Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Logisticienii isi cumpara flote proprii

Dupa ce in 2009 au falimentat multi transportatori mici, in sfarsit a venit si vremea sa le fie simtita lipsa. Ultimele luni ale anului trecut au adus mult asteptata relansare a transporturilor, odata cu o crestere a cererii de bunuri pe piata interna, caracteristica fiecarui sfarsit de an, in general, dar, mai ales, o imbunatatire considerabila a exporturilor, care s-a mentinut pana in prezent. Operatorii gasesc acum foarte greu subcontractanti pentru a-si acoperi necesarul de transport, iar carausii care au rezistat pe piata si s-ar bucura de o asemenea ocazie intampina dificultati cand vine vorba de investitiile necesare pentru prinderea unui contract, pentru ca bancile nu mai sunt dispuse sa riste si sa le acorde imprumuturi pentru masini noi si, oricum, costurile legate de leasing s-au marit foarte mult. In aceste conditii, unii operatori logistici se gandesc la investitii in flota proprie, iar Gefco Romania va face miscarea chiar in aceasta luna, cand va inchiria pentru inceput 5-6 camioane.

 
Potrivit directorului general Gefco Romania, Christophe de Korver, tendinta de la sfarsitul anului trecut s-a mentinut si in primele luni din 2011, iar operatorul logistic se pregateste sa isi mareasca flota de camioane inchiriate pentru distributia in sectorul transportului de masini, care va ajunge in aceasta luna la 12 vehicule. Camioanele operatorului sunt insa concentrate in principal pe transportul international, ceea ce ridica problema retururilor, in prezent fiind inca foarte greu sa se gaseasca marfa pentru intoarcerea in tara, din cauza cererii interne scazute.
Ca atare, pana la gasirea unor solutii in acest sens, cresterea numarului de camioane achizitionate va fi guvernata de precautie.
Cu subcontractantii insa situatia este mai dificila. „Inca ii cautam, dar sunt greu de gasit acum. Si cei cu care vorbim ne cer ajutorul in legatura cu partenerii lor financiari, pentru a le da niste confirmari ale comenzilor pe care le vor avea din partea noastra, pentru ca acum ei au nevoie sa dovedeasca in fata bancii ca vor avea activitate si, deci, vor avea cum sa inapoieze banii. Este mult mai greu pentru ei sa obtina un leasing, au nevoie de mai multe documente. Bancile sunt bine voitoare, dar cu multe garantii”, a declarat directorul Gefco Romania, adaugand ca acum sunt dispusi sa ofere si contracte pre-semnate pentru banci, pentru ca au nevoie de sprijin pentru transport, iar una din conditiile impuse partenerilor este ca acestia sa detina o flota din care cel putin 50% sa aiba motorizare Euro 5.

Criza s-a incheiat, dar in Vest
In ciuda semnelor bune, directorul Gefco este retinut in afirmatiile referitoare la criza din Romania. „Voi spune ca s-a terminat atunci cand voi simti intr-adevar ca piata interna va creste. Consumul Romaniei nu pare sa fi crescut prea mult, insa intr-adevar, este mai multa activitate in tara”, a spus De Korver, care a mai adaugat insa ca, desi nu a auzit de noi companii doritoare de a intra pe piata din Romania in acest an, trebuie sa ne asteptam la o intensificare a activitatii celor existente, care isi vor creste productia, aceasta fiind directia principala pe care se va merge in acest an la noi.
„Ultima parte a anului a fost nebuneasca, unii dintre clientii nostri au inregistrat boom-uri foarte mari in acea perioada, astfel ca au avut si multe exporturi de efectuat, iar noi am reusit sa le indeplinim prin cateva solutii inteligente pe care le-am propus pentru volumele mari, ceea ce s-a tradus prin obtinerea unei cifre de afaceri foarte mari”, a declarat directorul Gefco Romania, care a adaugat insa ca profitul nu a fost pe masura, deoarece compania a refuzat sa opereze concedierile dictate de scaderea masiva a volumelor din 2009 si de la inceputul lui 2010, astfel ca performantele realizate in cea de-a doua jumatate a anului au reprezentat o echilibrare a pierderilor din primele luni.
„Este insa multumitor pentru noi sa vedem ca am avut dreptate sa investim in oameni, pentru ca atunci cand volumele clientilor au crescut, am avut personalul necesar pentru a ne pune in practica operatiunile”, a spus directorul Gefco Romania, dand ca exemplu Electrolux, Carrefour si Kiabi drept clienti care au inregistrat cresteri semnificative la finalul anului trecut si pentru care s-au implementat solutii speciale pentru satisfacerea cererii la export.

