Piața asigurărilor nu a fost atât de afectată de pandemie pe cât s-a estimat inițial, astfel că 2020 s-a încheiat chiar cu o ușoară creștere, de 5% față de anul precedent, rezultată nu din majorări de tarife, ci din creșterea parcului auto nou asigurat. Pentru 2021 se așteaptă schimbări legislative importante, printre care decontarea directă la polițele RCA, care a stârnit și cele mai mari controverse. În fapt, decontarea directă pune ordine pe piață, în sensul în care fiecare asigurat va primi servicii a căror calitate va fi proporțională cu prețul primei de asigurare plătite. Nici vorbă de o explozie a tarifelor sau de alte scopuri „ascunse”.
Piața asigurărilor din România a trecut relativ bine peste pandemie, iar pe fondul creșterii asigurărilor de sănătate și a celor de garanții se așteaptă menținerea unei evoluții pozitive și în perioada următoare. Despre provocările aduse de 2020, despre principalele modificări legislative preconizate să se concretizeze anul acesta – cu impact direct asupra asigurărilor obligatorii de răspundere civilă (RCA), cel mai mare segment raportat la total piață – dar și despre previziunile pentru 2021 am discutat cu Viorel Vasile, CEO Safety Broker.
Tranzit: Care a fost impactul Covid-19 asupra pieței asigurărilor în 2020?
Viorel Vasile: Ca în orice fenomen de amploare recent instalat, și în pandemia Covid-19 a existat o scurtă perioadă de reducere a subscrierilor (aprilie și partial martie 2020), urmată de o acomodare la noul model de business și relansarea acestuia. Având în vedere faptul că pentru 2020 nu există încă date auditate, putem lua în calcul pentru comparație primele 9 luni din 2020 versus perioada similară din 2019. Astfel, în intervalul ianuarie-septembrie 2020 s-a înregistrat o creștere a subscrierilor pentru asigurări generale non-viață (AG) și asigurări de viață (AV) cu 4,8%, iar dacă ne raportăm doar la AG, creșterea este mai substanțială, de 6,3%. Având în vedere trendul ascendent din ultima perioada a anului trecut, ne așteptăm ca subscrierile din AG să aibă o creștere de circa 8%. Dacă ne raportăm la evoluția 2018-2019, când s-a înregistrat o creștere de 8,5% la subscrierile de AG, observăm că impactul Covid-19 asupra pieței asigurărilor a fost destul de mic.
Asigurările obligatorii RCA nu au fost influențate substanțial, atât datorită caracterului obligatoriu (un vehicul chiar și neutilizat poate crea pagube „prin fapta lucrului”), cât și datorită unor vicii ale legii (polița RCA nu poate fi suspendată, deoarece nu există proceduri ale Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Transporturilor, Autorității de Supraveghere Financiară – ASF – și Ministerului Dezvoltării).
Subscrierile RCA în primele 9 luni ale anului trecut au crescut cu circa 4,6% față de perioada similară din 2019 (în 2019 creșterea a fost de 6,5% comparativ cu 2018), în contextul în care prima medie anualizată a fost cvasiconstantă (cu o scădere minoră, de până la 1%). Și polițele casco au un volum de prime de asigurare în creștere în perioada ianuarie-septembrie 2020, de 3%. „Vedetele” 2020 au fost asigurările de sănătate (+26%) și de accidente (+20%). În același timp, datorită absorbției de fonduri europene, piața a fost completată de asigurările de garanții.
Un aspect pozitiv este faptul că frecvența daunelor a scăzut, și în contextul perioadei de lockdown. Sincer, cu toții estimam o depreciere de 30% și, în final, am terminat pe plus. Este adevărat însă că, dacă nu ar fi fost Covid-19, piața asigurărilor ar fi crescut probabil cu peste 10% în 2020 comparativ cu 2019.
Foarte important, creșterea cu care s-a încheiat anul nu a fost generată de o majorare de tarife, ci dimpotrivă; pentru RCA este o diminuare de costuri la încasări.
