Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Femeile au puterea de a învârti roțile industriei de transport și logistică

După ce au dovedit că pot fi puternice și dedicate, că au potențial de dezvoltare și implicare, dar și abilitatea de a lucra în echipe (sau echipaje!) alături de bărbați, femeile sunt tot mai dorite în industria transportului și logisticii. Angajatorii caută șoferițe „de cursă lungă“ sau lucrătoare în producție și depozitare pentru că sunt mai atente la detalii, iar angajații-bărbați au ajuns – trecând peste preconcepții – să accepte că femeile care le pot coordona activitatea din diferite posturi de management pot fi stăpâne pe ele, că își pot susține deciziile cu argumente și fermitate, fiind în același timp înțelegătoare și empatice. Dar, pentru că puterea exemplului vorbește cel mai bine, am ales să vă prezentăm, în cadrul unei videoconferințe dedicate zilei de 8 Martie, câteva femei reprezentative din industrie – și numim aici pe Comisarul european al Transporturilor, Adina Vălean, pe directorul Adriana Kalapis din Ministerul Transporturilor, pe Loredana Apreutese, manager Internațional Alexander, pe Dana Manns, managing partner CTE Trailers, pe Laura Simion, director de logistică L.C.Waikiki, și pe Dana Dumitru, manager Hermes Forwards – ale căror cariere demonstrează că femeile au puterea de a învârti „cheița care mișcă roțile industriei“.

La nivel european, 22% dintre angajații din transporturi sunt femei. În România, datele furnizate de Ministerul Muncii atestă că pe cod CAEN 4941 (Transporturi rutiere de mărfuri) sunt 183.160 de angajați, din care 33.177 de femei, adică 18,1%. În domeniul shippingului procentul crește la 22% (dintre cei 28.207 angajați, 6.341 sunt femei), iar în domeniul expedițiilor ajunge la 37% (7.164 din 19.364). Procentul de 37% se menține și în domeniul depozitării, unde, din 5.641 de angajați, circa 2.087 sunt femei, în vreme ce în zona manipulărilor femeile reprezintă doar 23% (1.873 din 8.105 lucrători).

Statisticile nu reflectă adevărata valoare pe care femeile o aduc în industrie

Ca una dintre femeile care lucrează în transporturi, „un sector ce pune economia în mișcare“, Comisarul european Adina Vălean evidențiază că subiectul prezenței femeilor în activități tradițional rezervate bărbaților este de mare actualitate în forurile UE. „Cifrele arată că doar 22% din totalul angajaților în transporturi sunt femei, iar în transportul rutier procentul nu depășește 14%. Însă cifrele nu vorbesc despre valoarea pe care femeile o aduc acestei industrii. Și aici vorbim de manageri care au construit companii importante, coordonatori de logistică sau de șoferițele de tir care străbat Europa.“

Pentru că nu se putea „extrage“ din contextul actual, Comisarul a subliniat că ne aflăm la capătul unui an de criză care nu e numai sanitară, ci și de mobilitate. „În urmă cu un an am creat culoarele verzi, care au funcționat în parametri în cea mai mare parte a crizei. Mai mult, odată cu acestea am creat și o rețea de puncte naționale de contact, prin care câte un reprezentant din Ministerul de Transport al fiecărui stat membru era în contact permanent cu restul membrilor din rețea și cu coordonatorii Comisiei. Problemele se discută în rețeaua de coordonatori, fiecare reprezentant încercând să îi convingă pe ceilalți că măsurile excesive nu sunt utile nimănui“, a subliniat Adina Vălean, referindu-se la congestia și haosul de la granițele Germaniei. Este adevărat că statele membre au drept de a lua decizii prin care să-și protejeze cetățenii, dar, făcând asta, ar trebui să nu pună în pericol sănătatea altora, este de părere Comisarul. „Ultima perioadă a fost complicată. S-a ajuns la blocaje pe anumite culoare europene, deși s-au făcut o serie de demersuri, s-au organizat convorbiri bilaterale și s-au trimis scrisori oficiale pentru îmbunătățirea situației. Însă problema nu e neapărat în universul transporturilor, regulile sanitare fiind impuse de către miniștrii de interne sau ai sănătății. Rolul meu este să îi conving pe comisarii de resort să organizeze totul astfel încât să nu pună în pericol sănătatea lucrătorilor din transporturi, să nu creeze bariere și costuri suplimentare pentru transport.“

