Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Noua reglementare ar trebui să intre cât mai curând în vigoare și să mai sufere modificări

Pe 21 mai, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a anunțat deschiderea procedurii de transparență decizională din procesul de elaborare a Hotărârii Guvernului pentru modificarea HG 899/2003 privind omologarea de tip a tahografelor, senzorilor de mișcare ș.a. Propunerile, sugestiile și opiniile cu valoare de recomandare se puteau depune până pe 3 iunie 2024, dar Asociația Națională a Service-urilor Auto din România (ANSAR) atrage atenția asupra faptului că după publicarea formei finale a noii HG vor mai trece trei luni până la apariția normelor și abia pe urmă începe autorizarea efectivă a atelierelor în noile condiții, deci ne apropiem periculos de mult de finalul unui an de mare fierbere pe piața tahografelor, când zeci de mii de camioane trebuie să treacă la modelul inteligent de generația a doua. Și ar fi nevoie ca noua reglementare să intre cât mai curând în vigoare, deoarece ea le-ar putea permite service-urilor care instalează tahografe să-și scadă costurile, ceea ce ar duce și la scăderea costurilor firmelor de transport.

Așa cum declară Ovidiu Aiftincăi, vicepreședinte ANSAR și administrator Auto Pro Consulting, asociația a participat încă de la finalul anului trecut la grupul de dialog organizat de RAR la inițiativa directorului general, care a înțeles necesitatea modificărilor legislative, dialog care a vizat modificarea HG 899. Și a apreciat deschiderea de care a dat dovadă această instituție. „Problema este că trece timpul în defavoarea noastră și a transportatorilor.”

ANSAR reprezintă 70-80 de ateliere, specializate mai ales în tahografe, pe care caută să le sprijine prin urmărirea interesului general de sector. O parte însemnată din activitatea ANSAR are în vedere optimizarea reglementărilor în materie, prin demersuri administrative și judiciare. În acest scop, asociația a participat de-a lungul timpului la ședințe de dialog social vizând diverse ordine de ministru, în scopul modificării unor prevederi normative ambigue și care lăsau liber abuzurilor pe piață. O atenție deosebită a fost acordată reglementărilor cuprinse în RNTR8 privind tahografele.

Concret, în 2003 a apărut HG 899 și în 2019 Ordinul 1333, care reglementau activitatea legată de tahografe în plus față de prevederile existente până atunci, „dar creau probleme pe care noi le-am semnalat din start. De exemplu, service-urile care instalează tahografe sunt nevoite – datorită declarației de conformitate solicitate de către RAR – să le cumpere doar de la importatorul sau distribuitorul acestora în România, care le certifică. În cazul în care tahografele sunt achiziționate din altă sursă, atelierele sunt nevoite să obțină de la importatorii din România acest document, contra unei sume ce variază între 40 și 100 de euro. Din informațiile pe care le deținem, suntem singura țară din Europa care solicită acest document. Până la adoptarea Ordinului 1333, tahografele se puteau importa direct din orice țară membră UE, mai ales că echipamentele sunt foarte bine reglementate în Uniunea Europeană și nu era nicio problemă să le cumpărăm direct din străinătate. Or, acum le putem cumpăra doar de la două firme din România, deoarece cei doi producători au decis să aibă doar câte un reprezentant la noi, ceea ce creează, în aprecierea noastră, o situație de monopol și face ca prețurile, conform unui calcul care se poate verifica ușor, să fie cu 18 până la 40% mai mari decât în alte țări. În Germania orice atelier care instalează tahografe este și reprezentant al unui producător, în alte țări sunt 2-3 reprezentanți.”

Importatorul pe piața românească al uneia dintre cele două mărci de tahografe inteligente disponibile ne-a declarat însă că diferențele de preț de 18-40% reclamate de ANSAR sunt exagerate. „Să se precizeze sursa și noi putem aduce dovezi că nu este așa. În calitate de reprezentant al producătorului de tahografe, noi introducem pe platforma online RAR toate declarațiile de conformitate. Din cauza volumului mare de cereri, am creat o procedură de verificare a veridicității fiecărui aparat tahograf prin încărcarea într-o aplicație proprie a unor date prin care se identifică informații despre tahograful solicitat. Costul este zero pentru tahografele introduse prin montaj inițial de producătorul de vehicule sau introduse și vândute de reprezentanțe ale producătorilor și respectiv de 30 de euro pentru aparatele introduse din alte surse.”

