Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Maersk și IB Cargo folosesc, în premieră în România, robotul de inventariere NEO

În centrul de distribuție de 100.000 m2 pe care joint-venture-ul format din Maersk și IB Cargo îl operează în CTPark West București se folosește din septembrie, în premieră în România, un robot autonom, NEO, produs de Dexory, care face inventarierea stocului. Acesta lucrează zilnic și scanează peste 10.000 de locații de paleți/oră, față de 150, cât ar fi scanat un angajat din depozit, dar aduce și alte beneficii: acuratețea mai bună, cunoașterea în timp real a unor informații importante despre operațiunile din depozit – ca fluctuația gradului de ocupare sau planificarea rutelor de picking – rapiditatea mai mare de picking, livrare și completare a stocului și managementul mai bun al personalului. Cei doi operatori logistici se gândesc la soluții de automatizare și pentru alte aplicații, dar după ce vor termina pe deplin implementarea acesteia și o vor face să funcționeze la potențial maxim.

Centrul de distribuție și logistică operat de cele două companii în Bolintin este certificat BREEAM, are 83 de docuri și o capacitate totală de 130.000 de paleți și deservește un singur client, un producător global de mobilă și decorațiuni interioare, pentru care oferă soluții personalizate de livrare la 23 de magazine din opt țări din regiune. Tocmai pentru că toată echiparea depozitului cu rafturi, utilaje, WMS, plus camioanele folosite și procedurile au fost personalizate pentru acest client, contractul inițial a fost semnat pe termen mai lung, de cinci ani, cu posibilitate de prelungire. Iar sistemele informatice, dezvoltate și ele exclusiv pentru aceeași companie, sunt integrate cu clientul în 25 de interfețe EDI, deci toate comenzile și datele despre mărfuri sunt conectate pe o platformă unde este vizibilă orice mișcare din depozit și orice informație de la client.

Inițial centrul ocupa 76.000 m2, dar, cum în perioada pandemiei de Covid-19 vânzările online au crescut mult, a fost nevoie de extindere în alte trei clădiri, ajungându-se la o suprafață totală de depozitare de 100.000 m2. În prezent însă, când vânzările scad, structura trebuie reorganizată.

Acesta este cel mai mare centru Maersk din Europa și tocmai de aceea s-a încheiat parteneriatul cu IB Cargo, o companie care cunoaște bine piața românească și are experiență vastă în transport rutier, aerian și maritim, dar mai ales în logistică.

Depozitul are inclusiv parcare pentru 50 de semiremorci, unde să fie plasate înainte și după ce trec pe la rampă, astfel încât camioanele să poată pleca imediat și să crească eficiența folosirii lor – un serviciu uzual mai ales în industria auto.

Inițial programul era de luni până sâmbătă, conform modelului de logistică al clientului, dar din nevoia de a crește rapiditatea și de a eficientiza folosirea rampelor și a celorlalte resurse – mai ales că în perioada pandemiei a fost dificil de găsit vehicule de transport la prețuri avantajoase – s-a trecut la 24/24, 7/7, cu aproximativ 140 de angajați. Și astfel camioanele merg mai mult, vizibilitatea asupra întregului lanț logistic este mai mare și relația cu cei circa 400 de furnizori ai clientului este mai bună.

Din dorința de a reduce amprenta de carbon, 90% din marfa din Portul Constanța pentru București este transportată feroviar, fiind inaugurat de curând un terminal intermodal la Chitila, în afară de cel din Constanța. Pentru capetele de traseu încă se folosesc camioane diesel, dar există un plan de investiții ce prevede achiziția de vehicule electrice în următorii 2-3 ani.

Depozitul are panouri fotovoltaice și consumă toată energia produsă, iar în vârfurile de sezon achiziționează restul din rețeaua publică.

Aceste investiții au fost făcute deoarece la licitațiile unde participă Maersk sau IB Cargo există printre condiții și aceea de a avea o abordare sustenabilă și o agendă ESG aliniată cu cea a clienților, iar raportul privitor la emisii este deja obligatoriu.

Inventariere într-o zi, în loc de un an, cât ar dura munca manuală

În orice depozit, indiferent de suprafața sa și de gradul de automatizare, este nevoie de inventarierea produselor, un proces laborios, poate chiar plictisitor pentru angajații care se ocupă de asta, și în timpul căruia pot apărea erori. Evidența fizică se compară cu cea din sistemele digitale și informațiile trebuie să fie în concordanță, astfel încât viteza de plasare a bunurilor în locațiile disponibile din depozit și apoi viteza de colectare și de livrare să fie cât mai bune. Deci calitatea distribuției este dată mai ales de calitatea inventarierii, aceasta determinând acuratețea stocului, corelarea tuturor sistemelor IT ale depozitului și clientului sau sistemului de transport, fluxul constant de date, prevenirea întârzierilor, optimizarea nivelului de stoc știind exact ce e în depozit și ce comenzi vor veni în anumite perioade speciale, cum e cea de Crăciun. Astfel încât clientul nici să nu plătească prea mult pentru a avea stoc, dar nici să nu aibă comenzi mai mari decât disponibilul de mărfuri. În plus, utilizarea spațiului din depozit este importantă pentru ca, atunci când clientul vrea să mai trimită produse, să știe ce loc disponibil este și dacă este nevoie să le direcționeze spre alt centru.

