Platforma enterprise VTEX, cu ajutorul căreia clienții își gestionează operațiunile de comerț la nivel global, a anunțat intrarea în portofoliul său a OBI, unul dintre principalii retaileri multinaționali pe segmentul Do It Yourself (DIY), cu sediul în Germania, care își propune, prin această colaborare, să-și accelereze capacitățile de comerț digital și să se afirme ca unul din liderii mondiali în domeniu. VTEX a fost selectat, dintre cele patru platforme cu care s-au purtat discuții, pentru abilitatea de a automatiza procesele, de a simplifica infrastructura necesară operațiunilor de comerț digital și de a îmbunătăți experiența clienților, dar și pentru costul total de operare avantajos.
Datorită soluției VTEX, OBI și-a integrat canalele de e-commerce, cele 349 de magazine fizice de pe teritoriul Germaniei, dar și sute de vânzători terți (selleri), într-o singură platformă, ceea ce îi permite să-și extindă oferta de produse și să le asigure clienților o experiență de cumpărături adaptată nevoilor lor prin integrarea opțiunilor de livrare și ridicare a bunurilor. Astfel, datorită magazinelor fizice integrate la nivel național, bunurile comandate online pot fi ridicate în doar două ore de la înregistrarea comenzii.
Tim Engler, Senior Vice President, responsabil pentru IT în cadrul grupului OBI, a declarat că „platforma scalabilă VTEX ne-a permis să fim mai aproape de potențialul nostru inovator, să ne eficientizăm operațiunile și să ne adaptăm mai rapid la cerințele în schimbare ale pieței”.
Prin migrarea pe VTEX, OBI și-a înlocuit platforma de comerț digital lansată acum mai bine de 10 ani cu una modernă, care oferă capabilități strategice de tip marketplace, deschide ecosistemul către vânzători terți și permite o creștere semnificativă a agilității și a capacității echipei sale de a răspunde la solicitările clienților, dar și la nevoile de pe piață. Ciclul de dezvoltare și implementare pe platforma VTEX este mult mai scurt în comparație cu soluția anterioară monolitică, „ceea ce ne oferă mare încredere pentru o lansare internațională rapidă și implementarea de noi funcționalități”.
De la migrarea pe platforma VTEX, OBI a remarcat o mai bună experiență pentru clienții și echipele sale de dezvoltare, cu îmbunătățiri care includ managementul unificat al magazinelor fizice și al canalelor de vânzare online, creșterea uniformă a traficului, în mod controlat, de la 1% la 100% în timpul lansării, o agilitate mai mare (deoarece echipele de dezvoltare OBI pot construi, testa și implementa independent noi module și funcționalități) și scalabilitate rapidă în diferite țări.
Toate acestea deoarece, așa cum declară Santiago Naranjo, Chief Revenue Officer în cadrul VTEX, „inovația este prioritară pentru noi și ascultăm atent nevoile companiilor, echipelor de dezvoltare și utilizatorilor finali, ceea ce ne permite să anticipăm cerințele din partea retailerilor precum OBI și să le devenim un partener de încredere prin oferirea unei soluții de comerț complete, cu o arhitectură composable”.
Infrastructura VTEX de comerț digital este folosită de 2.600 de companii B2C și B2B din 43 de țări, printre care Carrefour, Colgate, Motorola, Sony, Stanley Black & Decker și Whirlpool, având 3.500 de magazine online active la final de 2023. „Și suntem încântați că OBI s-a alăturat unui ecosistem ce modelează viitorul comerțului.”
Experiența clienților arată că au obținut o rentabilitate a investiției de 133%, creșterea afacerilor cu un randament mediu suplimentar de 17,1 milioane de dolari și economii de 5,8 milioane de dolari după migrarea de la platforma veche la VTEX.
Compania originară din Brazilia are mai multe birouri în Europa, unul dintre primele deschise fiind la București.
18 luni pentru implementare – mult peste medie
Parte a Grupului Tengelmann, OBI are experiență de peste 50 de ani, 646 de magazine în 10 țări din Europa – Germania, Bosnia și Herțegovina, Italia, Austria, Polonia, Elveția, Slovenia, Slovacia, Cehia și Ungaria – 40.000 de angajați și venituri totale de 8,2 miliarde de euro în exercițiul financiar 2023.
Compania folosește platforma VTEX din februarie 2024, dar înainte de asta a fost nevoie de opt luni pentru negocieri și alte 18 luni pentru implementare – mult peste media de circa nouă luni în cazul firmelor mari – precum și de o echipă formată din 160 de persoane din șapte țări, inclusiv de la VTEX România. Asta pentru că nu era doar o migrare dinspre soluția folosită deja spre VTEX, ci o extindere cu marketplace și design de fluxuri, astfel încât, de exemplu, când un cumpărător plătește o dată cu cardul, suma să se împartă, dacă este cazul, între mai mulți selleri. Având în vedere această complexitate, termenul de 18 luni este apreciat ca fiind foarte bun.
