Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ioan Oprean: 30 de ani de dezvoltare, 3 afaceri mature preluate de copii

Pentru fiecare antreprenor care își crește afacerea cu multă dăruire și muncă, satisfacția principală o reprezintă preluarea business-ului de către copiii săi. De multe ori, însă, noile generații au alte pasiuni și nu simt chemarea părinților lor și atunci oamenii ajung la un moment dat în poziția de a vinde afacerea cu regret, dar cu responsabilitate pentru angajații pe care i-au format și cu care i-au contopit într-o echipă. Ioan Oprean are norocul de a fi construit nu una, ci trei afaceri, câte una pentru fiecare copil al său. Și norocul și mai mare este că cei trei copii ai săi – Anamaria, Andreea și Andrei – au fost „mușcați” de microbul transporturilor și al mașinilor și i-au fost alături tatălui lor încă de când erau mici și nu au dat Sebeșul pe nicio capitală europeană, așa cum fac în prezent mulți tineri români. La 30 de ani de la începutul activității, cu două camioane și visuri mari, Ioan Oprean este gata să predea ștafeta copiilor săi, care-i sunt alături deja de mai mulți ani în business, și să se ocupe de o nouă pasiune: viticultura.

Mai multe firme de transport importante din România aniversează anul acesta 30 de ani de existență. Printre acestea, Oprean SRL, sinonimă cu transportul profesionist de confecții pe umerașe.

Compania a început în 1993 cu două camioane pentru transport de textile, beneficiind de oportunitatea de a lucra cu fabrica locală de ciorapi, Ciserom Sebeș. După câțiva ani de transport de confecții pe umerașe, compania a fost printre primele care au carosat două camionete de 7,5 tone cu fagure pe toată suprafața pereților laterali.

„Am putut oferi astfel servicii de mai bună calitate decât mulți alții care aveau doar două bare pe care puneau umerașe. Cu tot peretele-fagure productivitatea era mai bună, puteam încărca mai mult și pe mai multe niveluri”, rememorează Ioan Oprean începuturile firmei pe care a condus-o trei decenii.

Un punct important al evoluției a fost parteneriatul cu Delamode și NEXT, expeditorul cu capital britanic care lucra cu Alison Hayes, un producător de confecții din Marea Britanie care producea în România la Urziceni și Buzău. „Tarifele cu care mergeam în acea perioadă în Anglia erau colosale, aproape 3.000 de lire sterline pe cursă, încât puteam să ne permitem și un retur pe gol dacă nu găseam rapid marfă.”

Dorința de eficientizare l-a determinat pe Ioan Oprean să caute inovații care să facă diferența dintre serviciul său și al pieței în general. Astfel au fost comandate primele semiremorci frigorifice Krone cu pereți fagure, care permitea transportul la export al confecțiilor pe umerașe, iar la retur transportul de produse alimentare sau alte produse care necesitau temperatură controlată. Chiar dacă investiția a fost mai mare într-o astfel de semiremorcă, flexibilitatea de încărcare de marfă specializată maximiza profitul. În plus, semiremorca era și mega, oferind un volum util maxim.

„Am fost primii care am avut această idee, după care și alte firme de transport ne-au urmat exemplul”, a spus Ioan Oprean.

Firma încă deține vehicule specializate pentru transport de confecții, însă nu mai depinde de comenzile pentru UK ca în trecut, mai ales că majoritatea fabricilor din România care lucrau în lohn s-au mutat în alte țări cu forță de muncă mai ieftină. Cursele disponibile azi pentru transportul de textile pe umerașe au ca origini Bulgaria sau Republica Moldova, iar dislocările mari nu fac nici eficiente, nici profitabile astfel de curse pentru transportatorii români. Cu toate acestea, Oprean SRL încă și-a păstrat specializarea și dedică circa 30% din flotă acestui tip de transport. În prezent firma și-a redus flota la 110 ansambluri, numărul ideal pentru contractele pe care le are și pentru șoferii pe care îi angajează.

