Asa cum am mai atras atentia, inspectorii francezi au inceput deja sa controleze si sa amendeze efectuarea in cabina a pauzei normale saptamanale de condus, tocmai cand transportatorii incepusera sa se culce pe o ureche si sa renunte – daca facusera cumva asta pana atunci – sa mai inchirieze camere la hotel. Iar celor cei care, obisnuiti, ca in Romania, ca legile sa intre in vigoare dupa aparitia normelor metodologice, ministerul francez de resort le transmite ca articolul 15 al acestei legi, transpus si in codul transporturilor din Franta, nu va fi insotit de precizari suplimentare, ci a intrat direct in vigoare inca de pe 11 iulie 2014.
Tot ce le ramane de facut transportatorilor este, asadar, sa se conformeze, drept pentru care cateva precizari suplimentare facute de ministerul francez pe propriul site, ca raspuns la cele mai frecvente intrebari primite pe aceasta tema, sunt mai mult decat binevenite, desi din sondajul facut cu ocazia conferintei Tranzit de la Timisoara reiese ca mult mai putine firme ating teritoriul Frantei decat teritoriul Germaniei.
Una dintre aceste nedumeriri, pe care transportatorii au ridicat-o si la evenimentul Tranzit de la Iasi, se refera la masura in care angajatorul este vinovat daca soferul, desi firma ii asigura cazare, insista sa stea in cabina chiar si in pauza saptamanala normala, deoarece stie ca, intr-un fel sau altul, este responsabil pentru siguranta camionului si a marfii.
Nemultumirea transportatorilor fata de noua reglementare din Franta e justificata, dar asta nu inseamna ca se poate purta un dialog polemic cu o lege, mai ales in state unde posibilitatea de tocmeala nu exista. Si exact asta subliniaza si raspunsul ministerului francez, care arata ca angajatorii trebuie sa organizeze timpul de munca al soferilor in asa fel incat sa se respecte prevederea referitoare la pauza saptamanala normala si, mai mult decat atat, sa verifice periodic respectarea legii. In plus, conform art. 2 din Regulamentul 561/2006, pauza este un timp de care soferul trebuie sa dispuna cum vrea, fara sa aiba sarcini de serviciu, astfel ca este tot datoria angajatorilor sa asigure conditiile optime de securitate pentru marfa si camion in acest interval – ceea ce sigur ca ar determina nu doar noi costuri, ci si multa bataie de cap, chiar presupunand ca infrastructura din aceasta tara ar asigura suficiente parcari pazite si hoteluri in proximitate.
Ministerul francez mai insista asupra valorii amenzii: cea prevazuta in lege, de 30.000 de euro, plus un an de inchisoare pentru administratorul firmei, reprezinta valoarea maxima, la care insa nu se va ajunge, cel mai probabil, decat in caz recidiva. Numai constatarea repetata a efectuarii pauzei saptamanale normale in cabina de catre soferi angajati de aceeasi firma va permite incadrarea abaterii ca delict, iar o constatare izolata a acestei abateri nu pare suficienta, in absenta altor elemente incriminatorii, pentru a considera ca e vorba de un delict sanctionabil in baza articolului 15 al legii din 10 iulie 2014.
Dincolo de precizarile suplimentare pe care le aduce, si care chiar clarifica unele neintelegeri, si de limbajul de lemn inerent intr-o comunicare oficiala, se remarca faptul ca – spre deosebire de asociatiile profesionale din Franta, care au militat cu pasiune si pe fata pentru adoptarea acestei legi, declarand ca ea constituie un pas spre rezolvarea problemei „dumpingului social”, cum numesc ei concurenta pe care le-o fac esticii – ministerul nu spune negru pe alb ca de fapt vrea sa-i inlature pe estici din tara, nu ar fi deloc diplomatic pentru o institutie a statutului sa faca asta, ci doar subliniaza ca legea e lege, ca ea trebuie respectata indiferent de neajunsurile pe care le-ar putea aduce asta – legate in special de siguranta marfii si a camioanelor – si ca oricum aici vorbim de un regulament comunitar care ar trebui aplicat in toate tarile. Ultima afirmatie insa e doar partial adevarata: regulamentul 561/2006 arata ca pauza zilnica sau pauza saptamanala scurta pot fi luate in cabina, dar nu precizeaza nimic despre pauza saptamanala normala. De unde se poate deduce, cum fac transportatorii, ca se poate lua in cabina, sau cum face ministerul francez, ca nu se poate lua in cabina. Insa castig de cauza are cel care face controalele si da amenzile.