AIC Service Network s-a extins în 2022 în Brașov și Focșani, unde are două noi ateliere operaționale de la începutul anului, iar în prezent amenajează, în colaborare cu parteneri, viitoarele centre din Galați și Constanța, care ar urma să fie deschise până la final de an. Toate acestea își propun și să sprijine clienții de Ford Trucks, Iveco și nu numai – deoarece AIC se definește și vrea să fie perceput de public și de producătorii de utilitare drept un service multibrand – dar și să impulsioneze vânzarea de camioane noi Ford Trucks. Obiectiv care poate fi atins nu doar prin creșterea rețelei, ci și prin investiții constante în centrele deja existente: în echipamente și în pregătirea personalului.
În centrul din Brașov lucrează circa 20 de angajați și s-au investit câteva sute de mii de euro în două elevatoare noi de 23 t, echipament nou de diagnoză ș.a. Iar în curând se va face o modificare a clădirii, atât a părții dedicate service-ului, cât și a birourilor.
Atelierul are șapte linii principale, unele pentru un singur camion și unele unde se poate lucra simultan la două sau la un întreg ansamblu, astfel că fluxul zilnic este de 10-15 camioane, adică 1.300-1.400 de ore facturate. „Valorile sunt similare cu estimările noastre inițiale. Suntem chiar mulțumiți de activitatea din Brașov și sigur ne putem dezvolta acolo, este un oraș important, în care sunt flote de Ford Trucks și Iveco pentru intern și internațional, de aceea avem în plan să investim în modul cum e structurat atelierul, pentru a crește eficiența. Gradul de ocupare a service-ului este acum de peste 80%, cifra de afaceri este a doua după cea a service-ului din București, din 2023 cred că vom lucra în două schimburi pentru a face față cererii, iar de o extindere de spațiu nu va fi nevoie în următorii ani”, declară Ionel Bălașa, director general AIC Service Network.
În service-ul din Focșani, dedicat 80% vehiculelor comerciale ușoare, au fost deja specializate pentru intervenții la camioane Ford Trucks două persoane din totalul de 10 angajați, astfel încât activitatea să se extindă spre segmentul greu.
Capacitatea este de 6-7 utilitare pe zi, cu o medie de facturare de 500-600 de ore de manopera pe lună.
Cu ajutorul echipei de traineri a celor doi importatori, s-a efectuat școlarizarea personalului tehnic, stocul de piese Iveco a fost completat cu piese originale Ford Trucks, iar prognoza de încărcare a atelierului este în creștere prin aducerea în service a clienților locali de Ford Trucks.
„De aceea vrem să investim și acolo în modernizare și dotare cu echipamente de service noi, dintre care cel de diagnoză și sculele speciale au fost deja achizitionate.”
AIC Service Network dispune de stocuri considerabile de piese de schimb în ambele locații noi, până la 200.000 de euro în Brașov și 100.000 de euro în Focșani, astfel încât timpul de imobilizare a vehiculelor să fie cât mai mic, în contextul în care la nivel național are un stoc de peste 700.000 de euro fără TVA.
Centrele din Galați și Constanța vor fi operaționale până la final de an
AIC mai are în derulare, alături de parteneri, investiții majore la Galați și Constanța, în clădiri noi de service. Centrul greenfield din Constanța – oraș în care compania a fost prezentă prin parteneri – va fi autorizat Iveco și Ford Trucks și va avea șapte posturi de lucru și cel puțin 10 angajați, iar la Galați volumul de activitate este mai mare, de aceea, deși firma avea deja un atelier, a fost cumpărată o locație nouă, care este în curs de amenajare la standardele AIC, cu o investiție de peste 150.000 de euro numai în echipamente.
În ambele orașe există și clienți Iveco, și clienți Ford Trucks, „deci este bine să fim mai aproape de ei și să le oferim valoarea adăugată care vine din experiența noastră și din stocul de piese originale și after-market de care dispunem”, subliniază directorul general AIC Service Network.
Acesta declară că alte planuri de investiții în rețeaua de service, care să fi fost anulate sau amânate din cauza lipsei de predictibilitate din prezent, nu au fost, „dar ne gândim la alte două orașe unde avem discuții destul de avansate să preluăm un atelier și să deschidem o facilitate proprie. Nu știu dacă negocierea se va finaliza în 2022, noi sperăm că da.”