Inventarierea corectă mai este necesară și pentru că logistica este bine reglementată, operatorii trec prin audituri financiare și redactează și trimit mai departe spre clienți sau spre instituții de control tot felul de rapoarte, inclusiv cel de sustenabilitate – și aici se folosesc datele despre stoc.

Pentru inventariere angajații din depozit trec în fiecare zi printre rafturi și scanează locațiile și paleții, numără câte cutii sunt și transferă informația în sistem, iar altcineva verifică această muncă și în cazul în care apar discrepanțe se investighează de unde provin ele. Depozitul operat de Maersk și IB Cargo având o capacitate atât de mare, ar fi nevoie de un an pentru ca o persoană, lucrând opt ore pe zi în câte o mică parte din spațiu, să termine inventarul. Pe când robotul NEO, care are la bază tehnologia digital twins, face asta într-o singură zi, „salvând timp și resurse de neimaginat chiar și pentru clienți care au depozite mai mici decât acesta”, așa cum subliniază Oana Jinga, co-fondator Dexory. „De aceea noi am decis să concepem o soluție care să automatizeze inventarierea și care să le permită angajaților să facă activități cu valoare adăugată mai mare – deci nu ne propunem să înlocuim oamenii. Astfel, viteza de inventariere crește mult și nici nu mai e nevoie de cineva care să verifice rezultatul, câtă vreme datele apar clar în sistem.”

O acuratețe mai mare permite o vizibilitate foarte bună, în timp real, asupra stocului, gradului de ocupare și mișcării mărfurilor, deci toate deciziile de picking, stocare, optimizare a spațiului ș.a. se iau mai rapid.

Acuratețe cu circa 3% mai mare, până aproape de 99%

Soluția de automatizare a inventarierii din depozite este realizată de Dexory de la zero – design, construire, asamblare, testare, instalare în depozite și dezvoltare de software – iar datele (codurile de bare) captate de robot sunt procesate și comparate cu cele din WMS și dacă apar discrepanțe ele sunt ușor de identificat în platforma de gemeni digitali.

Robotul NEO se extinde până la 12,5 m, are propriile lumini, deci poate lucra și dacă depozitul nu este iluminat, include camere și senzori pe una dintre părți și atunci când merge pe o parte a raftului, cu viteză de 0,5 m/s, îl scanează simultan de sus până jos și trimite datele în geamănul digital. Capacitatea maximă este de 10.000 de paleți/oră, față de 150 de paleți/oră, cât ar inventaria un angajat din depozit.

Robotul acoperă și culoare largi, și foarte înguste și dificil de navigat, și după ce termină de scanat o parte se întoarce pe cealaltă. Scanarea se face la nivel de palet întreg (cel mai simplu), dar și la nivel de cutie, datorită tehnologiei 3D care captează dimensiunile cutiilor și produselor și calculează volumele, determinând și locațiile neocupate. Viteza de colectare a datelor este de circa 30 de cadre pe secundă și se ajunge la aproximativ 6,5 GB de poze care se procesează în timp real.

Rapoartele sunt în Excel sau pdf sau se pot trimite datele direct în WMS, fără un raport separat.

În depozitul Maersk-IB Cargo este utilizată platforma Dexory, unde se pot verifica ușor toate discrepanțele raportate de NEO, având și opțiunea de a vizualiza istoricul scanărilor zilnice la nivel de locație sau chiar de palet.

Dacă nu se pot citi codurile de bare din cauza poziției paleților, a etichetelor murdare sau a foliei care le acoperă, în sistem apare că nu s-a putut realiza operațiunea și că se recomandă verificarea manuală.

Depozitul nu are nevoie de infrastructură pregătită special pentru robot sau de modificări constructive, ci NEO realizează o hartă a spațiului, inclusiv obstacolele fixe, iar dacă apar în calea sa stivuitoare sau oameni îi detectează și se oprește, dar îi și avertizează sonor și luminos, deci lucrează în siguranță fără a închide părți din depozit când se face inventarierea. După ce se finalizează maparea depozitului, robotul este complet autonom, neavând nevoie de coduri QR în podea pentru a naviga. În cel mult 10 zile de la asamblare el poate începe să transmită date, după care există o perioadă de training cu reprezentanții Dexory, de comparare a datelor, de eliminare a erorilor și de cuantificare a beneficiilor.

