Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad

Fara fastul de altadata, dar cu destul de multe noutati

La inceputul lunii trecute s-a desfasurat la Lyon o noua editie a salonului international de solutii de transport Solutrans, orientat de data aceasta mai ales spre produse si sisteme anti-criza, prezentate inclusiv cu ocazia demonstratiilor si a conferintelor. Si, asa cum ne-am obisnuit la fiecare editie din 2001 incoace, in cadrul targului s-au acordat si premiile pentru inovatie tehnica, premii care rasplatesc solutiile cele mai economice, ergonomice si prietenoase cu mediul. Solutrans nu a fost, cum nu mai e niciun targ de mai bine de un an, in cea mai buna forma, dar tot a gazduit 500 de expozanti, din care 20% din afara Frantei, si circa 28.000 de vizitatori, din care 12% din strainatate.
 

Iar unii dintre producatorii de vehicule comerciale, suprastructuri sau componente pentru acestea si echipamente de service au vazut in Solutrans o oportunitate de a-si prezenta in premiera sistemele noi.
 
Produsele inscrise in competitie trebuie sa fie comercializate de mai putin de doi ani sau sa fie expuse la Solutrans 2010 si disponibile pe piata imediat dupa targ. Juriul a fost compus din responsabili tehnici si de produs ai constructorilor principali de vehicule (DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Peugeot, Renault Automobiles, Renault Trucks, Scania, Volvo Trucks) si reprezentanti ai fundatiei Marius Berliet.
In competitia din acest an s-au inscris 32 de dosare – record de participare – la patru categorii: remorci si semiremorci (unde a castigat cisterna Spitzer Eurovrac din material compozit pentru produse vrac pulverulente), caroserii pe vehicule comerciale grele (premiul intai a fost acordat caroseriei Gruau pentru Microbus, un vehicul de transport public urban), caroserii pe vehicule comerciale usoare (premiul I a fost obtinut de aparatul Cornut cu brat hidraulic, care exercita asupra sasiului forte reduse) si echipamente – cu exceptia componentelor lantului cinematic sau ale cabinei – categorie introdusa anul acesta in concurs (invingator a fost oblonul ridicator interior DH-VZS de la Dhollandia). Iar premiul juriului a fost acordat semiremorcii frigorifice Silent Green, produse de Frappa, care se caracterizeaza prin silentionzitate si este destinata livrarilor in zonele urbane, pe timp de noapte.

Criza incurajeaza solutiile economice
Editia din acest an a Solutrans a gazduit si demonstratii cu Sisteme Modulare Europene (EMS, de 25,25 m lungime) si cu vehicule electrice. Ansamblurile EMS vizeaza in primul rand reducerea emisiilor poluante si a consumului de carburant (cu 15% pe tkm) datorita optimizarii sarcinilor utile si volumelor, dar promite si cresterea sigurantei pe drumurile publice, datorita unui comportament dinamic mai bun si unei stabilitati mai mari la franare. Demonstratiile au fost organizate de Solutrans, in parteneriat cu Volvo Trucks si PKM, si au inclus trei etape: cuplare/decuplare, mers in cerc si slalom.
Aflate din nou in ultimul timp in atentia sectorului de transport, din cauza scumpirii carburantilor si necesitatii de a reduce emisiile poluante si efectul de sera, motorizarile electrice sunt apreciate mai ales in distributia de lapte, care se face dimineata foarte devreme.
In acest context, la Solutrans a fost prezentata gama de vehicule comerciale electrice britanice Modec, cu diverse caroserii: furgon, platforma, bena s.a. Avand sarcina utila de 2 t, Modec este dotat cu baterii li-ion, cu autonomie reala de 100 sau 150 km, care poate atinge viteza maxima de 80 km/h, suficient pentru distributia de la platformele logistice periurbane.
Iar firma Volteis a prezentat Volteis X4, considerat „primul 4×4 electric omologat in Europa“. Este un vehicul mic, cu sasiu din inox si caroserie din aluminiu, care se caracterizeaza prin usurinta in utilizare, modularitate si costuri reduse pe kilometru. Electronica de la bord permite un control complet si permanent al componentelor lantului de tractiune.

