Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

ISCTR, sancțiuni minime pentru transportatorii români care nu-și întorc camionul acasă

Chiar și cu riscul declanșării procedurilor de infringement împotriva României, operatorii români care nu îndeplinesc obligația de întoarcere obligatorie a camioanelor la fiecare opt săptămâni nu vor fi sancționați de către ISCTR sau li se va aplica amenda minimă, a declarat Marius Alban, specialist Direcția de Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor, în cadrul webinar-ului organizat de Tranzit pe problema Pachetului de Mobilitate și a Directivei Detașării.

După ce ordonanța care va transpune în legislația națională prevederile Pachetului Mobilitate 1 va fi adoptată – se speră ca cel mai târziu pe 31 ianuarie a.c. – noul cadrul privitor la sancțiunile ce vor fi acordate de către autoritățile de control din România va fi refăcut, a punctat Marius Alban în intervenția avută ieri, 26 ianuarie, la Tranzit. Astfel, până ce nu va exista o rezoluție din partea Curții Europene de Justiție (CJUE) privind măsura suspendării sau chiar a anulării a prevederii întoarcerii camionului la fiecare opt săptămâni în statul membru de origine, abaterea va fi considerată minoră de către ISCTR. „Din perspectiva noastră, în susținerea operatorilor nu vom acționa într-o manieră în care să punem în aplicare în vreun fel anume această obligație până ce nu vom clarifica lucrurile în instanță. (…) După adoptarea ordonanței vom reface tot cadrul sancționator al HG 69 (n.r. -HG 69 01/02/2012), care este obligatoriu potrivit noilor reglementări să fie reconsiderat, iar acolo vom încadra această încălcare (n.r. – neîntoarcerea camionului), cel mai probabil la abateri minore. Nu va fi o încadrare în defavoarea operatorilor pentru că nu considerăm că această măsură trebuia să existe în pachetul legislativ“, a declarat Marius Alban.

România riscă infringementul

Oficialul MT a mai explicat că așa se vor desfășura lucrurile până ce vor exista clarificări din partea CJUE și a Comisiei Europene, iar eventualele sesizări primite din partea altor state membre vor fi analizate individual. Abordarea autorităților române este în linie cu acțiunile întreprinse la nivelul CJUE și are loc cu riscul ca împotriva României să fie deschise proceduri de infringement, având în vedere la nivel UE nerespectarea măsurii de întoarcere a camionului este considerată abatere gravă. Marius Alban crede că mai multe state vor proceda similar României și nu vor amenda sau sancțiunea va fi una foarte mică. „Există un anumit grad de risc din această perspectivă a modului în care va reacționa Comisia Europeană ca și verificare a proporționalității măsurii, dar ne asumăm acest risc atât timp cât suntem pe poziții total divergente pe acest subiect. Rămâne de văzut dacă vor declanșa infringement-ul până ce cauza nu se va soluționa la Curteׅ“, a mai spus Alban.

Specialistul Direcției de Transport Rutier recomandă asociațiilor transportatorilor să urmărească în Jurnalul Oficial al UE  – EurLEX, transpunerea legislației privind implementarea Pachetului, acolo unde se vor publica de către Comisie actele interne ale tuturor celorlalte state, pentru a fi pregătiți de implementare după data de 2 februarie. România are două acțiuni deschise la CJUE – ambele pe întoarcerea camionului, una referitoare la anulare, iar cealaltă, care ar urma să se judece în regim de urgență, referitoare la suspendare, al cărui termen ar urma să fie dat, așa cum speră Marius Alban, în luna februarie, după ce răspunsul a fost prelungit inițial cu două săptămâni pentru Parlament și Consiliu.

La webinarul Tranzit au mai participat, printre alții, Roxana Ilie (UNTRR) și Sebastien Schmitt (Move Expert).

Articole similare

Ad