.“
Firma mai detine un service unde se lucreaza doar pentru flota proprie, o hala ITP si un teren de 18.000 m2 la Mioveni, unde se va construi, din fonduri proprii, o hala de 1.000-1.200 m2, pentru depozitare sau productie, existand deja cateva posibile proiecte cu Dacia. Si in acest domeniu se merge tot cu pasi mici si siguri, extinderea urmand sa se realizeze in functie de oportunitatile care vor aparea.
„Incerc mereu sa vin cu idei noi“, declara Dragos Ciocirlan, „o alta fiind sa schimbam camioanele la 3-4 ani, deoarece in Comunitate cerintele tehnice sunt destul de ridicate“. In schimb semiremorcile mega se pot folosi si 5-6 ani.
2018 este primul an in care nu s-au facut achizitii, deoarece „imi este putin teama de recesiune, deja cresc costurile creditarii si sunt si alte semnale pe piata, asa ca mai asteptam un an. In plus, am cumparat multe masini in leasing si asta se vede in datorii.“
Dar in 2019 vor fi cumparate 26 de camioane Volvo si 50 de semiremorci, toate pentru inlocuirea unor vehicule mai vechi.
Profit mai mare din intracomunitar, dar numai daca se fac multi kilometri
In 2018 numarul ansamblurilor care fac transport intracomunitar a crescut, reprezentand acum 80% din totalul flotei, deoarece activitatea este mai profitabila: tarifele sunt mai bune, de 1,1 euro/km, fata de 0,74-0,75 euro/km la international, se fac mai multi kilometri – circa 13.000 pe luna cu un singur sofer, fata de 10.000-10.500 – drumurile sunt mai bune, deci piesele si anvelopele se uzeaza mai greu, iar soferii sunt mai bine platiti – ajung la circa 2.500 de euro pe luna – deci pot fi pastrati mai usor. Conducatorii auto trec periodic din Comunitate la tur-retur si national, in functie de preferintele lor, aceasta flexibilitate si relatia personala buna cu managerul firmei fiind un alt motiv pentru care Viator&Vektor nu duce lipsa de forta de munca.
Pentru transportatorul argesean prima jumatate din 2018 a fost la fel ca prima jumatate din 2017, fiind inca o perioada de tranzitie, in care tot mai multe camioane se muta in Comunitate, iar soferii trebuie sa se obisnuiasca, pentru ca „acolo nu faci profit daca nu faci kilometri, si deci conteaza mult cum motivezi angajatii“. De aceea Dragos Ciocirlan considera ca 2018 nu va fi un an spectaculos din punct de vedere al cifrei de afaceri, care va scadea putin, dar in schimb spera ca profitabilitatea sa fie putin mai buna, desi motorina s-a scumpit, iar salariile au crescut.
Firma alimenteaza 10-13% din tara, iar restul din Ungaria si mai ales Franta, deoarece camioanele merg in special intre Franta si Italia. Camere la hotel nu se inchiriaza, deoarece nu are cine pazi marfa si furturile s-au inmultit in aceasta tara in ultimul timp, astfel ca s-au luat cateva amenzi de 750 de euro pentru soferii care au dormit in cabina in pauza saptamanala normala. „Ne gandim sa mergem in instanta. De ce sa primim astfel de amenzi cata vreme s-a declansat procedura de infringement impotriva Frantei si Germaniei, deci problema este discutabila?“
Controlorii belgienii s-au dovedit si mai abuzivi, confiscand un camion al firmei care nu era parcat regulamentar intre linii si luand si toate actele soferului pana la plata amenzii de 1.600 de euro.
Se pastreaza totusi si o cale deschisa spre Dacia
In ceea ce priveste restul de 20% din activitate, reprezentand mai ales curse pentru producatorul auto pitestean, cursele nu sunt profitabile, „dar le pastram ca alternativa pentru soferi si pentru a avea cale deschisa la Dacia, pentru care suntem firma de casa“.
„Cursele tur-retur nu sunt profitabile“, subliniaza Dragos Ciocirlan, „Unele sunt pe linia de plutire, altele sunt pe minus, dar le pastram pentru a tine in viata contractul cu Dacia, companie care scoate curse la licitatie o data la trei ani si acolo se bat toti operatorii. In prezent insa tarifele sunt de asa natura incat mi-e greu sa cred ca poate face cineva cursele acelea fara evaziune fiscala. Or, noi lucram numai cu carduri, nimic cash.“
Desi cursele tur-retur sunt in general dezavantajoase, se pare ca unele, spre Spania sau Portugalia, sunt atat de neprofitabile incat a trebuit sa se renunte la ele, chiar si in conditiile in care Spania are avantajul ca motorina e mai ieftina decat in Romania.
