Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Expansiune accelerată: creștere de 80% a cifrei de afaceri în jurul a doi mari clienți

Una dintre cele mai tinere companii de logistică din Europa, ID Logistics, funcționează de curând cu o filială și în România. Ascensiunea pe plan local este la fel de efervescentă, în numai trei ani ajungând să opereze 180.000 m2 de depozite cu 1.200 de oameni. 2020 s-a încheiat cu o creștere de 80% a cifrei de afaceri, până la 19,83 de milioane de euro. Profitul a crescut de aproape 8 ori, însă a pornit de la o valoare mică, de 44.000 de euro în 2019, iar activele au crescut în același timp cu 73%, până la 9,20 de milioane de euro. Expansiunea s-a bazat până acum pe retail, însă compania își propune să crească volumele de transport, FTL sau LTL, care momentan nu aduc un procent mare în cifra de afaceri. De asemenea, bazându-se pe experiența Grupului, IDL Bucharest vrea ca anul acesta săștige și primii clienți de e-commerce. Rămâne însă problema indisponibilității forței de muncă, drept pentru care primii colegi de altă naționalitate încep să fie integrați în depozitele de lângă București.

Compania ID Logistics a fost înființată în 2001 în sudul Franței, în localitatea Cavaillon. Astăzi este prezentă în 17 țări și 340 de locații și operează 6.000.000 m2, cu 22.000 de angajați. Anul trecut a avut o cifră de afaceri de 1,643 de miliarde de euro. Compania s-a concentrat de la început pe servicii de contract logistics și pe zona de retail, urmându-si clienții în toate țările unde ei aveau câte o filială. Această strategie i-a permis o ascensiune rapidă și crearea unui model de business care se poate aplica ușor în fiecare platformă logistică sau depozit. În timp, ID Logistics s-a extins și în alte domenii – FMCG, fashion, high-tech și e-commerce – iar anul acesta împlinește 20 de ani de activitate.

În România ID Logistics a avut o evoluție rapidă și susținută, în numai trei ani de la intrarea pe piață ajungând să opereze 180.000 m2 de depozite cu 1.200 de oameni. Chiar dacă a beneficiat de experiența colegilor din Franța, conducerea firmei din țara noastră a avut de depășit o provocare semnificativă: să facă față cerințelor unor retaileri importanți în timp ce echipa s-a mărit și s-a format. „Sigur că nu este ușor deloc să convingi un client când nu ai un portofoliu deja securizat”, rememorează Paul Niță, General Manager ID Logistics Romania. „Trebuie să începi prin a construi un raport de încredere cu echipa clientului, iar aici e nevoie de răbdare și perseverență. Firma noastră este de puțin timp pe piața din România, însă oamenii care o formează activează de mult timp în logistică, au experiența unor operațiuni complexe și de succes, sunt dedicați profesiei lor și o pot demonstra cu rezultate. Acest lucru ne-a ajutat mult în primii 3 ani.”

Un preț mic greu mai poate fi crescut

Deși este greu să pornești un parteneriat cu un client mare dacă ești la început și mulți ar crede că acest lucru e posibil numai dacă propui un preț mic, Paul Niță spune că această strategie nu funcționează în logistică, unde marjele brute de profit sunt suficient de mici pentru a livra un EBIT de 2-3%. În plus, costurile evoluează permanent, iar contractele se încheie pe termen lung, astfel că sunt cazuri în care după un an sau chiar o perioadă mai scurtă de la încheierea contractului operatorul de logistică se poate trezi că marja de profit se reduce la zero. Și asta pentru că sunt foarte puține costuri care pot fi actualizate conform contractelor standard. Astfel de costuri sunt cele cu forța de muncă sau combustibilul, dar și aici sunt limitări: referințele sunt strict legate de indicatorii statistici naționali care pot genera indexări pozitive (sau negative).

Asigurarea personalului în depozit devine o sarcină extrem de dificilă

Din punct de vedere al resurselor umane, Paul Niță spune că lucrurile au mers bine încă de la început. „Avem un nucleu stabil de oameni, atât la nivel de top management, site manageri, cât și la nivel de șefi de departamente și team lideri. La blue collars – cum se numesc oamenii direct productivi – există o fluctuație normală și încercăm să ne păstrăm în limitele bugetate. Avem și echipe mobile de reprezentanți ai departamentului de HR care recrutează activ pe teren.”

Iar dacă în platformele din vestul Capitalei comunele din apropierea autostrăzii București-Pitești furnizează un număr mare de lucrători, care vin de la distanțe mici, în zona Ștefănești, nou-lansată ca platformă logistică, având aprovizionare foarte bună către centrul țării, strategia trebuie să fie alta, pentru că nu sunt atât de multe localități care să furnizeze forță de muncă. Diferența în vest este că, fiind foarte multe depozite, și oferta de locuri de muncă e foarte bogată.

