Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Nu doar digitalizare, ci automatizare la maximum folosind AI

Apariția a tot mai multe aplicații care au la bază inteligența artificială (AI) face ca simpla digitalizare – absolut necesară în transporturi, dar care presupune investiții uriașe dacă este realizată la cel mai înalt nivel – să pară depășită. Cel puțin aceasta este opinia proprietarului Euro Team GB Spedition, Octavian Blăjan, care își investește cea mai mare parte a timpului în a căuta softuri, unele gratuite, ce pot fi adaptate cu costuri mici pentru industria transporturilor, astfel încât să automatizeze la maximum orice proces care poate fi automatizat, să crească productivitatea angajaților și să permită o dezvoltare mai spectaculoasă decât permite în general marja de profit practicată în transport/expediții. Astfel de aplicații care folosesc AI sunt disponibile deja și numărul lor crește rapid, iar ceea ce le face și mai interesante este că pot fi folosite de orice firmă care are GPS pe camioane, indiferent de mărimea flotei și de resursele sale financiare.

Euro Team GB Spedition a pornit la drum în 2015, fiind fondată de Octavian Blăjan, care lucrase șapte ani ca șofer la internațional, alături de un alt partener, tot șofer, care lucra în Marea Britanie pe un camion cu basculantă. În primul an firma a avut un singur autotractor, „achiziționat cu mari sacrificii financiare”, și Octavian Blăjan făcea dispecerat, iar un an mai târziu i s-a alăturat în dispecerat asociatul său, care a învățat și el să facă transport internațional.

„Curând am înțeles că este foarte greu să cumperi camioane, din cauza lipsei de finanțare, așa că am decis să creștem căutând nu doar clienți, ci și subcontractori, de obicei firme mari de transport. Și așa am crescut, mai exact, aproape am dublat an de an cifra de afaceri – ajungând, de la 1,41 de milioane de lei în 2016, la 44,47 în 2021 și la 81,63 în 2022 – și uneori și profitul, care în 2021 a fost de 1,35 de milioane de lei, iar în 2022, de 2,69 de milioane de lei. Și asta în condițiile în care numărul de angajați a crescut doar de la 41 la 54 din 2021 în 2022.”

Un salt puternic a avut loc în 2018, când conducerea firmei și-a propus să fie mai analitică și a început să organizeze întâlniri trimestriale, la pachet cu alte inițiative organizatorice primite de la antreprenorul Răzvan Căzănescu împreună cu informații în formă structurată, gata să fie adoptate imediat. „Cu excepția unui trimestru din timpul pandemiei, am organizat mereu această întâlnire trimestrială, care ne ajută în planificare și, la nevoie, în reorganizare la fiecare trei luni, în loc de un an, cum fac alte firme. La fel de importantă a fost și găsirea finanțării, deoarece este unul dintre cele mai mari neajunsuri din transporturi și a fost și pentru noi la început, când nu ne credita nimeni, întârziam cu plățile și ne era foarte greu.”

În 2020 firma și-a rezolvat problema lichidităților, iar în prezent are doar credit pentru capitalul de lucru, deoarece încasează banii de la clienți mult mai târziu decât plătește subcontractorii de transport. În trecut, această diferență era, în medie, de 120 de zile, „și tocmai ea este unul dintre motivele pentru care nu poate oricine să aibă o casă de expediții.” Între timp termenul de plată din partea clienților a scăzut de la 87 la circa 40 de zile, „nu datorită unei tendințe a pieței, ci datorită măsurilor de siguranță pe care le luăm. Am avut de-a lungul timpului peste 100.000 de euro neîncasați de la clienți și de aceea am devenit foarte rigizi în a-i alege și am implementat măsuri de securitate internă de la care nu ne abatem.”

Pentru unii clienți firma a acceptat totuși să crească termenul de plată, pentru a-i sprijini în această perioadă dificilă.

În ceea ce privește transportatorii, ei sunt plătiți la cel mult 30 de zile de la efectuarea cursei sau chiar 15 zile, dacă au contract, „pentru a-i ajuta să aibă lichiditățile necesare”.

Important de precizat este faptul că din 2021 Octavian Blăjan a devenit unic asociat, răscumpărând părțile sociale de la fostul asociat.

