Deoarece numarul de autovehicule si de conducatori auto a crescut in ultimul timp, a crescut si riscul de accidente, astfel ca e nevoie de pregatirea conducatorilor auto, de tratarea cu exigenta a starii tehnice a autovehiculelor, dar mai ales de preocupare pentru preintampinarea riscului de accidente.
Institutul de Studii Financiare (ISF, care isi propune sa fie un centru de excelenta in derularea programelor de educatie financiara pentru asigurarea competentelor, aptitudinilor si cunostintelor personalului institutiilor financiare din Romania), in parteneriat cu MobilEye (un furnizor israelian de sisteme de evitare a coliziunii care se numara printre liderii mondiali in domeniu), promoveaza metode proactive pentru reducerea costurilor asociate accidentelor rutiere, cu implicatii asupra partilor interesate din toate domeniile de activitate – educatie, sanatate, asigurari, leasing s.a. – mai ales pentru reducerea cererilor de daune.
In acest context, ISF si MobilEye au organizat la sfarsitul lui mai la Bucuresti un eveniment intitulat „Managementul costurilor asociate incidentelor rutiere“, la care au participat posesori de flote, societati de leasing si de asigurari, autoritati s.a.
In cadrul acestuia, Remus Stoica, project manager ISF, a prezentat propunerea de proiect de cercetare pentru adaugarea uneltelor noi in realizarea modelelor actuariale. ISF recomanda realizarea acestui studiu comportamental, pe un esantion reprezentativ – „recompensa“ pentru participanti fiind scaderea costurilor de asigurare ca urmare a scaderii cheltuielilor cu despagubirile – deoarece in Romania sunt 95 de decese din accidente rutiere la un milion de locuitori, fata de 51,5, media din UE, si 27, valoarea din Suedia, impactul accidentelor in PIB este de 1-3%, iar in 2014 au fost platite despagubiri de 470 de milioane de lei, cu 24% mai mult decat in 2013.
Acest proiect de cercetare presupune colectarea si analiza datelor privind impactul conduitei la volan prin utilizarea de sisteme ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), pentru diminuarea numarului de accidente, deci si a costurilor asociate.
Reprezentantul ISF este increzator in faptul ca un astfel de proiect va permite cresterea gradului de siguranta rutiera in Romania, cunoasterea comportamentului soferilor pe segmente de interes, oferirea unui instrument alternativ, integrabil in algoritmul de calcul al primelor, cresterea profitabilitatii ca urmare a scaderii cheltuielilor cu despagubirile si reducerea cheltuielilor implicate de accidentele auto la nivelul autoritatilor Statului si al societatii in general.
Proiectul va avea patru faze: stabilirea grupului tinta, monitorizarea acestuia (fara influentare, si analiza raportului riscuri vs. modele actuariale), din nou monitorizare (cu avertizari de tip ADAS si model actuarial in functie de impactul acestora) si aducerea unei contributii la normele si procedurile specifice pietei (propuneri de norme si proceduri si realizarea de norme legislative/modificari).