Cu ocazia Galei Tranzit pentru operatorii de logistica, expeditii, distributie si curierat, revista Tranzit a acordat Premiul de Inovatie in Supply chain start-up-ului Innoship, care revolutioneaza platformele de livrari last mile prin folosirea algoritmilor de Machine Learning pentru a analiza performanta optiunilor de livrare in functie de zona geografica si de modelul de distributie al retailerului astfel incat experienta de livrare resimtita de clientul final sa fie cea mai buna. Pe locurile doi si trei s-au clasat project44 si Qoobus. Project44, o companie de soft cu sediul in Chicago, a inregistrat in competitie solutia sa avansata de vizibilitate a comenzii, liniei si care merge chiar pana la vizibilitate asupra fiecarei unitati de transport. Solutia se bazeaza pe o retea de 140.000 de camioane monitorizate prin GPS in intreaga lume, oferind beneficiarilor de transport un timp estimat de livrare care se actualizeaza in timp real. Iar Qoobus propune o platforma de transport care permite companiilor de logistica, caselor de expeditii si transportatorilor sa se conecteze cu noi parteneri de business pentru a-si tranzactiona marfurile si capacitatile de transport online.
Dezvoltarea fara precedent a comertului electronic si presiunea pe livrari in timp scurt si cat mai convenabil pentru beneficiarii finali au determinat co-fondatorii Innoship sa ofere retailerilor o unealta de evaluare a performantelor firmelor de curierat. Start-up-ul de tehnologie Innoship, finantat de fondul de capital de risc GapMinder, a fost infiintat in 2019 si are in prezent peste 130 de clienti, cu aproximativ 1,5 milioane de tranzactii gestionate lunar pe platforma.
Complexitatea operatiunilor din spatele functionarii magazinelor online tine de interconectivitatea acestora cu firmele de curierat. Innoship a realizat un singur sistem API in care a agregat toate solutiile de livrare de la toti jucatorii de pe piata, astfel ca dintr-un singur click cumparatorii pot alege intre mai multi curieri, pentru optiunea de livrare preferata. Simplificarea procedurii de check-out este foarte importanta si tot mai multe magazine online investesc in aceasta componenta.
Modul de lucru este simplu: Innoship se conecteaza in API cu firmele de curierat si administreaza componenta de check-out a comenzilor plasate online, cu optiuni de livrare acasa si ridicare personala (de la locker sau puncte cu prezenta fizica). Generarea comenzilor se face foarte rapid. Numarul mare de colete face ca livrarea acasa sa nu se poata sustine in totalitate, din cauza costurilor, dar si a altor factori (aglomeratie in trafic, poluare etc.). Pe de alta parte, punctele de livrare – locker-e sau puncte fixe – reprezinta o solutie foarte buna si confera flexibilitate clientilor finali. „De altfel, in Polonia, peste 50% din livrarile zilnice se fac catre puncte de livrare. In momentul in care un magazin online isi implementeaza optiune de livrare la locker-e, din prima zi aproximativ 15% din comenzi sunt redirectionate, volumele crescand apoi spre 20-25%”, a declarat Daniel Nicolae, co-fondator Innoship.
Expertiza in alocarea comenzilor
Un alt avantaj al utilizarii platformei il reprezinta know-how-ul in alocarea comenzilor. Sunt multe situatii in piata cand curierii nu reusesc sa livreze produsele in termenul asumat, periclitand relatia magazinului online cu clientii sai. Innoship este conectat la WMS-ul sau ERP-ul retailerului, iar atunci cand o comanda este pregatita intr-un anumit depozit, se face selectia firmei de curierat in platforma, in functie de mai multi factori setati in prealabil.
Modulul de alocare standard pune in balanta 4 factori principali: costul de livrare, performanta (promisiunea de livrare la timp), rata de retur si numarul de zile de livrare. Acest ultim criteriu poate fi foarte relevant in anumite domenii, unde livrarea rapida conteaza pentru a evita situatia in care clientul se razgandeste si da produsele retur.
