Peste 900 de expozanti – producatori de vehicule comerciale usoare si grele, remorci si semiremorci, carosieri, producatori de echipamente si anvelope s.a – din care 23% din strainatate, s-au reunit in noiembrie 2015 la Lyon, la o noua editie Solutrans, cel mai important targ de profil de anul trecut, care a reprezentat, astfel, si cel mai bun prilej pentru a-si expune noutatile. Cu aceasta ocazie au fost organizate si numeroase conferinte pe diverse teme de interes, de la situatia pietei de materii prime pana la tehnologiile si sistemele telematice ale viitorului, si au fost acordate atat trofeele Truck of the Year, Van of the Year si Pick-up Award, cat si cele pentru inovatie in ceea ce priveste caroseriile si piesele de schimb.
La a opta editie a Premiilor Inovatiilor Solutiilor de Transport, organizate de Camera de Comert si Industrie Lyon, s-au inscris peste 150 de produse, care au concurat la doua categorii – Producatori de caroserii si Producatori de echipamente – unde au fost puse in joc cate patru premii: aur, argint, bronz si Dezvoltare Durabila.
Juriul a tinut cont de contributia pe care aceste produse au adus-o pe plan tehnic, al sigurantei, dezvoltarii durabile, performantei si valorii economice.
La categoria Carosieri a castigat Chéreau, cu SmartOpen C, urmat de Gruau, cu Solutia Home Delivery, si Faymonville, cu trailerul Combimax. Iar Durisotti a obtinut premiul pentru dezvoltare durabila. In ceea ce priveste producatorii de echipamente, Forankra a castigat aurul, cu X Tra Deck, Cox Bennes, argintul, cu Ridelle, si Pommier, bronzul, cu Profil Caption, iar Carrier Transicold a primit premiul pentru dezvoltare durabila pentru modelul R452A.
DAF intra in 2016 cu numeroase noutati
Printre noutatile expuse de DAF se numara LF Editia 2016, CF cu trei axe care are acum si motor PX-7 de 6,7 l, pentru sarcina utila mai mare, seria speciala XF 510 SSC Advanced Security si modelele LF, CF (autotractor si sasiu) si XF Silent, de 72 dB(A), pentru distributie seara sau pe timp de noapte.
LF 2016, a carui productie de serie a inceput in decembrie 2015, aduce inovatii menite sa faca mai eficiente versiunile de distributie (Distri-Force) sau pe cele care presteaza activitati legate de mediu (Clean Force), pastrand capacitatea ridicata, manevrabilitatea buna datorata razei scurte de bracare, confortul si supletea la condus de la actualul LF. Lanturile cinematice aduc un randament energetic mai bun cu 5%, noul kit Aero reduce consumul cu 4%, iar clientii pot alege acum dintr-o mai mare diversitate de versiuni de ampatamente (sapte, pana la 6,9 m, pentru un volum util mai mare) si de rezervoare de carburant (pana la 1.240 l), deci beneficiaza de mai multa flexibilitate in personalizarea camionului. Cele mai multe modele LF 2016 sunt echipate cu tehnologii noi ce sporesc confortul – AEBS, FCW, ACC, LDWS s.a. – iar ecranul central de pe panoul de bord ofera acum informatii despre datele din tahograf, orele de condus si data urmatoarei revizii, dar si despre caroserie si echipamentele auxiliare. Optional pentru modelele cu motor Paccar PX-5 de 4,5 l si puteri de la 152 la 184 CP sunt disponibile faruri spate LED, cu durata de viata mare, si pregatirea pentru montarea unui agregat frigorific compact. LF 2016 cu greutate totala de 8 t si suspensie pneumatica pe axa spate este echipat standard cu sisteme de franare de urgenta (AEBS), de avertizare la coliziune in fata (FCW), de reglare a vitezei (ACC) si de detectare a iesirii de pe banda de mers (LDWS).
CF cu trei axe si motor Paccar PX-7 are o sarcina utila cu 600 kg mai mare decat cel echipat cu motor MX-11, datorita eficacitatii motorului de 6,7 l, cu puteri de la 283 la 314 CP. In versiune FAR, camionul este dotat cu axa de 7,5 t cu roti simple in spatele axei motoare de 11,5 t, pentru o sarcina utila autorizata (cu caroserie) de aproape 19 t in conditiile unei greutati totale care se ridica la 26 t. Modelul FAS cu anvelope gemene este ideal pentru aplicatii mai intense, precum cele cu carlige, iar FAN, pentru aplicatii care impun o sarcina utila mare si manevrabilitate foarte buna, este a treia configuratie disponibila cu motor PX-7.