Echipa cu experiență legată de marketplace, un avantaj major
În cele opt luni de negociere o echipă dedicată OBI, condusă de biroul VTEX din București, a participat la peste 10 întâlniri de lucru la sediul din Germania al clientului, totul începând cu cele 100 de întrebări la care a avut de răspuns.
Au urmat interacțiuni cu angajați OBI implicați în procesul de decizie, care voiau să pună întrebări și să descopere funcționalitățile platformei, „clientul fiind foarte orientat spre detalii și venind cu un studiu bine făcut de companii de consultanță, pe baza căruia a selectat potențialii furnizori. Noi am fost aleși deoarece soluția noastră acoperă multe dintre cerințele sale – e greu la acest nivel să le acoperi chiar pe toate – dar și datorită echipei noastre, care s-a poziționat ca partener pe parcursul discuțiilor și sesiunilor demo și care avea experiență în comerț electronic și marketplace, tocmai pentru că se dorea creșterea numărului de selleri și extinderea zonei de catalog. În plus, OBI a apreciat că acolo unde nu am putut acoperi o cerință am spus asta ferm și am explicat de ce nu se poate face acest lucru. De asemenea, am explicat de ce este nevoie de o anumită funcționalitate sau de ce nu se putea implementa, fiind în afara standardelor e-commerce”, a explicat Cătălin Vlădescu, Head of Growth CEE & Germany.
Soluția VTEX a fost comparată cu platforma anterioară a OBI și cu cele ale concurenților OBI de pe piața germană DIY și a fost apreciată și pentru costul total de operare (achiziție plus întreținerea tehnologiei).
Agilitatea, principalul atu al soluției VTEX
Arhitectura platformei presupune subconturi pentru fiecare magazin, legate la un cont principal. În aceste subconturi se primesc comenzi și sunt afișate propriile prețuri și promoții, detalii despre termenul de livrare și dacă se oferă sau nu livrare și în ce interval orar, și sunt integrați dropshipperi, producători și furnizori ce livrează direct bunurile la clientul final fără ca marfa să mai treacă prin depozitul retailerului.
Implementarea a început cu listarea unui seller și în timp numărul lor crește și se monitorizează și performanța. „Altfel eram gata cu go live cu trei luni mai devreme. Așa, am și corectat lucruri între timp.”
O provocare a fost pentru dezvoltatorul platformei și numărul mare de vizite pe site-ul OBI, circa 21 de milioane/lună. În plus, era nevoie de conectarea tuturor punctelor de interacțiune cu clientul, inclusiv a centrelor de consultanță – unde aceștia pot afla cum să-și amenajeze casa și grădina și de ce materiale au nevoie – a zonei de fulfillment, a centrelor logistice proprii sau externalizate care fac livrarea în proximitate sau funcționează ca puncte de ridicare a produselor, a partenerilor care oferă servicii de instalare și reparare ș.a.
Înainte de asta OBI folosea o platformă construită dintr-o bucată, deci greu de întreținut și de actualizat, astfel că ciclurile de dezvoltare, adăugarea unei noi funcționalități durau mult, și de aceea compania nu avea agilitatea necesară pentru a dezvolta funcționalitățile necesare astfel încât să-și atingă obiectivele legate de vânzări. Agilitatea este cu atât mai importantă cu cât echipele de dezvoltare ale clientului duc greul proiectului. „Noi doar le-am ajutat să implementeze soluția noastră și apoi ele trebuia să preia și să gestioneze corect proiectul, să facă dezvoltări și să testeze funcționalități independent de alte echipe.”
Or, platforma VTEX este modernă și ușor de conectat cu alte sisteme, ca ERP complexe, WMS ș.a. – iar atunci când ai operațiuni în 10 țări este nevoie de un grad mare de integrare – acesta fiind unul dintre motivele principale pentru care a fost preferată de OBI. Mai ales că retailerul voia să crească mult sortimentația fără să se încarce cu zona operațională, de achiziție, stoc – și pentru asta un marketplace este ideal.
La începutul proiectului echipa VTEX a trecut prin fiecare zonă din platformă, a mapat fluxuri, a văzut cum arată logistica OBI, deoarece fiecare firmă are procese și cerințe speciale, iar acest client avea anumite funcții din comerțul tradițional pe care le-a vrut și online, dar ele ar fi scăzut eficiența procesului. De exemplu, cardurile de fidelitate de la supermarket-uri sau alte magazine fizice de bunuri de larg consum, prin care se oferă un mic discount, nu sunt necesare în online, unde diferențierea între companii se face prin promoții mult mai puternice, livrări rapide ș.a. Iar pentru a nu se îngreuna platforma s-a implementat doar ce era relevant.