Numărul de subcontractori continuă să crească, dar în paralel cu flota proprie

După ce s-a dezvoltat o vreme mai ales prin subcontractori, Euro Team a început să investească și în flota proprie, care le conferă clienților mai multă siguranță, mai ales dacă au mărfuri sensibile, și ajută la atragerea de clienți noi. În total este vorba de circa 30 de camioane cu semiremorci, dintre care șapte Ford Trucks au fost livrate în 2023 și mai urmează trei. „Suntem în plină expansiune la acest capitol”, subliniază Octavian Blăjan, „deoarece camioanele proprii ne permit și un control mai bun asupra mărfurilor și clienților și, în plus, sistemele informatice și aplicațiile care au la bază AI sunt mai ușor de testat când ai totul integrat, deci și flotă proprie”.

Deoarece costul de transport diferă semnificativ de la o firmă la alta, în funcție de rutele pe care se merge, de costul motorinei și al taxelor de drum din țările respective, de situația camioanelor (amortizate sau nu) ș.a., Euro Team nu propune un tarif standard, ci, pornind de la nevoia clientului, face calcule pentru fiecare scenariu în parte, bazate pe testele realizate cu flota proprie și pe costurile de operare ce reies din acestea și încearcă să găsească subcontractorii care pot oferi cel mai mic preț, fără a înregistra pierdere per total operațiune.

Și dimensiunea la care a ajuns firma impune folosirea propriilor vehicule. Dar în paralel continuă să se extindă și portofoliul de subcontractori – care lucrează pentru Euro Team fie numai în curse spot, fie constant – și de clienți.

Firma din Sebeș are peste 4.000 de clienți, inclusiv producători și case de expediții, „deoarece nu vreau să am o dependență mare de niciunul dintre ei”, și face transport în întreaga Europă, inclusiv în Marea Britanie, atât curse tur-retur, cât și intracomunitare.

Până acum un an Euro Team le vindea șoferilor camioanele sale și așa a și crescut flota pe care o folosea, pe baza colaborării cu astfel de parteneri dedicați, care la final de contract păstrau vehiculele. Însă în ultimul timp nu mai face asta, deoarece nu mai este rentabil și au existat și unele experiențe negative.

Se caută intermodal, dar la prețuri mai mici decât la rutier

Firma a comandat recent 15 semiremorci care pot fi folosite în transport intermodal, despre care managerul său crede că reprezintă viitorul în transporturi, și în care este deja implicat, dar cu semiremorci închiriate, pe rute între Italia și Germania și Curtici și Germania. Inclusiv în România tot mai mulți clienți sunt preocupați de sustenabilitate și cer soluții care să reducă emisiile de noxe: camioane electrice sau cu emisii scăzute ori transport intermodal.

Euro Team a folosit pentru transporturile sale și vehicule cu propulsii alternative, însă numai în curse spot, și, deoarece operarea camioanelor electrice este prea scumpă deocamdată, soluția pe care se merge este intermodalul – deși tarifele, cu toate salturile lor periodice, sunt mai mici decât la transport rutier și costurile au crescut în ultimul timp, deci nu este foarte rentabil. „Vom continua să ne dezvoltăm pe acest segment, astfel încât să ajungem să avem volume mari și predictibilitate și să putem obține prețuri bune. Există potențial în domeniu, se investește în terminale, dar deocamdată nu se simte că sunt mulți clienți, iar cei care sunt vor prețuri mai mici decât pentru transport rutier, nu sunt dispuși să și plătească în plus pentru o soluție ecologică.”

Firmele care își mențin veniturile în 2023 au de fapt o creștere de 40% a volumelor

Octavian Blăjan estimează că Euro Team își va menține anul acesta cifra de afaceri de 16,5 milioane de euro din 2022 sau chiar o va depăși ușor, deși industria de transport în ansamblul ei va continua să scadă, „probabil mult”. După primele șase luni veniturile firmei sunt cu 5-10% mai mici decât în perioada similară a anului trecut, în condițiile în care, cu excepția lui 2022, al doilea semestru a fost mereu mai bun decât primul.

Managerul Euro Team subliniază faptul că, în condițiile scăderii tarifelor în medie cu 40% față de 2022 – o cursă de Anglia, de exemplu, costa 4.500 de euro și a ajuns anul acesta 3.100-3.500 de euro, iar tarifele scad în mai mare măsură decât costurile, din cauza cererii mici – firmele care își mențin cifra de afaceri din anul anterior de fapt au o creștere a volumelor de 40%.

Nu numai tarifele au scăzut cu circa 40%, ci și cantitatea de marfă de transportat din întreaga Europă, și cel mai rău este că nu există predictibilitate. Iar dacă piața și-a mai revenit în ultimul timp și volumele au mai crescut, unele dintre ele se mută la intermodal.

