Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad

Nemtii pun accent pe optimizare

LogiMat, targul de logistica de luna trecuta de la Stuttgart, s-a bucurat de prezenta a 763 de expozanti din 23 de tari, pe o suprafata de 52.000 m2. Aici au ajuns 19.400 de vizitatori, cei mai multi din Germania, dar si din alte state europene. Companiile s-au intrecut in prezentarea celor mai bune solutii care sa ajute clientii la eficientizarea activitatii si la reducerea costurilor, mai ales in aceasta perioada. Targul a inclus si cateva conferinte, unde in prim-plan s-au aflat discutiile despre nivelul optim de automatizare in conditiile actuale ale scaderii volumelor.
 

Expozitia a inclus si numeroase conferinte, unde unul din subiectele principale a fost optimizarea activitatii de logistica. Aici s-a discutat si despre limitele automatizarii, ajungandu-se la ideea ca prea multa automatizare in depozite poate aduce numeroase dezavantaje companiilor.
Wilfried Sihn, reprezentantul Fraunhofer Austria, a explicat ca, pentru a afla care este nivelul optim de automatizare, companiile ar trebui in primul rand sa-si defineasca procesele-cheie si factorii de succes care ar duce in final la satisfacerea clientului. Astfel ca este necesara o abordare integrata in analizarea proceselor logistice, care incepe de la producator si merge pana la clientul clientului.
Gerald Lassau, director Software Solutions at Knapp AG, crede ca este esentiala intelegerea afacerii clientului. Iar automatizarea nu este intotdeauna raspunsul la problema. Cheia este de a construi sisteme logistice integrate, inteligente, si abia apoi de a decide care este automatizarea corecta pentru acestea, care va diferi in functie de sectorul de activitate.
Discutiile au vizat si managementul inventarului, foarte important pentru multe companii in special acum, cand sunt fortate sa diminueze costurile si sa-si mareasca capitalul.
O actiune neglijata de multe firme este imbunatatirea sistemului de livrare, in acelasi timp cu reducerea stocurilor din depozit. Iar cand astfel de proiecte sunt incepute, foarte rar sunt rezultatul unei cooperari intre departamentele de vanzari, service, marketing si logistica din cadrul companiilor.
Prof. Dr. Gerhard Heß de la Universitatea Georg-Simon-Ohm Hochschule Nürnberg a explicat ca managementul inventarului trebuie sa faca parte din strategia de supply chain. Astfel ca este necesara o optimizare a interfetelor cu clientii, iar in acest sens trebuie sa coopereze mai multe departamente diferite din companie in aceeasi directie, inclusiv cele de marketing si promovare, pentru a crea impreuna o strategie. „Insa aceste actiuni trebuie sustinute si de conducerea companiei pentru a avea succes.“ Reprezentantul unei companii de logistica din Germania s-a plans ca au trecut trei ani pana cand conducerea companiei la care lucreaza a inteles ce dorea sa schimbe si pentru a-si pune ideile in aplicare a avut nevoie de numai un an.

