Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noi suspiciuni de abuzuri la cantarirea din Ungaria

Asa cum am fost informati de reprezentantii unei firme romanesti de transport, in iulie au inceput sa se inteteasca in Ungaria amenzile pentru depasirea greutatii pe axa acordate unor camioane care, conform cantarului propriu, cantarului clientului folosit la incarcare sau cantarelor mobile de la punctele de frontiera de la intrarea in aceasta tara, nu aveau probleme de depasiri.
De exemplu, un camion al acestei firme, incarcat cu 21,7 t (30 de europaleti cu branzeturi) a fost cantarit la Nickelsdorf si avea 11,5 t pe axa motoare (cantarul propriu arata 10,8 t), dar la Nagylak avea 11,86 t, deci firma a trebuit sa plateasca autorizatie de suprasarcina si amenda, in valoare totala de 35.814 forinti (100 de forinti sunt echivalentul a 1,42 lei).
 

Asta in conditiile in care acelasi camion a trecut de multe ori prin Elvetia, bazandu-se pe afisajul cantarului propriu, si nu au fost niciodata probleme cu suprasarcina. „Sigur, cantarele elvetiene sunt mai precise, sunt recunoscute pentru asta“, comenteaza amar reprezentantii firmei de transport. „Ungurii, in schimb, se pare ca au o strategie bine pusa la punct pentru a colecta fonduri la bugetul de stat. Dar ar trebui sa facem ceva, si deocamdata demersurile noastre la seful Departamentului de Cantare de la Magyar Kozut, nu au avut niciun rezultat pozitiv si cred ca deliberat nu ajung la noi niste informatii, ca sa nu putem actiona din timp pentru indepartarea eventualelor neconformitati. Interesant este si faptul ca si la o cantarire din ianuarie si la cea de acum, la intrarea in Ungaria greutatea pe axa motoare era mai mica decat la Nagylak, iar pe axa tridem este invers: la intrare greutatea este mai mare si la Nagylak este mai mica. Autoritatile maghiare ne-au explicat ca ni se deplaseaza marfa in fata, iar noi nu stim prin ce metode sa le dovedim ca de fapt nu are unde sa se deplaseze.“
Aceeasi firma a avut mai multe astfel de cazuri si la finalul anului trecut, tiparul fiind, practic, acelasi: soferii, dorind sa circule regulamentar si sa achizitioneze, la nevoie, autorizatie pentru depasire de sarcina, verificau greutatea camioanelor la punctele de intrare in Ungaria dinspre vest, unde se face doar cantarire dinamica, despre care se stie ca determina greutatea pe axe si, prin insumare, greutatea totala, care insa nu e recunoscuta si nu e echivalenta cu greutatea totala rezultata in urma cantaririi statice. Soferii primesc documente care atesta ca nu au depasire de sarcina, dar la Nagylak, unde sunt si cantare statice, a reiesit ca greutatea totala era depasita, astfel ca firma a trebuit sa plateasca si autorizatie de drum, si amenda. Suma cu care se inmulteste numarul de kilometri parcursi in Ungaria este diferita de la un caz la altul: uneori 55 de forinti/km, alteori 110 forinti/km, iar taxa de procedura care se adauga la aceste sume este si ea diferita: uneori de circa 5.000 de forinti, alteori de circa 11.000 de forinti.
O alta problema este aceea ca, daca dupa prima cantarire in Ungaria firma informeaza clientul ca nu are depasire si pe urma acelasi camion trebuie sa plateasca amenda pentru suprasarcina, clientul poate crede, pe buna dreptate, ca s-a mai incarcat ceva intre timp, si refuza sa achite costurile suplimentare.
Reprezentantii acestei firmei de transport recunosc ca directorul Departamentului de Cantare le-a explicat diferentele dintre cantarirea dinamica si cea statica, inclusiv faptul ca in cazul celei dintai soferii trebuie sa fie foarte atenti, sa mearga cu viteza mica, sa nu bruscheze camionul, pentru ca orice manevra de acest fel poate influenta cantarirea. „Iar soferii chiar ne-au relatat un caz in care acelasi camion a fost cantarit de doua ori si nu a avut nicio problema, dar inspectorii maghiari l-au pus sa repete cantarirea pana i-a iesit depasire – poate si din cauza ca s-a enervat si nu a mai putut fi atent.“
Acestia inteleg diferentele si faptul ca nu se pot compara rezultatele cantaririi dinamice cu cele ale cantaririi statice, dar „nu ne explica nimeni de ce nu se fac peste tot ambele cantariri. Pentru ca noi nu vrem sa comparam rezultatele, noi vrem o masuratoare relevanta. Altfel, de ce mai stau la granita de vest la cantarire? Ori sa se aduca si aici cantare de ambele tipuri, ori sa se desfiinteze punctele de cantarire.“

Daca v-ati confruntat cu situatii similare si vreti sa ne povestiti ce s-a intamplat si, mai ales, cum ati rezolvat problema (daca ati rezolvat-o), va rog sa ne scrieti pe adresa: petronela.jipa@traficmedia.ro.

Articole similare

Ad