Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

IRU: Criza de șoferi din Europa se va tripla până în 2026, în lipsa unor acţiuni concrete

Cererea de șoferi în Europa a crescut deja cu 44% din ianuarie până în septembrie anul acesta, pe fondul revenirii după criza pandemică. Nu mai puţin de 30% dintre șoferii profesionişti actuali se vor pensiona până în 2026, însă rata înlocuirilor post pe post este de patru până la şapte ori mai mică, în funcţie de ţară. În aceste condiţii, deficitul de conducători auto ar putea depăși două milioane până în 2026, atenţionează Uniunea Transporturilor Rutiere Internaţionale (IRU) în ultimul său raport.

Aşadar, criza de șoferi de camioane, autobuze și autocare în Europa scapă de sub control, alimentată de cererea crescută de transport și de o populație de șoferi îmbătrânită. Prăpastia tot mai mare dintre șoferii pensionari și noii conducători auto va tripla rata posturilor neocupate la transportul de marfă, aceasta urmând să ajungă la 60% până în 2026, și va crește de peste cinci ori pentru șoferii de autobuz și autocar, la aproape 50%.

Raportul IRU analizează șase țări, reprezentând două treimi din sectorul total de transport rutier de marfă din Europa și patru țări pentru transportul de pasageri, reprezentând 28% din total.

Fără acțiuni care să facă profesia de șofer mai accesibilă și mai atractivă, deficitul de şoferi de peste două milioane, estimat până în 2026, va impacta nu mai puţin de jumătate din toate mișcările de mărfuri și milioane de călătorii de pasageri.

În ciuda faptului că salariile șoferilor sunt de până la cinci ori mai mari decât salariul minim mediu, raportul prezintă date alarmante privind dificultățile de acces la profesia de șofer, în special pentru tineri, și atractivitatea acesteia, în special pentru femei.

Secretarul general al IRU, Umberto de Pretto, a declarat: „Criza de șoferi din Europa se accelerează rapid, reprezentând o amenințare majoră pentru continent dacă nu se face nimic. Camioanele transportă 75% din volumul de marfă al Europei și 85% din bunurile perisabile, de mare valoare și medicale, cum ar fi vaccinuri și alimente. În acelaşi timp, serviciile cu autobuzul și autocarul sunt esențiale pentru obiectivele de decarbonizare ale Europei. Fără șoferi, economia Europei, mobilitatea socială și planul climatic se vor opri. Dar există soluții dovedite, mai ales dacă industria și guvernul lucrează împreună.”

Ponderea șoferilor tineri este scăzută (6% pentru transportul de mărfuri și 5% pentru cel de pasageri), în ciuda salariilor bune pentru șoferi și a șomajului ridicat în rândul tinerilor în multe țări. De asemenea, femeile reprezintă doar un mic procent din șoferii de camion, în ciuda nivelurilor semnificative de șomaj feminin în unele țări. Spania, de exemplu, are una dintre cele mai ridicate rate ale șomajului feminin din Europa (14%) şi totuși una dintre cele mai scăzute ponderi de șoferi de camioane (2%), spre deosebire de șoferiţele de autobuz și autocare (12%).

Unul dintre impedimente în reprezintă vârsta minimă de calificare: de 21 de ani pentru șoferii de camion și între 21 și 24 de ani pentru majoritatea posturilor de șofer de autobuz și autocar. Apoi, costurile mari de formare profesională sunt descurajante. În Franța, şcolarizarea este 5.300 de euro, de peste trei ori salariul mediu lunar minim, în timp ce în Germania cursurile de pregătire pentru autobuz și autocar costă în medie 9.000 de euro, de peste patru ori salariul minim lunar.

Securitatea, în special pentru femeile șoferi, este esențială pentru a face profesia mai atractivă, 95% dintre șoferii de camion și 94% dintre companiile de transport punând-o drept prioritate principală. Cu toate acestea, doar 3% din locurile de parcare pentru camioane existente în UE sunt certificate ca fiind sigure.

În aceste condiţii, IRU susţine că sectorul public și cel privat trebuie să conlucreze pentru a aborda lipsa de șoferi, iar raportul prezintă 20 de soluții implementate în prezent de asociațiile de transport rutier, companii și expeditori. Autoritățile publice trebuie, de asemenea, să ia măsuri pentru a preveni escaladarea crizei, inclusiv prin stabilirea vârstei minime de conducere la 18 ani, cu pregătire posibilă de la 17 ani, subvenționarea costurilor de obţinere a permisului de conducere și de formare pentru șoferii noi, precum şi construirea unor zone de parcare mai sigure și securizate.

Articole similare

Ad