Paul Niță rememorează începuturile depozitului operat în Ștefănești. „De la primul palet intrat până când am devenit 100% operaționali au trecut câteva săptămâni, timp în care ne-am suprapus cu pornirea altor depozite din zonă, motiv pentru care am slăbit câteva kilograme. În zona de vest oamenii sunt obișnuiți să parcurgă distanțe lungi până la depozit, pe când la Ștefănești nu prea. Acest fapt îngreunează mult recrutarea și trebuie să ai strategia potrivită.”

A recruta 300-400 de oameni este o muncă de cel puțin un an, care implică întocmirea unui plan pe zone, cu informații despre populația disponibilă, rata de șomaj a zonei, vârsta medie a lucrătorilor. Apoi logisticianul trebuie să se decidă dacă folosește propriii angajați sau contractează firme de recrutare externe. „Cel mai greu este cum/când să pui în derulare planul de recrutare: dacă începi prea devreme este posibil să pierzi oamenii care nu au răbdare. Dacă pornești angajările și operațiunile întârzie destul de mult, generezi extra-costuri și câteodată frustrări. Noi am încercat să alternăm perioadele non-productive cu perioade de formare, astfel încât noua echipă să poată derula operațiunile la momentul oportun.”

Asiaticii vor asigura plusul necesar înainte de Sărbători

Dacă în 2020 operatorii de logistică s-au bucurat de disponibilitatea forței de muncă și au avut creșteri, în 2021 nu mai există nici disponibilitate și au și crescut salariile. În aceste condiții, și ID Logistics s-a orientat către aducerea de forță de muncă de alte naționalități. „Vom începe cu o echipă relativ mică, iar apoi vom crește treptat pe măsură ce ne adaptăm, pentru că trebuie să le pregătim cazarea, tot programul de lucru, transport, tot ce au nevoie. În grup avem experiențe cu extracomunitari, fapt care ne ajută mult (comparativ cu alte companii românești). În Polonia lucrează mulți ucraineni, drept pentru care depozitele au fost puțin adaptate (marcaje și panotaj bilingv, ședințe de comunicare specifice etc.). Important este ca oamenii să știe unde este accesul, care este rampa, care sunt indicațiile de securitate, procedurile de lucru etc.

La prima vedere costul cu forța de muncă asiatică e sensibil mai mare decât cu lucrătorii români, „dar în realitate este o investiție”, spune Paul Niță. „Deocamdată comparăm doar costurile pe hârtie. După ce vedem cum evoluează, care este productivitatea, cum respectă regulile, cred că vom fi în avantaj, mai ales dacă luăm în considerare indicatorul de stabilitate. În plus, am creat un punct de comunicare, adică un responsabil prin intermediul căruia să putem comunica și să transmitem mesajele complete și corecte.”

Creștere cu 80% a cifrei de afaceri

ID Logistics Romania și-a crescut cifra de afaceri cu 80% în 2020, în special pentru că a crescut volumul de operațiuni realizate pentru principalul său client de retail, în urma unei licitații din 2019, dar și pentru că anul trecut și-a adăugat în portofoliu un al doilea client de retail. „Sunt două depozite de retail pe care am început să le operăm la finalul lui 2019. Creșterea, chiar dacă e mare, aș zice ca e normală, având în vedere faptul că suntem relativ noi pe piață. Deși 2020 a fost un an dificil din cauza pandemiei, ne-a ajutat domeniul în care activează clienții noștri. Au fost perioade care au depășit cu mult estimările lor, având în vedere situația legată de Covid-19”, a explicat Paul Niță, care în 2020 a pus pe primul plan sănătatea și securitatea angajaților. „La primele semne ale pandemiei am luat măsurile necesare pentru a evita consecințele nedorite ale contagiozității sporite și ale îmbolnăvirii angajaților noștri. De aici și cazurile puține pe care le-am avut și faptul că niciodată nu ne-am întrerupt activitatea. Apoi am pariat pe flexibilitate: am reușit să ne repliem de fiecare dată și să dimensionăm foarte bine resursele, de la o lună/săptămână la alta și chiar de la o zi la alta. Iar continuitatea operațiunilor și păstrarea calității serviciilor au fost asigurate printr-o comunicare foarte strânsă cu clienții.”

Cea mai mare parte a cifrei de afaceri realizate de ID Logistics vine la acest moment din servicii de contract logistics pentru clienții din retail, operând atât platforme de food, cât și de non-food, la temperatură ambientală și la temperatură controlată. Compania furnizează și servicii de transport FTL/LTL pentru clienți atât din retail, cât și din alte domenii. Chiar dacă acum reprezintă o mică parte din cifra de afaceri, transportul este prioritar pentru ID Logistics ca dezvoltare în viitorul apropiat.