După două luni de folosire, timp în care robotul a rulat zilnic, rezultatele interimare din depozitul operat de Maersk și IB Cargo – la a căror îmbunătățire încă se lucrează – indică, în afară de productivitatea mult mai mare, și o creștere cu aproape 3% a acurateței stocului, până la aproape 99%, și mai ales reducerea semnificativă, încă necuantificată, a timpului necesar pentru a găsi un palet care poate a fost poziționat în altă locație decât cea indicată de WMS. Personalul din depozit corectează pozițiile paleților în funcție de datele din sistem și tocmai de aici vine potențialul de optimizare în continuare a performanței robotului. Iar reprezentanta Dexory chiar apreciază disciplina angajaților din depozitul din Bolintin și faptul că sunt interesați să corecteze detaliile și declară că „ne-a plăcut colaborarea de aici, faptul că toate rapoartele oferite de robot erau a doua zi folosite de cineva din depozit care verifica erorile. De aceea acuratețea a crescut mai mult decât în alte centre și credem că va ajunge aproape de 100% la final de an.”

NEO este prezent deja în 20 de depozite din lume

Dexory este un start-up cu sediul la Londra, fondat acum aproape opt ani de trei români – Andrei Dănescu, Oana Jinga și Adrian Negoiță – care a crescut în timp prin investiții externe și oferă o gamă largă de produse. În prezent echipa este formată din aproape 100 de persoane de 25 de naționalități.

NEO a fost lansat în februarie 2023 și este deja prezent în 20 de depozite – câte o singură unitate în fiecare, deoarece viteza de lucru este foarte mare și nu este nevoie de mai mulți – cărora în primul trimestru din 2024 li se vor alătura alte 20, iar ulterior creșterea va fi tot mai mare. Clienții sunt din diverse industrii sau de diverse dimensiuni, iar Oana Jinga explică faptul că un astfel de robot este cu atât mai util cu cât suprafețele din depozit sunt mai mari, cu cât rotația mărfurilor este mai mare – și atunci și riscul de eroare la inventariere crește – și cu cât produsele au valoare mai mare – deoarece lor li se acordă mai multă atenție.

Robotica în logistică este deja uzuală, dar pentru alte aplicații, deci NEO este, așa cum declară reprezentanta Dexory, singurul sistem autonom de inventariere din lume, „și de aceea avem cereri mai multe decât capacitatea noastră de producție. Însă am investit anul acesta 19 milioane de dolari pentru a ne extinde. În afară de el se mai folosesc drone, dar ele sunt mult mai încete, deoarece trebuie să oprească din loc în loc, iar bateria lor trebuie încărcată mult mai des. NEO în schimb are baterie Li-Ion cu autonomie de 10 ore. În plus, lucrul cu drone este mai periculos din cauza riscului de cădere, și atunci părți din depozit se închid când se face inventarierea.”

Deocamdată robotul NEO nu se vinde, ci este „robot as a service”, ca multe alte soluții logistice pentru picking sau mutare de paleți. Cu alte cuvinte, este oferit pe baza unui abonament la sistemul de date al cărui preț este de câteva mii de euro/lună și care include și update-uri. Tariful depinde de mai multe criterii, printre care suprafața depozitului și viteza de rotație a mărfurilor, deoarece robotul este același, dar softul ține cont de aceste caracteristici. Fiind vorba de abonament, clienții nu trebuie să plătească sume mari în avans și să recupereze ulterior investiția. Dar pe viitor compania intenționează să ofere robotul și în leasing, ceea ce în Marea Britanie face deja.

Colaborarea cu Maersk a început în Marea Britanie și între timp soluțiile Dexory sunt prezente în toate centrele companiei de acolo și din Irlanda, extinderea în noi regiuni fiind un factor important pentru angajamentul operatorului logistic de a integra noi tehnologii și de a fi tot mai sustenabil.

NEO se integrează cu alți roboți folosiți în depozite. De exemplu, într-unul dintre centrele Maersk există motostivuitoare autonome și robotul preia datele din sistemul lor și le oferă, la rândul său, date despre locația paleților.

Depozitul din România este a treia locație Maersk din lume și prima din Europa unde se folosește NEO. Start-up-ul are colaborări și cu alte nume mari din logistică, și prin aceste companii ar putea ajunge cu noi unități în România. „Iar când produsele noastre vor fi cunoscute mai bine aici poate vom intra și la clienți locali.”

Articole similare

Ad