La standul DAF de la Solutrans a mai fost expus modelul XF 510 SSC, o adevarata „vitrina tehnologica“, asa cum l-au denumit reprezentantii companiei olandeze. Asta pentru ca in 2015 producatorul a adaugat gamei sale un mare numar de inovatii ce permit optimizarea eficientei transportului, depasind cu mult cerintele actuale legate de securitate. Printre acestea se numara al doilea nivel AEBS, obligatoriu din 2018. Iar pentru a ilustra posibilitatile tehnice oferite de camioanele astfel dotate a fost expus la Solutrans acest model, echipat si cu o camera fata si una spate produsa de Paccar Parts, dar si cu Predictive Cruise Control (determina pozitia exacta a vehiculului si conditiile de condus pentru 1-2 km in fata, anticipand urcarile si coborarile), Modul Eco (printr-o simpla apasare, reduce cuplul motor cu 10% in primele 11 trepte, ceea ce permite scaderea consumului cu 1%; acesta este disponibil optional pe CF si XF Euro 6 cu motoare Paccar MX), motoare Paccar MX-11 sau MX-13 (optimizate, pentru o gestiune mai buna a uleiului si un consum mai mic datorita redefinirii camerei de combustie, injectiei optimizate si sistemelor informatice mai sofisticate, respectiv pentru un debit mai bun si un nou arbore cu came, o gestiune mai eficienta a uleiului, o reducere a pierderilor de frictiune si o pompa de aer cu doua viteze, mai eficienta, si un sistem informatic optimizat), DPA (asistentul performantelor soferului, disponibil pe LF, CF si XF, care ii ofera soferului informatii detaliate despre consumul de carburant, calitatea anticiparii conditiilor de circulatie si calitatea franarii, in timp ce pe ecranul central apar indicatii care sa-i permita sa scada consumul). La acestea se adauga deflectoarele si fustele laterale care permit economii de carburant de pana la 5%.
Specializarea merge inainte in toate domeniile de transport
Noul sistem brevetat de usa spate electrica SmartOpen-C de la Chéreau, pentru caroserii cu temperatura controlata, se deschide deasupra pavilionului, si nu in interiorul caroseriei, oferind astfel libertate totala de miscare indiferent de sistemul de inchidere ales, posibilitatea de a asocia o perdea Air-Shutter-C sau orice alt echipament interior pentru partea din spate, un interior disponibil in intregime pentru marfuri si o igiena imbunatatita. Munca soferului este mai usoara pentru ca inchiderea/deschiderea usilor se face prin impuls, in mai putin de 10 secunde, iar cresterea cu 6 cm a deschiderii permite manevrarea mai buna a marfii. Si exploatarea este imbunatatita datorita fiabilitatii mai mari a motorului electric, intretinerii reduse, conceptiei aerodinamice care limiteaza murdarirea si consumul si nivelului sonor conform normelor PieK.
Chéreau a mai expus, in avanpremiera mondiala, o caroserie frigorifica disponibila pe piata din septembrie 2015 si care se adapteaza utilitarelor usoare de 3,5 t si sasiurilor mici cu masa totala de pana la 7,5 t. Alaturi de aceasta a fost prezentat sistemul patentat MultiDeck-C 2.0 pentru semiremorci si remorci, disponibil tot din septembrie 2015, cu mai multe etaje, mai multe temperaturi si mai multe formate, care permite exploatarea la maximum a vehiculului in orice situatie, garanteaza o flexibilitate maxima in transporturi si este si foarte ergonomic si usor de exploatat datorita noilor grinzi, compartimentului de incarcare si reperelor de pozitionare alese in functie de format.
Chiavetta a expus semiremorca modulara port-containere cu bena spate cu sistem de glisare a containerelor Infinity. Acesta din urma permite transportul oricarui tip de container de 20', 30' sau 40' cu aceeasi semiremorca, mentinand o pozitie echilibrata in mers, pentru a garanta repartitia perfecta a greutatilor pe saua de cuplare si axele spate si glisarea containerelor spre extremitatea spate a sasiului, pentru a permite descarcarea standard prin spate si/sau bascularea in spate a containerului transportat. Vehiculul este gestionat cu ajutorul unui sistem informatic performant care garanteaza siguranta personalului si a mediului, iar dispozitivele de control si comanda permit efectuarea tuturor operatiilor intr-o succesiune bine determinata. Semiremorca este foarte flexibila in utilizare si raspunde mai multor tipuri de cerinte de transport.
Drago a propus o bena basculanta avand kit de montaj, care se remarca prin tehnica simpla si eficienta de asamblare, bazata pe un sistem inovator de suruburi care inlocuiesc sudura folosita de obicei. Bena se poate monta usor in mai putin de trei ore. Sistemul de inchidere garanteaza, cu incarcatura completa, o rezistenta mai mare si o elasticitate a ansamblului. Transportul de kituri permite gruparea mai multora intr-un singur transport si astfel reducerea costurilor de livrare, iar taxele vamale sunt mai mici, deoarece este vorba de piese, nu de produse finite.
