Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

MAN e-Truck, ideal pentru distribuția cu zero emisii

Prezentat pentru prima dată la IAA Transportation 2022, viitorul camion electric MAN eTruck este pregătit pentru toate tipurile de aplicații de transport, grație sistemului de încărcare rapidă (Megawatt Charging System – MCS). Comparativ cu omologul său diesel, care consumă în medie 27 l/100 km la transportul pe distanțe lungi, modelul electric are un cost de operare mai mic cu până la 7.000 de euro/an și asigură o reducere de până la 100 t CO2 pe an, la un rulaj de 120.000 de kilometri. Cu prilejul evenimentului MAN eMobility, organizat la München, în Germania, la sfârșitul lui octombrie, contructorul german și-a prezentat soluțiile pentru un transport sustenabil cu zero emisii.

MAN Truck & Bus a anunțat că din 2024 va avea în portofoliu și un model e-Truck pentru transportul pe distanțe lungi, pentru ca până în 2030 nu mai puțin de jumătate din vehiculele vândute în Uniunea Europeană să fie propulsate de motoare cu emisii zero. Pentru ca acest lucru să se întâmple, infrastructura de încărcare trebuie să fie însă pregătită pentru a prelua toți utilizatorii. Guvernul Federal din Germania a adoptat în cadrul Master Plan‑ului II pentru infrastructură stații de încărcare dedicate camioanelor electrice cu baterii.

MAN e-Truck, pentru o gamă largă de aplicații

MAN e-Truck va putea fi comandat în configurații 4×2 autoșasiu (cu masă maximă total autorizată de până la 20 t, pentru carosare ca dubă închisă sau frigorifică ori pentru construcții), 6×2 autoșasiu (MTMA de până la 28 t și carosare cu platformă, suprastructură de construcții sau pentru uz municipal), 6×2 autoșasiu cu remorcă (MTMA de până la 42 t și carosare cu dubă izotermă sau pentru transport de materiale de construcții ori cutii mobile) și 4×2 autotractor cu semiremorcă, în combinații de până la 42 t.

Propulsorul electric, amplasat central deasupra punții motoare a noului MAN e-Truck, este puternic, fiabil și, cel mai important, nu are emisii poluante. Cuplul maxim este furnizat încă de la pornirea de pe loc, iar camionul beneficiază de accelerație continuă, susținută, dar și de sensibilitate la manevrare, atât pe autostradă, cât și în oraș sau în timpul manevrelor dificile.

Sistemul de climă asigură managementul temperaturii motorului, a bateriilor, dar și al temperaturii ambientale din cabină.

În funcție de aplicație, clienții vor putea alege între autonomie mai mare sau sarcină utilă crescută. Modelele MAN e-Truck autoșasiu vor putea fi echipate cu trei până la șase pachete de baterii, în timp ce configurațiile autotractor cu semiremorcă vor avea patru, cinci sau șase pachete. Pentru o utilizare cât mai eficientă a camionului electric, chiar și în cazul transporturilor pe distanțe lungi, similar actualelor vehicule grele convenționale, viitoarea generație MAN e-Truck va avea o autonomie de 600-800 km. Foarte important, încărcarea bateriilor se va face rapid, în timpul pauzei de 45 de minute a șoferilor, folosind sistemul Megawatt Charging System (MCS). Practic, comparativ cu actualul sistem CCS, care funcționează la 500 Amperi, MCS este de 6 ori mai rapid (3.000 A la 1.250 V). În plus, după 2025 va fi posibilă o autonomie zilnică a camioanelor de până la 1.000 km, odată cu introducerea generațiilor viitoare de baterii.

Oricum, pentru a permite flexibilitate la încărcare – mai ales că infrastructura va mai pune probleme mulți ani de acum înainte – vehiculele vor fi prevăzute cu ambele sisteme de încărcare, CCS și MCS.

Costurile reduse de exploatare și o utilizare de două ori mai eficientă a energiei de la rezervor la roată comparativ cu camioanele cu motoare cu ardere internă de astăzi (chiar și cu cele cu pilă de combustie pe hidrogen) recomandă vehiculele electrice cu baterii pentru viitoarele flote cu zero emisii de CO2.

O singură linie de producție, flexibilă și eficientă

Nu mai puțin de 20 de prototipuri ale e-Truck au fost deja construite la München, pe aceeași linie de fabricație cu camioanele convenționale. Pentru aceasta, producția a fost flexibilizată, pentru accelerarea electromobilității în segmentul vehiculelor utilitare grele, astfel încât camioanele diesel sau electrice să poată fi fabricate pe o singură linie, în ciuda componentelor diferite care trebuie instalate.

Forța de muncă este, de asemenea, instruită pentru noua tehnologie electrică, iar până la sfârșitul lui 2023 toți lucrătorii relevanți în producția de camioane vor fi calificați pentru producția de serie de camioane electrice.

Pe lângă finanțarea primită de la Guvernul Bavarez, MAN Truck & Bus a prevăzut investiții importante în fabrica sa din Nürnberg, pentru producția a 100.000 de pachete de baterii pe an, din 2025.

După experiența inițială câștigată cu prima generație de baterii din seria mică a MAN eTGM, care a parcurs deja peste 1,5 milioane de kilometri, și respectiv cu a doua generație, care echipează autobuzele urbane MAN Lion’s City E, noul MAN e-Truck va folosi a treia generație de baterii MAN. În dezvoltarea acestora, pe lângă autonomie, producătorul german se concentrează pe siguranța în caz de accident, durabilitate, precum și rezistență la vibrații și temperatură.

Testat încă din 2018 de către companiile de logistică din Germania, MAN e-TGM este dezvoltat special pentru distribuția urbană și are o autonomie de până la 200 km. Vehiculul este propulsat de motorul electric de 264 kW (echivalentul al 360 CP), ce dezvoltă un cuplu motor maxim de 3.100 Nm. Pentru a găzdui pachetele de baterii NMC, având o capacitate de 185 kWh și montate întotdeauna în perechi, unul deasupra celuilalt, MAN a utilizat spațiile care au fost eliberate la nivelul șasiului și sub cabină. Astfel, două pachete sunt poziționate în locul motorului diesel, două unde era cutia de viteze și până la patru de o parte și alta a șasiului. Un sistem de răcire între cabină și caroserie asigură menținerea temperaturilor de funcționare în intervalul permis. Greutatea proprie a vehiculului este de 10.500 kg, iar sarcina utilă, de 15.500 kg.

MAN face parte din echipa de cercetare implicată în proiectul NEFTON, finanțat de Ministerul Federal al Economiei și Protecției Climatice, care studiază transportul de marfă cu camioane electrice cu baterii. Astfel, împreună cu AVL, PEA, Universitatea Tehnică din München, Universitatea Tehnică din Deggendorf și Forschungsstelle für Energiewirtschaft e.V. (Centrul de Cercetare pentru Economie Energetică), producătorul german va analiza sistemul format dintr-un camion complet electric, stație de încărcare și conexiune la rețea și îl va proiecta pentru diverse aplicații în transportul pe distanțe lungi. Scopul central al NEFTON este de a demonstra utilitatea sistemului de încărcare MCS pentru camioanele electrice în cadrul diferitelor aplicații de transport și mai ales a celor pe distanțe lungi.

Articole similare