Benele, in fruntea noutatilor
Compania Bennes JPM propune o bena cu design si functii noi, ale carei forme rotunjite se potrivesc foarte bine cu noile caroserii ale camioanelor. Robustetea peretilor permite absorbirea socurilor interioare si pastreaza aspectul exterior placut, iar prelatele si usa spate din otel si din aluminiu sunt interschimbabile.
Bena se adapteaza cerintelor utilizatorilor aproape ca un joc lego, permitand asamblarea modulara a celor 70 de componente, doar cu ajutorul suruburilor, fara a fi nevoie de utilaje speciale.
Fruehauf (companie care a adus pe piata numeroase inovatii menite sa optimizeze transportul, a contribuit la progresele in domeniul furgoanelor cu podea dubla si a propus prelate cu acoperis nou rabatabil) a lansat la Solutrans bena TP cu pachet de securitate compus din TSC (controlul stabilitatii la basculare) si OWS (sistemul de avertizare in caz de supraincarcare), ce ajuta la reducerea numarului de accidente cauzate de rasturnarea benelor la basculare si la limitarea riscurilor de suprasarcina, atingandu-se insa nivelul maxim de incarcare, pentru productivitate cat mai buna. Tot Fruehauf si-a completat si gama de remorci noi cu axe centrale, care se pot integra usor in noile moduri de transport rutier, facand parte din ansamblurile de       25,25 m lungime.
Renault a prezentat in premiera ambulanta Magellan pe sasiul noului Master, model L3H2. Aceasta are invelis din poliester, caroserie monococa, paravan cu usa culisanta, mobilier in fata, spatii de depozitare numeroase in partea de sus, scaune pivotante cu centura in trei puncte si cotiere pe dreapta, sistem de climatizare/incalzire.
Maisonneuve SAS a lansat semiremorca-cisterna pentru hidrocarburi, din aliaj de aluminiu, primul vehicul de acest fel fabricat in Franta si omologat conform ADR 2009.
Iar Vendee Carrosserie propune V Liner, o gama de bene robuste, cu design nou si greutate proprie mica, prinse prin nituire cu otel Hardox, pentru mai multa rezistenta.
Tecnokar Trailers SRL a lansat semiremorca Supertop F1, o bena cu doua axe fixe si una autoviratoare, realizata integral din otel, care cantareste 5.400 kg si are un volum de 24 m3. Aceasta este disponibila atat in versiune usoara, echivalenta ca performante unei semiremorci din aluminiu, cat si in varianta pentru transport de blocuri de piatra, cu podea de 10 mm grosime. Raza de bracare este mai mica de 8 m, pentru manevrabilitate foarte buna. Modelul expus la Solutrans este un prototip        si se caracterizeaza prin ergonomie si aerodinamicitate.
Faymonville comercializeaza, din aprilie 2009, remorca Modulomax, compusa din module de cate 2-6 linii de axe pendulare, cu capacitate de pana la 36 t/linia de axe. Modulomax poate ajunge la sarcini utile de 1.000 t si este disponibil in doua variante, S-Line si G-Line, fiecare cu mai multe versiuni.