Adriana Kalapis, care lucrează în Ministerul Transporturilor din 1988, iar în prezent se află în poziția de director general al Direcției Transport Rutier (DTR), a cooperat cu Comisia Europeană în vederea implementării și respectării culoarelor verzi. Ca femeie cu funcție de conducere, aceasta nu a resimțit presiunea de a activa într-o lume dominată de bărbați. „Provocările nu mi se mai par grele. Au fost, dar le-am depășit în urmă cu mult timp. Acum am un dialog constructiv cu toți actorii de pe piață. Atâta timp cât ai argumente bazate pe lucruri care se întâmplă, nu cred că este ceva greu. În plus, în anumite domenii din cadrul transportului rutier, uneori piața își spune cuvântul și nu mai e nevoie să te lupți tu, ca actor, din administrația centrală a statului, ci piața îți spune cum să reglementezi“, a spus aceasta, completând: „multe dintre propunerile și măsurile de protecție pentru transportatori care au ajuns la UE au pornit de la noi. Lumea a avut încredere și ne-a sprijinit. Funcțiile pe care le-am avut în timp în administrație mă fac să spun că am contribuit și eu la acest domeniu. Și decidenții politici au început să ne consulte. Ne dorim ca și în continuare să avem un cuvânt de spus și să oferim sugestii pentru a apăra acest sector.“

Femeile trebuie să demonstreze că pot aduce plus valoare în companie

În Internațional Alexander Holding, echipa de management este formată 50% din femei și 50% din bărbați. De asemenea, dacă la nivel de companie 26% sunt femei, în echipa de middle management raportul femei/bărbați este de 36/64 de puncte procentuale. „Am reușit să inducem în structura companiei ideea că există egalitate de șanse, indiferent de poziții“, a arătat managerul companiei, Loredana Apreutese. „O femeie puternică reușește să relaționeze în orice situație. Am întâlnit și bărbați care subminează potențialul femeilor, însă încercăm să ne focusăm pe rezultatele pe care le avem de atins. E foarte important să lucrăm în echipă, iar în concepția mea o echipă completă și armonizată e formată din bărbați și femei.“

Loredana Apreutese a fost atrasă de mică de domeniul care acum înseamnă „pasiune și entuziasm debordant“, plecând de la pasiunea pentru mașini. Pasul firesc a venit odată cu primul job, care a vizat transportul de persoane, prilej cu care a gestionat flota de autocare a unei agenții de turism. Ulterior, a participat la un curs de manageri, iar de la primul interviu de angajare la o firmă din transport și logistică au trecut deja 10 ani. „Provocarea a venit prin faptul că mi-am dorit tot timpul să mă dezvolt, să-mi depășesc propriile ținte și să cresc într-o lume atât de concurențială. Impunerea într-un sector de activitate în care predomină bărbații e echivalentă cu câștigarea respectului. Iar asta se face prin muncă, stăpânire, experiență și prin decizii potrivite“, a spus aceasta, recomandându-le femeilor care vor să intre în transporturi să fie responsabile, autentice, să aibă încredere în ele și să demonstreze că pot aduce plus valoare în companie. „În fiecare zi învăț lucruri noi de la oamenii cu care interacționez, direct sau indirect. E în responsabilitatea noastră să dăm ceva înapoi societății și să motivăm noile generații să își dorească să rămână în România, cu încrederea că și aici pot construi ceva sustenabil pentru societate.“

„Vitejia“ bărbaților vs. credibilitatea femeilor

În compania de expediții Hermes Forwards, condusă de Dana Dumitru, 64% dintre angajați sunt femei, din care 80% sunt căsătorite și au copii. „Totul depinde de implicarea fiecăreia. Consider că și familia și cariera pot fi o sursă de energie la fel de importantă. Cheia nu constă în a reuși o negociere între cele două aspecte, ci în a le împăca pe ambele în mod natural.“ Dana Dumitru consideră că femeilor le este chiar mai ușor să se descurce într-o așa-numită lume a bărbaților. „Odată cu urcarea în ierarhie, aspectele tehnice la care bărbații sunt mult mai buni devin mai puțin importante, iar hei-rup-ul și vitejia nu mai au rol primordial. Modul cum relaționezi și cum construiești credibilitatea e primordial. Iar aici femeile sunt avantajate.“

Pentru Dana Dumitru, absolventă de Politehnică, alegerea profesiei a fost pură întâmplare în urmă cu 17 ani. „Când m-am angajat la cel mai mare transportator din Ungaria nu mă gândeam că voi ajunge cândva să conduc propria firmă de expediții. Însă am beneficiat de avantajul unei școli care mi-a dezvoltat atenția la detalii, un aspect foarte important într-un astfel de domeniu în care profitul e la nivel de zecimale“, a spus aceasta, evidențiind că este o persoană organizată, ceea ce îi permite să își acorde timp și pentru îngrijirea proprie, plimbări cu bicicleta sau practicarea activității de downhill, tot cu bicicleta, pe munte.

