Cererea bruta de spatii industriale si de logistica a crescut anul trecut cu 50% fata de 2015, ajungand la peste 460.000 m2, inregistrand cel mai ridicat nivel din istoria pietei de profil din Romania. Cresterea a avut ca motor consumul,tinand cont ca 40% din cerere a venit din partea companiilor de retail si e-commerce, in timp ce Bucurestiul a contribuit cu 65% la total, se arata intr-un comunicat JLL.
Retailerii au inchiriat in 2016 spatii logistice totalizand aproape 186.000 m2. Extinderea activitatii de logistica a acestora a venit in contextul cresterii continue a retelelor de magazine pe care le opereaza. La randul lor, companiile de logistica si de productie au tranzactionat aproximativ 140.000 m2, respectiv o treime din cererea totala, in timp ce producatorii din domeniul auto au incheiat contracte insumand circa 72.000 m2.
„Investitiile straine directe au depasit, cel mai probabil, 4 miliarde de euro anul trecut, in conditiile in care la sfarsitul lui noiembrie 2016 au fost raportate 3,9 miliarde de euro, nivel record al ultimilor opt ani. De asemenea, consumul a crescut anul trecut cu circa 10%, alimentat de scaderea TVA si de cresterile salariale. Toate aceste elemente au favorizat cresterea cererii la un maxim istoric pe piata de spatii industriale si de logistica“, a declarat Cristina Pop, Associate Director, Head of Industrial Agency JLL Romania.
Un alt element pozitiv al pietei il reprezinta faptul ca peste 340.000 m2, respectiv peste 70% din suprafata totala inchiriata in 2016, reprezenta cerere noua – contracte noi de inchiriere, extinderi si pre-inchirieri, restul fiind reinnoiri de contracte si relocari. Structura pe regiuni a cererii plaseaza Bucurestiul pe prima pozitie in topul preferintelor companiilor care au inchiriat spatii logistice si industriale anul trecut, cu peste 300.000 m2 (65% din total). Pe pozitia a doua se afla Timisoara – 74.200 m2, urmata de Cluj – circa 30.000 m2.
Romania va continua sa ramana atractiva pentru companii datorita evolutiei economice si, in special, a consumului, ceea ce va duce la o cerere semnificativa din partea retailerilor, companiilor de e-commerce si logistica si in 2017.
„Scaderea TVA din acest an, dar si anuntatele cresteri de salarii, vor favoriza consumul, astfel ca vom vedea in continuare activitate intensa pe piata din partea retailerilor, firmelor de logistica si de e-commerce. Schemele de ajutor de stat sunt esentiale pentru a atrage investitii si in domeniul productiei. Astfel, in 2017, pe langa investitiile in zonele deja cunoscute (Vestul si Centrultarii), este posibil sa asistam la dezvoltarea Moldovei din punct de vedere investitional,tinand cont de disponibilitatea si costul fortei de munca“, a declarat Cristina Pop, Associate Director, head of Industrial Agency.