S-a constatat o scădere a apetitului pentru asigurări facultative non-life?
A fost o suspendare temporară a ratelor pentru aceste asigurări pe perioada celor 3 luni de stare de urgență, după care activitatea s-a reluat și plata ratelor a fost făcută. În special în cazul clienților persoane juridice nu s-au înregistrat renunțări la polițe. Foarte multe dintre mașinile noi cumpărate sunt în sistem leasing, iar banca se asigură că se plătesc polițe casco pe toată durata contractului.
Cum apreciați introducerea măsurii de decontare directă în cazul polițelor RCA?
Decontarea directă, care ar putea fi introdusă prin modificarea legii RCA nr. 132/2017, este un concept nou în România. Italia a înregistrat în anii ’90 o situație similară cu cea în care suntem noi în prezent și a adoptat aceeași măsură. Sper că acest mic oligopol existent pe piață se va diminua și sper să avem mai mulți jucători. Din cei 9 asigurători care activează pe piața RCA, doi au peste 70% dintre clienți, ceea ce nu este în regulă pentru consumatori. Sperăm să avem 4-5 asigurători interesați să intre în această competiție.
Cred că cei care sunt împotriva decontării directe nu au înțeles ce presupune aceasta. Este normal ca fiecare client să beneficieze de serviciile asigurătorului pe care și-l alege. Până acum, cei mai mulți au ales polița RCA orientându-se exclusiv către preț, deoarece serviciul cumpărat nu îi impacta deloc. Acum, prin decontarea directă, asiguratul este la adăpost: își alege asigurătorul dorit și știe că își primește despăgubirea în 10 zile, iar firma sa de asigurare se îndreaptă prin regres împotriva asigurătorului celui care a produs dauna. Practic, firmele de asigurare trebuie să se înțeleagă între ele cu privire la proceduri și plăți. În plus, legea vine și cu avantajul posibilității recuperării banilor prin intermediul unui executor judecătoresc, în cazul în care plata nu este efectuată în 10 zile.
În urmă cu 5 ani am avut o situație similară, cu cei doi mari asigurători – Astra și Carpatica – ce dețineau cea mai mare pondere în piață. ASF a avut o atitudine autoritară, cele două firme au fost împinse în faliment, celelalte companii au crescut prețurile, iar de aici lucrurile s-au inflamat. Apariția tarifului de referință a reglat piața și, deși la momentul respectiv toată lumea era îngrijorată că societățile de asigurare vor vinde peste acest indicator, acum suntem cu 30% sub. Este clar, prin urmare, că orice intervenție arbitrară rezolvă lucrurile doar pe termen scurt. Într-o economie de piață trebuie să lăsăm consumatorului dreptul de a alege și totul se va regla de la sine. Poate că acesta chiar își dorește o poliță ieftină, dar datoria noastră este de a-l informa că serviciul oferit este pe măsura investiției făcute.
Cât de stabilă este piața RCA, având în vedere și gradul mare de expunere pe acest tip de asigurări a două societăți de pe piață?
Amenzile pe care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) le-a dat City Insurance sunt mai mult de natură procedurală și nu țin de capital sau de neplata daunelor. Deci acest lucru nu reprezintă punctual un motiv de îngrijorare. Pe de altă parte, principala problemă este faptul că doi jucători – City Insurance și Euroins – dețin peste 70% din total piață și, din cauza volumelor foarte mari, nu fac față – din punct de vedere logistic – tuturor solicitărilor; își plătesc daunele, însă cu întârziere, la 30 de zile în loc de 10 zile, spre exemplu, și încalcă legislația. Tocmai din acest motiv, o schimbare a legislației prin introducerea decontării directe ar putea să determine clientul să fie mai atent și să-și aleagă un asigurător care plătește bine daunele. Practic, decontarea directă presupune ca în caz de accident păgubitul să se îndrepte spre compania de asigurări de unde și-a cumpărat polița RCA. Societatea respectivă suportă costul reparației și apoi își recuperează cheltuiala de la asigurătorul celui care a produs dauna.
