Amprenta de carbon din transportul maritim poate fi redusă făcând din nou apel la puterea vântului, sunt de părere analiștii Ti Insight, căci, dacă se folosesc pânze mari și automate pentru a asista propulsia navelor, scad consumul de combustibil și implicit și emisiile poluante.
Beyond the Sea, de exemplu, dezvoltă tehnologii care folosesc vântul și care pot reduce consumul de combustibil și emisiile de gaze cu efect de seră cu 20-40%, în funcție de tipul și dimensiunea navelor și de ruta pe care merg ele. Este vorba de niște sisteme modulare care pot capta vântul până la 400 m în aer și pot fi adaptate flotelor existente fără a necesita modificări mari ale acestora.
Același articol al Ti Insight amintește că transportul maritim se ocupă de peste 80% din volumul comerțului mondial și că numai în ultimul deceniu emisiile sale au crescut cu 20%, ele reprezentând acum, cu aproximativ un miliard de tone de CO2/an, 2,8-3% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din lume sau dublul emisiilor totale ale Marii Britanii. Iar dacă industria transportului maritim ar fi o țară, ar fi a șasea cea mai mare poluatoare din lume.
Deci presiunile pentru decarbonizarea transportului maritim sunt tot mai mari, dar pe de altă parte alternativele verzi, precum folosirea vântului, nu pot apărea suficient de repede.
În graficul alăturat sunt prezentate economiile care se pot face zilnic în transportul maritim și, chiar dacă ele pot părea nesemnificative, totalurile sunt considerabile, deci propulsia folosind energia vântului aduce și economie de combustibil, și costuri mai mici cu emisiile de carbon care au apărut în 2024, de când în UE se aplică sistemul de tranzacționare a acestora.
Spre deosebire de combustibilii alternativi ca LNG sau amoniacul, sistemele care folosesc vântul nu au nevoie de infrastructură portuară nouă, ceea ce le face mult mai ușor și mai rapid de extins în întreaga flotă globală. În plus, ele pot fi utilizate împreună cu combustibilii verzi emergenți, deci se poziționează ca o tehnologie de tranziție ce oferă reduceri imediate de emisii, dar și costuri mai mici de operare pe termen lung, ceea ce le permite să se amortizeze rapid. În cel mai bun scenariu, estimează Ti Insight, un singur vas foarte mare de containere poate economisi câteva milioane de dolari pe an la prețurile actuale ale combustibilului, iar amortizarea durează cel mult doi ani.
Deci tehnologia are două beneficii majore: crește profitabilitatea industriei de transport maritim și faptul că îi poziționează pe operatori cu un pas înaintea reglementărilor tot mai stricte privind clima.











