Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Master Plan de transport, in interesul cui?

Master planul de transport, prezentat la inceputul lui octombrie de Ministerul Transporturilor, a creat nemultumiri in randul transportatorilor si al societatii civile deopotriva. Problema este ca prioritatile in materie de infrastructura rutiera difera: toate argumentele economice si strategice inclina balanta in favoarea construirii autostrazii Pitesti-Sibiu, insa guvernantii se incapataneaza sa caute justificari pentru autostrada Ploiesti-Brasov-Sibiu, cu toate ca in cazul acesteia din urma nu se acorda finantare europeana.
 

Romania ocupa unul dintre ultimele locuri in Uniunea Europeana in ceea ce priveste infrastructura rutiera. Nici asta, nici faptul ca operatorii de transport s-au plans in nenumarate randuri de timpii inacceptabil de lungi petrecuti in trafic pe drumurile de la noi si nici numarul mult prea mare al accidentelor rutiere se pare ca nu sunt argumente suficient de puternice pentru ca Guvernul sa treaca de la vorbe la fapte. Lucrarile de infrastructura aflate in curs de desfasurare avanseaza cu viteza melcului, iar constructia de autostrazi este in continuare doar pe foi. S-a pierdut aproape un an intreg din programul de finantare 2014-2020 si guvernantii abia au stabilit pe ce s-ar putea cheltui banii. Se pare ca nu este nicio graba, pentru ca daca ne-ar fi ars buza cu adevarat dupa banii europeni la 1 ianuarie 2014 ar fi trebuit sa avem proiectele gata pregatite pentru a fi depuse la Comisia Europeana.
Si, ca lucrurile sa stea cu adevarat rau, nici macar nu ne-am hotarat pe unde sa construim autostrada spre Sibiu. Se pare ca strategia Guvernului este de a incerca o negociere cu Comisia Europeana pentru schimbarea rutei Coridorului Rin-Dunare (fost Coridorul 4 Pan-European), ceea ce este practic imposibil, „pentru ca s-ar deschide cutia Pandorei. Sunt foarte multe interese la nivelul UE ca diverse state sa isi construiasca autostrazi de interes national pe bani europeni. Daca s-ar accepta schimbarea coridorului pentru Romania, atunci ar trebui acceptate schimbari pentru toate tarile UE. Noi am exporta haosul romanesc in Europa, in loc sa importam coerenta lor. Si atunci, garantat, Comisia Europeana nu va accepta schimbarea. Toata procedura ar dura cel putin trei ani, timp in care nu s-ar construi nimic. In plus, mutarea de coridor nu va determina mutarea traficului de marfa, pentru ca va implica urcarea la 1.100 m altitudine cu camioanele, ceea ce reprezinta un consum de motorina suplimentar inutil. Autostrada pe Valea Prahovei ar avea restrictii de viteza de 80 km/ora, deoarece ar avea multe tunele, in timp ce pe Valea Oltului sunt doar 25 km de munte, restul fiind relief de deal si campie“, a explicat Mihai Alexandru Craciun, reprezentantul Comunitatii Online a Societatii Civile, prezent la conferinta de presa organizata de ARILOG, ACPR si FORT.

Pitesti-Sibiu nu este asa de scumpa pe cat s-a vehiculat
Calculul estimat pentru construirea autostrazii Pitesti-Sibiu a fost exagerat in mod intentionat, apreciaza Craciun. „Pretul …

Articole similare