Dealerii de utilaje isi completeaza ofertele
Jungheinrich si-a prezentat pentru prima oara propriul WMS, modul lansat la finalul anului trecut. In prezent, peste 50 de astfel de sisteme sunt deja vandute in Europa. Versiunea standard a Jungheinrich WMS acopera cerintele de baza ale clientilor, iar in cele mai multe cazuri acestia nu au nevoie de un alt program.
Programul include functii extinse, dar si un sistem centralizat de date.
WMS-ul este disponibil atat pentru depozitele manuale, cat si pentru cele automatizate total sau partial.
De curand, WMS-ul companiei poate fi legat de interfata logistica Jungheinrich, instalata la terminalul de camioane si traduce datele ce trebuie schimbate intre unitatea de control a camioanelor si WMS.
Jungheinrich a prezentat si noul model de utilaj hidrostatic VFG 316s-320s, lansat in septembrie anul trecut. De curand, modelul a fost inclus in productia de serie la fabrica de la Moosburg, (Germania). Acesta este un utilaj extrem de silentios, care suporta incarcaturi de pana la 2.000 kg si ridica pana la 6,5 m. Utilajul este dotat cu motor Volkswagen care poate fi produs atat in versiune diesel, cat si LPG. In plus, operatorul poate predefini cinci programe de lucru, de la modul economic la cel cu capacitate maxima, pentru adaptare rapida la orice aplicatie.
Still a prezentat la LogiMat seria trailerelor mici pentru interior Liftrunner, respectiv modelele CX-T si R 06, care ajuta la transportul marfii in interiorul depozitului si al magazinelor, de la spatiul de depozitare la cel de vanzare, sau care pot fi folosite pentru a cara materia prima la punctele de productie. Noile tractoare permit transportul mai multor materiale, astfel ca se fac mai putine curse. Sistemul modular al trailerelor le permite sa se adapteze la toate cerintele. Vehiculele sunt compatibile intre ele si pot transporta paleti de dimensiuni 2.000×1.200 mm.
Pentru a se deplasa, acestea folosesc sisteme hidraulice sau pneumatice pentru a ridica sau a lasa pe podea o parte a rotilor. In functie de tipul incarcaturii si al trailerului, acestea se pot deplasa cu o viteza de 15 km/ ora. La destinatie, operatorul poate trage in lateral platforma remorcii prin apasarea unei pedale, fapt ce usureaza descarcarea.
Trailerul este disponibil si pentru operatiunile exterioare, avand o capacitate de pana la 6 t.
Linde Material Handling GmbH a adus la Stuttgart utilajele pentru depozitare si seria utilajelor de picuire N20Vi/V08, ce pot cobori pana la nivelul podelei si se ridica pana la 2,8 m. Seria a fost lansata in octombrie anul trecut. „Tendinta in tot mai multe linii de productie este de a creste proportia bunurilor ce trebuie picuite. Daca inainte clientii erau multumiti cu un anumit tip de iaurt, de exemplu, acum au de ales intre mai multe arome, dimensiuni sau oferte speciale. Pentru companiile de logistica acest lucru insemna o crestere semnificativa a locatiilor de picuire. De aceea, Linde si-a extins gama solutiilor de picuire“, a explicat Emil Scheider, reprezentantul Linde Material Handling GmbH.
Utilajele N20Vi/V08 au concepte diferite de operare, pentru a acoperi cat mai multe stiluri de picuire. Desi atat N20Vi, cat si V08 se pot ridica la aceeasi inaltime, N20Vi este folosit pentru picuiri ocazionale, in timp ce modelul V08 sunt ideale pentru picuiri frecvente.
Daca anul trecut vanzarile de utilaje au scazut cu 45%, anul acesta Linde a avut o crestere de 3% fata de 2009. Iar pentru 2010 reprezentantii companiei se asteapta la cresteri cu 2-3% ale numarului unitatilor vandute. „Oferim o gama completa pentru activitatea de logistica: sistem WMS, utilaje pentru depozit etc. Anul acesta am pus accentul pe depozit, astfel ca in ultimii doi ani am avut 35 de modele noi de sisteme de depozitare. Suntem lideri de piata la stivuitoarele cu incarcare frontala in Germania si pe locul doi la sistemele de depozitare. Avem un dealer care se ocupa cu vanzarea de utilaje second-hand, dar cele mai multe vanzari au fost pentru unitati noi, unde am incercat sa ne pastram acelasi nivel de pret.
NordicID produce terminale mobile de identificare, in special pentru clientii de retail. Terminalele sunt usor de utilizat si sunt concepute in special pentru a fi folosite de femei. „Domeniul nostru, al tehnologiei, este cel unde criza a lovit prima. Insa acum suntem mai profitabili decat in urma cu un an. Scopul nostru este de a deveni prima companie de unitati mobile RFID din Europa, asa ca anul acesta ne asteptam la o crestere a vanzarilor mai mare de 30%. Ne concentram pe partea de RFID, unde concurenta este destul de mare, ceea ce a determinat o reducere a preturilor terminalelor cu circa 10% pe an. Din cate am observat, Germania este prima care iese din criza si urmeaza Marea Britanie“, a explicat Jorma Lalla, CEO NordicID.
Membra a grupului american Rite-Hite, Caljan Rite-Hite GmbH produce conveioare telescopice pentru incarcarea si descarcarea pachetelor, dar si sisteme de analiza si inregistrare a coletelor, care pot scana pachetele si pot analiza inclusiv dimensiunile acestora. La LogiMat, compania a prezentat si un sistem vacuum care vine in ajutorul angajatilor ce au de manipulat colete foarte grele. „Noi suntem multumiti de vanzarile de anul trecut. Au fost scaderi, dar nu dramatice, iar anul acesta am observat o schimbare in bine a pietei. In Germania, pe acest segment, competitia este foarte puternica, ceea ce este un lucru bun“, a spus Peter Elbaek, director general Caljan Rite-Hite GmbH.
Dezvoltatorul de sisteme software Ehrhardt+ Partner a prezentat solutia LFS 400, folosita pe post de WMS, care contine mai mult de 60 de module. „Clientul isi poate cumpara solutia software de baza, dupa care poate adauga oricate module doreste. In Romania deocamdata nu avem clienti, dar avem in Polonia. In Germania, piata solutiilor soft este una foarte competitiva, cred ca la acest moment sunt peste 100 de furnizori de astfel de produse. Dar clientii nu prea se uita la pret, ii intereseaza mai mult modalitatea in care solutia le poate imbunatati afacerea si reduce costurile“, a explicat Andre Iland, responsabilul de marketing al Ehrhardt+Partner.