Tahografele vor putea fi cumpărate direct din străinătate

Această prevedere din RNTR8 a fost deja contestată în instanță de ANSAR și procesul a durat cinci ani. După ce Curtea de Apel Târgu Mureș a decis, în octombrie 2023, că OMT1333/2019 este anulat, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a respins acum recursul Ministerului Transporturilor, făcând ca decizia de la Mureș să fie definitivă. Se pune astfel capăt unei dispute de cinci ani duse de ANSAR împotriva acestor prevederi care au determinat creșterea prețurilor la tahografe și piese de schimb cu 18-40%, susțin reprezentanții asociației. Până la intrarea în vigoare a noii legislații aflate în curs de adoptare se va trece înapoi la Ordinul 181/2008.

Dar acesta nu este singurul articol din RNTR8 contestat de ANSAR deoarece încurcă activitatea service-urilor ce instalează și verifică tahografe și implicit duce la costuri mai mari pentru clienți. Iar verdictul Înaltei Curți vizează toate articolele contestate, deoarece Ordinul a fost contestat în integralitatea lui, mai ales pentru că, atunci când a fost emis, nu s-au respectat pașii impuși de legislație pentru dialogul social, așa cum declară reprezentantul ANSAR. Și tocmai de aceea asociația a avut câștig de cauză în primă instanță.

De exemplu, când atelierele se autorizează trebuie să obțină o abilitare de la cei doi importatori ai celor două mărci de tahografe, atât pentru instalare, cât și pentru inspecție. Dar în alte țări UE trebuie doar să ai dispozitivul cu care să faci instalarea și cunoștințele necesare și să respecți procedurile, și în cazul instalării, și al inspecției.

În plus, în România nu se pot folosi echipamente generaliste pentru inspecție – deși acestea sunt disponibile în Italia, Belgia sau Polonia – ci doar echipamente produse de VDO și Stoneridge.

ANSAR mai acuză faptul că nu există procedură de atestare a inspectorilor, nu se știe în ce constau examenele, cum se constituie comisia și cum se pot contesta rezultatele. „Am cerut la RAR să ni se prezinte procedura, care nu este inclusă în ordin, și răspunsul a fost că nu este informație de interes public, întrucât acest document nu este public. Acest răspuns a fost contestat în instanță, iar prin hotărâre definitivă, RAR și Ministerul Transporturilor au fost obligate în solidar să ne comunice procedura de examinare.”

În plus, în reglementare e inclus un blocaj, când RAR trebuie să vină în ateliere să reinspecteze tahografele instalate. O astfel de acțiune a avut loc recent și din cauza ei au fost cazuri când un vehicul a ajuns să stea imobilizat în service trei ore, pentru ca personalul firmei să facă inspecția și inspectorul RAR să o refacă, deși nici măcar nu există o procedură transparentă pentru aceste situații. Asociația a solicitat eliminarea acestor blocaje, care nu rezolvă probleme, ci prelungesc durata inspecției, dar RAR insistă să le păstreze pentru a putea controla atelierele. „Dar noi oricum suntem monitorizați permanent, pentru orice inspecție din service rămân documente, listinguri de date tehnice, înregistrări pe card care pot fi controlate și orice intervenție se păstrează în istoric, deci e clar că transportatorul nu va accepta să plece din atelier cu vreo problemă legată de tahograf și să fie amendat.”

Un alt neajuns este că RAR impune o limită minimă de 45 de minute pentru o inspecție, dar unele pot dura 30 de minute, dacă nu sunt probleme, altele peste o oră.

În plus, RNTR8 prevedea ca inspecțiile la tahografe făcute cu atelierul mobil să nu aibă loc dacă la distanță de cel mult 25 km se află un atelier fix, chiar dacă acesta era autorizat pentru alte tipuri de intervenții. Și în unele cazuri a fost nevoie să se transporte pe platformă vehicule care aveau nevoie de inspecție la tahograf, pentru a merge apoi la ITP, care expirase, deci nu puteau circula pe drumurile publice. Asta în loc să se deplaseze un atelier mobil la fața locului.

Rămâne problema tahografelor digitale sau inteligente de generația 1 second-hand, ce vor fi înlocuite anul acesta de smart tacho 2, care se vor putea instala pe vehicule ce fac doar transport în România, și fiecare dintre ele trebuie certificat de importator, ceea ce costă între 40 și 100 de euro/unitate. ANSAR discută de cinci ani cu autoritățile despre asta, dar acum problema chiar este presantă, deoarece înlocuirea tahografelor trebuie făcută în 2024. „Sperăm să rezolvăm asta în urma dialogului social, pentru că este un aspect care are impact major asupra costurilor transportatorilor.”

