Miercuri, 1 iunie, reducerea taxei pe energie a avut deja un impact major asupra prețului benzinei. Înainte de reducerea fiscală, s-a speculat că prețurile la benzină la stațiile de alimentare vor scădea, dar lent.
E10 era ieri cu aproximativ 30 de cenți pe litru mai ieftin decât cu 24 de ore mai devreme, iar motorina cu aproximativ 14 cenți, după cum a informat ADAC. „Reducerea din această săptămână a fost mai rapidă decât ne așteptam. Acesta este deja un pas bun în direcția cea bună. Dar încă mai lipsește o bună parte”, a declarat Christian Laberer, expert ADAC. Incluzând TVA, scutirea pentru E10 este de 35,2 cenți pe litru, iar pentru motorină de 16,7 cenți.
Potrivit ADAC, miercuri, la ora 09:50, prețul mediu la nivel național al E10 era de 1,881 euro pe litru, iar cel al motorinei de 1,941 euro/l. În zilele obișnuite, în jurul acestei ore, prețul benzinei este de obicei puțin mai mare decât media din cursul zilei. În general, a fost multă mișcare, a spus Laberer.
De asemenea, a criticat faptul că scăderile au fost mai mari dimineața decât după-amiaza. „Acest lucru se îndreaptă într-o direcție greșită din punctul de vedere al consumatorului.” În medie, în Germania, E10 costa 1,853 euro pe litru miercuri la ora 14:20, potrivit ADAC, în timp ce motorina costa 1,906 euro.
„Se poate vedea că declinul se topește din nou puțin”, a spus Laberer. Nu există niciun motiv pentru acest lucru, a spus el. „De fapt, din ce în ce mai multe benzinării ar trebui să dispună de combustibil cu taxe reduse proaspăt livrat.”
O analiză rapidă realizată de Deutsche Presse-Agentur în cursul dimineții a indicat, de asemenea, în direcția unor prețuri semnificativ mai mici la carburanți. De asemenea, s-a observat o diferență foarte mare între prețurile practicate de fiecare benzinărie în parte.
Analiza rapidă a prețurilor la aproximativ 400 de benzinării din Munchen, Berlin și Hamburg a fost efectuată între orele 6 și 7, cu ajutorul datelor ADAC privind prețurile carburanților. Deși nu toate benzinăriile și-au redus prețurile în mod semnificativ, marea majoritate au arătat o diferență clară la doar câteva ore după reducerea taxei pe CO2.
Miercuri dimineață, 31 mai, de exemplu, un litru de Super E10 costa mai puțin de 1,90 euro la aproximativ 350 de benzinării analizate. În aceeași perioadă, marți, 30 mai, în zona analizată, o singură benzinărie a oferit E10 la un preț mai mic de 2 euro. La majoritatea, prețul era între 2,10 și 2,30 euro la acea vreme.
Diferența teoretică de preț pentru benzina premium, ca urmare a scutirii fiscale, ar fi de 35 de cenți pe litru. Având în vedere datele disponibile, acest lucru se încadrează aproximativ în intervalul de reduceri. Cu toate acestea, este încă prea devreme pentru o evaluare mai precisă.
De asemenea, a existat o tendință clară de scădere a prețurilor la motorină. Dacă marți dimineață combustibilul era disponibil doar rareori la prețuri mai mici de 2 euro, miercuri aceste prețuri reprezentau deja majoritatea.
Mai mult de 2,10 euro, pe de altă parte, nu au fost aproape niciodată percepute. Marți, acest lucru era încă valabil în aproape jumătate din cazuri. În cazul motorinei, reducerea taxei este semnificativ mai mică, cu puțin sub 17 cenți pe litru.
În perioada premergătoare se aștepta ca prețurile carburanților să nu scadă brusc miercuri. Motivul este acela că taxa redusă nu se aplică vânzărilor la pompă, ci de la depozitul de rezervoare sau de la rafinărie. Acest lucru înseamnă că toate livrările livrate la benzinării înainte de miezul nopții vor fi taxate cu taxa normală mai mare.
Faptul că majoritatea stațiilor de benzină și-au redus deja prețurile în mod considerabil ar putea fi o consecință a atenției ridicate a publicului și a presiunii concurențiale rezultate.
Oficiul Concurenței analizează evoluția prețurilor la carburanți
Bundeskartellamt intenționează să urmărească îndeaproape evoluția prețurilor la benzină în jurul reducerii taxei pe energie începând de miercuri, 1 iunie. Monitorizarea a fost „intensificată încă o dată”, a declarat marți președintele Andreas Mundt. „Chiar dacă nu există nicio obligație legală de a transfera reducerea de impozit unu la unu, companiile de uleiuri minerale acționează aici sub lupa arzătoare a Oficiului Federal pentru Carteluri.”
Cu toate acestea, Mundt a subliniat, de asemenea, că: „În calitate de autoritate de concurență, nu putem pur și simplu să interzicem prețurile ridicate, chiar foarte ridicate”. De asemenea, acestea ar putea apărea în cadrul concurenței. Până în prezent, a spus el, nu au existat indicii de comportament contrar legislației privind cartelurile, care ar putea fi pedepsit cu amenzi mari.
Cu toate acestea, concurența pe piața carburanților „funcționează doar într-o măsură limitată”, a spus Mundt. „De luni de zile asistăm la o decuplare între prețul țițeiului și prețurile din rafinării sau benzinării.” Pentru a „crea o transparență maximă pentru întreaga piață a carburanților”, Oficiul Cpncurenței a lansat, de asemenea, o investigație asupra rafinăriilor și la nivelul comerțului.
De la începutul războiului din Ucraina, prețurile carburanților au atins cote fără precedent. În acest context, au existat, de asemenea, critici repetate cu privire la faptul că prețurile sunt prea mari. În acest context, ministrul federal al economiei, Robert Habeck (Verzii), a cerut deja în primăvară Oficiului Cartelurilor să monitorizeze îndeaproape prețurile la carburanți.