Clientii ar vrea mai multe camioane, dar nu e momentul pentru cresterea flotei
Deoarece „romanii sunt cei mai ieftini transportatori si au un randament mult mai bun decat al altora, altfel nici nu avem cum sa rezistam pe piata, fiind atat de defavorizati din punct de vedere al tarifelor“, Viator&Vektor are mai multe cereri de transport decat poate acoperi cu flota proprie. Chiar si asa, managerul firmei nu vizeaza o extindere a acesteia, deoarece „e o perioada in care mai bine stai si te gandesti“. Firma lucreaza cu subcontractori, dar numarul lor a tot scazut, astfel ca de la peste patru milioane de euro cifra de afaceri realizata cu acestia s-a ajuns la mai putin de un milion de euro, „pentru ca sunt greu de controlat“, aspect deloc de neglijat cand vine vorba de industria automotive, unde 90% se lucreaza just-in-time, iar tarifele depind de punctajele realizate de firme. „Se fac grile, A, B si C, tinand cont de situatia noastra financiara, de capacitatea de a lucra just-in-time si de auditul camioanelor. Noi 99,9% suntem in grupa A, dar iarna nu reusim sa trimitem suficient de multe camioane pentru a acoperi cursele clientilor si cadem in grupa B“, explica Dragos Ciocirlan.
Colaborarea cu clienti mari, care sa asigure volume si in vremuri grele, este dorita de multi transportatori, dar lucrurile nu sunt asa simple. Clientii mari poate ca asigura continuitate, dar conditiile sunt stricte, nu se admit intarzieri, iar bonitatea furnizorului de servicii este importanta. De multe ori, pentru a mentine o relatie de afaceri buna e nevoie si de compromisuri, de pierderi controlate, atata timp cat rezultatul final este pozitiv. Viator&Vektor Ro are cateva astfel de contracte, pe segmentul automotive, unul dintre ele fiind cu Dacia, client „vanat“ de multi carausi, dar cu care putini ajung sa lucreze direct.
Viator&Vektor a venit in Romania in 2004, cand s-a asociat cu International Lazar, pentru a putea participa la licitatia organizata de Dacia, una dintre conditiile producatorului care voia sa externalizeze transportul fiind includerea unui operator local. Asa a luat nastere parteneriatul in care compania slovena detinea 51%, iar partea romana, 49%. Acesta a durat pana in toamna lui 2007.
In prezent, 60% din activitatea companiei se bazeaza pe Dacia, fiind principalul furnizor de transport rutier pentru producatorul auto roman, dar Viator&Vektor Ro mai are alte contracte mari: cu Renault, Goodyear Romania si Bulgaria (exclusivitate), Pirelli si Alro. Pentru completarea curselor exista si contracte mici, in general cu firme din Italia.
Ultimii doi ani au fost dificili pentru Viator&Vektor Ro, ca pentru intreaga piata de transport de la noi. „Nu am reusit sa crestem tarifele; a fost un succes daca am reusit sa le mentinem. Nu cred ca vom mai ajunge la tarifele din 2008, fabuloase fata de ce se intampla acum. Anul trecut am avut profit, cu o cifra de afaceri de aproape 15 milioane de euro. In transporturi si pentru un leu profit trebuie sa fii multumit. Anul acesta vom fi din nou pe plus. In 2013 nu vor reveni tarifele, tendinta este de scadere, desi au crescut costurile. Asta ne obliga sa gasim metode de optimizare, dar si aici nu mai sunt multe de facut. Putem doar sa experimentam“, a aratat Dragos Ciocirlan, director executiv Viator&Vektor Ro.
Pana in 2009 compania a avut probleme, dar atunci a apelat la reorganizarea si restructurarea activitatii si a inceput monitorizarea si reducerea costurilor, pentru a intra pe profit. Optimizarea a presupus si o intrare mai buna pe piata si o relatie mai stransa cu clientii. Falimentul din 2011 al companiei slovene Viator&Vektor Logistika nu a afectat semnificativ activitatea din Romania, s-a resimtit doar un mic val de neliniste in randul clientilor de aici, dar a fost o problema de imagine care a fost rezolvata.
Selectie stricta a furnizorilor
In ultimii ani, cum volumele au scazut, iar transportatorii luptau pentru fiecare cursa, clientii au profitat si au redus pretul. Iar companiile de transport, suficient de disperate, au acceptat, astfel ca, vrand-nevrand, tarifele in general au scazut, si cine nu a acceptat a pierdut din comenzi. „Clientii …
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit