Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement

Fast, stralucire, tehnologie, inovatie

Cea mai mare expozitie de autobuze si autocare din lume, Busworld, a ajuns la cea de-a 25-a editie. Momentul aniversar a fost marcat de mutarea evenimentului de la Kortrijk (unde s-a desfasurat din doi in doi ani in ultima jumatate de secol) la Bruxelles. In aceste conditii, centrul expozitional din capitala Europei a gazduit peste 400 de furnizori de vehicule, componente si servicii, care au acoperit 58.000 m2.


Operatorii de transport romani au vizitat Busworld in numar mare, o parte dintre acestia avand in plan chiar achizitii concrete. Separat, nu mai putin de trei carosieri romani s-au numarat printre expozantii editiei din acest an a Busworld Europe. Este vorba (in ordine alfabetica) de Aveuro International, Cento Group si Pacific Tur. Cu totii vand foarte bine in Occident, calitatea produselor si a finisajelor, dar si preturile competitive fiind principalele atuuri in fata concurentei. In conditiile in care pe piata nationala domneste incertitudinea, iar achizitiile sunt destul de modeste, mai mult de jumatate din productia carosierilor romani merge in prezent la export.
Astfel, Aveuro International va incheia anul cu 200 de unitati produse la fabrica din Campina, cea mai solicitata configuratie fiind microbuzul interurban de 19+1 locuri, cu aproximativ 75% din comenzi. Alaturi de acesta, la stand a fost expusa si versiunea de 22+1 locuri, precum si un microbuz VIP, echipat cu frigider, monitor de 19”, prize USB, scaune din piele si lumini ambientale.
Trei sferturi din productia Aveuro merge la export si doar un sfert in tara. Compania are deja dealeri in Spania, Olanda, Polonia si Israel, precum si propriul showroom in Germania. Pana in inceputul lui 2020, carosierul prahovean isi va inaugura o noua fabrica la Campina.
Obisnuit cu inovatia, Cento Group a prezentat la Busworld un model nou, midibuzul Cento Bus Evolve Travel, cu capacitate de 31 de locuri, construit pe sasiu Mercedes-Benz Sprinter, cu axa spate ranforsata. Vehiculul este deocamdata in faza de prototip, impreuna cu o versiune similara de transport regional. Alaturi de cele doua midibuze, la stand au mai fost expuse diferite variante de microbuze: 22+1 locuri pentru transport scolar, 10+1+1 VIP, 22+1+1 locuri pentru transport turistic si un model cabrio de 8+1 locuri.
Nu mai putin de 90% din productia Cento – care se va ridica in 2019 la 300 de unitati – merge la export. Carosierul zalauan are parteneri in Israel, Franta, Spania, Germania (cele mai bune patru piete din punct de vedere al vanzarilor), Grecia, Croatia, Italia, Austria, Portugalia, Franta, Belgia, Slovacia, Norvegia si Islanda.
In premiera la Busworld, Pacific Tur a expus 3 versiuni diferite de microbuze: un model intercity, de 22+1 locuri, pe sasiu alungit, o versiune pentru transport urban, cu 13 locuri pe scaune, 6 in picioare si spatiu pentru carucior plus rampa la usa dubla din spate, precum si un microbuz VIP. Acesta din urma are o capacitate de 16 locuri, scaune de piele Sege, frigider, monitor si pereti laterali capitonati cu piele sintetica.
Pacific Tur are o capacitate de productie de 260 de unitati pe an – doar microbuze pe sasiu Sprinter Mercedes-Benz. Carosierul roman are deja distribuitori in Germania, Spania si Olanda.

Producatorii turci promoveaza solutiile electrice
Anadolu Isuzu a expus 9 vehicule, dintre care 3 in premiera, toate cu sisteme de propulsie alternativa. Este vorba de Novociti Volt si Citivolt 12, ambele cu motorizare electrica, alaturi de Interliner 13 CNG. Ultimul va fi disponibil din trimestrul al treilea al anului viitor, in timp ce vehiculele electrice vor putea fi comandate din 2021.
Novociti Volt va avea baterii li-ion de 200 kW si o autonomie de 270 km. Vehiculul va fi prevazut cu panouri solare pe plafon, care vor produce energie suplimentara pentru utilizatorii auxiliari, economisind astfel energia din baterii. Citivolt va avea un pachet de baterii de 230 kW, fiind garantat pentru distante de pana la 300 km. Ambele modele vor fi prevazute cu sisteme inteligente de numarare a pasagerilor, monitoare, sisteme de detectare a atentiei soferului, alcoolmetru, urmarire a unghiului mort, Wi-Fi etc. In plus, Anadolu Isuzu a anuntat lansarea sistemului telematic propriu A-Connect, compatibil cu toate modelele de autobuze si camioane Isuzu, care va colecta informatii privind functionarea vehiculului si va oferi rapoarte si analize catre operatori.
Interliner 13 CNG va fi propulsat de motorul Cummins de 320 CP si va oferi o autonomie de 700 km. Vehiculul este gandit pentru clasa II, cu spatiu pentru carucior si locuri pentru pasageri in picioare, iar capacitatea in calele de bagaje este de 7,6 m3.
La stand a fost expusa si o versiune Novo Cabrio, dezvoltata de dealerul Turancar, din Cehia.
Si Karsan s-a axat pe promovarea modelelor electrice Jest (6 m lungiume) si Atak (8 m), propulsate de motorul electric BMW, care au intrat deja in productia de serie. De altfel, nu mai putin de 40 de minibuze Jest electric au intrat deja in operare in Franta, Germania, Italia, Lituania, Spania, Portugalia, Romania si Slovacia, iar cateva unitati au fost trimise si in Mexic. In paralel au inceput sa fie primite comenzi si pentru Atak, care, fiind echipat cu puternicul motor de 230 kW si pachet de baterii de 220 kW, promite o impresionanta autonomie de 300 km. Vehiculul are o capacitat de 52 de locuri si este foarte bine configurat, cu iluminare LED, aer conditionat, porturi USB, un post de lucru cochet pentru sofer si suspensie pneumatica.
Otokar a prezentat o gama completa de vehicule, ce acopera toate aplicatiile. Astfel, noul autobuz urban electric e-Kent C, expus pentru prima data la UITP, in primavara acestui an, a fost in centrul atentiei, alaturi de versiunea pe gaz natural comprimat si de modelul Kent U LE (cu intrare joasa), de 12 m lungime, ambele expuse in premiera.
e-Kent C va fi disponibil din 2020 in varianta de 12 m lungime, versiunile de 10,8 si 18 m fiind inca in faza de proiectare. Modelul expus este echipat cu baterii NMC de 300 kWh si propulsat de axa electrica ZF AVE 130, cu doua motoare ce dezvolta 250 kW. Constructorul turc promite o autonomie de 300 km. Familia Territo a fost completata cu versiunea de transport scolar de 13 m lungime – acum la prima vizionare – si, tot ca noutate, autocarul Ulyso T este disponibil cu 3 usi, cea din mijloc fiind destinata accesului la bord al caruciorului cu rotile. Vehiculul este propulsat de motorul Cummins de 320 CP, in tandem cu transmisia automata ZF Ecolife, si beneficiaza de un pachet complet de dotari, inclusiv toaleta si cafetiera, la cerere.
Nu mai putin de 81% din productia Otokar merge la export, iar Europa este o piata cheie pentru constructorul turc, aici fiind livrate pana acum 3.250 de unitati – cele mai multe in Franta, Italia, Belgia si Spania. 2019 a fost un an foarte bun in special pe segmentul urban, in conditiile in care au fost livrate cele 400 de autobuze Kent catre Primaria Bucuresti. Cu aceasta ocazie, constructorul turc si-a deschis propria filiala in tara noastra si a investit in reteaua after-sales. Alte livrari mai mici de flote au fost catre Malta (40 de unitati) si Italia (30 de Territo catre Toscana). Tot anul acesta, Otokar a livrat autobuze urbane in Serbia – Belgrad si Subotica.
Temsa a promovat modelele Maraton, HD, MD9, MD7 si autobuzul uban Avenue Electron cu un nou pachet de baterii. Pachetul de baterii, la fel ca sistemul de management al bateriilor, este de productie proprie, fiind dezvoltate de divizia Temsa Tech. Inovatia pachetului de baterii consta din carcasa de aluminiu, avand o grosime de 8 mm, care cantareste doar 55 kg. Pe segmentul urban, Temsa ofera o gama larga de vehicule electrice, ce include – pe langa Avenue – modelele Avenue EV si MD9 electriCITY, iar pana in 2025 va oferi vehicule electrice pentru fiecare segment de activitate.
De altfel, constructorul turc a dezvoltat autocarul TS electric 45E special pentru piata americana, unde va fi lansat in primul trimestru al anului viitor. Din familia autocarelor cu motorizare diesel, Maraton se bucura de mare succes, de la lansarea din 2016 si pana acum fiind vandute 6.000 de unitati.

