Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O nouă cabină Volvo FH Aero pentru un consum cu 5% mai mic

Volvo Trucks începe anul cu o mulțime de produse noi și sisteme îmbunătățite în planul eficienței consumului de combustibil, siguranței și confortului. La o zi după lansarea unei noi generații de camioane pentru America, la Göteborg au fost scoase la rampă o nouă cabină Volvo Aero, cu un impact în consumul de combustibil de circa 5%, un nou model de distribuție urbană Volvo FM Low Entry, produs exclusiv cu tracțiune electrică, și un nou motor de 17 l, care poate dezvolta o putere maximă de până la 780 CP, pentru FH16. Volvo Trucks profită de directiva europeană privind masele și dimensiunile și, grație unei extinderi de 24 cm în față, cabina Aero dispune de o nouă arhitectură a părții din față, cu colțuri rotunjite, spații închise cât mai etanș la toate îmbinările pieselor de caroserie și sisteme de camere care înlocuiesc oglinzile retrovizoare. În plus, pentru că legislația permite, opțiunea XXL dezvoltată pentru FH16 (în special pentru piața australiană), care oferă o lungime cu 25 cm mai mare a cabinei în zona banchetei, poate fi acum comandată pentru toate gamele, oferind șoferilor de cursă lungă un confort ridicat. Îmbunătățirea sistemului I-See, „învățat” să țină seama și de sensuri giratorii, curbe sau limite de viteză, precum și un nou sistem de sunet pentru cabină fac parte din „micile” îmbunătățiri introduse de producătorul suedez an de an pentru creșterea eficienței operațiunilor clienților săi.

Presați de funcționarii de la Bruxelles cu tot felul de legi care prevăd reducerea drastică a emisiilor de CO2 în următorii ani (cu 15% mai puțin în 2025 și cu 30% mai puțin în 2030 – față de nivelurile din 2019), producătorii de camioane au mizat pe dezvoltarea de camioane electrice și pe creșterea popularității acestora cel puțin pentru operațiunile de distribuție, construcții, uz municipal, adică acele utilizări care nu necesită o autonomie foarte mare (200-300 km) și a căror alimentare se poate realiza în parte la sediul companiilor deținătoare. Între timp guvernele ar fi trebuit să pună la punct o infrastructură performantă de alimentare cu energie electrică și un sistem de subvenții/taxare, care să facă viabile autocamioanele pentru distanțe lungi, aflate în teste la toți producătorii de camioane mai mult sau mai puțin.

Fără subvenții reale și fără a face niciun efort de construcție a infrastructurii de alimentare cu curent electric, fără a mai vorbi de investiții în producția de energie verde și managementul sistemelor energetice, producătorii de camioane nu au reușit să-și convingă clienții să facă investiții din resurse proprii. Volvo Trucks a vândut în total aproape 7.000 de camioane electrice în toată lumea – dintre care 1.700 numai în Europa, în 2023 – însă aceste cifre sunt încă timide față de așteptările industriei.

Cu „securea Vecto” deasupra capului – în condițiile în care primul deadline privind emisiile de carbon ale produselor puse pe piață între 2019 și 2025 vine în mai puțin de 11 luni – singura soluție viabilă pentru producătorii de camioane este să rafineze și mai mult modelele tradiționale cu combustie internă, care sunt încă singura opțiune economică viabilă pentru operatorii de transport.

Astfel, după îmbunătățiri continue ale motoarelor și transmisiilor, Volvo Trucks a apelat la plusurile pe care le poate aduce aerodinamica și, folosindu-se de posibilitățile oferite de noile mase și dimensiuni stabilite în urmă cu câțiva ani, suedezii au proiectat o nouă față a cabinei emblematicului FH, cu un rezultat foarte bun în planul aerodinamicității și implicit al consumului de combustibil și al emisiilor de carbon, fără investiții uriașe. Concret, partea din față a cabinei s-a extins cu 24 cm, lungimea fiind folosită pentru a crea o caroserie înclinată de la bara de protecție spre parbriz, colțurile fiind rotunjite astfel încât fluxul de aer să alunece pe lângă caroserie cu ușurință și rezistența la aer să fie redusă cât mai mult.