Piața se ajustează singură, ca de fiecare dată, și, după ce în 2022 toți transportatorii au avut profit, în 2023 este mai greu să faci profit – „nu imposibil dacă te organizezi bine și dacă ești flexibil în a aborda destinații noi”. Dar cei care își scad costurile cât pot și supraviețuiesc vor putea crește după actuala criză. Cu alte cuvinte, asistăm la bătălii pentru menținerea măcar pe linia de plutire în așteptarea unui context mai favorabil, însă unele firme nici pe zero nu pot fi, câtă vreme tarifele sunt la nivelul costurilor sau, dacă unii clienți plătesc mai mult, nu au curse cât să se atingă numărul minim de kilometri.

În 2024 Euro Team își propune să-și dubleze volumul de activitate prin creșterea productivității/angajat, ca în fiecare an de până acum cu excepția lui 2023, când accentul se pune consolidare. De aceea investește mult în planificare și organizare, iar echipele dedicate din București, Timișoara și Sebeș – de unde sediul central se va muta în curând la Alba Iulia – caută în permanență clienți.

Automatizarea, cuvântul cheie al viitorului, e deja printre noi

Firma are 70 de angajați, dintre care mai mulți lucrează în birouri decât pe șosele, și de aceea optimizarea este foarte importantă, în paralel cu recrutarea de oameni buni – nu neapărat cu experiență – care are loc continuu, inclusiv pe baza unor parteneriate cu universități din zonă. Personalul face training în firmă, cu o echipă dedicată, „iar rata de succes este bună și productivitatea angajaților crește de la un an la altul, ținta noastră fiind să obținem, cu cel mult 100 de oameni, de exemplu, o cifră de afaceri care să crească încontinuu.”

Octavian Blăjan caută să fie cât mai bine informat în legătură cu soluțiile digitale care ar putea fi folosite în transport și testează în firmă tot felul de aplicații, mai ales din categoria celor ce folosesc inteligența artificială pentru a fluidiza interacțiunea cu clienții, a extrage rapoarte și analize de costuri pe baza informațiilor operaționale, a vedea ce procese pot fi automatizate sau la care se poate renunța ș.a. și care, odată apărute, schimbă rapid și radical modul de lucru și cresc eficiența într-un ritm aproape de neimaginat. Și acesta este, de altfel, secretul creșterii înregistrate în ultimul timp de indicatorii financiari ai firmei.

Euro Team folosește softuri existente pe piață pe care propria echipă de IT, pe care o are de un an, le adaptează la nevoile sale.

De exemplu, pentru a eficientiza comunicarea dintre dispeceri și șoferi se poate folosi, în cazul discuțiilor pe whatsapp, un robot care să automatizeze răspunsurile, pentru a nu mai face oamenii asta. Sau, în cazul firmelor care nu au soluțiile informatice integrate cu cele ale clienților, se poate face în așa fel încât comenzile să intre automat de pe mail în sistem. „Noi încă lucrăm aici, nu am reușit să aducem aplicația la cel mai bun nivel. AI te ajută să faci asta de 10 ori mai repede decât ar face-o o echipă de programatori care ar trebui să scrie coduri. Astfel îmbunătățim TMS-ul pe care îl folosim – și care rămâne cu funcțiile lui de bază – în sensul că putem reduce costurile operaționale prin optimizarea introducerii datelor în sistem.”

Reducerea tarifelor obligă la optimizare

În contextul scăderii tarifelor de transport față de 2022, casele de expediții oferă, la rândul lor, prețuri mai mici transportatorilor. Cum costurile însă nu scad, ba dimpotrivă, Octavian Blăjan le recomandă acestora să caute soluții de optimizare dacă doresc să supraviețuiască în perioada dificilă pe care o traversăm. „Ce înseamnă optimizare? Nu numai costurile cu personalul din birouri pot fi reduse, ci și cele care apar atunci când fiecare șofer are camionul lui și pleacă acasă pentru perioada de odihnă. Perioada de odihnă trebuie să fie pentru șofer, nu și pentru camion, care trebuie să ruleze continuu pentru a se amortiza mai repede și a nu produce cheltuieli cu staționarea. Din păcate, sunt încă multe firme care imobilizează camioanele cât timp șoferii își fac perioadele de odihnă legale, cu costuri pentru firma de transport, care ar putea organiza activitatea șoferilor astfel încât camioanele să ruleze continuu.”