Hidrogenul, noua moda in transportul urban
Solaris a expus autobuzul electric articulat Urbino 18, versiunea solo cu propulsie pe celule de hidrogen, precum si modelul Trollino 24 dublu articulat, de 24 m lungime. Constructorul polonez propune noua generatie de baterii Solaris High Energy+, ce asigura o autonomie de 200 km, indiferent de conditiile de mediu si de trafic.
In cazul Urbino 18, in ciuda instalarii a 7 pachete de baterii ce inmagazineaza in total 553 kWh, capacitatea de transport este de 120 de pasageri, dintre care 40 pe scaune. 4 dintre pachetele de baterii sunt montate pe prima sectiune, iar celelalte 3 in partea din spate a vehiculului. Autobuzul dispune de sistem Mobileye Shield+, ce reduce riscul coliziunilor cu pietoni sau biciclisti.
Urbino 12 pe hidrogen este cel mai nou produs cu zero emisii din portofoliul Solaris. Autobuzul este echipat cu 4 rezervoare de H2 si are o autonomie de 350 km. Cum in urma transformarii celulelor de H2 in energie rezulta doar caldura si abur, vehiculul pe hidrogen este cea mai ecologica solutie de transport din prezent, insa si cea mai costisitoare. Cu toate acestea, solicitari exista: modelul expus la stand urma sa fie livrat catre SASA Bolzano. Operatorul din nordul Italiei a comandat 12 astfel de autobuze, iar livrarea urmeaza sa fie facuta in 2021. Separat, compania de transport public din Paris a anuntat ca va testa vehiculul in primavara lui 2020.
Trollino 24, expus in premiera la Busworld, este propulsat de doua motoare electrice de 160 kW fiecare si dispune de un pachet de baterii de 58 kWh. Acestea sunt incarcate pe timpul rularii de la linia de curent de pe traseu cu ajutorul unui pantograf bipolar, folosit traditional la troleibuze.
Autobuzul are o capacitate de 215 persoane si este prevazut cu camere de filmat in locul oglinzilor retrovizoare. Designul exterior a fost dezvoltat exclusiv pentru Trollino si urmeaza sa se decida daca vehiculul va fi oferit si cu pachet MetroStyle.