În prezent, faptul că prețul mediu la care se vând polițele RCA de către cei doi lideri de piață se situează sub tariful de referință calculat de ASF din 6 în 6 luni ar trebui să dea de gândit. Vorbim de un ecart de aproximativ 30%, iar tariful de referință este calculat în funcție de niște indicatori stricți și lasă o marjă minimă de profit pentru asigurători. Cum de avem prețuri cu mult sub acest indicator este dificil de explicat: volumele mari nu acoperă deficitul de 30% și se mizează doar pe faptul că nu se vor despăgubi atâtea daune câte polițe s-au vândut.
Am putea asista la o creștere a tarifelor la RCA?
Este în regulă să crească tarifele, atâta timp cât se oferă servicii de calitate. Răspunderea mea ca broker este să ghidez clientul către un asigurător care să îi plătească despăgubirea la timp. Dacă intermediez o poliță la o societate unde nici măcar nu poate să își deschidă dosarul de daună, atunci am și eu o problemă morală. Prin măsura decontării directe, fiecare își alege serviciul de care dorește să beneficieze și plătește tariful aferent.
Putem să realizăm o schimbare de paradigmă: nu mai cumpărăm doar preț, ne uităm și la calitate. Iar calitatea nu o mai livrăm altora, ci nouă înșine.
Strict legat de clauza de decontare directă, costul introducerii acesteia în polița RCA nu va fi mare. Sunt societăți care au comunicat deja un tarif suplimentar fix, legat de gestionarea dosarului de daună, în valoare de 88 de lei. În niciun caz nu vorbim de creșteri procentuale din valoarea polițelor.
Ar putea să scadă volumul de asigurări casco odată cu introducerea decontării directe?
În decontarea directă luăm o parte din rolul poliței casco. Dacă asigurătorii au în vedere să elimine această prevedere din polița casco, atunci casco s-ar putea ieftini. Există riscul ca o parte dintre clienți – mai ales persoane fizice – să nu își mai facă deloc această poliță, deoarece unul dintre rolurile ei era de a asigura o reparație fără bătăi de cap în caz de accident provocat din vina altuia, societatea de asigurare urmând să își recupereze prin regres valoarea daunei.
Decontarea directă poate fi privită însă și ca o oportunitate, din acest punct de vedere. Pe piața din Germania există o poliță „motor” – un RCA pe care se înglobează și o poliță casco, și una de accidente rutiere, tractare etc. O poliță auto similară adoptată în România – posibilă doar în contextul modificării legislației – ar putea permite o mai mare flexibilitate în configurarea poliței de asigurare, adaptată la nevoile punctuale ale clientului.
Cum apreciați impactul Brexit-ului pe piața de asigurări?
Până la acest moment, pași importanți în acoperirea daunelor ca urmare a îmbolnăvirii/pozitivării cu Covid-19 au parcurs asigurările travel &storno (pagube financiare ca urmare a îmbolnăvirii cu Covid). Cel puțin două companii sunt active pe acest segment.
În ceea ce privește asigurarea de marfă (CMR), există încercări timide de acoperire a unor cheltuieli legate de pandemie: costuri suplimentare cu conducătorul autovehiculului (cazare, diurnă) sau cu vehiculul (cheltuieli suplimentare cu carburanți, dezinfectare). Chiar dacă despăgubirile sunt limitate la câteva sute de euro, reprezintă un prim pas pe acest drum.
Altfel, polița CMR este valabilă pentru orice tip de transport, indiferent că vorbim de spațiul comunitar sau din afara Uniunii Europene. Orice probleme de procedură care ar putea apărea, generate de noile formalități vamale, se vor putea rezolva punctual. Iar în cazul unor probleme repetitive sunt convins că polița CMR se va putea completa cu alte clauze necesare.
Cum a evoluat „relația” dintre asigurători și service-uri? Cum ar putea fi aceasta influențată de procedura decontării directe?
