Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Europenii sustin transportul urban. Noi ce facem?

Congresul UITP, cel mai mare eveniment european dedicat transportului urban, isi va deschide portile la inceputul lui iunie la Milano. Interesul este foarte mare din partea autoritatilor, operatorilor si produca- torilor deopotriva, acestia din urma venind cu numeroase solutii pentru cresterea capacitatilor de transport si reducerea poluarii la nivelul oraselor.
Lucrurile sunt mult mai relaxate la noi: am ajuns in vara lui 2015 si nu stim inca daca se pot accesa fonduri europene din programul 2014-2020 pentru achizitia de autobuze urbane. Si daca in final se va da „unda verde“ mai trebuie sa apara si proiectele.
 

In mai multe orase din tara s-au finalizat in 2014 innoiri de flote, iar alte administratii locale si-au anuntat interesul pentru organizarea de licitatii in acest an. Regia de Transport din Capitala, fara perspective – deocamdata – de a mai cumpara ceva pana cand nu intra in legalitate din punct de vedere al statutului, testeaza orice prinde, pastrand astfel contactul cu cele mai noi tendinte tehnologice in transportul urban si realizand, in acelasi timp, o mica economie in costurile de exploatare.
Si ajungem astfel la o problema foarte spinoasa, cu care operatorii publici se confrunta de mai bine de un an: cresterea prosteasca a cheltuielilor cu carburantul odata cu introducerea supra-accizei de 7 centi/l la motorina. Dintr-o simpla traducere eronata si graba de a scoate o ordonanta „pe genunchi“, transportul urban a ramas exceptat de la posibilitatea restituirii celor 4 centi/l din supra-acciza. Operatorii publici, mari consumatori de carburant, au ramas sa alimenteze la tarife crescute si s-au orientat catre administratiile locale pentru majorarea subventiilor, astfel incat sa nu fie nevoiti sa creasca peste noapte tarifele de calatorie. Au mai pus si edilii locali, au mai strans si operatorii cureaua din alta parte, iar in final a dat cu minus la calitatea serviciului de transport public, pentru ca a scazut numarul de autobuze utilizate efectiv si a crescut aglomeratia. Daca asa isi propun guvernantii sa incurajeze dezvoltarea transportului urban si sa reduca aglomeratia si poluarea, atunci sunt intr-o grava eroare.

Articole similare

Ad