Avand in vedere amploarea pe care a luat-o fenomenul imigratiei ilegale in Marea Britanie, ambasada acestei tari la Bucuresti, impreuna cu Politia de Frontiera si UNTRR, au facut o campanie de informare a soferilor care calatoresc aici. In opinia transportatorilor romani, recomandarile oficialilor nu ajuta prea mult, avand in vedere faptul ca sunt prea multi emigranti care opresc camioanele cu diferite metode, dupa care se urca chiar si 20 de persoane, iar orice agresiune a soferului fata de acestia ii poate aduce inchisoarea.
Situatia a creat deja un conflict la nivel international. Autoritatile franceze acuza statul britanic ca este mult prea permisiv cu imigrantii, situatie ce ii atrage pe acestia aici, iar englezii ii acuza pe francezi ca vor sa scape de ei. Intre timp, tot mai multe companii refuza sa isi asume riscurile unui transport catre Marea Britanie.
Masurile de prevenire sunt, insa, de multe ori, inutile, deoarece, potrivit transportatorilor romani care merg frecvent in Anglia, emigrantii patrund in camion pe traseu, iar soferii nu au nicio putere sa-i opreasca. „Poate ar trebui ca Ambasada Marii Britanii sa trimita un reprezentant cu un sofer de TIR, pentru a vedea exact care este situatia din teren. Sunt cazuri in care emigrantii arunca pietre in fata camionului ca sa-l opreasca si apoi se urca 20 de persoane in camion. Daca soferul se bate cu ei, vine jandarmeria franceza si il aresteaza, pentru ca nu are voie sa dea in ei. Iar daca soferul cheama politia, da jos cati gasesc si de fiecare data mai raman cativa ascunsi care sunt ori gasiti la vama, ori coboara la descarcare. Iar cei unde se descarca marfa pot chema ei politia, daca vad emigranti“, a explicat Lavinia Stefanut, reprezentanta Marvi Logistic.
Amenzile pot fi de la 200 pana la 1.000 de lire pentru sofer si alte 1.000 pentru companie, sau chiar mai mult, in functie de dovezile pe care acestia le aduc pentru a demonstra ca au incercat evitarea situatiei. Amenzile sunt aplicate dupa traversarea Canalului Manecii, pe teritoriul Marii Britanii. „Noi nu am contestat amenzile primite, pentru ca asta presupune cheltuieli foarte mari de judecata, fara a avea certitudinea ca vei castiga.“ Marvi Logistic incarca in Italia, asa ca cei mai multi emigranti au intrat in camioane de pe drum, intre Calais si Luxemburg.
Companiile romanesti care merg frecvent in Anglia spun ca fenomenul imigrantilor nu este nou in aceasta regiune, numai ca acum a luat amploare. In urma cu trei ani, Marvi Logistic a avut un caz in care emigrantii au patruns in camion si au distrus o parte din marfa transportata, pe care firma a trebuit sa o plateasca. Desi, in astfel de situatii, potrivit CMR, transportatorul este absolvit de orice plata, clientii decid sa isi opreasca paguba din tariful de transport. Nu putine sunt cazurile in care clientii ori nu au asigurare de marfa, ori nu vor sa o foloseasca deoarece, in caz de dauna, prima de asigurare creste. „Clientul spune ca, daca nu ii platim dauna, opreste …