De asemenea, se mai poate optimiza comunicarea între angajații din diverse departamente sau între ei și clienți, prin reducerea timpilor pierduți, iar pentru asta Euro Team folosește un sistem intern de ticketing care automatizează procesul și un soft bazat pe AI care creează automat proceduri, „absolut necesare în organizarea unei firme de transport, dar despre care multe nici nu au habar ce înseamnă sau cum se scriu”.

Managerul Euro Team vine și aici cu un exemplu în care se pot automatiza diferite proceduri: trainingul unui lucrător financiar prin intermediul unui tutorial generat automat de AI. „Un soft specializat poate înregistra ce face un contabil într-o zi (ce lucrează computerul acestuia), structurează informațiile și explică vocal, pas cu pas, ce e de făcut, astfel încât un angajat nou la contabilitate să poată învăța tot ce are nevoie fără să investească altcineva timp să îi arate, doar urmărind de câteva ori pașii. Și poate pune întrebări, în scris sau prin mesaj vocal, iar un ChatBot traduce mesajul și retrimite în sistem răspunsul, în scris sau vocal. Dar sunt și aplicații mult mai complexe de atât. De exemplu, cele care fac analiză de date, astfel încât să vezi toate cursele de pe o anumită rută sau pe o anumită perioadă de timp și să știi unde ești mai profitabil. Și asta fără să cumperi softuri de milioane de euro.”

Un alt avantaj al AI este acela că îți permite să extragi și să interpretezi automat aceste date fără să ai niciun fel de cunoștințe IT sau economice.

Nu trebuie decât să ai informații și să știi ce vrei să faci cu ele

Managerul Euro Team este de părere că, din moment ce activitatea unei firme de transport generează un număr atât de mare de informații și softurile noi care folosesc aceste date se înmulțesc extrem de repede, viitorul fiecărui operator depinde de măsura în care folosește AI și în care poate controla și eficientiza fiecare activitate și poate informa transparent și automat clientul despre starea mărfurilor sale fără a mai vorbi cu el sau cu șoferul. Și asta fără a investi milioane de euro în soluții informatice, deoarece ChatGPT are capacitatea de a scrie coduri și include o aplicație care, dacă știi de ce ai nevoie și îi dai o configurație de soft, scrie tot codul respectiv, fără a mai fi nevoie de echipe de IT-ști. „Deci folosirea AI, care depășește cu mult digitalizarea, va fi accelerată și aproape toți transportatorii sunt pregătiți pentru asta – deoarece aproape toți au GPS pe camioane – doar că nu știu. Aplicațiile vor fi open source și pot fi preluate de orice firmă, indiferent de mărimea flotei. Lansarea ChatGPT este o revoluție similară cu inventarea motorului cu abur sau cu apariția energiei electrice și va accelera dezvoltarea firmelor în sensul în care acestea ar putea ajunge la cifre de afaceri de miliarde doar cu 2-3 angajați, datorită creșterii productivității și accesului la informații pe care până acum le aveau doar companiile mari.”

Asta nu înseamnă că vor dispărea locuri de muncă, ci că productivitatea ar putea fi de sute de ori mai mare decât acum. Iar firmele care nu sunt atente la tehnologie nu vor ține pasul.

În cazul în care există temeri că în aceste condiții casele de expediții nu își vor mai găsi locul pe piață, Octavian Blăjan este sigur că ele vor avea mereu un rol, câtă vreme cele mai mari firme din lume sunt la bază case de expediții, deoarece pot oferi toate serviciile de care are nevoie clientul – mai ales un client mare – ceea ce un transportator nu poate face singur. Și sunt mai flexibile în a accepta reducerile de tarife pe care le solicită beneficiarii, deoarece pot organiza și lega mai bine cursele.

Dar faptul că vor continua să existe pe piață case de expediții nu înseamnă că ele vor mai semăna cu cele de acum, ci vor fi tot mai digitalizate. „De aceea și noi căutăm mereu să ne digitalizăm, să le aducem clienților tot mai multă plus valoare. Eu citesc foarte mult, investesc cam 80% din timp în a mă informa și a căuta instrumente ce pot fi folosite în industria de transport, și o fac mai bine decât ar face-o un IT-ist, care nu știe de ce este nevoie în această industrie. Apoi, pornind de la ideile mele, echipa internă de IT dezvoltă softuri. Doar firmele care vor proceda așa și vor automatiza cât mai repede tot ce se poate vor avea succes.”

Articole similare