Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La jumatatea drumului in atingerea tintei de absorbtie

Cu aceasta ocazie, Leonard Orban, ministrul afacerilor europene, a declarat ca pentru 2012 tinta in ceea ce priveste rata de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune este de minimum 20%, fata de 3,72%, cat se atinsese la momentul infiintarii ministerului pe care il conduce. Acum suntem la circa 10%, deci la jumatatea drumului, dar exista numeroase dificultati.

Astfel, cele mai mari intarzieri in rambursare apar chiar la cele mai vizibile programe pentru beneficiari, cele in care sunt implicate firmele private – programele operationale pentru cresterea competitivitatii economice si pentru dezvoltarea resurselor umane – cand de fapt tocmai acolo unde se creeaza locuri de munca si se genereaza crestere economica ar trebui sa mearga cu prioritate fondurile nerambursabile. Termenul legal de rambursare este de 45 de zile lucratoare, dar din cauza procedurilor greoaie si stufoase, precum si a lipsei de personal in administratie, procesarea cererilor dureaza mult mai mult. In plus, „cerintele care de care mai absurde pe care nu le au doar autoritatile de management, ci si Comisia Europeana, care vrea sa aduca achizitiile private la acelasi nivel ca achizitiile publice, ii indeparteaza pe beneficiari si de intentia de a mai accesa fonduri“, a explicat ministrul.
Pentru rezolvarea acestui inconvenient e nevoie de simplificarea procedurilor, pentru care s-au luat deja cateva masuri, dar insuficiente, asa cum apreciaza Leonard Orban, care crede ca e nevoie, la nivelul fiecarei structuri, de o evaluare detaliata a tuturor proceselor si de eliminarea procedurilor si cerintelor care nu se justifica si care doar asigura o acoperire pentru autoritati, dar nu si o posibilitate de a identifica adevaratele probleme existente in derularea proiectelor. In afara de asta, mai e nevoie de personal mai numeros si mai bine pregatit – deci mai bine platit – in administratie.

Conflictul de interese, cea mai delicata problema a achizitiilor publice
In ceea ce priveste programele operationale sectoriale de mediu si de transport, problemele cele mai sensibile sunt legate de achizitii, unde, asa cum a explicat Leonard Orban, „avem contestatari de profesie, care se inscriu la licitatii doar ca sa poata contesta rezultatele“, dar si de conflictele de interese, problematica tratata si solutionata mai demult in alte tari. Bulgaria, de exemplu, care a avut toate fondurile suspendate in 2008, a fost obligata sa ia masuri foarte drastice, inclusiv sa creeze o structura care doar urmareste acest aspect si incompatibilitatile din procesul de achizitii publice. Tot la acest capitol, exigentele de asigurare a transparentei si egalitatii de sanse in contextul competitiei deschise duc uneori la interpretari absurde din partea institutiilor de specialitate sau la interpretari contradictorii date de diferite structuri. Pentru rezolvarea acestor probleme a fost insa elaborat un plan de actiune in vederea consolidarii sistemului de achizitii publice.

Articole similare