
La finalul unui an în care aproape toți producătorii de camioane au scos pe piață modele electrice pe baterii, trofeul International Truck of the Year a fost acordat eActros 600 de la Mercedes-Benz Trucks de către un juriu format din 24 de jurnaliști din presa de vehicule comerciale, reprezentând 24 dintre cele mai importante reviste de camioane din Europa
Din capul locului trebuie spus că votul pentru 2025 a fost unul dintre cele mai dificile din ultimii ani, fiind pentru prima data în istoria acestei competiții când membrii juriului au avut 6 candidați la cel mai râvnit trofeu din industrie, toți cu calități de necontestat: Iveco S e-Way, Volvo FH Aero, MAN eTGX, MAN cu noul motor diesel D30, Ford Trucks F-Line și Renault Trucks E-Tech T.
Poate tocmai de aceea punctajul câștigătorului nu a fost deloc printre cele mai mari, deoarece membrii juriului au vrut să recompenseze fiecare candidat valoros din acest an. Astfel, eActros 600 a cumulat 88 de voturi din 168 maxim, autotractorul electric cu baterii (BEV) care atinge o autonomie de 500 km fiind declarat câștigător în fața Volvo Trucks FH Aero și a tractorului electric Iveco S-eWay, primul camion electric cu motoare electrice în axa tractoare, livrat deja pe piață înainte de IAA, pe când eActros 600 a început livrările abia după IAA. Testele extensive efectuate cu eActros 600 în această vară au uimit membrii juriului cu eficiența energetică (personal am înregistrat un consum mediu energetic de 95 kWh/100 km pe un traseu de 450 km), pe când testele pe distanță mult mai scurtă efectuate cu Iveco S e-Way nu au oferit posibilitatea de a forma o opinie clară asupra consumului energetic, în ciuda performanțelor dinamice foarte bune demonstrate. Un alt atu al câștigătorului a fost designul proaspăt al cabinei eActros 600, întâlnit și la modelul diesel, cabina Pro cu secțiunea sa frontală proeminentă și suprafețele netede și curbate, aducând o îmbunătățire a aerodinamicii cu 9% față de cabina modelului actual.
Jurnaliștii IToY au apreciat și performanțele grupului motopropulsor, bazat pe două motoare electrice de 400 kW pe axa electrică și trei pachete de baterii LFP de 207 kWh fiecare. Acest grup motopropulsor asigură o accelerație lină cu trei programe de conducere diferite într-un mediu de lucru liniștit, fără vibrații. Apreciat a fost și noul panou de bord și funcțiile de asistență, aspecte apreciate deopotrivă și la Volvo FH Aero, clasat pe locul al doilea, cu 50 de puncte. Iveco S e-Way s-a clasat al treilea, cu 44 de puncte, astfel că, deși nu a acumulat cel mai mare punctaj din istoria IToY, cu 88 de puncte eActros 600 a fost totuși un câștigător detașat.
În conformitate cu regulile International Truck of the Year (IToY), premiul anual este acordat camionului lansat în ultimele 12 luni, care aduce cea mai semnificativă contribuție la eficiența transportului rutier. Jurizarea se bazează pe o serie de criterii esențiale, inclusiv inovația tehnologică, confortul, siguranța, manevrabilitatea, eficiența energetică, amprenta asupra mediului și costul total de proprietate (TCO).
Este pentru a doua oară când un camion electric câștigă premiul International Truck of the Year, care datează din 1977. În plus, cinci dintre cele șapte vehicule de pe lista scurtă IToY din acest an sunt modele electrice, semn că tranziția energetică ia amploare în rândul producătorilor de camioane și atrage interesul operatorilor de transport europeni.
Rezumând votul juriului, președintele International Truck of the Year, Gianenrico Griffini, a declarat: „Mercedes-Benz Trucks a proiectat eActros 600 ca un camion electric încă de la început. Această decizie a pus pe șosea un BEV de ultimă generație, capabil să îndeplinească o gamă largă de misiuni pe distanțe lungi.”