Noul proiect de HG mai rezolvă din probleme

Proiectul de elaborare a HG pentru modificarea HG 899/2003 privind omologarea de tip a tahografelor și nu numai rezolvă multe probleme – dar nu pe toate, este de părere Ovidiu Aiftincăi. Însă unele s-ar mai putea modifica în urma dialogului social.

Modificările vizează, în afară de achiziția și certificarea tahografelor, eliminarea posibilității RAR de a efectua inspecții ale tahografelor și limitatoarelor de viteză, menținându-se această activitate numai pentru operatorii economici autorizați de RAR, simplificarea procedurilor de atestare/reatestare a personalului operatorilor economici care desfășoară activități de inspecție a tahografelor, prin reducerea numărului de examinări necesare, creșterea valabilității atestării și eliminarea necesității absolvirii unui program de instruire în cazul reatestărilor, clarificarea modului de aplicare a sancțiunilor, separat pentru operatorii economici autorizați, respectiv pentru personalul acestora, și actualizarea valorii amenzilor aplicabile.

Mai exact, obligativitatea emiterii declarației de conformitate este transferată spre service-uri, în cazul tahografelor noi, iar asociația susține ca prevederea să se aplice și în cazul tahografelor reutilizate. „Nu există nicăieri în 165/2014 termenul de reintegrare a tahografelor și va fi un mare număr de tahografe digitale ce vor fi dezinstalate și vor putea fi reinstalate pe vehiculele care fac doar transport intern. Așa cum specifică 165/2014, actualizarea datelor din tahograf, inclusiv a numărului de identificare, face parte din operațiunea de calibrare a tahografului, nu este considerată instalare.”

Și problema certificării personalului din service-uri s-a rezolvat parțial. Conform RNTR8, inspectorii erau obligați să meargă la cursuri chiar și de patru ori pe an, la cei doi importatori, apoi la examen la RAR, explică Ovidiu Aiftincăi, ceea ce presupune timp și costuri. Dar conform noii HG cursurile ar trebui să aibă loc doar când apare ceva nou, și să nu mai fie nevoie de examen la RAR, din moment ce orice formare profesională se încheie cu un examen. „Așa a fost până în 2019 și nu era haos. Inspectori neinstruiți erau și atunci și sunt și acum, dar asta nu ține de examenul RAR, ci cel mai bun examinator al nostru este piața: dacă facem ceva prost la un tahograf și clientul ia amenzi suportăm consecințele. Aici a fost o capcană în HG, deoarece se menține obligativitatea examinării de către RAR în cazul apariției unor noi generații sau versiuni de tahografe, ceea ce nu e normal. Susținem în continuare formarea continuă, dar fără obligativitatea unei examinări cu RAR, și vrem ca atestarea personalului să fie valabilă cinci ani.”

Potrivit MTI, proiectul de Hotărâre de Guvern care să modifice HG 899/2003 este deja pregătit. Documentul este afișat pe site-ul instituției, după jumătatea lui iunie urma să intre în dezbatere publică, apoi să plece pe circuitul de avizare, și după aprobare vor fi elaborate și norme metodologice noi.

ANSAR solicită sprijinul transportatorilor și asociațiilor profesionale

ANSAR este sub umbrela FORT și în toate demersurile de până acum a avut și susținerea UNTRR, COTAR, ASAR (Asociația Specialiștilor Auto din România) și POSA, care îi înțeleg problemele și modul cum se răsfrâng ele asupra membrilor lor. „Sper să avem susținerea lor în continuare în cadrul dialogului social, astfel încât legislația să fie cum trebuie. De asemenea, ținem să mulțumim pentru efortul și susținerea arătată. Considerăm că rezultatele obținute până în prezent se datorează tocmai efortului coordonat și susținerii reciproce.”

Transportatorii nu schimbă încă tahografele, având și un motiv justificat…

Ovidiu Aiftincăi declară că e greu de spus exact câte tahografe trebuie înlocuite anul acesta cu smart tacho 2 în România, dar estimează, pe baza datelor de la RAR și de la partenerii săi, că e vorba de circa 25.000. Cifra exactă este cu atât mai greu de anticipat cu cât unele firme își reduc flotele în această perioadă, mai ales din cauza lipsei de mărfuri și a Pachetului Mobilitate, iar altele vor înlocui actualele camioane cu unele care au deja noul model de tahograf.

