Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Euro 4, prea poluant pentru Mediul romanesc

De la 1 ianuarie, taxa de poluare se aplica si autovehiculelor Euro 4. Daca in ceea ce priveste utilitarele usoare exista inca producatori care vor lansa motorizari Euro 5 abia din al doilea semestru al anului, deci trebuie sa propuna clientilor de la noi discounturi si mai atractive decat in 2009 pentru a-i convinge sa investeasca in completarea sau innoirea flotelor, constructorii de camioane sunt pregatiti de mult cu astfel de solutii.
 

Fie ca ofera, fie ca nu ofera motoare Euro 5, importatorii de vehicule comerciale – usoare si grele – se arata mai ingrijorati de situatia generala de pe piata, care va tine vanzarile la nivelul din 2009, decat de noua taxa – desi aceasta se ridica la sute de euro si multi isi propun sa o suporte din propriul buzunar.

Noile prevederi au insa si exceptii. Astfel, conform OUG 117/ 2009, autovehiculele M1 (pentru transport de pasageri, care au cel mult opt locuri pe scaune in afara de al soferului) a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 cm3 si N1 (pentru transport de marfa, cu MTMA de 3,5 t), cu norma de poluare Euro 4, inmatriculate pentru prima data intr-un stat membru UE in perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009 inclusiv, beneficiaza de exceptarea de la plata taxei de poluare daca se inmatriculeaza pentru prima data in Romania in 45 de zile de la data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta.

Producatorii de vanuri nu se grabesc cu Euro 5
Citroën nu ofera utilitare cu motorizari Euro 5, primul astfel de model, Nemo, urmand sa fie disponibil din iunie, si pe masura ce vor intra toate in productie, vor fi aduse si in Romania si eliminate treptate variantele Euro 4.
Pentru utilitarele usoare Mercedes-Benz sunt disponibile motoare Euro 5 cu patru cilindri (de 95, 129 si 163 CP) sau cu sase (de 190 CP). Anul trecut, firma a vandut 1.680 de unitati, din care 1.330 Sprinter, 300 Vito si 59 Viano – numai 10 dintre ele fiind Euro 5 – iar in 2010 isi propune cifre similare. Diferenta de pret dintre cele doua motorizari este de circa 2%, deci mai mica decat valoarea taxei de prima inmatriculare pentru masini Euro 4 – din care compania mai detine stocuri in Romania.
Nici Renault nu are deocamdata in oferta utilitare usoare cu motor Euro 5, acestea fiind in curs de implementare si disponibile din al doilea semestru al anului. Stocul de vehicule comerciale al firmei este redus, de aproximativ 100 de unitati, iar pana la lansarea modelelor Euro 5 clientii vor beneficia de promotii care sa acopere taxa pe poluare.
Toyota va promova si in 2010 motorizarile Euro 4. Firma a vandut anul trecut 435 de pick-up-uri Hilux (lider pe segmentul sau la importuri) si 15 furgoane Hiace, toate Euro 4. Pentru acest an, cel mai optimist scenariu prevede vanzari cu 5% mai mari decat in 2009. Stocurile companiei sunt destul de mici, datorita vanzarilor bune de la finalul anului trecut.

Oferta mai bogata la camioane
Mercedes-Benz propune urmatoarele modele de camioane echipate cu motor Euro 5: Actros de la 320 la 600 CP, V6 sau V8, Axor de la 230 la 430 CP, R6, Atego de la 120 la 280 CT, R4 si R6, si Econic de la 230 la 330 CP, R6. Iar Mitsubishi Canter este disponibil cu trei motoare turbo diesel Euro 5, toate cu patru cilindri in linie, de 130, 145 si 175 CP.
Din totalul vanzarilor Mercedes-Benz Romania in 2009, 75% au fost cu motoare Euro 4 si 25% cu Euro 5. Diferenta de pret dintre Euro 4 si 5 este de circa 10%. Canter reprezinta aproximativ 10% din totalul vanzarilor, iar 90% din sasiurile Canter au avut motor Euro 4. In 2010, firma estimeaza sa vanda un numar de camioane aproximativ similar celui din 2009, cu o posibila revenire a pietei in al doilea semestru. Stocurile sunt formate mai ales din vehicule de constructii: la final de 2009 nu mai era in curtea firmei niciun autotractor Actros pentru transport pe distante medii si lungi.
Pentru motoarele Mercedes exista solutii tehnice retrofite pentru trecerea de la Euro 3 sau 4 la 5, iar ele se realizeaza si in fabrica, si in service-uri autorizate, dupa o analiza particulara a fiecarui caz.
Scania propune motoare Euro 5 atat cu tehnologie EGR (DC9 39 de 230 CP, DC9 38 de 280 CP, DC9 37 de 320 CP, DC9 30 de 230 CP – respecta si normele EEV – DC9 E02 – EEV etanol, acestea cu PDE in loc de XPI – de 270 CP, DC9 29 de 280 CP – si EEV – si DC9 32 de 320 CP – si EEV) cat si SCR (DC12 18 de 380 CP, DC12 15 de 420 CP, DC12 22 de 420 CP – si EEV – DC13 06 de 360 CP, DC13 05 de 400 CP, DC13 10 de 440 CP si DC 13 07 de 480 CP – primele trei HPI si restul XPI). Lor li se adauga motoarele de 16 l in V de 500, 560 si 620 CP.
In 2009, Scania Romania a vandut la noi 54 de camioane Euro 4 si 12 Euro 5 si a exportat 124 Euro 4 si 21 Euro 5. Iar pe stoc mai are 16 vehicule Euro 4, din care 13 basculante, doua betoniere si un autotractor 6×4.
Si Scania propune kituri retrofit pentru conversie de la Euro 4 la 5, dar, asa cum declara reprezentantii companiei, pretul lor este prohibitiv.

Articole similare