Toate îmbinările au fost „sigilate” pentru a nu se crea niciun fel de turbulențe, doar în mijlocul cabinei fiind lăsate orificii cu model tridimensional care permit spargerea fluxului frontal de aer. De asemenea, proiectoarele superioare au fost „incluse” în silueta caroseriei, astfel încât rezistența la aer să scadă pe colțurile de sus ale cabinei, acolo unde de regulă frecarea cu aerul este maximă. Pe lângă clasicele paravânturi laterale, spoilere pe părțile laterale ale cabinei și pe acoperiș, designerii Volvo au adăugat o placă pe șasiu care aruncă aerul în sus și nu îi dă voie să intre pe sub caroserie, unde de asemenea turbulențele create cresc rezistența la înaintare, mai ales atunci când autocamionul rulează cu viteze de peste 50-60 km/h.

Evident că aerodinamicitatea influențează cel mai mult consumul în cazul camioanelor de cursă lungă, care rulează cu 80-85 km/h. Tocmai de aceea cabina Aero este propusă pentru gama FH și FH16, nu și pentru FL sau FE.

Partea de sus a cabinei, de la parbriz în sus, a rămas aproape aceeași, ca de altfel și interiorul. Structura cabinei, așa numita body in white, a rămas aceeași, oficialii Volvo Trucks afirmând că se așteaptă ca legislația privind masele și dimensiunile să se schimbe din nou, condiția de lungime a vehiculului urmând să fie eliminată câtă vreme raza de bracare îi permite să se deplaseze pe actuala infrastructură rutieră europeană. Și atunci este loc de noi îmbunătățiri la nivelul cabinei și de creștere a spațiului la interior mult mai mult, drept pentru care are sens decizia de a amâna o schimbare radicală a structurii cabinei.

Printre modificările aduse și la partea de deasupra parbrizului cele mai importante sunt înlocuirea oricăror lămpi cu LED-uri care iau mai ușor forma caroseriei și au durată de folosire mai lungă, nu necesită înlocuiri dese și astfel nu mai e nevoie de lămpi care lăsau mereu spațiu între ele și caroserie, ceea ce scade coeficientul de aerodinamicitate.

Totuși, chiar dacă Volvo s-a mândrit ani de-a rândul cu cele mai subțiri oglinzi retrovizoare clasice – și pe bună dreptate – înlocuirea acestora cu camere era obligatorie pentru a anunța o cifră cu impact în planul consumului de combustibil. Potrivit simulărilor și testelor efectuate de Volvo, noua cabină Aero cu camere în loc de oglinzi aduce o economie de combustibil de 5% pentru un ansamblu autotractor+semiremorcă. Inginerii Volvo au susținut că noua cabină Aero are o aerodinamică mai bună cu 11% decât generația actuală de cabine, în condițiile în care numai înlocuirea oglinzilor retrovizoare cu camere aduce un plus de 3% la acest capitol, după cum au comunicat alți producători care au introdus de mai mulți ani sistemul Mirror Cam, precum Mercedes-Benz sau DAF.

Iar celor care își doresc și la interior mai mult spațiu, Volvo Trucks le reamintește că au la dispoziție opțiunea pachetului XXL, lansat la început pentru FH16 (mai ales pentru piețele nord-europene și australiană, unde lungimea mai mare a cabinei/vehiculului nu era o problemă), dar care acum reprezintă o opțiune și pentru FH, și pentru Europa, unde sunt permise cabinele mai lungi care folosesc un design aerodinamic. Astfel, Volvo FH și FH16 cu cabină Aero pot fi configurate ca Globetrotter XXL fără a mai fi nevoie să se folosească neapărat cu semiremorci mai scurte (cisterne sau silo).

Noile modele de autocamioane Aero vor intra în producție la finalul lui mai, primele livrări fiind așteptate din iunie până la finalul anului, fiind disponibile pentru modelele FH electrice, pe gaz sau diesel și pe FH16.

Modificări mici și la interior, dar cu beneficii mari

Chiar dacă planșa de bord a rămas aceeași, șoferii dispun și la interior de câteva modificări cu impact asupra confortului și funcționalității. Un cuptor cu microunde a apărut frumos integrat între rafturile și dulapurile de deasupra parbrizului, noua poziție oferind o accesibilitate sporită, în timp ce la porturile USB normale s-au adăugat și altele tip C, pentru a crește posibilitățile de încărcare a dispozitivelor electronice ale șoferului.