Până în prezent puține firme au schimbat echipamentele, unul dintre motive fiind acela că nu există o versiune finală a smart tacho 2, ci una de tranziție, câtă vreme OS-NMA (Open Service – Navigation Message Authentication) nu e funcțional și nu este stabilit protocolul securizat de comunicare GPS. Iar transportatorii nu vor tahografe de tranziție, explică Ovidiu Aiftincăi.

Un alt motiv pentru care nu se face înlocuirea este că firmele speră că se va prelungi termenul. „Însă nu am auzit pe nimeni spunând că se va întâmpla asta, deci este o speranță deșartă.”

În cele două ateliere ale Auto Pro Consulting s-au instalat până acum doar câteva zeci de smart tacho 2, deoarece în Bacău nu sunt multe firme cu parcuri mari de camioane care fac transport internațional. Dar unele firme din asociație au montat câteva sute, estimarea importatorilor fiind că până în acest moment s-au instalat aproximativ 2.000 de tahografe la nivelul întregii țări.

… dar amânarea nu este o soluție, din motive de disponibilitate

Operatorii mai mici încă amână și de aceea Ovidiu Aiftincăi atrage atenția asupra faptului că din toamnă este posibil să fie probleme cu stocurile, așa cum au fost anul trecut, mai ales în România, și cu timpul de montaj, câtă vreme un atelier are programul clar stabilit și un tehnician nu poate înlocui mai mult de patru tahografe/zi – dacă face doar asta. Mai ales că, inclusiv la noile modele, poate fi nevoie și de actualizare de soft, care durează între 10 și 40 de minute. (Până acum nu s-au instalat atât de multe încât să se estimeze precis durata, și nici producătorii nu au toate informațiile, mai ales că sunt tahografe de tranziție și trebuie updatate mereu și au mai existat și erori după instalare. Iar calitatea preocupă mult firmele din asociație, tocmai pentru că au fost probleme de fiabilitate cu unele tahografe noi.)

Capacitatea de a instala noile modele ar fi mai mare dacă s-ar rezolva problema programului de funcționare a atelierelor, care este 8.00-20.00 și nu permite înlocuirea unui tahograf în afara acestui interval – cu respectarea legislației privind timpii de muncă – așa cum ar vrea transportatorii, pentru a folosi ziua mașinile. Așa, capacitatea este de cel mult patru tahografe/angajat/zi, pentru că vor mai fi cereri și pentru verificări periodice și reparații, care vor fi făcute de același angajat, în același interval.

Din informațiile de la RAR, în România sunt autorizate circa 100 de ateliere, care ar trebui să schimbe anul acesta cele câteva zeci de mii de tahografe. „Dacă s-ar începe acum, ar fi timp pentru toate. Dar toți amână, vor veni din septembrie și vor fi blocaje. Producătorii de tahografe se axează mai ales pe prima echipare și zona after-market va beneficia de ce mai rămâne. În plus, dacă noua HG nu rezolvă problema certificatelor de conformitate, să putem lua tahografe, impulsoare și alte piese de schimb din altă parte decât de la cei doi importatori, va fi greu să găsim suficiente componente. De aceea insistăm ca în cadrul dialogului social să fim susținuți în demersul ca articolul cu privire la emiterea declarației de conformitate pentru tahografele noi de către ateliere să intre în vigoare la data emiterii HG.”

În ceea ce privește prețul smart tacho 2, Ovidiu Aiftincăi remarcă faptul că acesta a scăzut, cel puțin în România, față de momentul lansării, și, chiar dacă unul din importatori a anunțat deja o creștere de 10% a prețului pentru tahografe, nu se așteaptă la o scumpire din toamnă, pe fondul cererii foarte mari. Și nu se știe dacă actualizările de soft vor fi sau nu gratuite.

Auto Pro Consulting are în permanență 15-20 de smart tacho 2 pe stoc pentru toate tipurile de vehicule, și la fel au toate service-urile serioase, dar senzorii de viteză sunt uneori mai greu de găsit. Dat fiind faptul că livrarea se face de la cei doi importatori din România, orice comandă poate fi onorată în prezent în 1-2 zile, dar din toamnă situația ar putea să se schimbe.

Pe de altă parte, firmele nu-și pot face stocuri mari în așteptarea toamnei, deoarece ar însemna să blocheze sute de mii de euro, iar dacă unele echipamentele de pe stoc ar avea nevoie de update nimeni nu ar plăti pentru timpul în care s-ar face asta. De aceea atelierele încearcă să afle de la transportatorii din zona lor de câte tahografe inteligente din generația a doua vor avea nevoie și când, astfel încât organizarea să fie eficientă pentru ambele părți.

Articole similare