Tehnologie, inovație, colaborare

Potrivit lui Paul Niță, tehnologia avansează extrem de rapid în depozite, mai ales când investițiile în hardware au fost cam cel mai mare cost IT până acum câțiva ani: „erai obligat să ai servere – acum ești în cloud – trebuia să construiești rețele complexe în depozit – acum poți face depozite 4G. Dacă înainte te chinuiai să măsori o productivitate, acum analizezi de câte secunde în plus are nevoie un picker pentru a pregăti cu un bax mai mult și tot așa. Am putea spune că depozitele fără tehnologie fac parte din epoca precedentă, iar normalitatea de astăzi se bazează complet pe IT.”

La nivel de grup, ID Logistics utilizează mai multe sisteme WMS, în funcție de domeniul de activitate al clientului. În România se folosește un WMS denumit Infolog al dezvoltatorului Generix, dar sunt și câteva aplicații dezvoltate local de departamentele locale IT și operaționale. „În plus, utilizăm și un instrument software de rapoarte pentru management, de tip Power BI, denumit Cockpit, care este dezvoltat la nivel de grup. Căutăm în permanență să îmbunătățim procesele atât prin inovație, cât și prin colaborare. Spre exemplu, la un proces manual de introducere în sistem a unui cod de 6 cifre am înregistrat erori de 0,2% (două înregistrări din 1.000). Am considerat că poate fi îmbunătățit prin generarea unui cod de bare direct tipărit și mai apoi scanat corect (acuratețe 0,01%). Deși acest exemplu este unul minor, ne bucurăm aproape în fiecare zi de astfel de exemple minore care adunate lunar sau semestrial ne aduc beneficii importante. În plus, atunci când colaborăm cu colegii din firmele partenere putem să ne coordonăm mult mai bine și să eliminăm împreună problemele stringente. De exemplu, dacă prea mulți paleți sunt livrați cu camioane foarte mici, efortul de descărcare este mai mare – este nevoie de stivuitor frontal – iar reorganizarea transportului ar permite folosirea de camioane de 22 t cu acces facil la rampă.”

Focus pe e-commerce

Cam 50% din contractele noi încheiate anul trecut la nivel de grup sunt pentru e-commerce și compania din România își propune să se dezvolte în continuare și în acest domeniu.

În opinia lui Paul Niță, experiența arată că se poate face e-commerce din aceeași platformă, dar cu anumite modificări de procese și un layout diferit, ceea ce le permite jucătorilor tradiționali din logistică să performeze și în e-fulfillment. „Furnizorii nu livrează separat pentru stocul de magazin și stocul de online, ci aduc un lot complet de marfă pe care operatorul logistic trebuie să îl organizeze în depozit. Sistemul IT e pregătit atât pentru livrarea la magazine, cât și online. Toate softurile se raportează la unitatea de vânzare bucată, indiferent că se face împachetare de bax sau de palet, în funcție de un anumit distribuitor sau magazin. Dar când vine clientul final, cel de online, și trebuie să îi livrezi la bucată, sistemul știe să facă acest lucru, doar că lucrătorul din depozit trebuie să desfacă baxul, ceea ce nu este foarte comod. Dar se pot amenaja micro locații unde se pun câteva baxuri din care lucrătorii să ia la bucată și să le expedieze conform comenzilor online.”

Pentru textile este nevoie de o suprafață mare întinsă. De regulă există mezanine metalice care se montează în interior și pe care se amenajează micro locații, de câte o cutie, care se desfac pentru a se face picking la bucată.

Pentru online, centrele logistice trebuie să facă față variației uriașe a comenzilor. „Lunea, de exemplu, se înregistrează foarte multe comenzi pentru textile, deoarece în timpul weekendului oamenii comandă și lunea livrările sunt duble față de restul zilelor. Marți, miercuri, joi este destul de liniște, iar vineri livrările explodează din nou, pentru că joia se fac cele mai multe comenzi.”

Pentru moment, ID Logistics România nu are clienți pentru e-fulfillment. Sunt așteptați să intre în România clienți pe care îi deservesc alte filiale ale grupului IDL, dar și alți clienți, inclusiv din fashion, care și-au amânat sosirea din cauza pandemiei. „Noi urmărim studii de caz din cadrul grupului, inclusiv din e-commerce, și pot spune că suntem pregătiți să demarăm o activitate de e-fulfillment și în România. Știm ce WMS-uri sunt cele mai potrivite pentru e-commerce, în cazul în care clientul nu vine cu al lui”, a adăugat Luminița Dobrinoiu, Business Development Manager.

Articole similare

Ad