Circa 2.000 de femei ocupă poziții de top management în domeniul fashion

În domeniul fashion, 57% dintre angajați sunt femei, din care 2.000 ocupă chiar poziții de top management. Printre acestea se află și Laura Simion, director de logistică LC Waikiki. „Între doi candidați, va cântări mai greu unul care este familist. Cel care are deja responsabilitatea familiei va înțelege mult mai bine cum să-și formuleze deciziile.“ Laura Simion este de părere că femeile sunt mai sârguincioase, mai atente și mult mai planificate decât bărbații. În plus, sunt înzestrate și cu abilități multitasking. „Cei mai eficienți angajați din compania mea, dar cred că și din altele, sunt mamele, cu soți și copii acasă, care nu numai că au grijă și de bunici, ci desfășoară și activități de voluntariat. Ele știu să își împartă timpul cel mai eficient. Aceste mari calități ale femeilor – empatia și instinctul – cresc odată cu maternitatea. De aceea, nu văd niciun motiv pentru care femeile căsătorite, cu copii, să fie discriminate“, întărește Dana Manns, care, la rândul său, se bucură chiar că lucrează majoritar cu bărbați. „Dacă bărbații văd în femei respect, competență, uneori blândețe și căldură, lucrează foarte bine cu acestea. Nu am simțit lucruri negative din partea bărbaților, dar am și avut forța să recunosc când nu știu ceva și să cer ajutorul. Iar bărbații apreciază acest lucru.“

Loredana Apreutese consideră că trebuie să existe un echilibru între activitățile de serviciu și cele personale. „Cred că societatea actuală este suficient de educată pentru a nu mai avea prejudecăți și a nu mai judeca oamenii în funcție de atribuțiile de acasă sau din altă parte. Consider că femeile care au copii și-au dezvoltat deja o latură prin care își arată responsabilitatea atât pentru ceea ce au acasă, cât și pentru locul de muncă. Nu putem judeca altfel un om care vine la interviu. În plus, eu, care am un băiat de doi ani și jumătate și o fată de patru ani și jumătate, sunt un exemplu clar că se poate foarte bine și așa.“

E nevoie de strategii pe termen lung și de instruiri continue

Pentru absolventa de Finanțe-Bănci Laura Simion, care consideră domeniul drept „cel mai dinamic și provocator, cu multe proiecte, schimbări și strategii de adaptare“, contactul cu logistica a fost în urmă cu 24 de ani, când, printr-o situație conjuncturală, a ajuns dispecer la o firmă de expediții. „Atunci a fost primul contact cu șoferii. Nu a fost ușor, dar am beneficiat de un coaching foarte bun. Am învățat să vorbesc cu șoferii, transportatorii și clienții, ca să pot gestiona activitatea. Mai târziu, am avut oportunitatea să creez un departament de logistică de la zero în Electrolux, unde am lucrat mai mult de șase ani, timp în care am beneficiat de foarte multe traininguri, cursuri tehnice și de dezvoltare personală. Ulterior, am investit și eu în cursuri, master și MBA, iar de nouă ani lucrez la LC Waikiki. Răspund de partea de aprovizionare a magazinelor din patru țări – România, Ungaria, Polonia și Moldova – și de logistica e-commerce din întreaga Comunitate.“

Dana Manns, absolventă a facultății de Economie și cu alți doi ani de studii în Germania, nu activează direct în industria de transport, însă compania sa furnizează produse și servicii pentru clienții din domeniu. „În timpul studiilor din Germania, am făcut traduceri pentru Ministerul Transporturilor, iar la un moment dat am lucrat la un joint venture pentru Krone, care dorea să deschidă o fabrică de semiremorci în România. În situația în care nu s-a putut, am avut norocul – pentru că e nevoie și de asta! – ca bărbați cu o mentalitate foarte bună din Krone să considere că am mentalitatea corespunzătoare să reprezint brandul lor în România. Așa am ajuns, la 23 de ani, să înființez CTE Trailers cu doi prieteni și să-mi încep aventura în domeniul transporturilor, fără să știu nimic despre asta“, a spus Dana Manns, subliniind că astfel a descoperit că e fascinant să aibă de-a face cu partea tehnică a vieții. „Îmi place ceea ce fac zilnic și îmi place că am de-a face cu oameni diverși, de la șoferi de camion și mecanici până directori de bancă sau de firme de logistică. Această diversitate pe care o oferă domeniul e de neîntâlnit în alte sectoare.“

Dana Manns, care s-a mutat în Germania odată cu întemeierea familiei ce cuprinde acum și doi copii, a învățat acolo că trebuie să gândească pe termen lung, fapt ce se deosebește de mentalitatea românească, de a te gândi doar la ziua de mâine. „În ultimii 6-7 ani am învățat că trebuie să avem un plan și o strategie pe termen lung și să ne urmărim obiectivele. Stresul zilnic nu duce la ceva constructiv, la eficiență sau productivitate.“