Game complete de produse, asortate cu pachete de servicii
Daimler a avut un stand generos, unde au fost prezentate modele din toate gamele Mercedes-Benz si Setra, impreuna cu pachetul de asistenta si servicii Omniplus. In centrul atentiei a fost modelul electric eCitaro, cel mai nou membru al unei prestigioase familii de autobuze, din care au fost vandute pana in prezent nu mai putin de 55.555 de unitati. Versiunea electrica este deja in operare in Berlin, Hamburg, Oslo si Ystad (Suedia) si alte livrari urmeaza sa fie facute pana la sfarsitul anului. In functie de aplicatie, eCitaro poate fi comandat cu pana la 12 pachete de baterii, pentru o autonomie de pana la 170 km. De anul viitor, autobuzul va fi disponibil si cu pantograf si in varianta articulata, de 18 m lungime si capacitate de 145 de pasageri. In 2021, eCitaro va fi lansat cu o noua generatie de baterii li-ion, iar din 2022 va putea fi comandat si cu motor auxiliar pe celule de hidrogen pentru cresterea autonomiei. Pe langa versiunea electrica, Citaro este disponibil si in varianta hibrida sau cu propulsie pe gaz natural.
De la mic la mare, au mai fost expuse microbuzul Sprinter Travel 75, cu axa spate avand sarcina crescuta, ce poate transporta pana la 21 de pasageri, autobuzul interurban Intouro, precum si autocarul Mercedes-Benz Tourismo 15 RHD – acesta din urma reprezentantul unei familii consacrate de produse, ce a atins recorduri in vanzari, cu 30.000 de unitati deja livrate.
Din gama Setra au fost expuse modelele MultiClass S 415 LE business, ComfortClass S 515 hd si TopClass S516 HDH, precum si versiunea etajata TopClass S 531 DT.
VDL Bus&Coach va incheia 2019 in crestere atat pe segmentul urban, cat si turistic. La transportul public comenzile au venit, bineinteles, in urma licitatiilor, multe solicitari fiind primite din tarile nordice. Este adevarat ca si portofoliul producatorului olandez a crescut in ultimul timp, cu 7 modele diferite de autobuze electrice disponibile. Cele mai cautate sunt vehiculele articulate, care permit cresterea capacitatii de transport si reducerea numarului de vehicule utilizate. In ciuda entuziasmului manifestat de unii competitori pentru hidrogen, reprezentantii VDL sunt de parere ca deocamdata tehnologia, dar mai ales infrastructura aferenta sunt prea scumpe pentru a fi viabile. Totusi, hidrogenul se foloseste deja, insa ca sursa suplimentara de crestere a autonomiei autobuzelor electrice. La stand au fost expuse noua versiune Citea SLE electric (standard low-entry), modelul Citea articulat (cel mai solicitat din portofoliu) si Citea LLE (light low-entry, cu o greutate proprie redusa si un cost total de operare foarte avantajos).
Pe segmentul autocarelor, cea mai solicitata configuratie este cea de 13 m lungime pe doua axe – la stand a fost expusa o varianta cu camere video in locul oglinzilor. In paralel, continua cresterea sustinuta pe segmentul vehiculelor etajate, astfel ca modelul Futura double-decker a fost si el prezent, intr-o configuratie interioara 2+1, alaturi de o versiune solo de 14 m lungime. Piata din Europa de Est merge bine in ultima perioada si inclusiv la noi se vede un oarecare reviriment, iar schimbarea actionariatului distribuitorului EVW Holding nu va aduce nicio modificare in pozitia VDL in Romania. Ca noutate, VDL a anuntat ca a inceput constructia unei fabrici noi in Roeselaare, care va fi operationala la sfarsitul lui 2021.

Indcar continua povestea de succes in Romania
Productia Indcar se ridica la 450 de unitati/an, dintre care 200 sunt realizate in Romania, iar 250 in Spania. Modelul Mobi se bucura de mare succes (65% din total), iar in 2019 s-au castigat multe licitatii pentru transport scolar. Pe langa piata autohtona, cele mai multe comenzi au fost primite din Italia, unde s-au facut achizitii masive pentru transport urban. Pe langa versiunile diesel si CNG, Indcar pregateste pentru anul viitor modelul Mobi electric, care a si fost expus la stand. Vehiculul este construit pe sasiu Iveco Daily, cu motor electric din Marea Britanie, are o capacitate maxima de 22 de locuri, poate fi echipat cu 3, 4 sau 5 pachete de baterii si va avea o autonomie de 200 km. Mobi electric este deja in teste in Barcelona.
La stand au mai fost expuse modelul Wing, carosat pe noul sasiu Iveco Daily, Mago, pe Iveco Eurocargo, dar si Next, pe sasiu DAF. Timpul de livrare este de 3 luni din momentul primirii comenzii. Obiectivul pentru 2020 este atingerea capacitatii maxime de productie, de 450 de unitati.

