Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad

Guvernul nu baga bani in proiecte noi. Toate sperantele se indreapta catre UE

Guvernantii s-au laudat, la sfarsitul lunii trecute, ca mai multe proiecte cu finantare din fonduri europene au fost semnate la Ministerul Dezvoltarii. Si daca tot au putut sa ne arunce acest lucru in fata, ne-au precizat ca nu vor mai fi alocati bani de la bugetul de stat pentru alte proiecte de infrastructura. Astfel ca, desi avem multe planuri pe hartie, anul acesta nu se va deschide niciun santier cu finantare de la buget pana cand cele deja incepute nu vor fi finalizate.
 

Putem incerca totusi sa vedem si partea plina a paharului. In ceea ce priveste cele trei tronsoane de autostrazi care se realizeaza in concesiune – Comarnic-Brasov, Centura Sud si Craiova-Pitesti – acestea ar trebui sa fie finalizate pana la alegerile din 2016, ne-au dat asigurari guvernantii. Este adevarat ca, asa cum ne-am obisnuit deja, apar tot felul de piedici si de neprevazute care intarzie calendarul stabilit initial. S-au dat asigurari totusi ca pentru Comarnic-Brasov castigatorul va fi desemnat la inceputul lui octombrie, iar pentru Centura Sud, in noiembrie. Ambele sunt proiecte complexe: primul trece prin munte, iar al doilea presupune nu mai putin de 40 de poduri.
Premierul Victor Ponta a anuntat oficial si cele 10 obiective pentru care ministrul Marilor Proiecte trebuie sa gaseasca finantare in scurt timp, iar pe primul loc sunt autostrazile Bucuresti-Brasov si Pitesti-Craiova, despre care se vorbeste deja de mult timp. Din pacate, acestea necesita investitii de cateva miliarde de euro, astfel ca se cauta investitori privati pentru a le putea realiza.
Si, de parca nu avem suficient de multe probleme, ramanem in continuare cu litigiul cu Bechtel pe cap, pentru constructia autostrazii Bucuresti-Bors, una dintre cele mai proaste si mai dubioase afaceri in care a fost implicat statul roman in ultimii 10 ani. In acest caz suntem inca buni de plata cateva milioane bune de euro – despagubiri – si, intre timp, singurele modalitati de continuare a construirii autostrazii Transilvania sunt parteneriatul public-privat sau concesiunea. Problema este ca aici au ramas cinci parti din autostrada neterminate, care trebuie licitate si construite in acelasi timp, intrucat nimeni nu va fi interesat doar de una dintre parti, a declarat ministrul delegat pentru probleme de infrastructura. Desigur, vor fi necesare alte studii de trafic, alte distractii.
Pentru obiective de mai mica anvergura au fost semnate contracte de 75 de milioane de euro, impartite pe regiuni de dezvoltare. Aici, printre altele, sunt incluse si lucrari mai mici de infrastructura, pentru drumuri judetene si locale, care vor reprezenta o gura mica de oxigen pentru firmele de constructii care asteapta sprijinul autoritatilor pentru a nu iesi din piata.
Sperantele noastre se indreapta tot catre Uniunea Europeana, iar faptul ca pana in decembrie Romania va fi impartita pe regiuni va face mai usoara accesarea banilor europeni. Poate de anul viitor, odata cu noul program de finantare 2014-2020, vom avea mai mult de construit.

Articole similare