Timp și pentru dezvoltarea proprie, dar și pentru hobby-uri

Pe lângă o carieră de succes și o familie cu doi copii, Laura Simion își găsește timp și pentru activități conexe domeniului în care lucrează, prin două ONG, dar și pentru hobby-uri. „Am avut patru mandate în Arilog și două în Rotary. În momentul în care m-am implicat am avut satisfacția de a înapoia ceva societății. În Arilog am avut proiecte pentru copiii care puteau vizita fabrici pentru a vedea cum se produc și se livrează alimentele sau ce fac oamenii care pun în mișcare mărfurile“, a spus directorul de logistică, adăugând: „anul trecut, în Rotary, m-am implicat în achiziția de echipamentele pentru corpul medical din anumite spitale din București. Proiectul a strâns 170.000 de euro în plină criză. Femeile au o latură pronunțată de empatie față de cei de alături.“ Laura Simion le recomandă și studentelor să aplice cu încredere pentru job-uri în logistică, sugerându-le să își imagineze că vor fi cele care desenează lanțul de aprovizionare al produselor companiei la care lucrează, că ele sunt cele care vor face ca rotițele să se învârtă, la viteza pe care o stabilesc ele. „Cine învârte cheița are rolul cel mai puternic din lumea logisticii“, este de părere cea care în timpul liber se ocupă și de familie, dar și de o nouă pasiune: grădinăritul. Activitățile din curte le preferă și Loredana Apreutese, alături de citit, gătit și sport, mai ales că pandemia nu i-a mai permis să își împlinească vechile pasiuni de a călători și de a asista la circuitele de Formula 1.

Dana Manns a resimțit în 2020 faptul că în ultimii ani nu și-a mai acordat timp și pentru hobby-urile proprii. Ca atare, a început să schimbe din priorități. „Am reînceput să citesc și să fac sport. Îmi place să petrec timp cu prietenii și să călătoresc“, a spus aceasta, subliniind că femeile își au locul de azi și datorită bărbaților. „E esențial să avem alături un bărbat care să ne susțină, să ne înțeleagă și să nu ne pună piedici. Nu trebuie să uităm că emanciparea femeilor o datorăm și bărbaților emancipați care au votat legi permisive în parlamentele din țările lor.“

Managerii sunt pregătiți pentru noi provocări

Compania condusă de Loredana Apreutese se află acum în plină transformare, după preluarea Vio Transgrup. La mai bine de doi ani de când se gândește la această mișcare, are loc acum acomodarea și integrarea echipelor din cele două firme. „Încercăm să integrăm modul de lucru al holdingului Internațional Alexander cu Vio Transgrup. E o nouă provocare, pentru că ne ducem într-o companie care avea anumite obiceiuri formate. Însă am găsit în Vio Transgrup oameni ambițioși care își doresc să se dezvolte și să își dezvolte business-ul pe care l-au creat până în momentul acesta“, se arată optimistă Loredana Apreutese. „Ne dorim să le oferim clienților servicii cât mai complete și să acoperim cel puțin zona Balcanilor. Faptul că am achiziționat prima companie certificată TAPA1 reprezintă pentru noi un salt foarte important și o altă nișă pe care putem intra să oferim servicii clienților.“

Compania, care acum a ajuns la peste 1.600 de angajați, și-a dorit ca, și în timp de criză, să vadă partea plină a paharului. „Niciodată nu am folosit strategii de conservare a resurselor. Orice criză vine și cu oportunități și, dacă ești deschis și te afli la timpul și locul potrivit, poți beneficia de ele“, a explicat Loredana Apreutese, menționând că va mai urma achiziția unei alte companii.

De asemenea, deși mai este ceva timp până când va intra în vigoare Directiva Detașării în transporturile rutiere internaționale, Internațional Alexander se gândește la unele soluții care să-i mențină profitabilitatea. „Nu avem o strategie bine definită, pentru că nici Pachetul Mobilitate nu este încă în formă finală, însă ne pregătim de când a început să se discute despre el. Ne-am deschis deja companii independente în Ungaria, Germania și Serbia, tocmai pentru a ne crea baze de transport și a înregistra flote în țările respective, cu angajați din acele țări. Ne vom alinia la cerințe, dar luăm lucrurile pas cu pas.“

Tot în această direcție merge și CTE Trailers, chiar dacă nu activează direct în industria transporturilor. „Avem deja un plan. Analizăm varianta de a deschide o firmă în Austria și de a oferi și finanțări pentru firmele sau punctele de lucru nou înființate în vestul Europei, finanțări cu garanții de la societățile din România. O să mergem pe această variantă, dar începând cu 2022“, explică Dana Manns.

Articole similare