Durisotti, care aniverseaza 60 de ani in 2016 si are o capacitate de transformare a circa 25.000 de vehicule/an, a promovat la Solutrans o metoda de constructie a utilitarelor usoare care este revolutionara atat datorita materialelor folosite (95% materiale compozite si aluminiu, datorita carora greutatea proprie scade cu 15-22%, adica 100 kg in cazul furgoanelor de mare volum), cat si datorita ingineriei echiparilor, si in plus este si prietenoasa cu mediul, deoarece caroseriile sunt 100% reciclabile. Panourile sandwich si elementele de caroserie sunt din material compozit din rasina tratate termic si ranforsate cu fibre de panza, iar asamblarea mecanica permite recuperarea rapida si separarea diferitelor materiale, pentru revalorificarea lor. Asta se aplica si la transformarile aduse vehiculelor, dar si tuturor pieselor din poliester.
Usa laterala culisanta retractabila este o premiera pe vehiculele de mare volum si garanteaza o siguranta foarte buna, iar dimensiunea ei este modulara, pentru o latime utila de 800-1.200 mm. O alta inovatie vizeaza partea din fata a caroseriei, dublata de un invelis incalzit, brevetat Durisotti, programabil, care se poate deconecta si care permite cresterea confortului si repartitia uniforma a temperaturii la interior in cazul transportului de persoane sau al birourilor mobile, fara a mai fi necesara instalatia de incalzire aditionala.
Gama de produse oferita de carosierul francez include minibuze, vehicule pentru persoane cu mobilitate redusa, dube de mare volum, bene pentru constructii si lucrari municipale, masini de politie, jandarmerie, vama, masini pentru patrulele de pe autostrada, ambulante s.a.
Durisotti a investit in cercetare/dezvoltare si extindere 7-8 milioane de euro in ultimii sase ani si va mai lansa vehicule izoterme si bene de mare volum pe sasiu-cabina. Compania produce si pentru export in Europa, Magreb, Orientul Mijlociu si Africa, avand 60 de parteneri comerciali, din care sapte in afara Frantei.
Gruau Electric a prezentat prima gama de utilitare de 3,5 t 100% electrice de pe piata, Electron II, care pot fi configurate in nenumarate versiuni, pentru a fi folosite la transport de marfa si de persoane, lucrari publice sau ca ateliere mobile.
Avantajele vehiculelor electrice nu se refera doar la consum (pentru o utilitara traditionala plinul ar costa circa 100 de euro, iar pentru una electrica, circa 10 euro) si ecologie, ci si la performante si confortul la condus, costuri de intretinere si de exploatare. Este vorba de vehicule cu capacitate de 8-22 m3 sau de la 3 la 15 pasageri al caror lant de tractiune, realizat in colaborare cu Actia Automotive, este puternic, flexibil si compact. Motorul electric sincron are 60-90 kW, echivalent cu puterea unui bloc termic de 130 CP, si in functie de necesitati clientul poate alege dintre trei pachete de baterii LFP (litiu-fier-fosfat) de la 38 la 58 kW, cu autonomie de pana la 150 km. Iar incarcatorul de 22 kW permite o incarcare rapida a bateriilor, pentru o disponibilitate crescuta a vehiculului. Lantul de propulsie se poate adapta utilitarelor de 3,5 t ale diferitor producatori, fara sa isi modifice caracteristicile.
Iar Home Delivery Solution, prezentata in premiera si premiata la Solutrans, este o utilitara inovatoare si silentioasa pentru distributie.
Gruau transforma peste 48.000 de vehicule pe an in cele 17 centre de productie (12 in Franta, doua in Polonia, unul in Spania, unul in Algeria si unul in SUA), colaborand cu circa 34 de marci de automobile si oferind mai mult de 20 de linii de produse: vehicule pentru persoane cu handicap, de distributie (furgoane si izoterme), utilitare pentru servicii municipale (bene, platforme, cabine pentru echipaj), vehicule pentru politie, jandarmerie, vama, ambulante si vehicule pentru interventii in caz de urgenta, birouri mobile s.a.
Faymonville a expus un modul de doua axe din prima combinatie CombiMAX 1+2+3+4 livrata in Franta companiei Dom’Azur Transports. Reamintim ca aceasta a fost castigatoarea Trailer Innovation Award 2015 la categoria Concept si este preferata de numerosi transportatori de marfuri agabaritice cu sarcina utila de 50-250 t pentru suplete (obtinuta datorita gatului de lebada unic pentru toate sistemele de directie posibile – One Neck Technology – si axei centrale telescopice unice) si functionalitate (datorita sistemelor de cuplare ce permit conectarea/deconectarea rapida a sasiului si a suprafetei de incarcare, pentru o economie de timp considerabila, si extensiei si reductiei simple a axelor cu ajutorul unui sistem de cuplare sau a unui adaptor universal pentru sasiuri 17,5" si 19,5").
Krone a expus la Solutrans intreaga sa gama de semiremorci, la care s-a adaugat axa proprie (care intr-un an de la lansare a fost vanduta in mai mult de 10.000 de unitati si a obtinut in 2015 locul al treilea la categoria Axe in clasamentul celor mai bune marci) si oferta extinsa de servicii, care include conceptul All-in-Krone-Trailersingur