Cele trei locații proprii existente până anul acesta sunt autorizate Ford Trucks și multibrand, de către RAR (inclusiv pentru semiremorci, tahografe și reparații/instalări de echipamente hidraulice pe vehicule noi și rulate), iar cele de la Brașov și Focșani sunt autorizate în plus și pentru Iveco.
ITP nu se face decât la București, Deva și în curând și la Brașov, unde deja există echipamentul necesar. De altfel, toate service-urile AIC SN sunt dotate pentru ITP, cu stand de frână și de jocuri și cu opacimetre pentru analiza gazelor de motor – întrucât, fiind autorizate RAR, sunt obligate să facă verificările finale pe o linie ITP – dar firma a decis că deocamdată nu rentează să ofere inspecții tehnice în toate locațiile.
În ceea ce privește tahografele digitale și smart, pentru ele se lucrează doar la București, din același motiv: volumul de muncă din celelalte orașe nu este suficient de mare, astfel că acolo AIC apelează la parteneri.
În afară de atelierele propriu-zise, compania dispune de vehicul de tractare 24/7 și de service mobil.
Programarea în service se face a doua sau a treia zi după ce clientul sună la recepție – la început de an chiar după cinci zile. Firma lucrează la un sistem online unde clienții să intre să se programeze singuri și să găsească informații cât mai multe și speră că până la final de an va avea o platformă digitală foarte bine pusă la punct, dedicată rețelei de service, prin care relația post-vânzare să fie mai la îndemână.
Investițiile în service-uri nu se opresc niciodată
În afară de deschiderea de noi centre, compania investește, la locațiile deja existente, în echipamente pe care nu le avea încă sau în echipamente care să le înlocuiască pe altele mai vechi, pentru a eficientiza activitatea. De exemplu, anul acesta a fost cumpărat un nou dispozitiv pentru geometrie asistată cu laser, care economisește timp și realizează intervenții de calitate superioară, precum și sisteme noi pentru tinichigerie/vopsitorie, echipamente noi în atelierul de mecanică și instalații hidraulice, cu o investiție de circa 150.000 de euro.
Obiectivul AIC Trucks este de a avea service-uri disponibile la maximum 100 km distanță între ele, iar în prezent este foarte aproape de această medie, așa cum declară Ionel Bălașa, la 115-120 km, partenerii sunt aleși dintre dealeri oficiali ai altor producători de vehicule comerciale sau dintre firme cu experiență bogată. Și AIC Trucks, importatorul Ford Trucks în România, vrea să ajungă până la final de an la cel puțin 23 de centre de service, deci ar urma să se adauge unul în sud-vestul țării și unul în nord-est, unde distanța dintre ateliere este mai mare decât în alte zone. În sud, pe de altă parte, distanța medie între două astfel de centre este mai mică de 100 km, deoarece este o regiune puternic industrializată, unde sunt mulți transportatori.
Concret, clienții Ford Trucks au la dispoziție la nivel național 21 de centre, dintre care opt aparțin AIC Trucks și restul sunt ale partenerilor, în București, Brașov, Deva, Arad, Constanța, Craiova, Bacău, Suceava, Baia Mare, Oradea, Timișoara, Sibiu, Odorheiu Secuiesc, Cluj-Napoca, Pitești, Ploiești, Galați, Focșani, Turda, Târgu Mureș și Piatra-Neamț. Este vorba despre orașe strategice, în care sunt flote importante de Ford Trucks. Iar dintre cele opt locații ale AIC cinci aparțin AIC Service Network – în București, Deva și Arad, plus cele noi din Brașov și Focșani – și trei, în Pitești, Ploiești și Galați, sunt ale altor companii din cadrul grupului, care sunt și dealeri Iveco.
Tinerii nu mai sunt interesați să lucreze în service
Anual AIC SN alocă peste 20.000 de euro numai pentru pregătirea personalului – atât angajați noi, cât și tehnicieni care lucrează deja în firmă, dar au nevoie de actualizarea cunoștințelor atunci când se lansează echipamente noi. Firma beneficiază de sprijinul importatorului Ford Trucks, care a angajat pentru centrul din București doi traineri care fac cursuri cu personalul tehnic, dar pot și interveni, în caz de probleme sau de blocaje cu o reparație, beneficiind inclusiv de echipamente proprii și de conexiunea online cu producătorul, datorită cărora pot limita mult durata intervențiilor.
În acest punct sensibil al investiților în oameni, directorul general AIC SN a declarat că „avem mereu nevoie de tehnicieni, deoarece suntem prezenți pe piață de aproape 25 de ani și angajații mai vechi ajung la pensie. Unii vor să colaboreze cu noi part-time și după asta, dar cei mai mulți nu mai vor, și lasă un gol pe care este foarte greu să-l umplem, deoarece cred că tinerii nu mai vor să învețe o meserie.”
