Pirateria rămâne o problemă nerezolvată în transportul de călători, contribuind semnificativ la scăderea numărului de pasageri pe cursele regulate, și așa afectate de transporturile de convenție, care au preluat în ultimii ani mulți navetiști.
În lipsa licențelor de traseu județean valabile, inclusiv transportatorii care operează tradițional pe cursele de linie au devenit un fel de pirați. ISCTR controlează, evident, toate documentele prevăzute de lege, inclusiv licențele, copiile conforme ale licențelor și, dacă situația o impune, aplică sancțiuni. Documente cum ar fi hotărârile de consilii județene privind prelungirea programelor de transport nu au nicio valoare din prisma legislației în vigoare și nu pot înlocui licențele de traseu, dar, oricum, mai bine să existe la bordul vehiculelor orice fel de documente care să ateste faptul că operatorul respectiv are dreptul să efectueze curse regulate județene decât nimic.
În aceste condiții este evident că nimeni nu-și mai asumă răspunderea la transportul județean, însă ISCTR nu poate să-și instruiască oficial inspectorii din teritoriu să închidă ochii în fața lipsei licențelor. Marius Lungan, șeful Serviciului Reglementări în cadrul ISCTR, a recomandat operatorilor prezenți la Gala Tranzit de la Cluj să solicite consiliilor județene urgentarea eliberării licențelor de traseu sau măcar a unor documente justificative pentru efectuarea transportului pe liniile respective.
Pe fondul confuziei din teritoriu cu privire la atribuirea noilor programe județene, pirații capătă curaj. În primele zece luni din 2023, ISCTR a aplicat 21 de suspendări de drept de utilizare a vehiculelor la transportul de persoane (peste 8+1 locuri). În total, au fost peste 200 de sancțiuni acordate pentru efectuarea transportului fără licență comunitară, copii conforme, autorizații sau documente de transport conform tipului de transport efectuat. Desigur, pirații cu autoturisme sunt mai greu de sancționat de către ISCTR, întrucât inspectorii nu au dreptul să ia declarații și este greu de dovedit caracterul contra cost al activității.
Speranța pentru prinderea și sancționarea acestei categorii de pirați rămâne la Poliție. Aici, deși au fost în permanență acțiuni dedicate de-a lungul anilor, mai mult sau mai puțin eficiente, la nivel național sunt acum mai puțini polițiști specializați în domeniul legalității transporturilor, a recunoscut Horațiu Pop, comisar-șef de poliție, directorul Direcției Cooperare în domeniul Transporturilor Rutiere. Pentru anul viitor se planifică însă organizarea de noi cursuri de instruire a personalului din Poliția Română, astfel că problema pirateriei va fi mai mult în atenția agenților, am primit asigurări.