In 2011, Romania se va concentra pe productie
In opinia lui De Korver, una din cele mai importante tendinte ale Romaniei in acest moment este transformarea tot mai mult intr-o tara de productie, companiile producand aici pentru export in Europa, in special in vest. Astfel ca, in cazul bunurilor de consum, anul trecut, inaintea Craciunului, se cautau solutii pentru a scapa de acestea, iar Gefco a trecut la metode alternative, folosind calea ferata, maritima, orice era disponibil si se preta la volumele mari.
„Fie le ofeream un flux continuu de transport prin camioane mici, fie efectuam livrari de volume mari cu trenul sau pe vas. In ceea ce priveste livrarea cu vasul, de exemplu, am facut niste afaceri cu Turcia, care, in mod surprinzator, a fost o piata foarte buna, care nu a facut cunostinta cu conceptul crizei, asa ca toata marfa care avea aceasta destinatie era trimisa pe mare. Si asta nu neaparat pentru ca era cea mai rapida metoda, dar se preta la cantitati mari”, a mai declarat directorul Gefco.
Probleme au aparut insa in Turcia, unde nu existau suficiente camioane disponibile pentru satisfacerea unor cereri mari la distributie, dat fiind faptul ca acolo criza nu s-a simtit in aceeasi masura ca la noi, iar flota tarii era prinsa in alte angajamente de transport. „Nu exista o solutie cu adevarat in Turcia pentru aceasta situatie, iar camioanele au trebuit sa ruleze zi si noapte pentru a raspunde acestei nevoi. Insa clientii au fost satisfacuti de faptul ca marfa a fost cel putin mutata din Romania in Turcia”, a declarat reprezentantul Gefco.

Drumurile proaste obliga la gasire de solutii alternative
In mod evident, in tara, principala problema a transportatorilor si logisticienilor ramane infrastructura. Calitatea slaba a soselelor din Romania determina timpi de livrare foarte mari, astfel ca un operator nu isi poate alege transportatori din Bucuresti, de exemplu, pentru a aduce marfa de la Satu-Mare, pentru ca drumul pana acolo inseamna o zi pierduta, iar aceasta situatie reduce numarul de parteneri cu care se poate colabora.
„Daca infrastructura ar fi mai buna, camioanele ar ajunge mai repede, ar petrece mai putin timp pe drumuri si ar costa mai putini bani la rulaj, astfel ca ne-am permite sa luam transportatori din mai multe zone ale tarii”, a spus De Korver, adaugand ca aceasta ramane una din marile probleme pentru companie si este unul din motivele pentru care Gefco se concentreaza serios si spre alternative, nu doar pe utilizarea de camioane, ci, in special, pe solutii care vizeaza transportul pe calea ferata. O alta latura a problemei este ca, atunci cand volumele vor incepe sa creasca serios, se vor mari si intarzierile din cauza blocajelor de trafic foarte dese.
Ca solutie de evitare a traficului catre Constanta, Gefco a trecut la transportul pe barja al containerelor care pleaca din Oltenia. Acestea sunt aduse pe camion pana la Giurgiu si apoi trimise intr-un mod mult mai ieftin si, asa cum spune seful Gefco, „aproape la fel de rapid” catre port. „Am testat aceasta solutie in toamna si avem confirmarea ca functioneaza foarte bine. Avem acum 20-30 de containere care pleaca in fiecare luna din Oltenia catre Constanta cu barja. Transportam in acest fel orice tip de marfa”, a declarat De Korver, care crede ca solutia este transportul combinat, mai ales ca, in Romania, transportul feroviar prezinta foarte multe avantaje datorita numarului mare de operatori, spre deosebire de Franta, de exemplu, unde exista un monopol puternic detinut de operatorul de stat. Totusi, pentru ca solutia feroviara sa fie intr-adevar buna, sunt necesare atat volume foarte mari, cat si regulate. „Dar nu se poate incepe direct pe calea ferata. Noi intotdeauna incepem cu solutii rutiere si apoi, cand afacerea devine regulata si creste, vedem daca putem schimba catre solutii alternative, ca feroviarul, transportul cu barja, pentru a putea compensa problemele legate de infrastructura. Dar utilizarea de solutii alternative nu inseamna neaparat ca se imbunatateste timpul de transport, ci ca, pentru acelasi timp de transport, se pot gasi solutii mai ieftine, iar acesta este un aspect pe placul clientilor, in special in acest context al cresterii constante a pretului la carburanti”, a explicat seful Gefco, subliniind totodata deschiderea romanilor fata de idei noi in acest domeniu.
„Romanii sunt oameni care se adapteaza foarte repede. Am fost in alte tari in care, daca vii cu o idee noua, prima lor reactie este sa-ti spuna «nu este posibil!» Aici nu mi se prea intampla”, a mai spus De Korver, care crede ca transportul combinat reprezinta solutia pe termen lung pentru Romania.