Sigur, prima noutate observată în cabină sunt monitoarele plasate în dreptul montanților frontali, în câmpul vizual direct al șoferului. Monitorul de pe partea stângă are 12,3 inch, iar cel din dreapta, mai departe de șofer, 15 inch. Ambele au o rezoluție de 1.920 x 720 pixeli. Cei care petrec mult timp în camion vor aprecia noul sistem de sunet, disponibil cu șase difuzoare de înaltă calitate premium și, opțional, un nou amplificator de putere și un subwoofer.

De asemenea, ecranul auxiliar dispus pe bord are o interfață actualizată, care permite personalizarea mai multor funcții, utilă mai ales pentru firmele care folosesc mai mulți șoferi pe același camion. Sistemul de navigație, încorporat, este nou, beneficiind de hărți îmbunătățite, adaptate nevoilor specifice ale autocamionului, cu actualizări automate.

Totodată a fost introdusă oferta My Business Apps – un serviciu pe bază de abonament care permite clienților să descarce aplicații de la diferiți furnizori și să le utilizeze pe afișajul lateral – aducând beneficii reale pentru timpul de funcționare și utilizarea zilnică a autocamionului. Un nou serviciu de monitorizare a anvelopelor, disponibil prin intermediul Volvo Connect, oferă operatorilor de flote o imagine completă asupra anvelopelor de pe camion și semiremorcă – presiune în pneuri, nivel al uzurii/profilului – reducând riscul costurilor și al problemelor legate de anvelope.

Șoferul și managerul de flotă își pot seta sisteme de avertizare atunci când presiunea anvelopelor scade sub o anumită valoare.

O altă noutate este cheia cu telecomandă cu funcții de control al luminilor (se poate face un test de lumini înainte de a urca în cabină), urmând ca pe parcursul anului să existe și funcția de acces în cabină fără a fi nevoie de cheie.

Camera Monitor System devine echipare standard

Chiar dacă a fost evident de la început că îndepărtarea oglinzilor exterioare are ca rezultat imediat creșterea vizibilității directe și o îmbunătățire a aerodinamicității, Volvo Trucks a preferat să-și mențină oglinzile exterioare până când tehnologia bazată pe camere și monitoare să devină matură: camerele să fie suficient de performante încât imaginea redată pe monitoarele cu ecrane de bună rezoluție să fie clară, neinfluențată de ploaie, zăpadă, soare puternic sau trecerile bruște de la lumină la întuneric (precum este cazul când se intră într-un tunel, de pildă), dar și prețurile să fie mai accesibile și șoferii să fie mai obișnuiți cu ideea camerelor și să nu respingă tehnologia, așa cum s-a întâmplat când a fost prima oară propusă tehnologia MirrorCam la camioane.

Perioada de observație a pieței a permis companiei Volvo Trucks să vină și cu noutăți în ceea ce privește această tehnologie: pentru a avea vizibilitate foarte bună pe timpul nopții, a adăugat o lumină Infra-Roșu, care pe timpul nopții sau în condiții de luminozitate scăzută oferă o vizibilitate mult mai bună decât oglinzile tradiționale. Iar atunci când e nevoie de manevre precise, sistemul de camere permite șoferului să mărească, prin funcția Zoom Out, un anumit cadru și să obțină astfel un unghi mai larg.

Unul dintre dezavantajele camerei este că nu oferă senzația de profunzime așa cum pot face oglinzile retrovizoare. De aceea monitoarele oferă indicații automate privind distanța, absolut necesare pentru a efectua manevre de depășire în siguranță, de pildă. Pentru mai multă acuratețe, șoferul este bine să calibreze sistemul de camere de fiecare dată când se urcă în camion, marcând partea din spate a semiremorcii, în funcție de care se ajustează alte două marcaje intermediare. În plus, pentru curbele strânse, șoferul are la îndemână funcția „autopanning”, care lărgește automat unghiul pentru partea de jos a imaginii de pe monitorul de pe partea pe care se ia curba, astfel încât să se vadă capătul semiremorcii. Funcția este deosebit de utilă mai ales pentru combinațiile lungi, testând-o la evenimentul de lansare pe o combinație duo-trailer de 35 m.

