Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lipsa controlului camioanelor turcesti ii lipsesc pe romani de autorizatii. ISCTR sustine insa ca turcii controlati nu au probleme cu autorizatiile

UNTRR a solicitat de urgenta Ministerului Transporturilor si Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine verificarea minutioasa a actelor care insotesc marfurile transportate de vehiculele inmatriculate in Turcia, aplicarea reciproca a tuturor cerintelor autoritatilor din Turcia (care solicita autorizatii inclusiv pentru vehiculele de sub 3,5 t ), si ca posibile viitoare masuri, anularea intregului contingent de autorizatii de tranzit acordate partii turce – de 29.000 autorizatii – si limitarea numarului de autorizatii cu plata, precum si restrictionarea CEMT pe teritoriul Romaniei.
 

„Practic, se impune aplicarea unui tratament egal carausilor turci cu cel pe care il primesc romanii in Turcia, mai ales ca noi nu am avea nimic de pierdut din anularea intregului contingent sau din restrictionarea utilizarii CEMT-urilor pe teritoriul Romaniei“, este de parere Radu Dinescu.
„Incepand cu 1 septembrie 2013, autoritatile turcesti au pus in aplicare amenzi de 3.000 de euro in mod abuziv pentru situatii care nu se incadreaza in lipsa autorizatiilor de terta tara sau pentru utilizare incorecta a autorizatiilor. Incapacitatea institutionala de control a autorizatiilor necesare transportatorilor straini, in special ale celor turci, aduce prejudicii operatorilor romani, care pierd contracte de sute de milioane de euro si implicit statului roman, care pierde taxele si impozitele directe si indirecte aferente derularii acestor operatiuni. Mai mult, se pierd si eventualele sume necesare pentru drumuri pentru care statul roman impune mariri de accize in carca operatorilor romani“, se arata intr-un comunicat UNTRR.
Uniunea Transportatorilor propune introducerea unor restrictii de timp pentru utilizarea autorizatiilor CEMT, conform cu perioadele minime acceptate de Turcia in cazul utilizarii autorizatiilor CEMT din momentul iesirii pana in momentul intrarii pe teritoriul Turciei cu aceeasi autorizatie CEMT. De asemenea, solicita impunerea utilizarii autorizatiilor pentru efectuarea transporturilor cu vehicule avand masa maxima totala admisa mai mica de 3,5 t, respectand principiul reciprocitatii, precum si solicitarea de autorizatii CEMT pentru operatiuni bilaterale directe Turcia-Romania / Romania-Turcia, in cazul in care factura care insoteste marfa este emisa de o societate care isi are sediul in oricare alt stat decat Romania sau Turcia.
Lipsa controlului la intrarea si iesirea din Romania duce la imposibilitatea unor negocieri obiective cu partea turca privind schimburile bilaterale de autorizatii sau chiar la blocarea acestora. UNTRR initiaza in continuare demersuri, in coordonare cu colegii de breasla din tarile vecine, pentru alertarea tuturor autoritatilor relevante la nivel international in vederea eliminarii practicilor abuzive ale autoritatilor din Turcia.
ISCTR sustine ca de la inceputul anului si pana acum au fost controlate de catre inspectorii ISCTR peste 200.000 de vehicule. Dintre acestea, aproape 35.000 reprezinta vehicule inmatriculate in alte state decat Romania, iar aici ponderea cea mai mare o au vehiculele inmatriculate in Turcia – 4.970 (circa 15%). Amenzile aplicate se ridica la 3.865.000 de lei si au fost achitate integral.
Principalele abateri constatate privesc nerespectarea legislatiei referitoare la timpii de conducere si odihna si niciuna nu se refera la lipsa sau la utilizarea incorecta a autorizatiilor. Din acest motiv, reprezentantii Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier sustin ca poate ar fi mai util ca in frontiera sa existe o evidenta stricta a tuturor vehiculelor de transport comercial, pentru a se lamuri problema autorizatiilor, iar organele de control din frontiera sa stampileze si sa inregistreze fiecare autorizatie, respectiv sa inregistreze fiecare vehicul care trece frontiera de stat a Romaniei. Mai mult, in cazul multor autovehicule turcesti, conducatorii auto detineau la bord, pe langa autorizatia de tranzit completata, mai multe alte autorizatii necompletate, ceea ce dadea impresia ca nu se pune problema efectuarii unui transport fara autorizatie.
Reprezentantii ISCTR au mai subliniat faptul ca in organizarea si desfasurarea actiunilor de control sunt aplicate principiile europene, inclusiv caracterul nediscriminatoriu al controlului.

Articole similare

Ad