Frauda în transporturi a devenit una dintre cele mai serioase provocări cu care se confruntă industria logistică din România și din Europa. În ultimele luni, Uniunea Societăților de Expediții din România (USER) a fost sesizată de către membri, brokeri de asigurare și alți parteneri din domeniu cu privire la numeroase cazuri de furt de marfă, furt de identitate și falsuri în polițele de asigurare CMR (peste zece incidente pe săptămână). Pentru a aduce aceste subiecte în atenția profesioniștilor și pentru a identifica soluții concrete, USER organizează pe 16 octombrie 2025, în cadrul TransLogistica România 2025, panelul „De la risc la siguranță: bune practici și soluții eficiente pentru combaterea fraudelor în transport și logistică”.
În România, fenomenul transportatorilor falși („Fake Carrier”) s-a extins alarmant, în spatele acestor fraude aflându-se grupuri infracționale organizate, care includ hackeri, cărăuși, depozite ilegale și cumpărători ce achiziționează mărfuri furate pe piața neagră. Fraudele sunt operate prin utilizarea de documente de companie falsificate (CUI, licențe, polițe de asigurare), documente de identitate contrafăcute, plăcuțe de înmatriculare false sau impersonarea adreselor de e-mail. Totodată, atacurile cibernetice devin tot mai sofisticate, în condițiile în care doar aproximativ 15% dintre companiile din România sunt pregătite pentru astfel de riscuri.
Procesul de verificare a polițelor CMR este adesea greoi și anevoios, iar riscul de tip „Fake Carrier” nu este acoperit prin asigurare pe piața din România. Există totuși interes din partea unor asigurători pentru dezvoltarea unor produse dedicate, cu condiția introducerii unor proceduri clare de verificare și identificare a transportatorilor și șoferilor.
Panelul USER va aduce în discuție soluții digitale și măsuri concrete pentru reducerea riscului de fraudă, aplicația dedicată de verificare a rapidă și sigură a transportatorilor rutieri – dezvoltată cu sprijinul membrilor și partenerilor USER și lansată cu ocazia TransLogistica – fiind una dintre soluțiile propuse. Se va mai discuta, de asemenea, despre oportunitatea implementării unui mecanism de identificare a șoferului și vehiculului la momentul încărcării mărfii, despre metode rapide de verificare a polițelor de asigurare, propuse de Renomia Insurance Reinsurance Broker (membru USER), despre analiza sancțiunilor posibile pentru transportatorii care falsifică documente (inclusiv suspendarea sau anularea licenței de transport, excluderea din bursele de transport, includerea pe liste negre), precum și despre evaluarea deficitului de acoperire a asigurărilor de marfă și a posibilității ca asigurarea să devină o componentă implicită a ofertelor de transport.
Necesitatea elaborării unui ghid de bune practici pentru prevenirea fraudelor în transporturi va fi un alt subiect de interes, alături de importanța educației continue în domeniul asigurărilor și al gestionării riscurilor. Mai multe detalii puteți găsi pe Conferință USER la TransLogistica România 2025 – USER










