Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Managerii polonezi cred că pregătirea profesională a șoferilor este scumpă și că abilitățile dobândite nu sunt utile

Deoarece industria de transport rutier de marfă se plânge de mult timp de calitatea slabă a șoferilor tineri de camion, dar și pentru că în martie Polonia a început o reformă legată de pregătirea șoferilor profesioniști, asociația poloneză de transport și logistică TLP a organizat de curând o conferință dedicată acestor teme și a alcătuit inclusiv un chestionar menit să examineze eficacitatea procesului de obținere a permiselor de conducere din punctul de vedere al industriei de transport.

Cu această ocazie s-a amintit faptul că șoferii profesioniști polonezi urmează cursuri de pregătire inițială și continuă în centre de formare autorizate supravegheate de administrația publică, iar cunoștințele și aptitudinile le sunt verificate de centrele special înființate, care sunt persoane juridice independente supravegheate de administrația publică. În plus, programul de pregătire și modalitatea de examinare sunt descrise în detaliu în regulamentele emise de ministrul infrastructurii, iar procesul didactic în sine este înregistrat într-un sistem ICT despre care TLP spune că nu are echivalent în nicio altă țară.

Costurile totale necesare pentru obținerea certificatelor obligatorii pentru a lucra ca șofer profesionist sunt de 9-11 mii de zloți (1 zlot este echivalentul a circa 1,10 lei) și, cu toate aceste costuri mari și cu toate etapele prin care se trece, numeroși manageri de transport cred că abilitățile și cunoștințele dobândite sunt complet inutile în munca de șofer de camion.

Rezultatele obținute la sondajele efectuate de TLP în rândul companiilor de transport poloneze au confirmat evaluările negative ale procesului de obținere a permiselor de conducere pentru șoferii profesioniști (categoriile C, CE, D, DE și calificarea inițială). Doar 14,6% dintre respondenți au descris formarea profesională generală a șoferilor tineri ca fiind bună sau foarte bună, în timp ce 46,4% au spus că ea nu există deloc sau nu este suficientă.

41,5% dintre respondenți au indicat lipsa abilităților șoferilor tineri în efectuarea manevrelor de bază, iar în ceea ce privește capacitatea de a utiliza toate funcțiile vehiculelor moderne (controlul vitezei de croazieră, asistentul la schimbarea benzii de rulare, pentru mersul în pantă etc.) rezultatul este și mai slab, 61% dintre respondenți spunând că aceste abilități sunt inexistente sau insuficiente. Un procent similar, de 59,8%, a fost în ceea ce privește abilitatea de a plasa și ancora corect încărcătura. Iar recordul, de 68,2% de respondenți care spun că aceste abilități sunt inexistente sau insuficiente, s-a înregistrat în ceea ce privește evaluarea capacității de utilizare a sistemelor ICT din transportul rutier (sisteme telematice, navigație prin satelit cu informații despre trafic, plata electronică a taxelor de drum, SENT, aplicații utilizate de clienți etc.).

La întrebarea legată de cunoștințele și abilitățile necesare în munca șoferului au predominat aprecierile negative și numai circa 10% dintre respondenți au evaluat cunoștințele și abilitățile șoferilor ca fiind bune sau foarte bune – ceea ce înseamnă că mai sunt totuși instructori și lectori care își desfășoară activitatea în condiții bune. Și în general acestea sunt centrele care cooperează direct cu transportatorii și au vehicule relativ moderne și bine echipate și personal care, la rândul său, își îmbunătățește constant calificările.

În aceste condiții, una dintre concluzii este că pregătirea șoferilor trebuie repetată, de această dată în condiții corecte.

Un manager de recrutare și formare profesională a șoferilor profesioniști prezent la conferința TLP a arătat că din 100 de șoferi tineri care se prezintă la muncă în compania sa, după selecția inițială constând în verificarea capacității de a efectua manevre de bază, rămân circa 50 care pot controla bine vehiculul. Timp de câteva săptămâni, aceștia sunt învățați să conducă ansamblurile firmei respective, să folosească echipamentele de bord și să cunoască drepturile și obligațiile legate de munca de șofer. Apoi timp de un an conduc în echipaj cu un alt angajat cu experiență. Pe lângă costurile pregătirii propriu-zise, compania plătește și salarii șoferilor în perioada de instruire. Dar aceste costuri ar putea fi evitate dacă sistemul ar funcționa corect în Polonia și dacă șoferii nou recrutați ar avea din start calificările și competențele necesare.

Sursă foto: TLP

Articole similare

Ad