Crestere organica de 20% in acest an
Pentru 2011, Gefco Romania si-a propus o crestere organica de 20%, daca tendintele de la sfarsitul anului trecut se vor mentine si in lunile urmatoare. Obiectivul din acest an se bazeaza pe cresterea volumelor clientilor deja existenti, iar directorul Gefco estimeaza ca o alta crestere de 10 procente ar putea fi realizata prin obtinerea de clienti noi. De asemenea, Gefco isi propune ca dupa 2012 sa reinvesteasca in piata romaneasca, prin completarea infrastructurii cu depozite in zone in care operatorul nu este inca prezent, in special in centru-nord (Sibiu sau Cluj) si in Moldova, Iasi fiind una din locatiile vizate in aceasta regiune.
Un alt obiectiv al companiei in acest an a fost obtinerea certificarii ISO 14001. „Avem clienti foarte mari, precum PSA Peugeot Citroën, care ne cereau lunar sa obtinem aceasta certificare. Filialele din Romania ale companiilor mari din afara mentin aceeasi politica in acest sens”, a mai spus De Korver

„Ne concentram pe Rusia”
Directorul Gefco este de parere ca Rusia va cunoaste anul acesta un nou boom, in principal datorita banilor care vor proveni din vanzarea petrolului, in conditiile cresterii semnificative a pretului acestuia. Impulsionati de aceste castiguri, rusii vor vrea sa cheltuiasca, iar productia interna nu poate face fata cererii proprii, astfel ca exporturile catre Rusia vor creste foarte mult in perioada urmatoare. „Ne concentram, din punct de vedere geografic, pe anumite zone, de exemplu, Rusia, pentru ca eu, personal, cred ca aceasta tara va avea parte de o noua crestere si va fi multa activitate pe aceasta directie”, a spus seful Gefco. El a adaugat ca problemele determinate de restrictionarea autorizatiilor CEMT de catre rusi vor fi depasite printr-o colaborare mai stransa cu Gefco Ucraina pentru gasirea de parteneri de transport pentru Rusia. Astfel, marfurile vor fi transportate de firme romanesti pana in Ucraina si de acolo vor fi preluate de ucrainieni sau rusi. Chiar daca manipularea suplimentara presupune costuri in plus, acestea vor fi atenuate de volumele mari.

Gefco Romania se orienteaza catre transportatori bulgari
Gefco a deschis de curand o filiala si in Bulgaria, care va avea rolul de furnizor de capacitate de transport, dat fiind faptul ca, spre deosebire de Romania, tara vecina nu prea dispune si de o piata interna puternica, principalul rol al acesteia fiind cel de tara de tranzit.
„Pentru noi va fi important sa avem niste depozite in Sofia sau poate la mare pentru tranzit. De asemenea, pentru ca ducem lipsa de camioane, putem lucra cu transportatori bulgari. De aici ne e destul de dificil sa ne intelegem cu acestia cand nu vorbim aceeasi limba, nu stim cum lucreaza si care sunt obiceiurile in tara lor, astfel ca una din marile sarcini ale Gefco Bulgaria este sa ne ajute si sa devina un furnizor de capacitate de transport”, a mai spus directorul Gefco Romania, adaugand ca sarcina filialei din tara noastra este sa ofere volumele necesare. Insa, chiar daca nu este o piata mare, De Korver spune ca sunt si clienti interesati de solutii pentru Bulgaria, ca distributie din Bucuresti catre restul Romaniei si tara vecina.

Din Vest lipseste marfa la retur
Cea mai mare problema in privinta Europei Occidentale consta in exporturile foarte mari care nu sunt compensate cu importuri pe masura, ceea ce inseamna retur cu masini goale, situatie deloc buna atat din punct de vedere al profitabilitatii, cat si al politicii environmental friendly.
„Din aceste motive ne gandim la solutii care implica trenul, iar in prezent avem o solutie pentru un client care implica transportul pe vas din Constanta catre Barcelona, de unde se va distribui in Franta si Spania”, a declarat directorul Gefco, subliniind insa ca momentan este vorba doar de un proiect si explicand ca a fost aleasa Barcelona deoarece porturile franceze, in special Marseille, „sunt o catastrofa”, in principal din cauza grevelor constante.
Proiectul a fost conceput pentru transportul bunurilor de consum si, desi este mai scump decat cu camionul, in principal din cauza ca piata nu este prea competitiva pe acest segment, totusi, aceasta optiune ofera garantia ca intregul volum va ajunge la destinatie in timpul estimat.
„Clientii pentru care dezvoltam proiectul economisesc atat de multi bani producand in Romania, incat isi pot permite un pret mai mare, dar cu garantia ca marfurile vor fi acolo la timp si in siguranta. In plus, cu siguranta vor sa evite situatiile de genul celei de la sfarsitul anului trecut, cand erau atatea incarcaturi disponibile, dar insuficiente camioane pentru a le transporta”, a mai declarat De Korver, adaugand ca si clientii trebuie sa fie pregatiti sa priveasca transportul catre Europa de Vest dintr-o perspectiva mai larga.                 

Articole similare

Ad
Ad