Odata inscris pe platforma, retailerul isi poate verifica istoricul pe ultimele 30 de zile, care sunt ponderile pe fiecare criteriu in parte, si poate interveni asupra indicatorilor cand considera ca este necesar. De asemenea, se poate verifica impactul modificarii unuia sau altuia dintre parametri si se pot seta strategii de livrare particulare fiecarei piete in parte (inclusiv daca se livreaza in mai multe tari).
Intrucat firmele de curierat sunt inregistrate pe platforma Innoship, retailerii nu mai sunt nevoiti sa integreze ERP-urile curierilor in sistemele proprii. In plus, ei pot adauga in platforma si partenerii proprii, pentru a fi inclusi in selectie. Perioada de implementare in acest caz este de doar doua saptamani, fara costuri suplimentare. In prezent, in Innoship sunt inscrise 65 de companii de curierat din 15 tari, iar nume noi se adauga in permanenta.
Flexibilitate in configurarea serviciului si analize complexe
Firmele de retail care utilizeaza Innoship vor avea la dispozitie o perioada de testare, pentru stabilirea si ajustarea criteriilor de selectie, dupa care se va face alocarea comenzilor. De asemenea, pot fi definite si reguli de business in functie de tipul marfurilor, destinatii etc. Se permite si alocarea comenzilor tinand cont doar de un singur criteriu, cum ar fi, de exemplu, pretul, dar nu se recomanda centrarea doar pe pret, deoarece va impacta calitatea serviciilor primite.
Innoship ofera si analize de performanta ale firmelor de curierat in functie de diferite criterii, regiuni geografice etc. Un indicator important este performanta „cash and delivery”, respectiv in cate zile se transfera banii retailerului dupa ce au fost colectati de la beneficiarul final. In cazul companiilor cu probleme de cash-flow sau in perioade dificile din punct de vedere economic, acest factor poate fi decisiv.
Prin utilizarea Innoship se creeaza vizibilitate completa pe tot lantul logistic, iar retailerul isi poate cuantifica astfel performantele pe componenta „last mile” intr-o formula unitara. Pentru fiecare comanda se creeaza automat o pagina de tracking individuala, indiferent de firma de curierat aleasa. Aceasta este transmisa clientului, care isi poate monitoriza astfel comanda in toate etapele procesarii si livrarii sale. Sunt disponibile mai multe tipuri de notificari, catre expeditor, operatorul logistic, curier sau catre un departament de suport clienti.
Foarte important, analizele facute in platforma pot avea in vedere si alte detalii relevante pe langa cele 4 elemente principale identificate de dezvoltatorii platformei. Spre exemplu, in cazul ratei de retur, aceasta se coreleaza si cu ponderea platilor ramburs din totalul comenzilor primite, pentru ca la ramburs rata de retur este, de regula, mai mare. De asemenea, se fac demarcatii clare intre comenzile cu livrare la domiciliu si cele cu ridicare din puncte fixe. Iar in urma feedback-ului primit de la clienti si de la curieri deopotriva, solutia tehnologica este optimizata in permanenta.
Satisfactia beneficiarului final este prioritara
Preferinta retailerului pentru firmele de curierat cu care are cele mai bune rezultate la livrare ar putea fi transmisa si clientului final, acest lucru fiind prezentat sub forma unui clasament, in check-out-ul comenzii online. Acesta din urma va pastra posibilitatea de a-si alege curierul preferat, insa este bine ca varianta recomandata de furnizor sa-i fie cunoscuta. In special cand consumatorul alege un curier pentru o zona din tara unde acesta nu are o acoperire foarte buna, costul suplimentar se transfera retailerului. Desigur, el are posibilitatea de a afisa costuri diferite de transport in functie de curierii disponibili. Pana la urma insa, beneficiarul final trebuie sa fie cel multumit si sa aiba o experienta buna a achizitiei, astfel incat sa revina cu comenzi online pentru retailerul respectiv (client al firmei de curierat). Si tocmai din acest motiv se solicita in platforma si evaluari din partea clientului final.
In aceeasi nota, firmele de curierat care oferteaza pentru un beneficiar alaturi de competitorii lor aleg sa mearga pe discount-ul de volum maxim pe care il pot oferi, chiar daca stiu ca volumul va fi impartit, daca acest lucru va fi determinat de optiunea beneficiarului final.