MAN Lion’s Coach este Autocarul Anului 2020
MAN a sarbatorit cu mult fast castigarea trofeului Coach of the Year 2020 de catre noul Lion’s Coach. Imediat dupa ceremonia de premiere, care a avut loc in seara de dinaintea deschiderii oficiale a targului, modelul de la stand a primit un autocolant mare cu logo-ul Coach of the Year, iar trofeul a fost expus la loc de cinste, in fata acestuia. Autocarul beneficiaza de noul motor D2676 LOH, care poate fi comandat in variante cu 430 sau 470 CP, in tandem cu transmisie robotizata ZF TraXon cu soft special TipMatic. Pachetul complet de sisteme de siguranta include ACC, ESP si EBA, alaturi de MAN EfficientCruise cu EfficientRoll, sistem de monitorizare a presiunii in pneuri, senzori de lumina si de ploaie, precum si sistem MAN Optiview plus camere video pentru marsarier si la usa a doua.
Langa castigator a fost prezentat autobuzul Lion’s Intercity, care din primavara lui 2020 va putea fi comandat cu noul propulsor D15, in variante de 280, 330 si 360 CP, precum si cu transmisia robotizata TipMatic. Vehiculul este ideal pentru transport scolar si interurban, iar la stand a fost expus in configuratie cu 53 de scaune „Intercity Lite“ si cel mai puternic propulsor, de 360 CP.
Nu a lipsit nici autobuzul electric Lion’s City E, care va intra de anul viitor in productia de serie si care promite o autonomie cuprinsa intre 200 si 270 km. In premiera, MAN a expus noul Lion’s City 19 EfficientHybrid, de 18,75 m lungime, propulsat de motorul D1556 LOH, ce dezvolta 360 CP. Autobuzul are functie start&stop si sistem de asistenta la viraje, cu detectare a pietonilor.
Din gama Neoplan au fost expuse doua modele Tourliner L (avand designul unic movingART), care transporta anul acesta faimoasa orchestra „The World of Hans Zimmer“ prin toata Europa. Vehiculele, propulsate de motorul MAN D26, de 470 CP, au o configuratie speciala 2+1 VIP, doua masute cu scaune fata in fata si dotari de lux. Alaturi de acestea a fost expus modelul etajat Skyliner, dotat cu 76 de scaune din noua generatie Exclussivo, cu cel mai puternic propulsor D2676 de 520 CP, cu sistem Optiview si asistenta la viraje.
Gama minibuzelor a fost reprezentata de modelul MAN TGE Intercity, alaturi de TGE City si eTGE Combi. Ultimul are o capacitate de 8 locuri si autonomie de pana la 173 de km.

Solutii eco alternative, pentru toate aplicatiile
Cu prilejul aniversarii a 130 de ani de existenta, Irizar a prezentat un model din 1957, alaturi de autocarele i8 si i6s, de modelul intercity i4 hibrid si de autobuzele ie tram si i2e. Producatorul basc se concentreaza pe dezvoltarea solutiilor de propulsie alternativa si pe investitiile in energie fotovoltaica, iar in 2019 se mandreste cu castigarea a 3 licitatii pentru implementarea de sisteme BRT in diferite orase din Franta. Gama de autobuze electrice a fost, de asemenea, extinsa, incorporand modele cu lungimi cuprinse intre 10 si 18 m. Siguranta ramane, de asemenea, o prioritate, astfel ca de anul viitor toate vehiculele Irizar vor fi echipate cu sisteme Mobileye de evitare a coliziunilor iminente.
2019 se va inchide cu 3.400 de autocare produse plus 150 de autobuze electrice si o crestere a cifrei de afaceri cu 15% comparativ cu anul anterior. Separat continua si proiectul camionului electric, care este inca in teste la clienti. „Viitorul transportului va fi o combinatie de tehnologii: daca in interiorul oraselor este clar ca ne indreptam spre electrificare, in afara acestora vom apela la diferite solutii (CNG, LNG, hibrid), iar in cazul transportului pe distante lungi diesel-ul va ramane de baza pentru multi ani de acum inainte“, este de parere Gustavo Gozon, director de export Irizar.
Cel mai bine vandut model din portofoliu este i6s. Reprezentantii Irizar au incredere insa ca, in scurt timp, autocarul i4 hibrid se va bucura de tot mai mare succes, mai ales ca permite combinarea mai multor tehnologii, in functie de oportunitate (motorizare diesel, CNG sau pe combustibili fosili si propulsor electric). La constructia noii generatii i4 au fost folosite materiale noi, mai usoare, iar acestea, impreuna cu aerodinamica imbunatatita, asigura economii importante de combustibil.
Din totalul productiei, aproximativ 30% reprezinta autocare integrale, iar 70% inca sunt construite pe sasiu. Principalul motiv este acela ca piata spaniola ramane fidela acestui concept.
Si prezenta Iveco Bus s-a concentrat in jurul ideilor de mobilitate si de propulsie ecologica. Noua gama Daily minibus a fost reprezentata la stand de modelul Tourys, iar un Daily Line NP Hi-Matic pe gaz natural, cu motor de 136 CP, a fost disponibil pentru testare. Acesta din urma este disponibil in 3 variante de lungime si poate transporta maximum 22 de pasageri. Partea din spate poate fi amenajata usor pentru imbarcarea unui carucior cu rotile.
Daily Tourys este dedicat aplicatiilor turistice, avand un spatiu de bagaje de 2,5 m3. Iluminarea LED, suspensia pneumatica pe axa spate, sistemul performant multi-media si porturile USB sunt printre dotarile care contribuie la confortul pasagerilor. Separat, transmisia automata Iveco Hi-Matic garanteaza manevrabilitate optima si costuri reduse de operare. Gama Daily minibus este completata de modelele Pop (transport scolar), Start (interurban) si Line (interurban cu motorizare diesel).
Pentru transportul urban, Iveco propune modelul electric E-Way, carosat de Heuliez. Vehiculul este disponibil in versiuni de 9,5, 12 si 18 m lungime si poate fi incarcat atat in varianta clasica (plug-in), cat si la pantograf. Constructorul italian ramane unul dintre principalii promotori ai propulsiei pe gaz natural si ofera motorizare NP la modelele proprii, Urbanway si Crealis, dar si Crossway (ultimul pentru transport intercity). Foarte important, in cazul in care se foloseste biometan, emisiile de CO2 sunt reduse cu 95%.