Odată cu introducerea decontării directe se speră că se va reduce cota de piață a principalilor furnizori, reparațiile se vor direcționa practic și către ceilalți asigurători, iar presiunea pe primii doi va scădea. Strict legat de relația dintre service-uri și asigurători vedem aceeași „prietenie veșnică”, astfel că toate probleme se rezolvă doar în instanță (după aproximativ doi ani de judecată și cu penalitățile aferente de 0,2% pe zi). Este necesar ca reprezentanții celor două părți să se așeze la masa negocierilor. Nu este rolul ASF să intermedieze asemenea discuții comerciale și să reglementeze o piață de care nu răspunde. Nu cred că pot fi stabilite tarife de referință la reparații, deoarece fiecare agent economic are elemente de cost diferite, de care trebuie să țină seama în elaborarea prețurilor. Vorbim totuși de o piață liberă.
În ceea ce privește discuția în jurul service-urilor reparatoare care „umflă” prețurile, trebuie să intervină și clientul și să aibă o atitudine responsabilă. În afaceri trebuie să avem și moralitate.
Cum va evolua piața de asigurări în 2021?
Așa cum am avut prima lună, direcția va rămâne aceeași: creștere mare pentru sănătate, garanții și, într-o pondere mai mică, RCA. Subliniez, creșterea legată de RCA nu va fi dată de o majorare a tarifelor, ci de vânzările auto. Per ansamblu, dacă nu vor fi surprize neplăcute legate de pandemie, probabil că piața va înregistra anul acesta o creștere de 10% comparativ cu 2020. Cert este că la finalul anului trecut nu am avut creșteri de preț la RCA, ci chiar o scădere a primei medii cu 0,2-0,3%.
Piata de asigurari a crescut in 2018, sustinuta de achizitiile de autovehicule. In acelasi timp, si beneficiarii au fost in avantaj comparativ cu situatia dramatica din urma cu doi ani, ca urmare a competitiei mai stranse intre asiguratori, mai ales ca acum – spre deosebire de atunci – furnizorii sunt interesati sa vanda RCA. Tariful de referinta instituit de Autoritatea de Supraveghere Financiara a adus liniste si stabilitate pe piata si, in ciuda amenintarilor venite de la Comisia Europeana, va fi pastrat (cu mici ajustari de nuanta in plan legislativ). Desi volumele de asigurari sunt generate in continuare in mare parte de RCA, se constata un interes crescut pentru asigurarile de constructii realizate cu finantare europeana si pentru asigurarile de sanatate.
Desi tariful de referinta la asigurarea de raspundere civila (RCA) este stabilit in prezent la 7.000 de lei pentru un camion in B0, pretul mediu de vanzare al politelor se situeaza la aproximativ 6.000 de lei. In plus, pentru firmele de transport cu istoric al daunalitatii bun, politele se vand si cu pana la 30% mai ieftin fata de tariful de referinta (aproximativ 4.300 de lei). De altfel, tariful de referinta este doar o recomandare, care nu trebuie depasita pentru a nu mai exista derapajele din trecut, explica Viorel Vasile, CEO Safety Broker.
Pe segmentul RCA exista acum trei jucatori mari, care isi impart aproximativ 70% din volumul total: City Insurance (axat in special pe persoane juridice), Euroins (axat pe persoane fizice) si grupul VIG, care include Omniasig si Asirom, care sunt, la fel, orientate catre persoane juridice, respectiv persoane fizice. Piata este stabila si orice operator isi gaseste o oferta potrivita. Totusi, majorarea tarifelor de referinta, dupa ultima recalculare, in medie cu 17%, reprezinta un semnal de alarma, pentru ca inseamna ca daunalitatea medie este in crestere. „Daca in trecut toata lumea ii arata cu degetul pe transportatori, in prezent, lucrurile s-au schimbat. Pe de alta parte, au crescut costurile cu salariile, cu piesele, cu manopera de service, si toate acestea se rasfrang in pretul platit pentru reparatii. Este o crestere naturala, consecinta a apartenentei la Uniunea Europeana. Atata timp cat exista competitie, tarifele practicate la asigurari vor fi sub control.“
Industria nu vrea sa renunte la tariful de referinta pentru RCA
Primul pas al procedurii de infringement impotriva Romaniei pentru nereguli in legislatia RCA a fost declansat de catre Comisia Europeana (CE) in iulie a.c. Este vizat tariful de referinta si limitarea pretului asigurarilor RCA, lucru ce ar contravine regulilor de functionare libera a pietei. In prezent se lucreaza intr-un grup de lucru din care fac parte reprezentanti ai tuturor categoriilor de business implicate, pentru formularea unui raspuns catre CE. „Cert este ca nu se doreste renuntarea la tariful de referinta, care da o indicatie cu privire la pretul recomandat pentru RCA. Este adevarat ca sunt anumite aspecte care nu sunt tocmai corecte din punct de vedere concurential. De exemplu, plafonarea cheltuielilor administrative ale companiilor de asigurari la 25%, pentru ca nu ii poti impune unui agent economic care sa ii fie costurile. Real, cu toate optimizarile, cheltuielile sunt in prezent de 26-27%, dar se pot asuma de catre asiguratori“, este de parere Viorel Vasile.
