Portul Hamburg se pregătește să devină lider european în decarbonizarea industriei croazierelor, anunțând că din 2027 alimentarea cu energie electrică de la mal (shore power) va deveni standard pentru toate navele de croazieră echipate pentru acest sistem care fac escală în port. Măsura vine cu trei ani înainte de termenul impus de regulamentul UE, care va obliga, începând cu 2030, porturile europene să asigure infrastructură de shore power pentru navele de pasageri și containere.
Infrastructură completă începând cu 2026
În prezent, două dintre cele trei terminale de croazieră din Hamburg – Altona și Steinwerder – sunt deja echipate cu instalații de alimentare de la mal. În 2026 va fi finalizat și noul terminal din HafenCity, care va completa rețeaua de infrastructură necesară pentru a oferi energie electrică tuturor navelor de croazieră în timpul escalei.
Această infrastructură permite navelor să oprească generatoarele diesel de bord și să se conecteze la rețeaua electrică locală, reducând semnificativ emisiile de CO₂, NOₓ și particule fine în zonele urbane dens populate.
Utilizare extinsă și sprijin din partea industriei
Autoritatea Portuară din Hamburg colaborează deja cu principalii operatori din domeniul croazierelor pentru implementarea acestui standard. Companii precum AIDA Cruises, MSC Cruises, TUI Cruises, Norwegian Cruise Line, Phoenix Reisen și Fred. Olsen Cruise Lines au semnat acorduri contractuale pentru utilizarea sistemului de alimentare electrică de la mal în portul Hamburg.
De altfel, din ce în ce mai multe nave de croazieră sunt construite cu sisteme standardizate de conectare la rețelele electrice portuare. Noile cerințe impun ca fiecare navă să fie certificată individual și echipată tehnic pentru a se putea conecta în siguranță.
Un model pentru alte porturi europene
Portul Hamburg este recunoscut drept un pionier în domeniul sustenabilității maritime. Pe lângă terminalele de croazieră, orașul german investește și în dezvoltarea rețelei de shore power pentru navele de marfă și pentru navigația interioară, anticipând tendințele europene și consolidându-și rolul de lider în tranziția ecologică a transportului naval.
Hamburg nu doar reduce poluarea locală, ci oferă un exemplu concret despre cum poate fi implementată în mod eficient tranziția energetică în porturile internaționale. Autoritățile portuare mizează pe faptul că, începând din 2027, toate navele echipate corespunzător vor folosi energia electrică de la mal, marcând astfel o etapă importantă în direcția unui transport maritim mai curat.