Innoship este, prin urmare, un instrument de management al livrarilor, care acopera patru paliere principale: conectivitate catre orice curier, fara nevoia dezvoltarii de servicii IT, alocare de factori multipli in alegerea furnizorilor, vizibilitate in timp real pe tot procesul de livrare al comenzii si experienta de post-vanzare cu clientul final. Platforma este gazduita pe cea mai robusta platforma de cloud Microsoft si a fost proiectata pentru a incarca o cantitate mare de date. Toate conectivitatile sunt securizate, toate datele sunt salvate in paralel in doua entitati, iar roll-back-ul catre versiunea anterioara se face instant, in cazul in care se constata orice problema.
Daca apar blocaje neprevazute la unul dintre curieri, comenzile pot fi reorientate automat catre alti curieri, astfel incat activitatea in depozit sa nu fie perturbata.
Cei mai multi clienti Innoship (90%) sunt companii din Romania, dar se doreste dezvoltarea si pe pietele internationale – intr-o prima faza, prin intermediul utilizatorilor romani care sunt prezenti si pe alte piete (de exemplu, Olx). In perioada urmatoare vor fi deschise filiale si in alte state europene, unde echipe locale vor promova solutia Innoship. Urmeaza sa se contracteze o noua sursa de finantare si, in functie de aceasta, se va putea stabili strategia de extindere pe viitor, dar cu siguranta potentialul de dezvoltare este mult mai mare decat granitele tarii.
Platforme logistice pentru distributia eficienta si trasabilitatea comenzilor
Project 44 este o platforma globala, dezvoltata in Statele Unite, care permite interconexiunea dintre toti jucatorii lantului de livrare, de la expeditori si logisticieni la furnizori de software si beneficiari, pentru o distributie rapida si eficienta a bunurilor. Toate tipurile si modurile de transport se regasesc pe Project 44, inclusiv transport aerian, coletarie, livrari last mile, grupaje, camioane complete, transport feroviar si maritim. In cifre, vorbim de 140.000 de integrari multimodale si 2,7 milioane de camioane monitorizate, cu peste 1 miliard de transporturi anual. FedEx, Amazon, Dunlop, Goodyear, Lenovo, Unilever sau Kühne Nagel sunt printre utilizatorii Project 44 la nivel global. Din 2022, grupul isi propune sa intre sustinut si pe piata romaneasca.
Project 44 foloseste tehnologie API pentru a conecta sistemul de management de transport al clientului (TMS) cu capacitatile de transport disponibile in timp real, iar informatiile disponibile au acuratete ridicata. Se pot face astfel estimari foarte bune in legatura cu momentul sosirii camioanelor la destinatie pentru incarcare/descarcare, de exemplu, ori sosirea la destinatie a unui container care a plecat din China pentru Romania.
Accesarea sistemul este facila, in lipsa TMS-ului comunicarea in timp real se poate face prin intermediul unei aplicatii web. Costul serviciului este reprezentat de o taxa initiala pentru implementare si apoi un procent fix per expeditie.
Project 44 isi asuma anumite standarde de calitate, iar pentru a oferi un serviciu complet nu sunt monitorizate doar camioanele inscrise pe platforma, ci si toate vehiculele cu care clientii lor lucreaza, de la diferiti furnizori si subcontractori. Pe viitor, se va oferi si monitorizare last mile.
Pe continentul nostru, cele mai multe camioane din retea sunt din Europa de Est, inclusiv din Romania. Sediul pentru intreaga regiune CEE este in Polonia, de unde se va pune in aplicare un plan de dezvoltare pentru regiune. Relatia cu transportatorii romani va fi facuta insa de catre o echipa angajata pe plan local, intrucat tara noastra este una dintre cele mai importante din zona, alaturi de Polonia si Ungaria.
Project 44 a inceput in Statele Unite cu monitorizarea serviciilor de grupaje si apoi s-a extins si pentru alte tipuri si moduri de transport. In Europa, pe de alte parte, s-a inceput cu camioane complete si de aici serviciul s-a dezvoltat.