Solutii diferite pentru transport
La expozitie a fost prezent si Ortec, companie ce ofera sisteme pentru planificarea si optimizarea in timp real a activitatii logistice. Sistemul poate fi integrat si in SAP. „Sunt multe companii care ofera tot felul de solutii, dar una complet integrata in SAP este ceva inedit. Solutia noastra asigura rutare si optimizarea transportului si se combina cu planificarea si configurarea incarcaturii. Pentru o incarcare optima a camionului trebuie avut in vedere faptul ca, de exemplu, sunt situatii in care soferul este nevoit sa descarce jumatate din camion pentru a ajunge la marfa ce trebuie livrata la prima oprire. In plus, oferim o solutie complementara care se adreseaza mai ales procesului de picuire, unde bunurile sunt selectionate, colectate, asezate pe paleti si apoi incarcate in camion“, explica Marcos Erdner, directorul de vanzari Ortec.
Desi 2009 a fost un an dificil si pentru Ortec, compania a reusit sa castige 86 de clienti noi, insa cu 20% mai putin decat in 2008. „Alti furnizori de software de pe piata au recunoscut scaderi de 25-45%. Solutiile de optimizare sunt cele pe care orice companie trebuie sa le aleaga, pentru ca mai ales acum nimeni nu-si permite sa iroseasca banii pe operatiuni logistice ineficiente, ci trebuie sa-si imbunatateasca activitatea de logistica. In trecut se transportau camioane pline la o singura comanda si nu era nevoie de o planificare atenta. Acum volumele au scazut si se colecteaza mai multe comenzi in acelasi camion, deci se impune o planificare mai atenta, trebuie gasite mai multe variante, iar calculatorul analizeaza si calculeaza mai bine decat omul. Noi am observat ca acum, din cauza contextului economic, companiile sunt mult mai atente la solutiile pe care le aleg, iar negocierile sunt mult mai dure ca inainte.“
Cu o prezenta de aproape 13 ani pe piata europeana de transport, TimoCom, a pus accentul la Stuttgart pe noua sa platforma TC eBid, lansata in octombrie anul trecut, care permite companiilor sa afiseze marfa pentru incarcari complete sau partiale.
„Daca o casa de expeditii are curse regulate catre Romania, de exemplu, firmele de transport pot vedea acest lucru si pot incheia astfel contracte de transport pe termen lung. Una din conditiile de inscriere pe platforma companiei este de a avea minimum sase luni vechime pe piata si de a te prezenta cu actele companiei. Volumele de transport au crescut usor de la inceputul anului in toata Europa, dar nu stim care va fi evolutia acestora pe viitor“, a declarat  Marcel Frings, reprezentantul TimoCom.
Carrierweb produce sisteme telematice, in special pentru companiile de transport. Acestea asigura monitorizarea camionului si comunicarea cu soferul prin intermediul computerului de bord. Soferul beneficiaza de un sistem de navigatie pentru toata Europa, iar cu ajutorul unei interfete poate primi de la centru mesaje prin care sa fie instiintat cu privire la urmatorul punct de descarcare/incarcare. Sistemul mai ajuta si la verificarea orelor de conducere si odihna ale soferului.
„De la sediul din Romania, managerul poate verifica ce face soferul in Italia. Pot fi vizualizate inclusiv toate informatiile referitoare la consum, sau se poate memora un anumit traseu si, daca soferul nu-l respecta, porneste o alarma. Pot fi stabilite alarme pentru mai multi indicatori. Sistemul ofera diferite rapoarte, astfel incat sa rezulte o documentare completa. O astfel de solutie, pentru un camion, poate porni de la 1.500 de euro, la care se adauga taxa lunara pentru comunicare si service. Pana acum am vandut solutiile in Estonia, Polonia, Cehia, Slovacia sau Ungaria. Aplicatia poate fi folosita pentru toate tipurile de companii, de la trei la 100 de camioane, si isi dovedeste importanta mai mult pentru cursele pe distante lungi“, a explicat Heinrich Spindler, directorul regional pe Germania si Europa de Est de la Carrierweb
Casa de expeditii Diehl Spedition se ocupa in special de transportul international din Germania catre toata Europa si nu detine flota proprie. Un important partener al sau este Gebrüder Weiss, cu care colaboreaza pe partea de grupaje in mai multe tari, inclusiv in Romania.
„Cea mai mare problema a companiilor germane de transport este aceea ca aici nu avem importuri, insa sunt multe exporturi, ceea ce determina transportatorii sa se intoarca cu masinile goale. Cred ca toate firmele de transport din Germania si-au redus flotele, iar preturile au scazut chiar si cu 20%. Si acum toata lumea asteapta revenirea pietei pentru a-si relua activitatea cu camioanele trase pe dreapta.
Anul trecut, importurile au scazut cu 10-15%, iar exporturile, cu 8%. Noi acum suntem cu 3% sub nivelul din 2008, ceea ce inseamna ca volumele au crescut, avem clienti noi“, a explicat Elena Diehl, director de marketing si comunicare Diehl Spedition.

