
Hupac a înregistrat un volum de 949.000 de unități transportate în 2024, menținându-se aproape la același nivel ca în anul precedent, în ciuda scăderii de 2,6%. Operatorul elvețian de transport combinat rutier-feroviar a reușit să păstreze traficul transalpin prin Elveția stabil, chiar și în condițiile restricțiilor impuse de tunelul de bază Gotthard. Problemele majore au apărut pe coridoarele transalpine din Franța și Austria, unde întreruperile și lucrările de infrastructură au redus semnificativ capacitatea de transport. În același timp, traficul non-transalpin în Europa de Vest, Nord-Est și Sud-Est a scăzut cu 1,2%.
Slaba fiabilitate a rețelei feroviare germane rămâne o provocare, afectând direct eficiența transportului combinat. Totuși, finalizarea lucrărilor de renovare a liniei Riedbahn între Frankfurt și Mannheim demonstrează că investițiile bine direcționate pot contribui la îmbunătățirea performanței transportului feroviar de marfă. Hupac susține necesitatea creării unor rute alternative cu capacitate suficientă, electrificarea extinsă și standardizarea parametrilor trenurilor pentru a menține competitivitatea transportului intermodal.
Pentru a contracara problemele operaționale, Hupac a implementat o serie de măsuri strategice. În august 2024, compania a lansat o navetă diesel prin Alsacia pentru a menține fluxul de transport în timpul închiderii temporare a căii ferate din Valea Rinului, asigurând continuitatea cu douăzeci de trenuri pe zi. Începând cu 2025, o parte din transportul între Belgia și Italia va fi deviat prin Franța, evitând astfel rețeaua feroviară germană și reducând riscul de perturbări. Compania a suplimentat și resursele operaționale, alocând trenuri de rezervă și capacitate suplimentară în weekenduri pentru a absorbi întârzierile acumulate în timpul săptămânii.
Hupac solicită un angajament mai mare din partea administratorilor de infrastructură pentru a îmbunătăți fiabilitatea transportului feroviar. Compania propune crearea unor puncte strategice de deviere a trenurilor în Basel, Karlsruhe, Offenburg și Chiasso, susținând că o capacitate de rerutare de 80% este esențială pentru a preveni migrarea transportului de marfă înapoi pe șosele. Costurile suplimentare generate de această criză ar trebui compensate prin măsuri de sprijin din partea administratorilor rețelei, având în vedere că problemele actuale sunt rezultatul unor investiții insuficiente în infrastructura feroviară europeană.
În ciuda provocărilor, Hupac își continuă strategia de dezvoltare, planificând deschiderea de noi terminale la Piacenza și Barcelona în 2025 și la Milano Smistamento în 2026. Digitalizarea joacă un rol crucial în optimizarea proceselor, iar Hupac colaborează cu parteneri din industrie pentru a standardiza și simplifica operațiunile, reducând costurile și complexitatea logistică.
Gestionarea eficientă a coridoarelor transfrontaliere rămâne o prioritate pentru Hupac, având în vedere că 90% dintre trenurile sale traversează cel puțin o frontieră națională. Compania susține că o mai bună coordonare internațională a lucrărilor de infrastructură și extinderea profilului de 4 m pe coridorul Anvers-Metz-Basel ar îmbunătăți considerabil eficiența transportului combinat. În acest context, dialogul cu instituțiile europene și operatorii de infrastructură va fi esențial pentru menținerea competitivității economice a transportului feroviar pe termen lung.