Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Nereguli, la tot pasul. Infrastructura, pe ici pe colo

Cum pentru mari proiecte de infrastructura nu mai sunt bani in 2010, asa cum a anuntat deja ministrul transporturilor, acest domeniu a ramas, oficial si declarat, doar cu circul. Care nu a lipsit de fapt niciodata, cum nu au lipsit nici promisiunile unei retele de autostrazi dense si demne de un stat membru UE.
Asadar, cu ce ne-am mai distrat in ultima luna? La jumatatea lui martie, Biroul Parlamentar al Senatului a decis, la initiativa PSD, infiintarea unei Comisii Parlamentare care sa verifice contractele incheiate de MTI incepand din 2004. Mai exact, modul in care s-au semnat si modificat contractele pentru Autostrada Transilvania, pentru tronsonul Moara Vlasiei-Ploiesti al autostrazii Bucuresti-Brasov si pentru cateva lucrari de modernizare si reabilitare a unor drumuri nationale.
 

De asemenea, Comisia va investiga si cauzele pentru care nu a inceput constructia tronsonului de autostrada Deva-Orastie, precum si activitatea Directiei de Finantari Externe din cadrul MTI si a departamentelor CNADNR care se ocupa de absorbtia fondurilor europene.
Pana la aflarea concluziilor acestei Comisii, un raport al Curtii de Conturi indica faptul ca in 2008 CNADNR a prejudiciat Statul cu peste 90 de milioane de lei, cea mai mare parte prin modificarea contractului pentru sectorul Moara Vlasiei-Ploiesti: un act aditional a majorat cu circa 44 de milioane de euro costul tronsonului, prin schimbarea solutiei tehnice, si tot pentru acest obiectiv au fost atribuite lucrari suplimentare, decizie pentru care „exista indicii ca a fost savarsita cu incalcarea legii penale“.
Ajungand mai aproape de zilele noastre, chiar daca oferta consortiului castigator al licitatiei pentru autostrada Comarnic-Brasov si contractul propriu-zis sunt deocamdata secrete, din CNADNR a „transpirat“ faptul ca cele doua nu prea mai seamana, modificarile fiind in defavoarea Statului. Cea mai importanta dintre acestea este faptul ca procentajul de 50% din banii care revin Statului din incasarile suplimentare ale concesionarului Vinci-Aktor nu se mai regaseste in contractul de concesiune. Dar mai sunt si altele: au aparut situatii de exonerare a concesionarului pentru clauze anterioare inceperii serviciului de concesiune, s-au modificat punctele de serviciu, care stau la baza penalizarii concesionarului, punctele de disponibilitate pe baza carora Statul poate obtine daune-interese de la Vinci-Aktor se acorda mai greu s.a.
Teoretic, insa, contractul prevede si penalitati aplicabile concesionarului in cazul in care starea autostrazii nu este corespunzatoare. De exemplu, acestuia i se vor diminua incasarile (sumele achitate de Stat pentru acoperirea diferentei dintre veniturile concesionarului, reprezentate de taxa de autostrada si chiriile spatiilor comerciale, si cheltuielile acestuia cu imprumutul de la banci, operarea, intretinerea si reparatiile capitale) cu 110.000 de euro pentru gropile neindepartate in 11 zile, cu circa 400.000 de euro pentru fiecare kilometru inchis timp de o zi sau cu 1,2 milioane de euro daca va inchide, pe o portiune de 3 km, timp de 24 de ore, intr-o perioada de trafic maxim, ambele benzi de stationare si una din benzile de circulatie. In plus, concesionarului nu i se deconteaza mai mult de 75% din cheltuielile de operare si intretinere.
Cum insa la noi au tot fost cazuri in care prevederile din contract aratau intr-un fel, iar realitatea din teren, modificata prin acte aditionale, in cu totul alt fel, si mereu in defavoarea Statului, e bine sa ramanem sceptici, cum ne-am obisnuit, de altfel, sa fim cand vine vorba de infrastructura, si sa credem dupa ce vom vedea. Adica nu prea curand, dat fiind faptul ca de vorbit despre acest tronson s-a tot vorbit, si se va mai tot vorbi, dar pana la inceperea prognozata a lucrarilor mai e, iar pana la terminarea lor… Scenariul ne suna atat de cunoscut. Doar Autostrada Transilvania e la doi pasi de Comarnic-Brasov.

Articole similare