Premii pentru inovatii
Cu ocazia expozitiei s-au acordat si trei premii pentru solutiile cele mai bune, mai economice si care ajuta la cresterea productivitatii in logistica. Castigatorii au fost Lanfer Cargo-Technik, Gebhardt Transport- und Lagersysteme si gaxsys GmbH.
Juriul a fost format din academicieni si jurnalisti din domeniu, iar ceea ce toti competitorii au avut in comun, in ciuda crizei economice, a fost investitia in inovatie.
In domeniul IT, compania gaxsys a castigat premiul cu sistemul sau modular g.a.x. (global article exchange – schimb global de produse), o tehnologie de pionierat pentru comertul on-line. Sistemul combina mai multe concepte noi in comertul pe internet, cu integrare completa a tuturor functiilor logistice. Acesta controleaza intregul proces al lantului logistic, are un design modular si se poate adapta foarte usor la modificari. Cand comenzile sunt plasate in sistem prin internet, prioritate are dealerul cel mai apropiat de locatia comenzii din punct de vedere geografic.
Gebhardt Transport- und Lagersysteme a fost premiat pentru dispozitivul EcoPick, care usureaza procesul de picking. Acesta poate muta produsele de pe un palet pe altul. Dispozitivul are un brat mobil cu un dispozitiv atasat pentru alegerea produselor si creste rapiditatea operatiunii cu 10%.
Lanfer Cargo-Techink este o companie specializata in constructia de solutii personalizate de manipulare si de sisteme de control. Compania a castigat premiu cu solutia THINGtelligence®, un proiect sponsorizat de ministerul german de educatie si cercetare, care reprezinta un sistem logistic in timp real bazat pe agenti inteligenti pentru zona apropiata de locatiile de productie. THINGtelligence® are un sistem inteligent, care pune accent pe RFID, dar care poate include si sistemul clasic de cod de bare.  

Articole similare

Ad
Ad