Dupa tensiuni si emotii din cauza suspendarii atribuirii programelor de transport judetean si interjudetean, patronatele se bucura de succesul partial al deblocarii licitatiei pentru acesta din urma. Autoritatea Rutiera a facut toate eforturile pentru ca atribuirea sa aiba loc, asa cum promisese, in ciuda nemultumirilor care au aparut. Operatorii care se considera prejudiciati vor depune contestatii sau isi vor cauta dreptatea in instanta. Cei mai multi insa se bucura ca vor avea mai departe de lucru pe urmatorii sase ani.
Dupa mici frecusuri, care le-au dat emotii operatorilor de transport persoane, Autoritatea Rutiera Romana a anuntat la inceputul lui februarie noul calendar de atribuire a programului de transport interjudetean. In 8 februarie s-a afisat in sistemul CNMSI, urmand ca pana in 12 februarie inclusiv sa se corecteze erorile existente in programul de transport. Au fost mai multi operatori care ne-au semnalat insa ca au fost efectuate multe modificari la program pe ultima suta de metri prin care unii au fost avantajati, in timp ce altor carausi care acum au licenta pe traseele respective nu li s-a mai oferit timp de reactie. Dintre exemplele pe care le avem amintim dublarea numarului de vehicule cu care se efectueaza o cursa cu prea putin timp la dispozitie pentru ca transportatorul care opereaza in prezent pe cursa respectiva sa isi mai poata cumpara inca o masina. Sau suprapunerea partiala de trasee interjudetene cu plecare la intervale de 15 minute intre vehicule pe portiunea comuna de traseu.
In perioada 13-17 februarie operatorii de transport puteau depune solicitarile in format electronic in sistemul CNMSI. Urmau 10 zile calendaristice pentru evaluarea solicitarilor depuse, iar in 28 februarie 2013 se anuntau rezultatele.
In nota postata pe site-ul ARR se mai precizeaza ca pentru traseele mai lungi de 250 km capacitatile de transport vor fi modificate astfel incat in maximum trei ani de la inceperea valabilitatii noului program de transport interjudetean 2013-2019 traseele sa fie efectuate numai cu autobuze cu o capacitate mai mare de 22 de locuri pe scaune. Acest lucru suna foarte bine, numai ca se ridica anumite probleme: maximum trei ani inseamna unul, doi sau trei. Cine stabileste cand se va face exact trecerea de la un mijloc de transport la altul, autoritatea sau operatorul? Daca acesta din urma si-a cumparat acum masini noi, mai are posibilitatea sa cumpere altele intr-un timp atat de scurt? Si ce face apoi cu vehiculele pe care le va trage pe dreapta? Cel mai important, cum se pot pune toate acestea in aplicare in lipsa unui act normativ care sa le consfinteasca?
De asemenea, se precizeaza ca autobuzele trebuie dotate cu aparat de marcat electronic fiscal, conform reglementarilor in vigoare. Aceasta decizie este de salutat, pentru ca orice activitate comerciala ar trebui fiscalizata.
…