Numeroase componente noi pentru caroserii
Antivol-Mougenot Protection Innovation propune FinSecure, un sistem de inchidere brevetat, inviolabil, care permite securizarea containerelor in 13 puncte interne de prindere. Datorita sistemului unic de  inchidere interna, echipamentul ranforseaza cele opt puncte de inchidere si exercita o presiune inversa pe acestea din interior. Cinci puncte noi completeaza sistemul, pentru a asigura rezistenta maxima impotriva efractiei. Inchiderea este activata din exterior printr-o cheie cu cod unic.
Eberspächer SAS a prezentat in avanpremiera cutia frigorifica Frigoflex, care se monteaza in dube si constituie o solutie practica si flexibila pentru transportatorii de bunuri perisabile sau medicamente, cu respectarea lantului frigorific. Boxurile frigorifice sunt fabricate din polietilena, sunt robuste, usor de intretinut, pot fi incarcate pe sus (cu 22-330 l) sau prin deschiderea frontala (140-330 l), iar ca agent frigorific se foloseste R134 fara clorofluorocarbon. In plus, un termometru digital permite reglarea usoara a temperaturii interioare dorite si controlul ei efectiv.
Goodyear Engineered Products propune Aslu, o perna de aer „inteligenta“ care integreaza o valva si senzori de inaltime si de presiune si care are ca avantaje principale un sistem complet integrat, o etanseitate mai buna, o singura alimentare electrica si un singur conector de aer pe unitate, mai putine piese componente si mai putine piese de montat pe vehicul, deci castig de timp si reducere a greutatii.
Indel B a lansat sistemul electronic Travel Box TB45A, care economiseste energie, are functie turbo si de termostat electronic, fiind, de fapt, un frigider usor de folosit, economic si solid, cu un consum redus si controlabil. Datorita izolatiei dense, acesta garanteaza performante foarte bune de refrigerare si congelare.
Compartimentul mare poate adaposti si sticle de 1,5 l in pozitie verticala. Trecerea de la curentul alternativ la cel continuu se face automat si sunt disponibile standard trei nivele de protectie a bateriei.
Lamilux Heinrich Strunz propune un material stratificat din fibra de sticla ranforsata, care combina proprietatile mecanice bune, rezistenta si suprafata antiderapanta. Faptul ca este dintr-o bucata permite aplicarea regulata, ceea ce asigura o distributie foarte buna si o aderenta a suprafetei.
Marcolin a lansat prelata Eletta, care se adapteaza la orice tip de caroserie, al carei montaj este rapid si care, datorita celor doua arcuri fixe, nu necesita montare pe partea anterioara a cabinei, pentru a aseza scripetele. Mecanismul de ridicare a prelatei si de coborare a cablurilor confera copertinei o robustete si o functionare foarte bune. Eletta este disponibila in versiune manuala sau electrica, cu telecomanda. Sistemul universal de acoperire Marcolin Sigipower permite plierea deasupra cabinei, pentru a lasa complet libera suprafata de incarcare. Sistemul automat de ridicare impiedica ruperea prelatei in faza de pliere si ii asigura o durata de viata mai mare.
Ship-Car ofera noua serie a sistemului de geamuri Plana, disponibila cu geam dublu sau simplu, cu deschidere manuala sau electrica, si care dispune de un sistem inovator de deschidere secventiala ce impiedica infiltratiile de apa si asigura o functionare silentioasa.
Sofaco propune acoperisul solar pentru cabina si spatiul de incarcare, dar si pentru partile laterale ale acestuia din urma, cu panouri fotovoltaice, care acumuleaza energie solara.
Compania SteelCoats SA propune Safe Flex, folosit mai ales ca tesatura anti-vandalism, ale carui proprietati tehnice si suplete a ranforsarii permit numeroase aplicatii de transport – prelata de camion, scaun, transport urban si maritim – dar si in alte domenii industriale.
Vanloda Hydraroll ofera echipamentul de ancorare CEA pentru containere. Este vorba de o podea de transfer al paletilor in furgon, care se poate monta in duba fara a avea nevoie de dispozitive speciale, printr-o simpla conexiune la o priza pentru bricheta, de 12 V. Volumul de incarcare este folosit complet, si astfel se ajunge la 3-4 paleti (600 kg/m), iar transferul paletilor la incarcare/descarcare se face prin ridicarea/coborarea rulourilor pneumatice, si astfel se castiga timp. Dispozitivele de comanda si de control incorporate in podea sunt vizibile si accesibile de la usile spate ale furgonului. Podeaua se poate transfera fara probleme pe un alt vehicul.
Zanotti Spa a prezentat in premiera ZerOo, un compresor electric sau cu antrenare directa, compus dintr-un condensator care se monteaza pe pavilionul vehiculelor sau frontal si un dispozitiv de evaporare instalat in interiorul furgonului.

Articole similare