Legislația europeană care îi scutește pe șoferii ce conduc vehicule cu emisii zero de până la 4.250 greutate totală să dețină permis de conducere categoria C a fost amânată din nou și nu va intra în vigoare până în 2024, ceea ce înseamnă că de la 1 ianuarie conducerea pe drumurile publice a unui astfel de vehicul ar necesita un permis pentru camioane. Pentru companiile care fac distribuție sau livrări de colete întârzierea legislativă poate avea consecințe majore, așa cum explică asociația olandeză de transport și logistică TLN, care solicită extinderea, măcar în Olanda, a actualului regim tranzitoriu și accelerarea noii legislații.
Reamintim că începând cu 1 ianuarie 2023 șoferii cu permis de conducere B pot conduce un vehicul cu emisii zero de până la maximum 4.250 kg, deci nu trebuie să aibă permis de conducere C și tahograf, așa cum se întâmplă în mod normal în cazul utilitarelor de peste 3.500 kg. Această scutire este supusă mai multor condiții: să dețină permisul de conducere B de cel puțin doi ani și să existe un document care să dovedească greutatea suplimentară adusă de acumulator (până la maximum 750 kg).
Legislația pentru noua schemă de scutire ar fi trebuit să fie gata până la 1 ianuarie 2023, iar un proiect-pilot legat de ea s-a încheiat la 31 decembrie 2022. Dar termenul nu a putut fi respectat, așa că, pentru a face posibilă utilizarea furgonetelor electrice existente și noi de până la 4.250 kg, a fost propusă o perioadă de tranziție până la data intrării în vigoare a noii legislații, timp în care nu este nevoie de permisul de conducere C pentru acest tip de vehicul în cazul vehiculelor înmatriculate înainte de 1 octombrie 2023. Alegerea acestei date s-a făcut în ideea că noua legislație va fi atunci în vigoare, dar acum este clar că nici ea nu va fi respectată, deoarece există complicații în elaborarea legislației și determinarea greutății suplimentare și nu se așteaptă ca procesul să se încheie până la jumătatea lui 2024.
Deci de la 1 ianuarie 2024 până la intrarea în vigoare a noii legislații șoferii acestor vehicule trebuie să aibă un permis de conducere C și utilitarele trebuie echipate cu tahograf, ceea ce, așa cum subliniază TLN, ar duce la o creștere uriașă a costurilor, dar și la dificultăți de recrutare. În plus, există multe vehicule deja comandate, dar care vor fi înmatriculate abia după această dată. Deci firmele care vor să achiziționeze acum furgonete noi electrice vor trebui să opteze pentru modele de până la 3.500 kg, cu o capacitate de încărcare mai mică. Iar greutatea acestora nu poate fi mărită ulterior dacă intră în vigoare noile norme. TLN consideră că guvernul olandez ar trebui să dea mai repede noua lege și recomandă ca, în așteptarea legislației UE, să fie luat în calcul un acumulator cu greutate de 750 kg, fără nicio altă condiție, pentru ca vehiculele de până la 4.250 kg să poată circula fără tahograf și conduse de șoferi cu permis B. Și ca data înmatriculării vehiculelor (1 octombrie 2023) și data până la care să nu fie obligatoriu permisul de conducere C (1 ianuarie 2024) să fie prelungite până la intrarea în vigoare a noii legislații.