Dreptul de a obține despăgubiri în urma lipsei de folosință a vehiculelor este mai puțin cunoscut de către operatorii de transport, a explicat specialistul Fortify Bogdan Frigioiu, avocat în cadrul Baroului București, cu experiență în litigii civile și comerciale, cu prilejul intervenției sale în cadrul Galei Tranzit de transport marfă.
În ultimii ani, Fortify a dezvoltat conceptul „zero pierderi“, prin care își propune să sprijine cât mai mulți cărăuși să obțină aceste desbăgubiri. Din punct de vedere juridic și legal, temeiul este stabilit atât prin Norma ASF nr 20/2017, cât și prin legea RCA nr. 132/2017: în situațiile în care există daune, pe perioada reparațiilor, păgubiții au posibilitatea fie să obțină un vehicul la schimb (lucru mai greu în transporturi), fie să documenteze și să obțină despăgubiri pentru lipsa de folosință din partea terțului vinovat. În momentul de față, termenul pentru obținerea acestei despăgubiri este de 30 de zile și, în cele mai multe cazuri, totul se soluționează printr-o procedură amiabilă, fără a se ajunge în instanță. Totuși, în cazul în care asigurătorii nu dau curs solicitărilor sau nu acceptă la plată întreaga sumă, Fortify formulează petiție la Autoritatea de Supraveghere Financiară și, până la urmă, se obține plata despăgubirilor, inclusiv cu anumite penalități.
Fortify a instrumentat până acum nu mai puțin de 30 de cazuri, rata de succes fiind 100%. Toate solicitările au fost plătite de către asigurători, iar despăgubirile obținute depășesc 100.000 de euro.
Despăgubirile plătite de companiile de asigurare diferă în funcție de timpul de imobilizare al vehiculelor în service. Exemplele concrete oferite de Bogdan Frigioiu variază între 27.000 și aproape 90.000 de lei – cea mai mare despăgubire fiind achitată pentru o daună totală a unui operator de transport persoane, în acest caz suma oferită în baza poliței RCA a vinovatului pentru lipsa de folosință a vehiculului depășind despăgubirea materială obținută de client pentru autocarul avariat.
Fortify a realizat recent și un studiu de caz pentru un client cu o flotă de 100 de camioane: la un nivel mediu de trei daune mari/medii cauzate de terți într-un an, profitul brut obținut pe zi per camion de 1.242 de lei și o durată medie de indisponibilizare în service pe daune RCA de 20 de zile/vehicul, pierderile anuale calculate se ridică la 75.000 de lei. „De regulă, transportatorii nu au în vedere aceste pierderi și nu le solicită pentru plata despăgubirilor, deși legea le permite. În cazuri mai grave, cum ar fi daunele totale, pierderile pot ajunge la valori foarte mari și este cu atât mai impotant ca transportatorul respectiv să nu rămână cu paguba. Pentru a putea cere îndreptățit o despăgubire trebuie însă, în primul rând, identificată perioada exactă de imobilizare a vehiculului, pentru a putea calcula pierderile generate de lipsa de folosință“, a concluzionat Bogdan Frigioiu.










