Industria romaneasca a transporturilor rutiere a profitat in ultimele 3-4 luni de cateva fenomene „norocoase”: nemtii au descoperit ca materialul antiderapant folosit e cancerigen, ceea ce i-a determinat sa comande si sa plateasca preturi bune la import pentru cateva sute de tone de sare din ocnele romanesti, iar mentinerea la sol a avioanelor cateva zile luna trecuta i-a determinat pe producatorii care-si aduceau componentele scumpe pe calea aerului sa apeleze la camionagii. La fel, firmele de curierat, ca sa nu mai vorbim de posesorii de autocare, care, dupa doi ani de lupta pierduta in favoarea companiilor aeriene low-cost, s-au vazut razbunate de norul de cenusa al vulcanului islandez: dupa cateva zile de asteptare prin aeroporturi, mii de clienti au dat buzna la agentiile de bilete din Marea Britanie, Spania, Portugalia, Germania, Franta sau Italia ale firmelor romanesti de transport rutier de persoane.
Si inchirierile de autocare, si calea ferata au fost foarte profitabile luna trecuta, astfel ca transportatorii au scos la lucru toate camioanele nelicentiate de cateva luni bune sau vagoanele prafuite prin triaje, acoperind, astfel, ceva din pierderile inregistrate in 2009.
Norul de cenusa buclucas a afectat si organizarea Bauma, cel mai mare targ de echipamente de constructii, organizat la München. In primele zile inca erau standuri nearanjate din cauza traficului aerian paralizat, numarul vizitatorilor crescand mai ales spre finalul expozitiei.
Constructiile inca dormiteaza, insa am avut surpriza sa descoperim o multime de romani veniti cu masina la targ, probabil mai multi decat vom vedea luna asta la targul romanesc de constructii, la care numarul expozantilor scade pe an ce trece. Expozitiile din Germania ii atrag ca un magnet pe oamenii de afaceri romani, cu siguranta nu doar de dragul de a se informa asupra noutatilor in domeniu, ci mai ales pentru a negocia preturi minime la noile achizitii. Interesul pentru Bauma e incurajator si ne da sperante ca se va misca ceva in constructii si la noi, chiar daca, momentan, nu vedem prea multe!
Transporturile, insa, au inceput, negresit, sa se miste. Cateva mii de camioane si-au reinnoit licenta dupa luni de pauza si sunt aruncate deja in cursa pe preturi bunicele. Aceste „explozii” de zapada ori cenusa, sau pur si simplu cererile de refacere a stocurilor retailerilor au adus cresteri nesperate ale tarifelor de transport, ceea ce a provocat chiar pierderi destul de insemnate caselor de expeditii care au incheiat contracte cu diferiti proprietari de marfuri anul trecut, cand tarifele de transport erau foarte jos, iar in aceasta primavara nu au mai gasit nici in Bulgaria camioane atat de ieftine incat sa mearga la preturile contractate in 2009!
Revenirea pietei i-a determinat pe unii transportatori sa se gandeasca, din nou, la reinnoirea flotei. Adevarul este ca in curand taxele vor atarna greu pentru camioanele care nu vor indeplini normele Euro 5, iar romanii au cumparat in ultimii ani mai ales Euro 3 si 4! Momentul bun de achizitie de camioane noi inca nu a trecut. Cateva mii de unitati pe stoc se mai gasesc inca in curtea fiecarui producator, orice ar zice vanzatorii. Problema este ca sunt destui care se gandesc sa mai cumpere cate ceva, insa negociaza la sapte mese. Niciun producator de camioane nu este exclus de la tratative atunci cand se doreste achizitia a 50, 100, 200 sau chiar 300 de camioane. Si atunci, evident, negocierea dureaza mult si s-ar putea ca decizia de cumparare sa vina dupa epuizarea stocurilor, mai ales ca prin vest piata a inceput parca sa-si revina.