„Am mai scăzut parcul față de 2010-2015 în special din cauza indisponibilității șoferilor. Și acum, din cele 110 camioane, mai avem în anumite perioade unele care stau pe dreapta, pentru că nu angajăm pe oricine, ci doar cu recomandări. De regulă sunăm la firma de la care a plecat șoferul care aplică pentru un job la noi pentru a verifica motivul pentru care a întrerupt activitatea cu firma respectivă. Calitatea oamenilor este un criteriu la care nu am renunțat în toți acești ani. Noi nu agreăm practicile ilegale – mersul pe două carduri etc.”, explică Ioan Oprean, completat de fiica mijlocie, Andreea, care de anul trecut este director general al Oprean SRL: „Avem patru linii de business principale – frig, curierat, automotive și confecții – pentru care folosim autovehicule specializate. Lucrăm în mare parte pe contracte anuale, completând de pe piața spot cu aproximativ 5% din volume.”

Andreea are 31 de ani și este absolventă de Contabilitate și Drept la Cluj, iar din 2014 a intrat în firma Oprean SRL, unde a lucrat mai întâi ca dispecer, apoi în contabilitate, vânzări, iar de anul trecut „conduce cu o mână de fier” compania, după cum apreciază cu mândrie tatăl ei.

Flota este permanent înlocuită, anul acesta, la cele 20 de camioane planificate anual urmând să fie livrate alte 4, inclusiv o ediție specială aniversară Actros 500.

Parteneriatul cu Grosse Vehne a însemnat și intrarea pe piața automotive

Deși a mai cochetat în trecut cu industria auto, Oprean SRL și-a făcut intrarea oficială în transporturile de piese și componente abia în 2014 în urma unui joint-venture încheiat cu Grosse Vehne, companie germană de transport și logistică având sediul la Stuttgart, cu care astăzi deține împreună un centru de logistică specializat pe automotive.

Chiar dacă Oprean SRL avea deja din 2010 un contract de transport de componente Mercedes-Benz cu o flotă dedicată, alături de noul partener, volumele au crescut, iar serviciile s-au diversificat.

„Prețurile pe automotive sunt mai mici decât la frig/textile, însă volumele sunt mai mari și mai predictibile”, susține Ioan Oprean.

Noua companie, GV & Oprean Logistics, a fost administrată încă de la început de fiica sa cea mai mare, Anamaria, absolventă de Științele Comunicării la Babeș Bolyai la Cluj, și care după facultate a lucrat la o companie de expediții din același oraș. Experiența căpătată acolo alături de îndrumarea tatălui său și a partenerilor germani a ajutat-o pe Anamaria să poată prelua conducerea companiei, în condiții bune, la doar 24 de ani.

În 2019 GV & Oprean a investit într-un depozit clasa A în apropierea autostrăzii Sebeș-Deva. Prima fază a proiectului, un depozit cu o suprafață utilă de 6.500 m2 și 11 m înălțime, este utilizat pentru un client din automotive pentru depozitare de marfă și activități logistice de spălare automată a ambalajelor metalice folosite pentru transportul de componente auto. Practic, toate ambalajele folosite la transportul componentelor trebuie spălate înainte de încărcare. Mașina de spălat ambalaje deținută de GV & Oprean are o capacitate de lucru de 500-600 de ambalaje pe oră, fiind similară celei folosite de Grosse Vehne în centrul logistic propriu din Stuttgart.

Centrul logistic din Sebeș este pregătit pentru depozitarea de mărfuri de valoare mare, având pereții din beton, nu din metal, o specificitate rar întâlnită în România. În plus, și regulile de securitate implementate respectă cele mai stricte norme din domeniu, accesul în incintă făcându-se prin două porți din fier înalte de 2 m, fiecare vehicul fiind identificat video pentru ca numărul mașinii să corespundă cu baza de date. În interiorul și exteriorul depozitului există, de asemenea, camere video și senzori de mișcare.