Sistemul poate să includă, opțional, o a treia cameră pe colțul de pe partea pasagerului pentru unghiul mort. Camerele oferă, ca și oglinzile clasice, vedere retrovizoare și wide-angle, și se încălzesc automat atunci când ninge, eliminând orice urmă de umezeală.

În plus, camerele pot fi activate în modul de supraveghere pentru ca șoferul să poate vedea ce se întâmplă în jurul camionului atunci când este în zona de odihnă și aude sunete suspecte afară.

I-See îmbunătățit pentru o eficiență și mai mare în operare

Noul Volvo FH Aero include actualizări ale sistemului de control predictiv al vitezei I-See și ale frânelor cu discuri fără rezistență, patentate de Volvo pentru a crește capacitatea de frânare, reducând în același timp consumul de energie și emisiile.

Au fost adăugate, de asemenea, un nou sistem de navigație, cu hărți de mare rezoluție, care oferă informații despre topografie, unghiul curbelor și limitele de viteză, care se actualizează automat. Astfel, când se apropie de o curbă sau de un sens giratoriu, I-See selectează viteza corespunzătoare pentru ca autocamionul să treacă de acestea fără ca șoferul să fie nevoit să apese pedala de frână. Iar când ajunge într-o zonă în care limita de viteză se schimbă, I-See adaptează treapta de viteză pentru ca vehiculul să se deplaseze în limitele legale, fără frânări sau accelerări inutile care cresc consumul de combustibil.

Volvo FH16 cu motor de 17 l, cu o putere maximă de 780 CP

Volvo Trucks introduce un nou motor de 17 litri, care poate dezvolta o putere maximă de până la 780 CP și un cuplu maxim de 3.800 Nm. Acesta este cel mai puternic motor de camion disponibil în industrie, având posibilitatea de a funcționa și cu biocombustibili.

Deși primește un motor cu 1.000 cm3 mai mare, Volvo FH16 nu devine FH17, Volvo Trucks considerând că numele FH16 este legendar în rândul celor care iubesc camioanele speciale, care ajung să transporte uzual sarcini de 60-70 t sau chiar peste 100 t. Noul motor este disponibil cu trei niveluri de putere: 600 CP (și cuplu maxim de 3.000 Nm), 700 CP (3.400 Nm) și 780 CP (3.800 Nm).

Noul motor face față cu ușurință celor mai complexe sarcini de transport, iar nivelurile mai mari de putere și cuplu se traduc în răspuns mai rapid al motorului, o mai bună manevrabilitate, productivitate maximă și eficiență sporită a consumului de combustibil.

Motorul D17 este echipat cu un singur turbocompresor eficient care mărește capacitatea de răspuns a motorului și îmbunătățește experiența de rulare. Designul inovator brevetat al pistonului ondulat Volvo optimizează arderea și reduce emisiile, în timp ce noul sistem de injecție asigură cea mai bună economie de combustibil de până acum, iar presiunea de comprimare crescută din cilindru asigură un nivel ridicat de putere.

Puterea de frânare a motorului pe întreaga gamă de turații a fost îmbunătățită mult, rezultând un răspuns remarcabil al motorului. Acest lucru permite schimbarea ultra rapidă a treptelor de viteză și are ca rezultat o uzură mai mică a plăcuțelor de frână și a frânelor cu disc, conducând la creșterea eficienței la coborârea pantei.

Noul motor D17 poate funcționa cu HVO (ulei vegetal hidrotratat) în toate variantele de putere. Versiunea de 700 CP este, de asemenea, certificată pentru a funcționa cu biodiesel 100% (B100). Cutia de viteze a fost actualizată pentru a face față cuplului de până la 3.800 Nm, iar eficiența cutiei de viteze a fost îmbunătățită și mai mult pentru versiunile de 3.000 Nm și 3.400 Nm.

Vânzările pentru Volvo FH16 cu noul motor încep la jumătatea lui 2024. Începerea producției este programată în a doua jumătate a lui 2024 pentru piețele europene și Australia.

Articole similare