Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lidl prefera logistica in-house

Luna trecuta, Lidl a inaugurat la Lugoj cel mai mare centru logistic din Romania. Acesta are o suprafata de 160.000 m2, dintre care 45.000 m2 construiti, cu o capacitate de 22.500 de paleti, echivalenta cu capacitatea a 680 de camioane. Noul centru logistic deserveste 46 de magazine Lidl din cele peste 200 existente in Romania si este cel de-al patrulea depozit Lidl din tara noastra, altele fiind la Iernut, Chiajna si Nedelea (Ploiesti).

Locatia de la Lugoj a fost aleasa, pe de o parte, deoarece compania doreste o expansiune sporita pe zona de vest a tarii, dar si datorita apropierii de autostrazile A1 si A6. Investitia de aici a fost de peste 20 de milioane de euro, iar constructia a fost realizata impreuna cu firma romaneasca Bog’Art.
Depozitul este impartit in cinci zone: zona de ciocolata, cu o capacitate de 2.000 de paleti, de lactate, de 1.700 de paleti, de produse congelate, de 2.400 de paleti, ambientala, de 6.500 de paleti, si paleti intregi, de circa 4.000 de paleti. Inaltimea depozitului este cuprinsa intre 9 si 12 m, iar marfa este depozitata pe trei sau patru niveluri.

Temperatura din depozit variaza de la ambiental la 26 OC pentru marfurile congelate.
Zona de legume/fructe este impartita in doua, un compartiment mai mare unde temperatura este de 12 OC si unul mai mic unde aceasta este de 4 OC plus 90% umiditate, unde sunt pastrate in special produsele cu frunze.
Pentru transportul carnii congelate sunt folosite cutii speciale care pastreaza temperatura constanta, fiind dotate cu placi eutectice. Acestea sunt incarcate in zona de produse congelate, unde exista instalatii care le spala si le igienizeaza inainte. De la magazine, cutiile se intorc prin camioanele comandate de la depozitele Lidl.
Softurile folosite sunt dezvoltate special pentru Lidl de catre Oracle pe diferite module de activitate.

Depozitul are 125 de rampe
Rampele pentru receptia marfii sunt dispuse in asa fel incat partea dinspre drumul national este dotata cu porti pentru receptia marfii, cea din mijloc este pentru depozitarea si pregatirea acesteia pentru magazine, iar cea din sud este pentru expeditie. In total, acesta este dotat cu 125 de rampe de incarcare/descarcare a marfii. De la depozit sunt livrate in fiecare dimineata intre orele 6:00 si 11:00 marfuri proaspete pentru 46 de magazine Lidl. Marfa care nu are termen scurt de valabilitate poate sta in magazin pana la o saptamana.
Magazinele fac comanda catre depozit, unde se face un control de plauzabilitate pentru a nu se strecura greseli in cadrul comenzii. Marfa este contractata cu transport inclus de la furnizori.
In ceea ce priveste livrarile catre magazine, prioritara este disponibilitatea produselor pe raftul acestora. Astfel, sunt cazuri in care un camion este livrat catre un singur magazin, dar si situatii in care un camion livreaza catre mai multe magazine. „De exemplu, daca la Timisoara se comanda un camion si jumatate, atunci dedicam un camion plin si al doilea doar pe jumatate incarcat cu marfa pentru magazinul respectiv. Camioanele care asigura livrarea au un grad de incarcare de peste 90% si rutele de transport catre filiale sunt eficientizate, din dorinta de a reduce consumul de carburant si emisiile de CO2. Astfel, un singur camion poate asigura livrarea catre mai multe filiale“, a explicat Adrian Aleman, directorul depozitului Lugoj.
In depozitele Lidl, soferii incarca si descarca singuri marfa cu lizele electrice, fiind instruiti special in acest sens. Receptia este realizata de un angajat al Lidl prin scanare.
Depozitul dispune de 130 de utilaje proprii noi marca Jungheinrich, toate electrice, iar fiecare are spatii speciale de incarcare. Pentru asigurarea alimentarii permanente a acestora, depozitul dispune de un generator electric capabil sa sustina toata activitatea pentru aproximativ trei zile.
In plus, in depozit exista un spatiu unde sunt reparate lizele si aparatele de spalat.