Producatorii scandinavi isi diversifica gamele
Noua generatie Scania Citywide este propunerea constructorului suedez pentru transportul urban si suburban. Vehiculul are o capacitate crescuta si confort sporit pentru pasageri. Atat in varianta diesel, la care motoarele de 7 sau 9 l sunt pozitionate pe lateral, cat si in cea electrica, partea din spate a autobuzului a fost reconfigurata, astfel incat sa permita amplasarea a 3 scaune suplimentar in spatele axei. De asemenea, utilizarea unei axe fata cu sarcina crescuta a permis adaugarea altor doua scaune. Comparativ cu actuala generatie Citywide, noile modele cu podea coborata vor beneficia de un geam suplimentar in spate.
In varianta cu propulsor de 7 l, Scania a anuntat reducerea consumului de combustibil cu 3-5%. In plus, cu transmisia Scania Opticruise si optiunea start/stop, economia poate ajunge la 8%. In cazul gazului se obtin reduceri de pana la 15%. Modelele suburbane pot fi echipate si cu sistemul cruise control cu predictie activa (CCAP).
La stand a fost prezentat autobuzul electric Citywide BEV, echipat cu puternicul motor de 300 kW. 4 pachete de baterii sunt montate pe plafon si alte 4 in partea din spate a vehiculului, fiind asigurata astfel o distributie optima a greutatii, dar si conditii pentru amplasarea pantografului, pentru incarcare rapida. Autonomia asigurata este de 80-150 km, in functie de conditiile meteo si de trafic.
Volvo Buses a prezentat in premiera autobuzul electric articulat 7900, care are o capacitate de transport de pana la 150 de pasageri si un consum de energie cu 80% mai mic decat un autobuz diesel de configuratie similara. Vehiculul este disponibil in variante de 18 si 18,7 m lungime, este foarte silentios si asigura performante optime la rulare (inclusiv plecarea din rampe cu inclinatie de 20%), fiind echipat cu doua motoare electrice de 200 kW fiecare si cu baterii li-ion avand o capacitate totala de stocare de 396 kWh. In paralel, producatorul suedez continua dezvoltarea modelelor hibride diesel-electrice, care pot fi echipate cu sistemul Volvo Zone Management, pentru a planifica utilizarea exclusiv a modului electric in anumite zone dedicate. Sistemul de detectare a pietonilor si biciclistilor este, de asemenea, disponibil.
Noutatea la autocare o reprezinta extinderea familiei 9700 cu modelul de 15 m lungime. Acesta, dar si cel de 13 m, pot fi configurate cu pozitionarea celei de-a doua usi in spatele ultimei axe, pentru a crea un spatiu mai mare in calele de bagaje. Din acelasi considerent si toaleta poate fi montata tot in spate. Volvo 9700 este propulsat de motorul de 11 l, ce dezvolta 460 CP si poate functiona si cu bio-combustibil; in plus, este echipat cu sistemul Volvo Dynamic Steering, care sporeste manevrabilitatea, dar si stabilitatea vehiculului. Atat 9700, cat si 9900 pot fi dotate cu sistemul Safety Zone, ce limiteaza viteza de deplasare in interiorul oraselor.

