Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Grupajele si logistica merg mana-n mana

cargo-partner si-a inceput activitatea in Romania in 2000 ca firma de expeditii rutiere, aeriene si maritime, intre timp investind in activitati de logistica si organizare de grupaje. Daca acum 10 ani folosea un depozit mai degraba pentru a livra catre destinatari romani marfurile venite din centrul zonal de la Viena, in prezent compania detine doua depozite in care organizeaza operatii logistice si alte 2-3 centre cross-dock nu numai pentru bunurile destinate pietei romanesti, ci tot mai mult pentru colectarea marfurilor de grupaj de pe intreg teritoriul tarii.
 

Chiar daca piata romaneasca nu este inca suficient de matura pentru dezvoltarea la scara larga a serviciilor de grupaje, compania austriaca este convinsa ca in curand tot mai multe firme vor renunta la transportul unui palet-doi cu vanul si vor apela la grupaje, oferind mai multe sinergii companiilor de expeditii care se specializeaza pe aceste servicii.
 
In ultimul an, din cauza volumelor scazute de marfuri, multe companii s-au orientat catre grupaje, activitate foarte complicata si care, atunci cand piata de transport era infloritoare, nu era considerata atractiva.
In Romania piata nu este insa suficient de matura deocamdata, iar clientii inca nu cunosc conceptul de grupaj.
„Sunt multe vanuri care pleaca din Franta, de exemplu, pana la Brasov, cu doar doi paleti, transport care dureaza, e adevarat, maximum trei zile, dar cu un pret mai mare decat daca ar apela la grupaje. Acum este posibil sa organizezi astfel de transporturi si datorita supracapacitatii de pe piata, insa ce se va intampla peste cinci ani, cand nu vor mai fi atatea masini? In Germania, daca cineva are de transportat 2-3 paleti, apeleaza la retelele de grupaje. Nimeni nu ia in calcul sa mearga cu un Sprinter sau cu un camion incarcat pe sfert“, a declarat Andre Hofer, director general cargo-partner Expeditii SRL.
Unul dintre principalele avantaje de care beneficiaza clientul in cazul grupajelor este ca nu trebuie sa isi mai faca griji cu privire la momentul in care se face transportul sau cand ajunge paletul la destinatie, deoarece grupajele au o frecventa crescuta si programe stricte de colectare si livrare.
„Noi facem eforturi sa le explicam clientilor ca pot avea mult de profitat de pe urma retelei noastre de grupaje; de obicei transportul dureaza cu o zi sau doua mai mult decat un transport direct, deoarece marfa trece prin diferite hub-uri, nefiind dusa direct la destinatar. In traseu sunt incluse cel putin doua hub-uri, insa incercam sa sincronizam sosirea camionului la un anumit depozit si plecarea altuia imediat dupa aceea, astfel incat sa fie scurtata perioada de stationare a marfurilor in hub-uri“, a adaugat Andre Hofer.
Compania organizeaza curse zilnice in regim de grupaj pe relatiile Italia, Austria, Germania, Cehia si Slovacia. Pentru Franta, Marea Britanie si Polonia se fac 2-3 curse pe saptamana, in functie de comenzi, iar din Grecia exista o cursa pe saptamana.
In prezent se poarta discutii pentru deschiderea unei linii din Turcia.
Marfurile care vin din Slovacia, Cehia, Austria si Germania se consolideaza in hub-ul de la Viena, sunt  trimise apoi la Timisoara, de unde sunt distribuite mai departe catre clientii din zona sau catre celelalte puncte din tara.
Pentru export, marfa este colectata si transportata pana la Viena, de unde merge spre tara de destinatie (Germania, Marea Britanie, Olanda etc.).
In regim de grupaj intra comenzile de pana la 3 t sau 10 paleti; daca este vorba de mai multa marfa,   atunci transportul in regim de grupaj s-ar putea sa nu fie cea mai buna solutie, deoarece marfa ar fi greu de manevrat in hub-uri, iar tariful ar fi similar unui LTL sau camion complet.
Criza a determinat trecerea la grupaje si in transportul containerizat, unde inainte toate containerele circulau in regim FCL. Acum oamenii nu isi mai permit sa plateasca un container intreg si comanda spatiu doar pentru un palet.    
              