La Lugoj lucreaza 200 de oameni
Politica Lidl in Romania este de a face logistica in-house. „Volumele pe care le avem, dar si controlul pe care dorim sa il avem asupra calitatii si pastrarii lantului de frig ne obliga sa ne asumam singuri responsabilitatea logisticii“, a explicat Adrian Aleman.
In acest centru logistic exista un departament de expansiune, care se ocupa de achizitia de terenuri, de construirea magazinelor, de mentenanta acestora, unul de resurse umane, care se ocupa de angajatii Lidl din depozit si din magazinele arondate acestuia in numar de aproximativ 900. Departamentul administrativ se ocupa de inventarul marfii, iar cel de gestiune stocuri de comanda de marfa de la furnizorii nationali si internationali.
In depozit exista patru departamente, respectiv cel de receptie a marfii, de pregatire a acesteia, de expeditie, dar si departamentul tehnic, care asigura mentenanta si toate aspectele tehnice din depozit.
In total, la depozitul de la Lugoj lucreaza peste 200 de oameni. Fiecare angajat a beneficiat de o formare profesionala cu o durata cuprinsa, in functie de postul ocupat, intre o luna si un an, realizata la unul din centrele logistice ale companiei. La angajare s-a avut in vedere acordarea de sanse egale ambelor sexe si au fost angajate si persoane de peste 40 de ani, unde avantajul s-a tradus printr-o perioada mai scurta de scolarizare, mai ales la cele care au venit deja cu o experienta in domeniu. Pentru o flexibilitate cat mai mare s-a introdus si conceptul de part-time, de patru si sase ore.
Pentru confortul angajatilor a fost amenajata o sala unde acestia primesc zilnic o masa calda. In plus, sunt organizate mai multe team-building-uri pentru angajati, care au posibilitatea de a face sport si la locul de munca pe un teren de fotbal amenajat special in curtea depozitului. Sau isi pot aduce familiile la evenimentele festive „open days“ organizate in depozit.
Nu sunt uitati nici partenerii companiei, astfel ca depozitul dispune de o sala de asteptare in zona de receptie, in special pentru soferi, dotata cu automate de cafea si sandwich-uri, dar si bai cu dusuri.
Angajatii care lucreaza in zona de produse congelate au haine speciale care pot fi folosite pana la temperaturi de -40 OC, au pauze mai multe si mai lungi decat ceilalti, dar si sporuri la salariu. In plus, cei care lucreaza aici au un dulap unde hainele se mentin calde, astfel incat sa se evite condensul.
In depozit exista atat oameni instruiti sa acorde primul ajutor, cat si puncte diferite pentru acest lucru. In plus, aici exista defibrilatoare sigilate, iar atunci cand sigiliul este rupt se suna automat la 112 si se transmit coordonatele locatiei.
Pentru mai multa securitate, in depozit intra doar personalul autorizat si doar cu incaltaminte speciala de protectie, manusi sau centuri de protectie pentru cei care ridica greutati.
In depozitul Lidl eficientizarea este un proces continuu, se pune accent in principal pe drumuri cat mai scurte si cat mai eficiente la picking.

Accent pe protejarea mediului
La proiectarea cladirii s-a avut in vedere certificarea BREEAM (metoda de evaluare a performantei ecologice a cladirilor), care se urmareste inclusiv cateva luni dupa finalizarea depozitului.
Proiectul are doua obiective principale: protectia mediului si cresterea eficientei energetice. Pentru protectia mediului, la constructia lui s-au folosit peste 22% materiale reciclate, respectiv beton concasat din demolari. Iar cladirea este dimensionata cu o structura din beton prefabricat care reduce cantitatea de deseuri din beton.
Structura depozitului e proiectata dupa ultimele norme europene si are cheltuieli de intretinere foarte mici. Alta masura este folosirea caldurii din instalatia frigorifica, care reduce cheltuielile energetice cu pana la 22% in conditii normale de functionare, sau chiar cu 50%. De asemenea, se foloseste iluminatul cu o noua generatie cu LED, care reduce cu pana la 82% consumul.
Cladirea are un sistem BMS, care actioneaza, monitorizeaza si intervine in anumite momente si puncte ale cladirii. Practic, BMS da eficienta sistemului de iluminat intern si extern si controleaza si monitorizeaza consumul de apa si jaluzelele pentru a reduce costurile cu incalzirea.
Pentru protectia mediului, o cerinta a fost folosirea materialelor nepoluante, iar standardele aplicate, printre care ISO 14001, au dus la folosirea materialelor nepoluante, printre care amoniacul, care nu este un agent poluant, la instalatiile de frig.
Depozitul dispune de o zona de reciclare unde sunt adusi paletii goi din filiale, dar si cartonul si plasticul colectate selectiv. In plus, exista mai multe puncte unde salariatii sunt incurajati sa colecteze selectiv mai multe tipuri de deseuri.
Centrul de la Lugoj nu este prima constructie „verde“ dezvoltata de Lidl. Retailerul mai detine un magazin cu acoperis verde inaugurat de curand, dar si un magazin la Dumbravita care foloseste tehnologii noi ce reduc foarte mult consumul de energie si amprenta asupra mediului.

Anul trecut, Lidl a exportat produse in valoare de 26 de milioane de euro
Lidl a inregistrat anual cresteri ale volumelor de produse proprii pe care le importa si le exporta. Lidl Romania lanseaza comenzi si produsele sunt livrate prin platforma internationala. In 2015, valoarea exporturilor a fost de 26 de milioane de euro, iar cele mai multe produse exportate au fost articole de baza, mezeluri, panificatie, ulei de floarea soarelui etc. „Din cauza expansiunii accelerate, dezvoltarea acestui centru a venit firesc deoarece aveam nevoie de o eficientizare a aprovizionarii magazinelor noastre din zona de sud-vest“, a explicat Claudiu Rizea directorul departamentului de expansiune Lidl.

Articole similare

Ad
Ad