Clădirea dispune și de sisteme de tratare a apelor uzate, astfel că, pe lângă componente auto, centrul logistic poate prelua și materiale inflamabile, precum uleiuri și lubrifianți.

Iar planurile de viitor presupun dublarea capacității de depozitare, proiectul vizând posibilitatea dezvoltării în oglindă a unui alt depozit similar de 6.500 m2, suprafața totală a proprietății fiind de 70.000 m2.

Clădirea de birouri existentă cu cinci niveluri are o suprafață utilă de 2.000 m2 și găzduiește în prezent activitatea ambelor firme de transport – GV & Oprean și Oprean SRL.

Dealer Mercedes-Benz la Sebeș și Vâlcea

Profiturile făcute din transporturi au fost permanent investite în alte afaceri, astfel că în 2008, pe un teren cumpărat cu gândul de a investi în logistică, Ioan Oprean a construit un service de camioane autorizat Mercedes-Benz. Curând aici s-a stabilit Casa Auto Sebeș, dealer de autoturisme și vanuri purtând ca emblemă steaua cu trei colțuri. Acesta a fost și momentul în care fostul client fidel MAN a început schimbarea flotei de camioane cu Mercedes-Benz.

La nouă ani după înființarea Casei Auto Sebeș, Ioan Oprean a preluat dealerul Mercedes-Benz din Vâlcea. „Am fost în discuții și pentru Sibiu, dorind să consolidăm o rețea de service-uri Mercedes-Benz în această zonă a țării, însă nu s-a concretizat achiziția service-ului din Sibiu. În schimb, în Vâlcea lucrurile au mers foarte bine și avem afaceri în creștere an de an”, a spus Ioan Oprean.

Director general al celor două Case Auto – Sebeș și Vâlcea – este Andrei, mezinul familiei Oprean. Acesta a studiat Managementul tot la Cluj, ca și surorile lui mai mari, alegând un master la București, la ASE. În perioada în care a studiat la master, Andrei Oprean s-a mutat la Vâlcea, fiind în service aproape în fiecare zi, astfel că a fost firească preluarea conducerii afacerii familiei la Vâlcea. Iar de anul trecut, Andrei a preluat și conducerea Casei Auto Sebeș, fiind multe posibilități de folosire în comun a resurselor celor două service-uri, a stocului de piese de schimb, dar și al celui de mașini, mai ales că există și clienți comuni.

„Creatorul de afaceri”

Astfel, la 30 de ani de antreprenoriat în transporturi, Ioan Oprean și-a format deja managementul familial al tuturor companiilor create cu multă muncă, dar și inspirație și inovație continuă. Sigur, la 60 de ani, Ioan Oprean nu iese cu totul din lumina reflectoarelor, ci are un birou disponibil în fiecare dintre firme unde participă la ședințe, analize, întâlniri cu clienții sau alți parteneri.

Însă programul de lucru nu-i mai începe la 08.00 sau chiar mai devreme, ci are răgaz să se bucure de noua investiție: un domeniu din 1936, cu două hectare de vie și o cramă ca-n povești în apropiere de cetatea Câlnic.

„Ajungem pe toate firmele din grup la o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro, astfel că încercăm să ne vedem toți la prânz de 3-4 ori pe săptămână. Discutăm ce probleme sunt la fiecare, analizăm ce trebuie să facem ca să eficientizăm activitatea, iar dacă apare vreo problemă a cărei rezolvare depinde de mine, sunt gata să dau o mână de ajutor. Eu intervin doar acolo unde nu se descurcă cei trei copii ai mei”, sumarizează Ioan Oprean noua organizare a firmelor la care este acționar, al cărui vis, acela de a-și construi afaceri solide pe care mai apoi să le preia copiii săi și să le ducă mai departe, s-a împlinit înainte de a-și fi spus ultimul cuvânt. Și asta pentru că punem pariu că peste încă un deceniu, „creatorul de afaceri” Ioan Oprean ne va arăta alt vis care prinde realitate.                

Articole similare