O alta problema invocata de Comisie este coeficientul „n“ – in prezent de 1,36 raportat la calculul tarifului de referinta – la care ar trebui sa se renunte pe motiv ca plafoneaza pretul. Practic, daca tariful ofertat in prezent sare peste tariful de referinta cu 36%, beneficiarul politei poate solicita Biroului Asigurarilor Auto din Romania (BAAR) o oferta pentru incheierea unui contract RCA. Alte cerinte mai putin stringente vizeaza adoptarea unor masuri doar pentru ca sunt in vigoare la nivel european, cum ar fi eliberarea cartii verzi la tramvaie, desi la noi este un non-sens. „Acestea sunt insa niste reglaje fine care nu trebuie sa afecteze demersul in ansamblu, al carui scop este de stabilizare a pietei – ceea ce s-a si reusit. Tariful de referinta exista si in Belgia si Austria si este functional, asa ca nu sunt argumente pentru ca Romania sa renunte la el. Eventuale modificari ale legislatiei nationale probabil ca nu vor fi facute mai devreme de martie anul viitor, intrucat legea trebuie sa treaca prin Parlament.“
Legea IDD va tria piata de brokeraj
Cea mai importanta schimbare in plan legislativ este implementarea directivei de distributie in asigurari (IDD) in legislatia romaneasca. Aceasta obliga toti distribuitorii in asigurari sa respecte aceleasi reguli. Astfel, daca o banca doreste sa intermedieze vanzarea de asigurari, se supune acelorasi obligatii ca si ceilalti asiguratori. „In principiu, este vorba doar de o formalitate, pentru ca toti cei care au dorit sa dezvolte acest serviciu au putut sa o faca si pana acum, cu brokeri proprii. Conditiile de acreditare si de functionare sunt insa destul de drastice, astfel ca va fi din ce in ce mai greu si pentru brokerii mai mici sa se mentina pe piata. Astfel, din cei aproximativ 300 de brokeri activi in acest moment pe piata probabil ca o treime vor renunta in urmatorii ani, deoarece costurile logistice sunt mult prea mari. Discutam de norme de pregatire profesionala, de credite anuale pentru fiecare vanzator de asigurari… practic, de acum tot ce se aplica in Europa ne vizeaza si pe noi“, arata seful Safety Broker.
Jumatate din volumul asigurarilor este tinut de RCA
Putin peste jumatate din totalul pietei de asigurari este generat de RCA, iar alte circa 20 de procente sunt reprezentate de alte produse de asigurare facultative destinate tot industriei auto. Aceeasi pondere se regaseste si in portofoliul Safety Broker.
In ultimul timp insa se constata un interes sporit pentru garantii de participare la licitatii si asigurari de buna executie pentru proiectele din constructii realizate cu fonduri europene, unde asigurarea este ceruta obligatoriu, dar si pentru asigurarile de sanatate, in conditiile in care sistemul public se bucura de tot mai putina incredere. Astfel, pe aceste doua segmente s-au inregistrat in ultimii ani cresteri procentuale semnificative, dar tot suntem departe de realitatea occidentala.
