Așa cum v-am informat deja, pe 16 decembrie Comisia Europeană a publicat Pachetul Auto, care include o propunere referitoare la decarbonizarea flotelor marilor companii, o modificare a standardului de performanță privind emisiile de CO2 aplicabil camioanelor greleși măsuri de simplificare a cerințelor pentru vehiculele utilitare ușoare.
Organizațiile profesionale din diverse țări, care au pledat, alături de IRU, pentru cerințe mai puțin stricte decât intenționase inițial CE, au salutat noul pachet, iar în cele ce urmează vă prezentăm punctul de vedere al unor asociații din Belgia, Franța, Țările Nordice și Olanda – BGL, FNTR, NLA și respectiv TLN – ai căror membri au desfășurat o campanie la nivel european pentru a împiedica adoptarea propunerii inițiale, ce viza obligații de achiziție de camioane cu emisii zero din partea companiilor mari de transport.
În ciuda acestei victorii, FNTR este de părere că există în continuare provocări, câtă vreme statelor membre UE le sunt impuse obiective naționale obligatorii pentru vehiculele ușoare, care pot ajunge până la 95% pentru marile companii.
Sectorul de transport este pe deplin angajat în tranziția energetică, amintesc cele patru asociații, însă impunerea de cote de vehicule cu emisii zero nu reprezintă metoda potrivită pentru decarbonizare.
Numeroase companii utilizează deja vehicule cu emisii zero și au realizat investiții semnificative în combustibili alternativi, decizii motivate de condițiile de piață, de competitivitate și de o cooperare strânsă cu contractanți implicați, nu de constrângeri legislative.
Iar faptul că electrificarea transportului rutier de marfă este lentă este cauzat de provocări specifice, printre care dificultatea accesării rețelei electrice pentru ca transportatorii să organizeze alimentarea cu energie în depozit, infrastructura publică de încărcare insuficientă de-a lungul coridoarelor majore de marfă, fără încărcătoare mega, prețurile mari ale energiei și lipsa unui model suficient de convingător al costului total de proprietate (TCO).
Propunerea CE prevede că măsurile de încurajare a vehiculelor grele cu emisii zero și scăzute pot fi luate în considerare în contextul revizuirii standardelor de CO2 pentru vehiculele grele, bazându-se pe propunerea privind țintele de CO2 pentru autoturisme și vehiculele comerciale ușoare, pentru a promova un mix energetic mai echilibrat.
Cele patru federațiile fac apel la Comisia Europeană și la toate părțile interesate să se concentreze asupra unui cadru politic bazat pe condiții de implementare adaptate realităților pieței și constrângerilor operaționale, precum și pe o neutralitate tehnologică mai mare, condiție esențială pentru o tranziție eficientă și flexibilă. În opinia lor, este necesară colaborarea pentru:
• implementarea accelerată a infrastructurilor de încărcare în depozite, capabile să răspundă nevoilor operaționale reale;
• eliminarea problemei pierderii de sarcină utilă pentru camioanele electrice cu baterii;
• un cadru financiar coerent, care să permită alocarea veniturilor provenite din mecanisme precum Directiva Eurovignetta și ETS 2 pentru decarbonizarea transportului rutier de mărfuri;
• mecanisme europene de subvenție menite să îmbunătățească TCO-ul camioanelor electrice cu baterie, inclusiv un sistem de monitorizare a prețurilor la electricitate, pentru a susține clauzele de indexare a tarifelor de transport;
• mai multă neutralitate tehnologică: atenția trebuie să se concentreze asupra vectorilor energetici, și nu asupra tehnologiilor în sine.













