Comisia Europeană a dezvăluit ambițiosul său pachet de reglementare „Fit for 55”, care are ca obiectiv să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030. Printre propuneri se numără și o revizuire a Directivei UE privind sistemul de comercializare a cotelor de emisii (ETS).
Schimbul de emisii este bazat pe sistemul „cap&trade”, un „plafon” fiind setat pentru a cuprinde cantitatea totală a anumitor certificări care pot fi emise. În cadrul plafonului, cotele de emisie sunt apoi „tranzacționate” între poluatori, în funcție de necesități.
În prezent, ETS nu acoperă toate modurile de transport. Pentru aviație, domeniul de aplicare actual al EU ETS acoperă numai zborurile din Spațiul Economic European, ceea ce înseamnă doar o treime din emisiile de CO2 din aviație. Sistemul actual oferă gratuit 85% din cotele companiilor aeriene, care beneficiază, de asemenea, de o scutire de impozit pe energie pentru kerosen. Combustibilii pentru transportul rutier sunt în prezent în afara domeniului de aplicare al ETS și sunt supuși taxelor pe combustibil la nivel național. Chiar și pe drumurile importante, taxarea pe distanță se aplică doar camioanelor pentru un procent de aproximativ 20% din rețea.
Comisia propune ca acest plafon global de emisii să fie redus și mai mult, dar și eliminarea treptată a cotelor de emisii gratuite pentru aviație și includerea pentru prima dată a emisiilor de transport. Pentru a aborda lipsa reducerilor de emisii în transportul rutier și în clădiri, este creat un nou sistem de comercializare a cotelor de emisii emisiilor pentru transportul de distribuție. De altfel, un draft consultat de Euractiv prevede aplicarea sistemului şi pentru transportul rutier şi clădiri.
Această ultimă categorie a iscat mai multe reacţii, state precum Polonia spunând că vor fi afectate tocmai cele mai sărace gospodării. La rândul său, Comisia Europeană a precizat că din veniturile suplimentare astfel generate se va constitui un fond, 50% din încasări fiind destinate susţinerii categoriilor vulnerabile.
Este un pas în direcția corectă, consideră CER, Comunitatea Companiilor Europene de Căi Ferate și Infrastructură. În transport, toate modurile ar trebui să plătească pentru emisiile de carbon generate – fie direct, fie indirect – și fără scutire. „Însoțit, în special pe termen scurt, de alte politici privind îmbunătățirea eficienței vehiculelor și trecerea la combustibili cu emisii reduse de carbon, pachetul Fit for 55 va sprijini efectele cheie ale tarifării carbonului și va oferi o șansă reală de a reduce decalajul de emisii de GES“, arată CER.
Conform UIRR, Uniunea Internațională pentru Transportul Combinat Rutier-Feroviar, rolul transportului intermodal este de o mare importanță. „Actorii de pe piață raportează deja 65-70% reduceri ale emisiilor de CO2 realizate prin trecerea lanțurilor de transport rutier pur la transportul combinat. Prin completarea transportului feroviar electric și transbordarea intermodală alimentată electric cu camioane electrice pe primul și ultimul kilometru, transportul combinat Zero Carbon poate deveni rutină zilnică în decurs de un deceniu”, consideră UIRR.
Pentru a fi siguri că îndeplinește obiectivele, transportul combinat ar trebui să furnizeze o rată de creștere anuală realistă de 7-8%.