Odată implementată, platforma software as a service de la VTEX se scalează în toate cele 10 țări unde este prezent OBI, dar deocamdată s-a făcut asta numai în Germania, unde se realizează cea mai mare parte din cifra de afaceri a companiei.
Echipă fluidă la nivel global, angajați ambițioși și creativi în România
O altă provocare din perioada de implementare a fost pentru VTEX să lucreze cu o echipă de 130 de oameni care nu mai implementaseră niciodată o astfel de soluție și tindeau să ceară funcționalități relevante în magazinele fizice, nu și în online. Pentru asta compania a avut angajați care au făcut parte din echipele de implementare și care nu se ocupau de dezvoltarea soluției, ci doar ofereau informații, astfel încât transferul de know-how să se facă optim.
Pentru acest proiect VTEX și-a folosit resursele umane de la nivel global, câtă vreme „suntem o echipă fluidă și pentru fiecare contract alocăm exact persoanele care pot aduce cea mai mare plus valoare – în acest caz oameni cu experiență în marketplace și în cum se scalează acesta de la o valoare mică la una mai mare, dar și în alte domenii. Echipa locală a crescut, în aceste condiții, deoarece proiectul a durat mult și a blocat resurse umane. După angajare noii membri trec printr-o perioadă de învățare de care au nevoie pentru a lucra în vânzări sau implementare. (Deoarece dezvoltarea de soft nu se face aici, ci în Brazilia.) Românii sunt recunoscuți pentru ambiție și creativitate, subliniază reprezentantul VTEX, „ceea ce ne ajută mult la implementări”.
Compania recrutează în continuare, inclusiv pentru biroul din București, iar în ultimele luni a deschis filiale în Germania, datorită noului proiect cu OBI, și în Polonia, unde are drept client pe cel mai mare furnizor local de servicii de logistică, Inpost. Modelul VTEX nu este de a gestiona implementarea proiectelor, ci de a oferi suport unor parteneri locali care să facă implementarea și pe care să-i instruiască pentru a ține legătura cu clientul, „iar noi să facem design de soluții la început de proiect și apoi să intervenim când trebuie luate decizii arhitecturale sau când sunt blocaje. Nu așa au stat lucrurile cu OBI, unde am fost responsabili de implementarea până la go live și de acolo a preluat clientul.”
În Polonia și Germania însă era nevoie de un birou VTEX, deoarece în ambele țări valoarea tranzacțiilor online depășește cu mult cele 9 miliarde de euro din România, fiind de 36, respectiv de peste 100 de miliarde de euro.
Funcționalitățile specifice DIY sunt impuse de detaliile privind livrarea
În cazul clienților din DIY, platforma VTEX include ca funcționalitate specifică modulul logistic, deoarece unele produse se livrează cu macaraua, deci încadrarea lor și alocarea comenzilor către anumite centre de fulfillment sunt importante, astfel încât macaraua să nu meargă distanțe mari.
O altă funcționalitate specifică pe care a cerut-o OBI ține de setarea numărului de zile de livrare pentru fiecare SKU în parte, deoarece unele produse sunt voluminoase și compania nu vrea să le țină în depozit, ci la furnizori, care pot livra în 20 sau 60 de zile ori numai la comandă. Odată creată această funcție, ea va fi disponibilă pentru orice client VTEX, iar cumpărătorii, chiar dacă au mai multe articole în coș, știu în cât timp îl primesc pe fiecare.
În rest este vorba de un sistem de bază, dar bine pus la punct.
OBI este unul dintre cei mai mari clienți VTEX din DIY, iar Cătălin Vlădescu declară că, odată câștigat un mare client dintr-un anumit domeniu, este ușor să intri și la concurenții săi. „Mai ales că, fiind vorba de o platformă globală, putem merge spre companii care activează în același domeniu, dar care nu se intersectează teritorial. Avem însă și clienți care sunt concurenți direcți, sunt din același domeniu și din aceeași regiune, deoarece platforma este software as a service și aceleași funcționalități sunt disponibile către toți clienții și ei o scalează cum au nevoie. De exemplu, la firma-mamă din Brazilia avem 11-12 implementări pentru cei mai mari jucători din industria farmaceutică și este mai ușor să atragi un client când ai deja un palmares în industria lui, dacă reacțiile sunt pozitive. Pe de altă parte, unele firme vor fugi de noi dacă lucrăm cu competitorii lor și am văzut asta și în România.”