Firma are contract cu un liceu ai cărui elevi fac practică în service-ul din București, pentru a fi formați încă de pe băncile școlii, și în fiecare an 1-2 dintre ei se și angajează aici. Iar de anul acesta încearcă să colaboreze și cu facultăți, pentru a aduce ingineri.
La decizia de a angaja personal din afara țării nu s-a ajuns, „pentru că nu am fost niciodată la limită, nu avem nicio locație unde să nu avem personal suficient. Dar e clar că tinerii nu mai sunt tentați de meseria aceasta. Totuși, încercăm în continuare să-i atragem și le prezentăm experiențele personale ale altor angajați, posibilitățile de promovare, beneficiile financiare, modul de lucru și echipamentele noi, care garantează siguranța la locul de muncă.”
Rezultate peste nivelul din 2021, în ciuda contextului economic imprevizibil
În primele șase luni din 2022 cifra de afaceri a AIC SN a fost de șase milioane de euro, iar numărul de ore de manoperă a fost de 65.750, cu o echipă formată din 160 de persoane. Rezultatele sunt conforme cu ce s-a prognozat, declară Ionel Bălașa, și sunt la un nivel foarte bun, cu 10-15% peste cel din perioada similară a lui 2021, atât datorită locațiilor noi, cât și datorită creșterii volumului de activitate în centrele deja existente, prin creșterea flotei de Ford Trucks din România. Dacă în trecut la București 60% dintre reparațiile în afara garanției erau pentru Iveco, 30% pentru alte mărci și 10% pentru Ford Trucks, acum Ford a ajuns la 40-45%. Iar în țară a crescut în același ritm. În plus, în locațiile noi, care erau dealeri Iveco, nu a scăzut volumul de lucru pentru utilitarele producătorului italian, ci s-a adăugat volumul pentru Ford Trucks.
Criza economică încă nu se simte în domeniu, activitatea merge normal – mai puțin în lunile de vară, când volumele din service erau oricum mici – deci cea mai mare problemă de până acum este dublarea sau chiar triplarea, în unele locații, a costurilor cu utilitățile, care au fost transferate parțial în tarife.
Dar nesiguranța este foarte mare în prezent. „Nu știm ce va fi în următoarele șase luni, ce va fi la început de 2023. Am mai fost în aceeași situație în 2007-2008, când de la lună la lună trebuia să schimbăm planul de acțiune, deoarece căderea era foarte brutală și toată prognoza se schimba de la un trimestru la altul. Și suntem și acum pregătiți să facem față la orice situație economică ar veni. Nu avem zone neocupate sau personal care nu are de lucru. Avem în total 160 de angajați, bine distribuiți în cele cinci locații, dintre care 90 numai în București, unde avem trei ateliere – mecanică, tinichigerie/vopsitorie și instalații hidraulice pentru semiremorci și vehicule municipale – care funcționează fiecare ca un centru de profit. Riscul cel mai mare ar fi ca volumul de muncă pentru care suntem pregătiți și pentru care am bugetat activitatea să nu se atingă pentru că transportatorii nu mai au de lucru și renunță la flote, dar deocamdată nu se întâmplă asta, este chiar lipsă de capacitate, și sperăm să nu se ajungă aici nici pe viitor.”
Clienții, mai ales cei mari, solicită întotdeauna – nu doar în perioade dificile ca aceasta – condiții de plată mai bune și termene de plată mai mari, dar nu au avut cerințe suplimentare în 2022. AIC caută, prin departamentul propriu de credite și pe baza procedurilor interne, să răspundă cât mai bine și acestui tip de solicitare, „dar și clienții trebuie să înțeleagă că reparațiile costă, pentru că și pe noi ne costă personalul calificat, echipamentele, piesele de schimb. Toate demersurile noastre sunt pro client. Cu cât cresc vânzările de camioane, cu atât crește și rețeaua after-sales, care este mereu preocupată de pregătirea personalului, de dotarea cu echipamente noi, de oferirea promptă a pieselor de schimb originale, Ford Trucks și Iveco, dar și after-market de calitate. Nu coborâm deloc standardele, deoarece, dacă oferi ceva ieftin, care să mulțumească pe moment, apare o cheltuială ulterioară în plus și crește și gradul de insatisfacție.”