Logistica, pentru clienti multumiti
Strategia cargo-partner Expeditii vizeaza imbunatatirea retelei de grupaje, astfel incat sa faca fata volumelor care urmeaza a fi atrase de la clientii din logistica de aici, pe de o parte, dar si din liniile de grupaje din strainatate. Pe partea de logistica, compania foloseste un spatiu de depozitare de 12.000 m2 in Bucuresti, in parcul ProLogis, 8.000 la Timisoara si circa 2.000 m2 la Cluj.
In Romania, pentru distributie, compania are numerosi clienti, aceste locatii fiind folosite si pentru consolidare. De exemplu, la depozitul din Timisoara se stocheaza produse finite de la unitatile de productie ale furnizorilor din industria automotive, iar de aici sunt livrate in special in Europa de Vest.
O parte a depozitului este destinata materiilor prime, de aici facandu-se livrari catre locatiile de productie.
Depozitul din Cluj, de aproape 2.000 m2, este alocat numai la doi clienti.
Centrul din Bucuresti este ocupat in principal de un retailer important, al carui stoc acopera magazinele din zona. Un alt client, din industria telecomunicatiilor, are stocul principal de marfa aici, dar si in celelalte centre, inclusiv la Bacau, care se deschide din septembrie. Centrul de distributie regionala din Bacau va aproviziona clientii din zona Moldovei.
Aceasta configuratie cu depozite zonale permite o livrare rapida in toata tara, in urmatoarea zi. Daca clientul are stocul principal in Bucuresti, si, de exemplu, luni se face picking-ul, seara se face incarcarea in camioane, acestea merg noaptea si dimineata marfa este reincarcata in Cluj sau Timisoara, iar pe parcursul zilei de marti este distribuita; astfel, toate marfurile se livreaza in acelasi timp oriunde in tara.
Pe acelasi sistem se merge si in cazul locatiei din Bacau.
Pentru distributia in tara se folosesc 30-40 de camioane zilnic, care pleaca dimineata de la cele trei hub-uri incarcate cu marfa. Alte vehicule colecteaza marfa de la clienti si o aduc la depozit.
„Pentru logistica, in afara de clientii existenti, incercam sa atragem intreprinderi mici si mijlocii, vrem sa le oferim pretul pietei si calitate crescuta. Oriunde ar fi locat in Romania, clientul primeste produsele in ziua urmatoare“, precizeaza Andre Hofer.
 
Sistem performant pentru o evidenta clara
cargo-partner foloseste un sistem IT sofisticat, cu functie track& trace. Cand clientul comanda un transport, acesta este inregistrat intr-un sistem electronic cu ajutorul caruia poate monitoriza pozitia camionului pe harta, poate verifica data livrarii, POD-ul (proof of delivery) si poate vedea o arhiva unde toate documentele referitoare la transport sunt disponibile in format pdf. Clientii pot plasa o comanda direct, luand automat legatura cu persoana cu care au colaborat si la transporturile precedente. Accesul in sistem se face folosind un username si parola. Softul, personalizat pentru nevoile companiei, este dezvoltat la nivel de grup si imbunatatit continuu in ultimii 10-12 ani. Avantajul este ca in toate centrele cargo-partner din lume se foloseste acelasi sistem.
De la inceputul anului a fost demarat un proces de echipare a tuturor camioanelor de distributie cu scannere performante, care incorporeaza o camera cu care se fac fotografii ale coletului livrat, cu ajutorul carora se face dovada faptului ca marfa a sosit intacta si pot fi urmarite in timp real. Aproximativ 80% din livrarile din tara se fac in acest mod, dar se doreste ca, pana la sfarsitul anului, scanarea sa fie folosita pe toate rutele din tara.

Volumele de transport vor fi influentate de criza
cargo-partner Expeditii SRL a intrat in Romania din 2000, firma-mama fiind infiintata din 1983, in Austria. Este vorba de o afacere de familie, iar reteaua cuprinde circa 100 de birouri si aproximativ 2.000 de angajati in intreaga lume.
Filiala din Romania are sediul central in Bucuresti, dar compania mai are locatii in Timisoara, Cluj, Sibiu, Iasi si Constanta. Portofoliul de servicii deserveste piata de transport aerian, rutier, grupaje si camioane complete, LTL si FTL, precum si servicii de transport maritim (grupaj si full container), realizate de la Bucuresti, cu ajutorul biroului operational din Constanta.
Birourile pentru transport aerian sunt locate in Otopeni, Cluj si Timisoara, iar la Otopeni exista si un punct de comisionariat vamal. In prezent, cargo-partner Expeditii este pe cale sa obtina autorizatie si pentru punctul vamal din depozitul aflat in ProLogis Park.
Cifra de afaceri a companiei este realizata in proportii egale de segmentele de transport rutier, aerian si maritim, operatiunile de logistica aducand circa 10% din veniturile firmei.
„In primele cinci luni ale acestui an s-au obtinut rezultate bune, mai ales pe partea de grupaje, desi consider ca volumele vor scadea din cauza diminuarii veniturilor populatiei. Din fericire, cargo-partner Expeditii beneficiaza de suportul retelei si a business-ului international, in special din industriile constructoare de masini, chimica, petrochimica, a materialelor de constructii, de prelucrare a lemnului, cat si a industriei usoare“, a completat Andre Hofer, director general cargo-partner Expeditii.

Articole similare