Producatorii chinezi si-au gasit nisa in transportul electric
Producatorii chinezi de autobuze cocheteaza de mult timp cu piata europeana, insa pana recent nu au fost cu adevarat competitivi. Dimpotriva, au fost acuzati mereu ca doar copiaza de la europeni. In cazul tehnologiei electrice sunt insa pionieri, producand cea mai importanta componenta din aceasta ecuatie, respectiv bateriile. Constructorii asiatici sunt foarte competitivi pe segmentul mobilitatii electrice, iar prezenta lor la Busworld a confirmat acest lucru. Astfel, BYD a prezentat autobuzul electric de 12 m lungime, dezvoltat special pentru piata europeana, care este produs la fabrica din Ungaria a constructorului chinez. Vehiculul de 12 m are la baza o structura de constructie modulara care, impreuna cu plafonul din material compozit, optimizeaza capacitatea de incarcare si reduce consumul de energie. Sistemul de management al bateriilor (BTMS), care asigura racire pe apa, maximizeaza autonomia si prelungeste durata de viata a bateriilor (produse in-house), in timp ce sistemele de protectie impotriva supraincalzirii si inghetului cresc siguranta la operare. In plus, orice nereguli ar aparea in functionarea sistemului electric, viteza de deplasare este restrictionata la 15 km/ora. Traditionalele oglinzi retrovizoare au fost inlocuite cu camere de luat vederi, iar sistemul „Bird Eye View“ ii asigura soferului vizibilitate 360O.
Alaturi de autobuzul electric a fost expus si un midibuz electric de 8,7 m lungime. BYD a vandut deja 1.000 de autobuze electrice in Europa si pregateste lansarea unui model de camion electric.
Yutong, unul dintre cei mai mari constructori asiatici de vehicule, a lansat modelul U-12 E-Bus, expus la stand alaturi de autocarul T13, de 59+1+1 locuri, propulsat de motor DAF MX-11.
Autobuzul electric impresioneaza in primul rand la capitolul design, fiind inspirat din ideea de digitalizare si automatizare. De altfel, soferul este in permanenta conexiune cu vehiculul prin intermediul unei aplicatii smart, care ofera diagnoza online, statitici privind consumul de energie si alte informatii utile. Interiorul este bine configurat, aerisit, cu 25 de locuri pe scaune, lumina ambientala placuta, porturi USB si un agregat de aer conditionat performant.

3 premiere mondiale pentru Van Hool
Van Hool si-a anuntat strategia pana in 2030, care vizeaza investitii in automatizare, in paralel cu diversificarea productiei. In acest sens, s-a demarat extinderea fabricii din Macedonia, pentru a se atinge o capacitate de productie de 1.000 de unitati pe an. De asemenea, se investeste si in constructia unei fabrici in Tennesse, Statele Unite. Constructorul belgian detine 35% din piata de autocare din aceasta tara, pentru care dezvolta in prezent si un model de autocar electric (CX45-E), cu autonomie de 400 km, ca urmare a unor solicitari punctuale primite de la operatori privati. Vehiculul, expus in premiera la Busworld, este echipat cu baterii Proterra de 648 kWh si are o autonomie de 300 km. Trecerea de la modelul american la unul european nu este grea, doar sa existe o cerere concreta in acest sens. Recent, Van Hool a intrat pe pietele din Australia, Noua Zeelanda si Japonia cu DX24 pe sasiu Scania.
Alaturi de CX45-E a fost expus modelul european EX11, de 10,5 m lungime, in premiera, ca raspuns la cererea de autocare de capacitate mica, alaturi de mai multe modele din gamele TX si EX: EX15 M S EcoLife UK, EX M S Traxon, EX17 H S Traxon cu lift, TX17 Astron Allison si TDX27 Astromega Traxon. Alte 10 versiuni diferite au fost disponibile in spatiul exterior, spre testare.
Pe segmentul mobilitatii urbane, Van Hool isi concentreaza eforturile in directia promovarii autobuzelor pe hidrogen si chiar a reusit primele livrari. Cu prilejul Busworld a fost anuntata comanda de 8 autobuze din partea regiunii Pau, din Franta, pentru modelul Exqui.City 18 FC articulat. Vehiculul are o capacitate de 125 de pasageri si o autonomie de 300 km.
Intr-o lume digitalizata, in care toate informatiile sunt la un click distanta, Busworld reuseste sa pastreze farmecul expozitiilor traditionale de vehicule. Dupa aproape 50 de ani de existenta, editia din acest an Busworld Europe a fost cea mai grandioasa dintre toate, intr-un decor nou si cu un entuziasm debordant din partea organizatorilor si expozantilor deopotriva, care de-abia au facut fata forfotei de vizitatori.

Articole similare