Operatorii de transport se pot inscrie in reteaua Project 44 gratuit. Timpul necesar pentru a deveni vizibili pe platforma depinde insa de nivelul de digitalizare a fiecarei companii in parte, respectiv de cate sisteme telematice foloseste. De regula, sunt suficiente cateva saptamani pentru implementare completa.
O alternativa la bursele de transport conventionale
Qoobus este o retea de business pentru logistica, dezvoltata in Romania in 2017, care isi propune sa revolutioneze industria de transport si sa consolideze companiile mici si mijlocii din transport, prin vizibilitate si conectivitate. In noiembrie 2021, in retea erau inscrie 20.000 de companii, iar in prezent numarul se apropie de 25.000. Reteaua este live in 7 tari – Romania, Belarus, Ucraina, Republica Moldova, Letonia, Lituania si Estonia – iar Kazahstan este, de asemenea, in proiect.
Qoobus are doua module: Modulul 1, in care companiile isi pot importa baza de date si isi pot distribui camioanele intre ele, si Modulul 2, cu functie „smart match making”. Acesta din urma ofera marfa pentru transportatori sau identifica solutii de transport pentru proprietarii de marfa si le recomanda traseul optim pentru livrare.
In momentul in care se face o postare de marfa in retea se cauta cele mai bune variante si, in acelasi timp, se trimite o notificare carausilor eligibili si interesati. In cazul in care firma de transport foloseste o bursa pentru a-si gasi curse, aceasta poate fi sincronizata cu platforma Qoobus, iar anunturile pot fi postate automat in ambele parti. Solutia poate fi astfel folosita ca un „turn de control”.
Qoobus poate fi integrat si intr-o solutie API sau in orice TMS. Deocamdata nu se ofera si functia de monitorizare a camioanelor in timp real, insa va fi implementata in curand. Identificarea transportatorilor eligibili pentru a prelua o cursa in momentul in care sunt postate marfuri se face in prezent prin analizarea rutelor declarate de carausi la momentul inregistrarii in Qoobus. Modulul „smart match making” indeplineste practic si sarcina dispecerului, care trebuie sa proceseze manual fiecare marfa in parte si sa gaseasca un camion pentru ea. Algoritmul Qoobus trimite singur notificari si gaseste solutii, dupa care transportatorul decide daca ia cursa respectiva sau nu.
Foarte important, functia Q-check permite verificarea partenerilor contactati prin retea. Informatiile financiare si generale despre companiile inscrise sunt colectate de la institutiile guvernamentale si se realizeaza profilul de business. Tot aici se pot posta pareri/evaluari (dar numai cu afisare de documente in cazul celor negative).
In Romania sunt inregistrati 5.000 de utilizatori. Chiar daca start-up-ul a pornit de aici, el s-a dezvoltat in perioada pandemiei mai ales in Europa de NE, pentru a reveni in forta pe piata locala la finele anului trecut. Cea mai mare provocare o reprezinta schimbarea mentalitatii operatorilor de transport din publicul tinta – companii mici si mijlocii – care nu au nici macar TMS si care, desi au poate contract cu bursele de transport clasice, sunt obisnuiti sa se informeze si sa analizeze datele manual. Pentru ca pe bursele clasice unii carausi pot plati un abonament mai scump pentru a fi favorizati, sustin reprezentantii Qoobus. De asemenea, din cauza lipsei de siguranta, multi beneficiari de transport isi „inchid” marfurile in plan intern, in sensul in care se limiteaza sa lucreze cu partenerii consacrati. Cam 80% din oferte se posteaza doar pentru un grup mic de colaboratori. Pentru aceasta a fost creata functia „My database”, unde se pot importa bazele de date proprii ale transportatorilor in sistem, astfel incat algoritmul Qoobus sa aiba o baza de selectie cat mai larga a ofertelor. De altfel, ofertele pot fi publicate in regim privat sau public, iar beneficiarul marfii poate verifica, pe langa ofertele din grupul de carausi traditionali, si altele generale de pe piata. Un asemenea sistem de lucru este deja in practica la un mare producator de bauturi racoritoare.
In functie de serviciile oferite si de tehnologia utilizata, taxa de accesare a platformei difera.