„In Uniunea Europeana politele de viata si sanatate reprezinta aproximativ 60% din piata. Aceasta ar trebui sa fie directia si la noi. Desigur, conteaza foarte mult insa si nivelul de trai. In Romania, fiecare locuitor cheltuie in medie 100 de euro pe an pentru asigurari, in timp ce in Germania sumele se ridica la 4.000 de euro/an“, atrage atentia Viorel Vasile. De altfel, tara noastra are cel mai scazut nivel al asigurarilor din Uniunea Europeana, chiar si sub Bulgaria.
Pe segmentul asigurarilor CASCO volumele au crescut destul de putin comparativ cu anul anterior, acestea fiind in directa legatura cu vanzarile de masini noi (care reprezinta doar o treime din totalul achizitiilor de vehicule). Evident, la second-hand nu prea se pune problema de CASCO. Din pacate, nu mai mult de 30% dintre cei care au RCA opteaza si pentru o alta forma de asigurare, nu neaparat din domeniul auto.
Atentie la daunalitate!
Parteneriatele incheiate de Safety Broker cu FORT si UNTRR, prin care se ofera polite RCA la tarife mai mici membrilor, reprezinta un real succes si au facut ca mai multi operatori de transport sa fie motivati sa se inscrie intr-o asociatie patronala. Este important ca firmele sa tina aproape de industrie, sa aiba acces la informatie, sa fie unite.
„Mici discutii pe marginea tarifelor politelor de asigurare au mai fost, deoarece pretul preferential de 4.300 de lei net la un autotractor este valabil doar daca clientul nu are evenimente rutiere si se incadreaza in clasa de bonus. In momentul in care o companie are daune, nu mai poate beneficia de acest tarif. Si chiar au fost situatii cand am ofertat polita RCA si la 12.500 de lei. Daca facem o medie, pretul de vanzare al RCA este de 5.500 de lei. Asociatiile patronale au inteles pozitia noastra, pentru ca este o practica corecta pe piata de recompensare a celui care nu are daune si de sanctionare a celui care greseste.“
Discutiile privind modificarea legislatiei si acordarea coeficientului bonus-malus pentru sofer, si nu pentru vehicul, nu au mai avansat deloc si, oricat de corecta este argumentatia, din punct de vedere operational este greu de pus in practica. In plus, „pentru firmele de transport, penalizarea soferilor nu este o solutie viabila in conditiile actualei crize a fortei de munca. Si nici nu cred ca este o prioritate. Scandalul din trecut cu transportatorii a fost mai mult artificial, pentru ca asiguratorii nu doreau de fapt sa vanda polite RCA.“
Safety Broker se extinde pe CMR
2019 se estimeaza ca se va mentine la un nivel similar cu anul acesta, poate cu o usoara crestere. Stabilitatea nu va favoriza majorari de tarife, dimpotriva, pe fondul inaspririi competitiei cei mai castigati vor fi beneficiarii. In 2018 au intrat pe segmentul RCA Grawe si Whatford si au deja o cota de piata de 2-3% fiecare, iar anul viitor este asteaptat ERGO, alaturi de alte doua nume noi.
Exista asiguratori noi si pe segmentul CMR, cu care Safety Broker are incheiate protocoale de colaborare. Este vorba de Group Ama, Gothaer si City Insurance. „Piata CMR este uriasa, cu prime anuale de asigurare de peste 100 de milioane de euro. Noi venim cu un pachet atractiv de asigurari pentru firmele de transport, cu RCA la tarife speciale in conditiile aderarii la o asociatie patronala si asigurare CMR. Iar principalul beneficiu al politei CMR este ca garantam despagubirea in momentul in care apare dauna. Daca mai departe firma de asigurare se regreseaza pentru recuperarea prejudiciului sau nu este mai putin interesant pentru client. El isi doreste doar sa fie despagubit si sa nu isi pericliteze relatia cu clientul“, a concluzionat Viorel Vasile.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit