La mijlocul lunii decembrie, Parlamentul German a programat o a treia discuție în cadrul Comisiei pentru transporturi despre „Măsuri împotriva deficitului de șoferi profesioniști în ceea ce privește condițiile de muncă ale acestora, în special situația din platformele de încărcare și din zonele de odihnă”. Parlamentarii germani s-au întâlnit de această dată, pe lângă reprezentanți ai industriei logistice și ai sindicatelor, și cu doi șoferi în calitate de experți: pe lângă Andreas Kernke, care trimisese deja în prealabil o declarație detaliată comisiei, Mark Schneider a fost invitat să explice numeroasele probleme pe baza experienței personale. A fost audiat și Michael Wahl, care oferă consultanță lucrătorilor din țările UE din Europa Centrală și de Est în cadrul proiectului Fair Mobility din Berlin, afiliat la sindicate.
Au fost discutate problemele actuale, printre care și situația inadecvată a parcărilor, recent dovedită de raportul ADAC. La unison, reprezentanții industriei de transport și logistică și reprezentanții sindicatelor au pledat pentru mai multe parcări și zone de odihnă, precum și pentru instalații sanitare curate. Cu toate acestea, apelul urgent pentru mai multe controale ale reglementărilor legale a venit din partea șoferilor. „Suntem conștienți de responsabilitatea noastră”, a explicat Mark Schneider, care afirmase în declarația sa că nu a fost niciodată inspectat în patru ani de activitate.
Exemple de urmat la platformele de încărcare
Un alt subiect al audierii a fost o posibilă interzicere a încărcării și descărcării pentru șoferii de camion la rampele de încărcare. Dirk Engelhardt, purtătorul de cuvânt al Consiliului de administrație al Asociației Federale a Transporturilor Rutiere, Logisticii și Eliminării (BGL), s-a pronunțat în favoarea acestei măsuri pentru a le ușura situația. Ronny Keller, reprezentantul Verdi, a pledat, de asemenea, pentru condiții clare, ca în Portugalia și Spania, unde șoferilor profesioniști nu li s-a permis să încarce sau să descarce de la începutul lunii septembrie 2022. Încărcarea și descărcarea nu ar trebui să fie sarcina șoferului, deoarece acesta are deja mari dificultăți în a găsi suficiente perioade de odihnă. Michael Wahl a pledat pentru luarea în considerare a unei interdicții de încărcare și de descărcare. Sau, dacă sunt permise, aceste activități ar trebui să fie remunerate.
Berthold Richter, directorul general al companiei de transport de dimensiuni medii Halsped, care a fost conectat prin video, a oferit exemple de companii internaționale de logistică care oferă camere de odihnă și băuturi pentru șoferi. Pe de altă parte, a menționat el, sunt și companii la care au fost necesare 17 ore pentru a descărca. În altă parte, a spus el, șoferii săi au descărcat mărfuri la un angrosist de produse alimentare pe distanțe lungi în hale la temperaturi sub zero grade.
Șoferii de camioane nu au uneori nici măcar acces la apă potabilă
Kernke a explicat că uneori chiar accesul la apă în parcări și în zonele de odihnă este „dificil sau imposibil, iar dacă este posibil, e numai contra cost”. El însuși își ia mereu apă cu el de acasă.
Acesta a salutat certificarea parcărilor, dar a precizat, de asemenea, că multe dintre evoluțiile pozitive, cum ar fi „Brummicard” (pentru utilizarea gratuită a dușurilor), au fost, din păcate, închise din nou prin „ușa din spate” de către stația de benzină sau operatorul parcării. „Șoferii preferă să plătească, pentru că nu au timp să se certe ore întregi.”
Șoferii, a spus el, sunt constrânși de mulți transportatori să își folosească la maximum timpul de conducere. Prin urmare, aceștia nu au de ales decât să își parcheze vehiculele chiar și în zonele de parcare interzisă pentru a respecta perioadele legale de odihnă, deoarece nu există parcări sau zone de odihnă în apropiere. Infrastructura lor este inadecvată în multe privințe: după ora 21:00, dușurile și toaletele din zonele de odihnă de pe autostradă nu mai sunt curățate, iar restaurantele sunt închise. Acest lucru împiedică, de asemenea, contactele sociale.
Șoferii de camioane sunt la marginea societății
Potrivit lui Mark Schneider, șoferii de camion sunt „la marginea societății”. Preocupările lor abia sunt observate. Există multe legi bune pentru a proteja șoferii, dar controlul acestora este complet inadecvat. El ar dori să vadă o mai mare recunoaștere a muncii importante a șoferilor de camion. „În Germania, există mai multe sigilii pentru cafeaua din comerțul echitabil decât pentru transportul echitabil”, a spus Schneider, care a fost răsplătit cu aplauze.
Ulrich Binnebößel, șeful Departamentului de logistică din cadrul Asociației germane a comercianților cu amănuntul (HDE), și Markus Olligschläger, directorul executiv al Asociației germane pentru afaceri, transport și logistică (BWVL), au condamnat generalizările. Potrivit lui Binnebößel, unele lucruri s-au îmbunătățit. Ca soluție, el a pledat pentru o mai mare digitalizare, iar încărcarea și descărcarea ar trebui să fie incluse în contractele dintre producători, transportatori și clienții aprovizionați – ca o muncă cu valoare adăugată care trebuie recompensată corespunzător. Reprezentantul BWVL a fost de acord, subliniind că șoferul era responsabil din punct de vedere legal pentru siguranța încărcăturii din vehiculul său. Prin urmare, acesta nu putea să se retragă din procesul de încărcare și descărcare.
Audierea de două ore a oferit câteva idei concrete pentru a facilita luarea deciziilor viitoare. Discuțiile vor continua în ianuarie.